{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.444 visninger | Oprettet:

købelov og kæledyr- spørgsmål {{forumTopicSubject}}

jeg har printet noget ud om købeloven og kæledyr fra forbrugerrådets hjemmeside, og så står det øverst

købeloven gør sig også gældende ved køb af kæledyr, købt hos en dyrehandler eller en kennel.

men betyder det så den ikke gælder ved privatsalg af hvalpe?? altså mange af dem der sælger hvalpe er ikke registreret so kennel, de har måsje hobby opdræt.
gælder købeloven så ikke hos dem??

der var en der skrev i en anden tråd jeg startede at man aldrig må stille køber dårligere end købeloven, men det sker jo egentlig lidt her, der står også at hvis der bliver klaget og de 2 parter ikke bliver eninge i denne sag så kan forbrugerrådet ikke hjælpe fordi den er købt privat.

skal køber så selv slæbe sælger i retten ogbetale for det hele hvis de mener de er snydt??

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  købelov og kæledyr- spørgsmål
  • #1   12. apr 2008 Privat køb er ikke dækket af købeloven, så hvis hr og fru Hansen vælger at lade lille vovse få hvalpe med naboens fido så er der ingen hjælp at hente i forhold til købeloven.
    Men hvis man køber hos en f.eks DKK opdrætter gælder købeloven, også selvom opdrætter ikke er momsreg. o.l. Man behøver ikke at have kennelmærke. Jeg ved ikke med de andre tavleklubber, men vil tro det er det samme.

• #2   12. apr 2008 ok det det er fordi den står ved kennel, så jeg tænkte hvis du ikke er reg som kennel så er man vel bare hobby opdrætter?

der står at man som privat gerne må skrive i sin kontrakt at købeloven ikke gælder ved køb af den hvalp de har til salg. og det er tilladt.

men hvis man ikke skriver det i kontrakten gælder købeloven MEN hvis køber klager over hunden og sælger ikke er ening, så kan forbrugerrådet ikke hjælpe pga det er privat.
    så skal køber vel selv starte en retsag og ligge ud?

• #3   12. apr 2008 altså hvis man har en hund med stamtavle og den bliver parret med en anden hund med tavle, så derfor er det vel stadig privat salg??

• #4   12. apr 2008 Hvis hvalpene får stamtavle i DKK er man ansvarlig ifølge købeloven. Uanset man kun laver det ene kuld.

Jeg er hobby opdrætter (det er de fleste, man kan ikke leve af hundeopdræt) og jeg er ansvarlig ift købeloven. Jeg er ikke momsregistreret og laver kun kuld engang imellem.

Hvis jeg lavede et ups kuld eller med vilje uden tavle er det noget andet. Det er privat.

Regn med at hvis der er tavle på hvalpene er det ikke privatkøb.

• #7   12. apr 2008 jamen der står jo bare hvis den er solgt igennem en avis annonce hos en privat gælder den ikke. hvis jeg så fik hvalpe og satte dem til salg her inde, så er det vel privat.

hvis man hare en dkk hund behøver ejeren jo ikke være medlem hos dkk, og så behøver de jo ikke følge deres regler, eller hvad?

en dyrehandler er en butik så der kan jeg godt forstå dne gælder og når der så står kennel, så skal gælder det vel kun hvis det er en reg. kennel??

eller er det så kun privat salg hvis det er hunde uden tavle eller blandings hunde.

bliver bare i tvivl for det jeg har printet ud på siden ser det ud som om at hvis man ikke er reg. og ikke sælger fra ens butik, så er det privat.

• #8   12. apr 2008 Niks! Hvis du får stamtavle på hvalpene, forventes det at du ved mere end menig mand om opdræt , så du er ansvarlig ifølge købeloven.

• #9   12. apr 2008 At det så er svært for køber at "komme efter" en der ikke er medlem af DKK er så noget andet.

