645 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 22 Svar

Foredrag Foredrag

Med fare for at starte en utilsigtet heftig diskussion, vover jeg pelsen.....

Ieg skal til et foredrag med Sussi Frisch (SF) ang. muskelhunde. Jeg er træner i DcH og vi har i vores klub forskellige meninger om, hvorvidt disse hunde skal være i klubben eller ej. (den diskussion skal ikke tages her)
DcH har udsendt nogle retningslinier på baggrund af Sussi Frisch´ erfaringer med disse hunde. Såvidt jeg kan læse, er hun en af de få, der rent faktisk har trænet og arbejdet med disse hunde i mange år. Derfor er jeg spændt på at høre hvilke erfaringer, råd og ideer hun kommer med ang. TRÆNING I KLUB med disse hunde.

Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at de er lærenemme og gerne vil arbejde, hvis man motiverer dem rigtigt og de er også fantastiske familiehunde, så det er jeg egentlig ligeglad med at høre om. Jeg vil bare gerne høre om, hvordan man bedst tackler disse hunde på en træningsplads med andre hunde af alle racer.
Jeg er selv af den overbevisning at der skal tilbydes træning til disse hunde, men som klub har man et ansvar overfor alle medlemmer og jeg vil godt kunne begrunde min overbevisning ud fra andres meing end min egen. Jeg har nemlig ingen erfaring med disse hunde, da vi faktisk ikke har haft andet et par stykker i klubben i de 15 år jeg har været der.

SÅ er det, at jeg i en tidligere tråd her på HG læser at mange muskelhundeejere er meget imod SF. Det vil jeg gerne høre mere om, sagligt begrundet. Jeg mangler nemlig at de samme folk kommer med andre forslag til foredragsholdere, som har erfaring med disse hunde rent træningsmæssigt. Og her tænker jeg ikke på en person der har haft et eksemplar af en muskelhund og har trænet med den, nej, en der virkelig har erfaring med hundene. Hvem skal man have fat i, hvis ikke SF er god nok?
Jeg vil virkelig gerne høre forslag til dette.

Og lad nu vær med at "forsvar" jeres egen hund og dens berettigelse på en træningsplads, det er ikke det jeg har oprettet denne tråd om.

Med ønsket om en god og sober dialog

/Tanja

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Toilet løber 1.000 kr.
  • Montering af emhætte 1.000 kr.
  • Plæneklipper vil ikke starte 1.000 kr.
  • Blotlæggelse af strømforsyning og etablering af stikkontakt 1.357 kr.
  • Dispose of 90% gasflaske 400 kr.
  • Jeg har brug for at få opsat 2 Ikea gardin stænger i samme rum 499 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Foredrag
  • #1   25. mar 2008 Tanja

Jeg har selv været til foredrag med Sussi flere gange, og har haft fornøjelsen af at være instruktør-elev på hendes hold med muskelhunde. STOR respekt for hende her fra!! Der er ingen tvivl om, at hun elsker de racer med hele sit hjerte - men hun lægger heller aldrig skjul på, at hun mener de er utroligt farlige under de "forkerte" omstændigheder.

Men glæder mig til at høre hvad du selv synes efter foredraget smiley

• #2   25. mar 2008 Ville ønske jeg kunne hjælpe, men har kun erfaring med træning af min egen 2 hunde. Og det kalder jeg ikke tilstrækkelig erfaring.

Men håber du finder hvad du søger. smiley

• #3   25. mar 2008 jeg er bestemt ikke tilhænger af hende

jeg ved Jimmy der har Highland amstaff, selv er træner i DCH

i nordjylland, men hvilken en kan jeg ikke lige huske, men i kan da høre om ikke han kan komme ud og fortælle hvordan han gør

• #4   25. mar 2008 DCH Lindholm er han træner i

• #5   25. mar 2008 Tanja

Sammen med Sussi underviser også Peter (som har amstaffs) og Sophia som har Cane Corso. Ofte er én af dem med ude, når hun holder foredrag og kan bidrage med deres egne erfaringer. Så vidt jeg husker er Peter også meget aktiv inde på www.muskelhunden.dk, og specielt hans hanhund er faktisk en rigtig dygtig lydighedshund.

