{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.955 visninger | Oprettet:

labrador vs golden retriever?? {{forumTopicSubject}}

Hey har lige nogle spørgsmål omkring disse racer, og håber at jer ejere af disse hunde kan svare så godt i kan. Når Fuji er fuldvoksen vi vi egentlig gerne have en til. Vi har tidligere været interesret i en anden slags hund, men nu har vi åbnet øjnene op for disse.

- Hvor højt er labrador og golden retrievers aktivitets niveau.?? Ligger de begge på et moderat niveau, som vi som familie kan tilbyde den. Når jeg siger moderat, er det for os, 2-3 gåture dagligt, + mental aktivering. Vi tænker på at disse hunde er meget svære at køre trætte, men er det rigtigt?
- En anden ting er hvordan er deres evne til at sammenarbejde med føreren (labrador og golden retrievers), her tænker jeg specielt på lydigheds træning.

hvis mine spørgsmål ikke er gode nok, vil jeg prøve at uddybe det. på forhånd tak smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  labrador vs golden retriever??
  • #1   27. mar 2008 jeg har en blanding af de to racer...

jeg fik a vide af min nabo, som har ren labber, at en labber kan man gøre det, at den ene dag er den meget aktiveret, og så i et par dage kan den bare lægge sig stille og roligt uden a den har behov for den samme mængde motion hver dag... men den skal selvfølgelig også opdrages til at kunne lægge sig stille og roligt smiley

jeg har lært min fra day one, at al leg foregår udenfor... indenfor er man stille og olig, og det er bare dejligt... smiley

kender desværre ikke noget til golden retrievere... smiley

• #2   27. mar 2008 Jeg gik selv efter en labrador eller golden, fordi mit indtryk var, at den var nem at træne og meget samarbejdsvillig...

Jeg har så fået en blanding af de to racer, og ja... hun kan køres fysik træt, men det kræver dæleme meget... -Men hvis hun rigtig skal være udmattet, så handler det mere om aktivering - hvor den kan arbejde - enten med træning, eller få lov at bruge næsen (spor og gåture nye steder, hvor der lugter "anderledes"... Hverken labrador eller golden er en sofa-hyggehund:-) - og tror at deres generelle aktivitetsniveau er højt!!! (men nu har jeg jo hverken en ren det ene eller andet...)

• #3   27. mar 2008 En lab er utrolig nem at arbejde med. ved det af erfaring. de er meget lydhøre og lærenemme. ang. aktivitets niveau så ligger en golden og en lab nogenlunde ens. De ligger i modten af aktivitetsniveau. så 3 gåture om dagen af 20 min tid kan man godt regne med. en formel 1 kan have et højere aktivitetsniveau og kan være sværere at køre træt både fysisk og mental. men en lab er en utrolig lækker og kærlig hund. den kan varmt anbefales og er meget pålidelig. smiley

• #4   27. mar 2008 tak for jeres svar. Lige i øjeblikket går vi 2 ture med vores, som er 2 x40 min., plus mental træning ,og det er den indtil videre tilfreds med, så vi er intereseret i en hund der har nogenlunde samme behov for aktivering.

• #5   27. mar 2008 så kan i godt anskaffe jer en lab eller retriever smiley

• #6   27. mar 2008 Fantastisk. Gitte, er der ellers nogle positive + negative sider om labrador retrievren, som du kan fortælle om? smiley

• #7   27. mar 2008 ja de elsker jo og bære rundt på ting. det er de jo mest kendt for. nogle synes det er træls når de går rundt med ting som sko og strømper, men vi har lært vores at han kun må gå rundt med hans eget legetøj. og så hjælper han os med bære madvare hjem fra butikken, så det er rart. ellers så elsker de jo somregel vand.
    Men de er meget nemme at lære nye ting og meget livglade af natur. det er svært at slå den race ud. halen går dog altid på en lab, så man kan sige at skulle der være noget negativt omkring den race så er det at man ikke så godt kan have nips og glas stående i hale-højde da den vil vælte det ned. smiley En utrolig kærlig hund, der er nem blandt andre hunde og godmodig mod børn. det er nok nogle af grundende til at den er en af dk´s mest populære racer. smiley

• #8   27. mar 2008 så en 60-80 min. gåtur dagligt + lidt mental træning, er faktisk tit nok?, det er bare så vi har en idé om det, inden vi evt. kontakter kenneler.

