17. nov 2005 Følger: 62 Følgere: 80 Hunde: 2 Emner: 534 Svar: 3.710
købelov og kæledyr- spørgsmål {{forumTopicSubject}}
jeg har printet noget ud om købeloven og kæledyr fra forbrugerrådets hjemmeside, og så står det øverst
købeloven gør sig også gældende ved køb af kæledyr, købt hos en dyrehandler eller en kennel.
men betyder det så den ikke gælder ved privatsalg af hvalpe?? altså mange af dem der sælger hvalpe er ikke registreret so kennel, de har måsje hobby opdræt.
gælder købeloven så ikke hos dem??
der var en der skrev i en anden tråd jeg startede at man aldrig må stille køber dårligere end købeloven, men det sker jo egentlig lidt her, der står også at hvis der bliver klaget og de 2 parter ikke bliver eninge i denne sag så kan forbrugerrådet ikke hjælpe fordi den er købt privat.
skal køber så selv slæbe sælger i retten ogbetale for det hele hvis de mener de er snydt??
apr 2006
Følger: 47 Følgere: 47 Hunde: 6 Emner: 203 Svar: 2.340
Men hvis man køber hos en f.eks DKK opdrætter gælder købeloven, også selvom opdrætter ikke er momsreg. o.l. Man behøver ikke at have kennelmærke. Jeg ved ikke med de andre tavleklubber, men vil tro det er det samme.
nov 2005
Følger: 62 Følgere: 80 Hunde: 2 Emner: 534 Svar: 3.710
der står at man som privat gerne må skrive i sin kontrakt at købeloven ikke gælder ved køb af den hvalp de har til salg. og det er tilladt.
men hvis man ikke skriver det i kontrakten gælder købeloven MEN hvis køber klager over hunden og sælger ikke er ening, så kan forbrugerrådet ikke hjælpe pga det er privat.
så skal køber vel selv starte en retsag og ligge ud?
nov 2005
apr 2006
Jeg er hobby opdrætter (det er de fleste, man kan ikke leve af hundeopdræt) og jeg er ansvarlig ift købeloven. Jeg er ikke momsregistreret og laver kun kuld engang imellem.
Hvis jeg lavede et ups kuld eller med vilje uden tavle er det noget andet. Det er privat.
Regn med at hvis der er tavle på hvalpene er det ikke privatkøb.
nov 2005
hvis man hare en dkk hund behøver ejeren jo ikke være medlem hos dkk, og så behøver de jo ikke følge deres regler, eller hvad?
en dyrehandler er en butik så der kan jeg godt forstå dne gælder og når der så står kennel, så skal gælder det vel kun hvis det er en reg. kennel??
eller er det så kun privat salg hvis det er hunde uden tavle eller blandings hunde.
bliver bare i tvivl for det jeg har printet ud på siden ser det ud som om at hvis man ikke er reg. og ikke sælger fra ens butik, så er det privat.
apr 2006
apr 2006
nov 2005
altså selvom man ved mere om det kan det jo godt være de så skrev i kontrakten at der var klagetid på et år i stedetfor to. fordi man må jo skrive hvad man vil i sin kontrakt og hvis man må skrive købeloven ikke er gældende fordi det er privat salg.
man kan jo godt have tavlehunde uden at være medlem af nogle klubber, så hvis de så får hvalpe, så er det vel stadig privat salg??
undskyld hvis jeg ikke lige forstå det hehe, men det er fordi jeg prøver bare at forstå den købelov
nov 2005
Købeloven gør sig også gældende på dette område, i og med at der indgås en handel, hvilket vil sige, at du også her har 2 års reklamationsfrist. Det skal dog pointeres, at købes dyret privat, f.eks. gennem en avisannonce, er det tilladt og helt normalt at der aftales at købeloven ikke gælder. Har man ikke aftalt noget, kan man klage i op til 2 år efter købet. Bliver man ikke enig i denne klage er det dog ikke muligt at klage til Forbrugerklagenævnet, da det er en privat handel.
sep 2007
Følger: 30 Følgere: 29 Hunde: 1 Emner: 78 Svar: 1.246
det kaldes Speciekøb og her er lidt andre ting at tage i betragtning i forhold til den "ordinære" købelov.
En DKK hund er hvis der ikke er nævnt i en evt. købsaftale at hunden er solgt som avls og udstillingshund at betragte som en familliehund. en familliehund kan have fejl såsom over, under, haleknæk og feljfarver uden at det berettiger køber til afslag i prisen, dette er der præcedens for iflg. dom.
nov 2005
nov 2006
Følger: 52 Følgere: 53 Hunde: 7 Emner: 184 Svar: 9.234
Men hvis man har en hund, man sælger fordi man f.eks ikke kan have den mere, så kan sælger ikke stilles til ansvar eller rettere det er meget svært at komme i gennem med ret meget.
nov 2005
men lykke, må de så skrive i kontrakten at i denne handel gælder købeloven ikke der gælder.. (noget de selv finder på) ??
jeg har lavet kontrakter til alt ang mine dyr, som er tjekket og "godkendt" af en advokat for jeg vil have mit på det rene men det er også rart at vide hvad man kan henvise købere til
nov 2006
Følger: 52 Følgere: 53 Hunde: 7 Emner: 184 Svar: 9.234
nov 2005
min kat skal ud og parres her i næste uge så når jeg skal sælge killingerne er det meget rart at vide hvad både jeg og køber har at gå efter.
købelov og kæledyr- spørgsmål