Hvad er det der sker! {{forumTopicSubject}}
Her kommer lige min mening!
Jeg forstår ikke hvordan man kan anskaffe sig en hvalp og sælge den igen efter 6 mdr. fordi den ikke har det rette sind???? Hvad er det der sker for folk! Hvornår fatter de, at en hund ikke er et legetøj, der kan smides ud når den ikke er sjov længere, men et levende væsen der kræver tid og tålmodighed! Det må da være en dårlig undskyldning der betyder: Jeg har købt mig en hvalp, og jeg kan ikke overskue den alligevel! Jeg får det bare så dårligt af det! Hvis man som hundejer ikke besidder den evne at tilpasse sine træningsmetoder efter en blid hvalp/ overlegen hvalp, så burde man måske slet ikke anskaffe sig en hund! Jeg mener, at man kan vurdere sindet rimeligt, hvis man køber sin hvalp hos en opdrætter der gør lidt ud af sine hvalpekuld, og som bruger tid på at vurdere hver enkelt hvalp! Hvis man køber en hvalp rent spontant er det klart det ikke matcher, men så må man sku bare bruge den tid, som det kræver, og få det til at fungere! Man må søge den hjælp man kan, også selvom det kræver, at man selv skal ændre sin dominerende adfærd overfor sin blide hvalp!
Hvad mener I?
Ytringsfriheden pas godt på den!
okt 2007
Følger: 43 Følgere: 108 Hunde: 3 Emner: 451 Svar: 2.869
jul 2007
Følger: 11 Følgere: 10 Hunde: 2 Emner: 57 Svar: 182
mar 2008
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 28 Svar: 49
mar 2008
Følger: 77 Følgere: 75 Hunde: 9 Emner: 1.503 Svar: 10.037
Jeg vil give jer ret i at der efterhånden er gået sport i at avle hunde for at lave en hurtig profit - Det som jeg næsten synte er værst er alle de salgs annoncer der også er her inde , er dem med hunde der opgives fordi ejeren ikke lige har tid til den mere - eller står og skal flytte - osv osv.
For det første forstår jeg ikke at folk i første ongang har anskaffet sig en hund hvis deres liv er så omskifteligt at de ikke engang kan se 8 - 15 mdr frem i livet. det er ikke det bedste grundlag at anskaffe sig en hund på - hvis man der ud over ikke har overskud til den - har man sku ikke sat sig nok ind i det at have hund fra starten af.
Jeg betræder muligvis helligt land for nogle - men jeg ser også rigtig mange salgshunde med unge ejere - ofte er det de helt små hunde eller de store muskel hunde det drejer sig om - altså modehundene. og der kan jeg ikke lade være med at tænke på om opdrættere slet ingen kritiske meninger har om dem de sælger deres hvalpe til.
jeg ved at opdrættere i den klub jeg høre til er meget kritske i forhold til hvem de sælger til. og det er ikke unormalt at folk for et nej.
jeg har forståelse for at vi kan ende i en sitiuation hvor vi må skille os af med vores kæledyr - det kan være skilsmisser eller sygdom osv
der er man nogen gange nød til at tænke på hundens bedste -
men når man i sin annonce skriver - vi har ikke overskud eller plads eller vi må ikke have hund hvor vi bor også bag efter forlanger 8000 - 10000 kr for hunden - så er det sku ikke hundens bedste man tænker på mere.
det lugter lidt for meget af - åhhh pis jeg begik en fejl og nu skal jeg rede min røv med mindst mulig økonomisk tab.
nå men nu må jeg hellere holde inden jeg gør mig uvenner med det halve af HG. jeg ved selvfølgelig godt at der findes mennesker der ude som må skilde sig af med et højt elsket kæledyr som sikkert føler sig truffen - men sådan vil det jo altid være når noget jokker i en kokasse. så sprøjter det også på dem der står ved siden af.
/sidsel
jul 2007
XXXX er den venligste hund man kan tænke sig, kærlig, opmærksom og lydig, over for alle.
Jamen hvorfor skal han så sælges? Jamen det skal han fordi, XXXX har et meget blidt sind, og for blidt til mig som flokfører, Jeg er simpelthen for dominerende, for XXXX og det synd for ham.
XXXX er højt elsket af os alle, og det er ikke sjovt at indse at jeg ikke er den rigtige ejer til XXXX
jun 2007
Følger: 22 Følgere: 21 Hunde: 6 Emner: 117 Svar: 3.708
Så mener jeg, at det trods alt er bedre, at ejeren erkender, at han/hun ikke magter hunden eller hvad årsagen nu måtte være og viderformidler den, end at hunden skal lide under de kår den ellers vil blive stillet i udsigt.
At vi så godt kan blive enige om, at man skal tænke sig MEGET godt om INDEN, at man anskaffer sig et dyr, det er så en anden side af sagen.....
Jeg har før set "brugshunde" blive solgt med en garenti på bla. sind og hvor ejer har muligheden for, at aflevere hunden tilbage til opdrætter, hvis den falder anderledes ud, end forventet og dette sker ved seriøse opdrættere.....