• #9   27. mar 2008 Begge racer er geniale til lydighed..!!
    Jeg har selv labbere, og har godt kendskab til golden..
    De har et højt aktivitetsniveau, men de er samtidig nogle af de bedste familiehunde..
    2-3 ture dagligt er nok, hvis den ikke skal bruges til jagt..

• #10   27. mar 2008 ja det er det vi går med vores og han er træt når vi kommer hjem. og han er unghund. det vil jeg mene er nok men så skal der som du siger også ligges metaltræning i. smiley

• #11   27. mar 2008 Ja. Nu er vores ikke madglad, så hun gider ikke at søge efter noget spor, eller hvis der bare kastes made ud på plænen. Hun skal have det serveret, før det skal spises smiley - Så de ting ville være en god mulighed med en lab går jeg ud fra.

• #12   27. mar 2008 Jep.. Labbere kan spise hele tiden ;P

• #13   27. mar 2008 det kan du roligt regne med. en lab vil gøre hvad som helst for mad. intet problem der. min får ofte foder ude i græsset og han gpr helt amok. mad er bare sagen når man er lab!

• #14   27. mar 2008 lad os endelig høre når du finder ud af hvad du anskaffer dig. smiley

• #15   27. mar 2008 min lab har lært at når vi er indendøre så slapper vi af og når vi er ude så må han tumle. skal der trænes så ved han at han skal være koncentreret. det skal du læree hunden. men du skriver jo også at du vil vente til den anden vov er større. det synes jeg er fornuftigt så du rigtig kan opdrage den nye også smiley

• #16   27. mar 2008 Her er et godt eksempel af hvad man kan bruge en labber til *G*

(link fjernet)

Aj du ville sagtens kunne få en labber eller en golden. Jeg har hørt at en golden kan være mere stædig, men det er kun noget jeg har hørt

• #17   27. mar 2008 haha det billede der- Hvis jeg skulle prøve det med Fuji.. så var der serveret :D:D

• #18   27. mar 2008 Hehe.. så skal du nok ikke se dem, med bacon eller når hun bærer McD maden op fra bilen *GG*

• #19   27. mar 2008 hehe... er der nogen der i en privat besked har lyst til at ofre lidt tid på at forklare mig, hvodan man lærer sin hund det... for min hund tager tit ting op fra gulvet, og kommer hen til mig med det... jeg ved bare ikke liiiiige hvordan jeg skal arbejde videre...

på forhånd mange tusind tak smiley

• #20   27. mar 2008 Så er det bare at lære ham kommandoen "hold fast"

Så snart han tager en ting, skynder du dig at sige hold fast.. og før han kan nå at slippe, roser du.. og så forlænger du tiden at han skal holde det

Jeg har ikke gjort andet end at lære hende kommandoen "hold fast" og "slip".. Hun tager selv tingene ud af hånden på mig..

• #21   27. mar 2008 ok... det skal prøves næste gang smiley

tusind tak smiley

• #22   28. mar 2008 Både golden og labrador er apporterende jagthunde, som er samarbejdene racer.

De er begge selvskabelige, rolig gemyt og har behov for en del motion og mental aktivering.

De har en stor apporteringslyst og bør have lov til at bære HVER dag, hvad enten det er avisen, en flaske, legetøj eller andet.
    De elsker vand og er glade for at bruge næsen.

De skal have et par timers motion om dagen,
    En god ting er gode lange gåture hvor der er indlagt lidt forskellige øvelser, både mentale øvelser og ballance øvelser, og så skal de have lov til at løbe løs, så de kan få fyret noget krudt af.

De bør bruge deres næse ½ time til tre kvarter på spor eller søg. og yderligere på andet mental aktivering, som tricks og lydighed.

Svømning er godt at lægge ind som en del af motionen også.

Labradoren har lidt større tendens til stress end goldenen.
    Jeg opfatter ligeledes labben som mere madglad.

Og så kan hannerne (både lab. og golden) være meget sexfixeret.

Begge racer er det man kalder "gode ventehunde" da de derhjemme for det meste indordner sig til familien og er rolig, men der er go på, når det gælder. De ligger tit og ofte bare og venter på at få lov til at lave noget.
    At de indordner sig, er ikke nødvendigvis et tegn på, at de trives, men de bliver tit "misforstået" da der er mange der ser dem som gode familiehunde, fordi de netop bare ligger og er rolige.