• #6   25. mar 2008 For stamtavler - Da Sussi holdt foredrag for DGI-foreningerne var hun også blot én ud af 4 foredragsholdere. Derudover var der en politbetjent fra Ishøj, som har kontakt til hundene i det område dagligt - og en utroligt sympatisk og fornuftig amstaff-opdrætter. Kan ikke huske hvem den fjerde var....

• #7   25. mar 2008 For stamtavler

Det skal jeg ikke kunne udtale mig om. Jeg er bare ret sikker på, at du ikke finder andre instruktører i Danmark, der har tilsvarende - eller mere - erfaring i at træne de racer. Og som jeg læser Tanjas oprindelige indlæg, så er det netop det, foredraget skal handle om.

Al ære og respekt for dygtige opdrætter, seriøse folk, der har familie hunde mv. - men de kan altså ikke holde foredrag om, hvordan man bedst får et træningsforløb til at fungere på en træningsplads med såvel muskelhunde som andre racer, så alle parter får noget ud af det, og føler sig trygge. Og det er det jeg mener, at Sussi kan.

• #8   25. mar 2008 så er det da underligt at hendes hold kun er for muskelhunde, og ikke andre racer

så der kan jeg ikke lige se det du skriver...

• #9   25. mar 2008 Janne

Sussi har altid kun selv ønsket at træne muskelhunde. De dygtige fra hendes hold, har tidligere kunnet rykke op på andre hold med andre racer, såsnart de var klar til det - men det skal jeg ikke kunne udtale mig om, om de kan i den klub, hvor hun er nu.

For stamtavler

Jeg ved ikke hvilke, af hendes udtalelser, du henviser til. Som nævnt har jeg personligt aldrig oplevet, at hun har omtalt nogle som helst muskelhunderacer med andet end kærlighed og respekt...

• #10   25. mar 2008 For stamtavler
    Har du nogensinde set hende sammen med f.eks. amstaffs?

Uanset at hun generelt altid udtaler at muskelhunde er potentielt farlige (og det mener jeg faktisk hun har ret i) så er der ingen, som har set hende sammen med Cane Corsoerne, Dogoerne, Staffierne, m.m.m, som kan være det mindste i tvivl om, at hun elsker racerne højt. Hun har bare utroligt meget respekt for dem samtidig, og det er det, hun - efter min mening - forsøger at indprente, at man er nødt til at have.

Og det er man altså også, hvis man som instruktør skal stå og undervise dem. Så er man nødt til at have både kærligheden og respekten, ligesom man er nødt til at have den til alle andre racer, man skal beskæftige sig med.

• #11   25. mar 2008 Hmm - jeg nåede altså kun 4 linier ned, indtil jeg opdagede den første helt konkrete fejl - Der står, at hun underviser i DKK i Dragør, og det er noget totalt vås. Hun er adfærdskonsulent i DKK, men underviser i en selvstændig klub, med hjemsted i Dragør og Kastrup... Såååå... hvis resten er ligeså "løst" forstået, så kan jeg godt forstå, hvis det ikke hænger sammen....

• #12   25. mar 2008 For stamtavler

Det har jeg fuld forståelse og respekt for. Og der er da gudskelov mange dygtigt folk rundt omkring.

Men jeg vil være ked af, hvis du opfatter hende som en, der er "dårlig" for jeres racer, eller taler imod dem - for det tror jeg absolut ikke, hun er. Hun har gennem årene gjort rigtigt meget for at informere og aflive fordomme - og for at lære os andre instruktører, HVORFOR vi skal elske de racer, lige så højt som hun selv gør smiley

• #13   25. mar 2008 Du postede lige et indlæg imens - personligt har jeg ALDRIG hørt hende sige et ondt ord om amstaffs. Jeg har kun hørt hende tale beundrende om dem i klubben, der faktisk nåede rigtigt lange med lydigheden.