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Jeg ville ikke beholde en hund, hvor kemien var dårlig - det er at gøre hunden en enorm bjørnetjeneste.
Derimod bliver jeg noget træt, når jeg ser alle dem, der efter få uger/måneder skiller sig af med deres hund på grund af manglende tid. Det har jeg svært ved at greje...
mar 2008
også har man ikke forholdt sig kritisk til det at skulle have hund.
og igen - det lugter lidt for meget af fejlkøb når man forlanger 8000 - 10000 kr for den hund man bare eeeeeeeeeeeeeeeelllllllllllsker sssåååååååååå højt og man kun vil give det bedste - hvis ny ejer altså lige kan dække de 10000 kr man nu selv har tabt..
jul 2007
jul 2007
Min hund er mit et og alt, uanset hvilke komplikationer vi møder vil jeg gøre alt for at rette det op! Jeg sender ikke bare min hund videre når det bliver lidt hårdt!
aug 2006
En ting er, at sætte sig ind i racen og dens egenskaber, men der er store personlighedsmæssige variationer inden for racerne.
Og hvis hund og ejer ganske enkelt ikke kan sammen, så er det da rigtig synd, at beholde hunde bare for princippets skyld.
Næste gang jeg skal have hund, skal jeg have en, der brugsmæssigt passer til mig, er trænbar, driftig - og så videre. Er den ikke det, så bliver den højst sandsynlig skiftet ud. Og det gør den, fordi den i så fald ikke kan bruges til det, jeg skaffede mig den for.
Den vil få et bedre liv hos en familie, hvor den lever op til forventningerne....
jun 2007
Følger: 22 Følgere: 21 Hunde: 6 Emner: 117 Svar: 3.708
mar 2008
hjemme havde vi jagthunde som var skudræd. de var eminente familiehunde selvom de var kesseret som jagthund. men deres oprindelige ejere så det da som en stor lettelse at vi ville overtage hundene og give dem en god tilværelse - og ikke som en mulighed for at holde pengene hjemme på den hund de selv måtte kasserer
aug 2006
Og det samme kan jo gøre sig gældende for almindelige familiehunde....
Personligt er jeg nok typen, der knytter mig alt for stærkt til mine hunde, til at jeg kan skille mig af med dem igen, men jeg kan sagtens forstå dem, der er mere irriterede end glade for kræet, at de vælger at finde et nyt sted til hunden.
Og det er absolut også det bedste, der kan ske for den!
jul 2007
Hvis man har en jagthund der er skudræd er det stadig træning/tålmodighed/tid der skal til for at tilvænne den!
Men selvfølgelig ville jeg da også foretrække, at man skaffer sig af med hunden, hvis man ikke har tålmodigheden til den, for ellers ender det jo med at hunden bliver bange for sin ejer!!!!!!!!!!! Og sin ejers temperament!!!!!!
jul 2007
feb 2008
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 9 Svar: 76
uf det gør mig så sur. !
men heldigvis har den solgte hvalp fået det meget bedere, med stort hus vand og skov.
men sådan en familie sku slet iijk ha' hund !!
aug 2006
Det er ikke alt, du kan opdrage og tilvænne en hund til. Og hvorfor skulle man?
Hvorfor gentagende gange udsætte en skudræd hund for skud for at tvinge den ind i en sport, som den tydeligvis ikke egner sig til?
Du skriver, at det er manglende kompetence ikke at kunne opfylde de krav den givne hvalp kræver.... Jeg synes det er manglende kompetence ikke at kunne se sine egne begrænsninger og fastholde en hund i en dårlig situation for sine princippers skyld.
Nogengange må man se i øjnene, at man ikke selv er det bedste, der er sket for hunden, men at andre mennesker vil kunne (og have lyst til) at varetage den konkrete hunds tarv langt bedre.
jul 2007
Hvis hund er skudræd kunne man evt. tilfredsstille dens behov på anden vis evt. spor el. lign.
Men jeg ved godt at de færreste har tålmodigheden, men det kunne være rart, hvis folk blot ville overveje konsekvenserne for et liv, inden de kaster sig ud i et køb, der ikke er velovervejet!
aug 2006
Hvorfor synes du, at en hund SKAL være hos dig for hver en pris?
Og så handler det at have en hund ikke ensidigt om at tilfredstille hundens behov - har man købt en hund for at gå på jagt med den, lave brugshundearbejde, til opdræt eller andet, og det viser sig, at den ikke egner sig til det, hvad så? Skal man så beholde hunden og være skuffet over den de næste ti år, eller skal man omplacere den til ejere, der vil synes den er det bedste, der er sket for dem?
Et køb kan være nok så velovervejet, men man kan altså ikke være sikker på, at hunden passer til det, man har købt den til. Og så er det da uansvarligt at holde så fast på sine principper, at hunden må betale prisen for det.
Hvad er det der sker!