Man må ikke glemme, hvad disse racer er skabt til, hvad der er mange der gør.

Inde for begge racer er der forskellige linier, og nogle linier er mere aktive end andre, dette betyder dog ikke, at de mindre aktive ikke har behov for den mentale og fysiske aktivering.

Goldenen har lidt længere pels, som kræver lidt mere pleje, men det betyder ikke nødvendigvis at de fælder mere ;o)

Jeg selv har en golden, og kan kun anbefale denne race, hvis man er villig til at ofre den tid, den har behov for,

• #23   28. mar 2008 Jeg kan tilslutte mig det der allerede er skrevet - har haft begge racer og kender især labben godt :o)

Dog kan de begge være meget-meget aktive som unge hunde, især hanhunde, af en eller anden årsag. Så god aktiverering og træning uden at over aktivere og så lære dem "on/off" knappe fra de er helt små af.

Så mit råd vil være at i beslutter jer fra dag 1, af hvad i vil have og tillade af især "glædes adfærd" og hvad i ikke vil tillade og så træne uhyrlig kærligt men også uhyrlig konsekvent i alle situationer.

Mange Labrador Retriver hanhunde (men også Golden retriver hanhunde) kan have tendens til at være "hyper/over-sexet" især som unge hunde, dette kan til en hvis grad trænes og aktiveres væk, vokses fra eller kastreres væk.

• #24   28. mar 2008 DK fæhunden:

Hvorfor vil du sætte spørgsmålstegn til det første?

"Lalleglad" har jo intet med stress at gøre, så hvis lalleglad er, hvad du betragter som stress, så kan jeg godt forstå, at du opfatter det modsatte. smiley

• #25   28. mar 2008 Hvor meget motion mener du så de bør have?

Et par timer om dagen er faktisk slet ikke ret meget, når det er delt ud over flere ture, men igen det er jo et spørgsmål om, hvor meget tid man vil bruge på sin hund. Hvad der er meget for den ene hundeejer er ikke meget for en anden. :o)

Nu ser jeg ikke nødvendigvis iver som værende stress. Stress er et stort emne, og det handler ikke kun om hvordan de reagere på eksempelvis en træningsplads eller til markprøver.

• #26   28. mar 2008 5 min ad gangen???? Jeg er dybt rystet.

Må jeg spørge hvorfor du har hund..

Det er alt alt for lidt for en hund, og specielt en jagthund, som der her bliver spurgt om.

En hund skal mere end bare gå en tur. De skal ud og opleve, og de når bestemt ikke at opleve noget på 5 min.

Den aktiveringsplan du her har skrevet, er sådan en der gælder for en hvalp.

At du kender flere der bruger mindre tid, gør det bestemt ikke mere rigtig, jeg vil dertil sige, stakkels hunde.
    Som jeg skrev tidligere, så er det gode ventehunde, men fordi de er gode til at vente, trives de ikke nødvendigvis.

En jagthund har et hvis behov som de bør få dækket både fysisk og mentalt.

• #27   28. mar 2008 Hvis nu du læser hvad jeg skrev, så skrev jeg faktisk:

En god ting er gode lange gåture hvor der er indlagt lidt forskellige øvelser, både mentale øvelser og ballance øvelser, og så skal de have lov til at løbe løs, så de kan få fyret noget krudt af.

• #28   28. mar 2008 Det jeg skriver er, at man kan godt kombinere motion OG træning. Når jeg skriver, at de skal have et par timers motion, så er det et par timer ud af huset, hvor de skal ud og røre sig og lave lidt forskelligt. Det er langt fra nok, at man har dem hjemme og bruger dem til at hjælpe til dér.

Når en retriever hjælper til derhjemme med at bære posten åbne/lukke døre og skuffer o.lign, så er det ikke "krævende" aktivering, hvor de skal bruge deres hjerner og energi.

Jeg ser det som en selvfølge at en retriever hjælper til derhjemme, men jeg ser det også som en selvfølge, at man tager den med på tur, så den kan komme ud og opleve, og det bør man gøre et par timer om dagen.

Kommentér på:
labrador vs golden retriever??

Annonce