• #14   25. mar 2008 For Stamtavler

jeg kender flere der er gået fra hendes fordrag hovedrystende

og de kunne ikke genkende noget af det hun sagde i nogle af deres egne hunde

• #15   25. mar 2008 Team TriColour

Ok.. de der plancher kan jeg faktisk godt genkende. Og dem kan jeg godt forstå I reagerer på.

Men racebeskrivelser - specielt når man slår dem sammen i grupper - er noget fanden har skabt. Jeg har bla. været til et DKK-foredrag, hvor spidshunde under ét blev omtalt som territoriale, vagtsomme og med tendens til aggression overfor samme køn - og det tror jeg nu heller ikke der er ret mange spids-hunde-ejere, der vil skrive under på.

• #16   25. mar 2008 Jeg kan så ikke forstå, at når nu hendes udtalelser skulle gå for , at være for disse racer, hvordan kan det så være , at flere af de klubber der har hørt om/på hende, udelukker disse hunde fra træningen..? Og det er dch klubber ?

• #17   25. mar 2008 Jeg ved ikke hvem jeg skal foreslå som foredragsholder i stedet for Sussi Frisch.

Men vi har gået til træing hos Sussi og været til hendes foredrag, og jeg håber inderligt ikke at flere klubber lytter til hende og hendes holdninger til træning og adfærd for disse hunde... I vores øjne er d ukorrekte og vi føler mere hun ødelægger det for os på træningspladserne end gavner muligheden for at kunne træne disse hunde i klubberne..
    Efter hunhar holdt foredrag for diverse klubber er disse hunde blevet forbudt eller blevet påduttet at gå på hold kun for "muskelhunde", hvilket jeg syntes er synd og skam, det jeg savner som ejer af en staff er at kunne gå på et almideligt hold hvor hun bliver betragtet som at være en almindelig hund: Det hold har jeg faktisk gået hos og det fungerede fantastisk, der var ingen problmer hundene imellem og vi lærte en masse.

Så spørgsmålet er om man ikke skal begynde og betragte "muskelhunde" som en del af træningsholdet i stedet for at sætte dem i bås som nogle hunde der behøver special træning???

( en lille bøn fra en der gerne vil træne sin hund, men ikke vil gå på specielhold)

• #18   25. mar 2008 Jeg har 4 herhjemme, der har et udmærket kropssprog. Det ser jeg til hverdag herhjemme, jeg ser det , når de færdes blandt andre hunde , også fremmede hunde... så der er jeg altså allerede stået af ved S.F.

• #19   25. mar 2008 Hun har jo lavet den skræmmekampagne for at sende alle muskelhunde ud til hende, så er der flere penge i kassen...

• #20   25. mar 2008 Og Ja... Jimmi fra Nr. sundby ved Ålborg, han kan da fortælle en del om disse hunde, både privat men sandelig også om hvordan de er, at træne, da han selv gør det med sine... derudover er han uddannet træner... og rigtig go, har jeg fået at vide af min veninde , som er træningsleder deroppe... smiler

• #21   25. mar 2008 Tja, læste i et referat fra hendes foredrag, at det er lovligt at eje en pitbull. Så enten er hendes fakta simpelthen ikke opdateret siden 91, eller også er hun ikke ret god til at formidle...

• #22   25. mar 2008 Jeg er ikke vild med SF pga hendes såkaldte ekspertviden om den amerikanske bulldog. En usynlig grænse på 3-4 meter og en zorro-hale når de bliver sure??? Hmmm så er Brutus ikke en AB.
    Selvfølgelig skal man ikke glemme hvad hunden ville være i stand til og man bør da også tage sine forholdsregler, men jeg har svært ved at tro at SF virkelig har mødt disse hunde hun beskriver.

Kommentér på:
Foredrag

Annonce