• #10   12. apr 2008 ok ja jeg fik så at vide af dkk købeloven ikke galt da jeg klagede over arveligt overbid af min anden dkk hund, fordi han ikke var købt som avlshund, så der måtte jeg selv ligge ud for retsag og det havde jeg ikke lige råd til.. så derfor undre det mig bare.

altså selvom man ved mere om det kan det jo godt være de så skrev i kontrakten at der var klagetid på et år i stedetfor to. fordi man må jo skrive hvad man vil i sin kontrakt og hvis man må skrive købeloven ikke er gældende fordi det er privat salg.

man kan jo godt have tavlehunde uden at være medlem af nogle klubber, så hvis de så får hvalpe, så er det vel stadig privat salg??

undskyld hvis jeg ikke lige forstå det hehe, men det er fordi jeg prøver bare at forstå den købelov smiley

• #11   12. apr 2008 det er det her jeg tænker på:

Købeloven gør sig også gældende på dette område, i og med at der indgås en handel, hvilket vil sige, at du også her har 2 års reklamationsfrist. Det skal dog pointeres, at købes dyret privat, f.eks. gennem en avisannonce, er det tilladt og helt normalt at der aftales at købeloven ikke gælder. Har man ikke aftalt noget, kan man klage i op til 2 år efter købet. Bliver man ikke enig i denne klage er det dog ikke muligt at klage til Forbrugerklagenævnet, da det er en privat handel.

• #12   12. apr 2008 Købeloven gælder også for privat køb vedr. hunde der er solgt til en pris over 1000,-kr
    det kaldes Speciekøb og her er lidt andre ting at tage i betragtning i forhold til den "ordinære" købelov.
    En DKK hund er hvis der ikke er nævnt i en evt. købsaftale at hunden er solgt som avls og udstillingshund at betragte som en familliehund. en familliehund kan have fejl såsom over, under, haleknæk og feljfarver uden at det berettiger køber til afslag i prisen, dette er der præcedens for iflg. dom.

• #13   12. apr 2008 ghita: hvor kan jeg læse om det md at hvis det er over 1000kr? for kunne ikke se det på forbrugerrådets hjemmeside

• #14   12. apr 2008 Det der kan være svært ved privat salg er, at bevise hvad der er aftalt med mindre det er skrevet utrykkeligt i en kontrakt. Og har man f.eks ikke engang en kvittering på hunden, så kan man intet stille op. Jeg vil i hvert fald sige, at som opdrætter er det svært at slippe udenom, selvom man kun laver f.eks 1 kuld.

Men hvis man har en hund, man sælger fordi man f.eks ikke kan have den mere, så kan sælger ikke stilles til ansvar eller rettere det er meget svært at komme i gennem med ret meget.

• #15   12. apr 2008 ok det er slet ikke fordi jeg vil slippe uden om købeloven smiley prøver bare at forstå den smiley skal også snart have killinger (eller snart og snart) og det er meget rart at vide hvad man kan sige til køber at de har at rette sig efter.

men lykke, må de så skrive i kontrakten at i denne handel gælder købeloven ikke der gælder.. (noget de selv finder på) ??

jeg har lavet kontrakter til alt ang mine dyr, som er tjekket og "godkendt" af en advokat for jeg vil have mit på det rene smiley men det er også rart at vide hvad man kan henvise købere til

• #16   12. apr 2008 Jeg vil tro, at ved privat handel kan man skrive at hunden er købt som beset, men som sagt er det lidt tricky at finde ud af, hvornår man er privat, i hvert fald når det gælder salg af hvalpe. Men sælger man en enkelt hund, tror jeg godt at man kan sige at hunden er købt som beset uden at få problemer med det.

• #17   12. apr 2008 tror jeg ringer til dem mandag og spørg ang det med hvornår man er privat, bare for at være sikker smiley

min kat skal ud og parres her i næste uge så når jeg skal sælge killingerne er det meget rart at vide hvad både jeg og køber har at gå efter.

Kommentér på:
købelov og kæledyr- spørgsmål

Annonce