1.601 visninger
|
Oprettet:
Lorte-spiser {{forumTopicSubject}}
Nu bliver Leika snart 2 år (på tirsdag) og hun spiser stadig lort..... men kun hendes egne.
Hvordan får man hende til at stoppe? (Jeg har prøvet dyrlægens piller, de virkede mens hun fik dem, men bagefter gik hun igang igen)
Det er simpelthen for ulækkert med en hund der stinker af lort ud af munden.
jan 2005
Følger: 161 Følgere: 154 Hunde: 3 Emner: 300 Svar: 30.884
Det var på et engelsk forum for nogle år siden.. Det er vel et forsøg værd? Køb en dåse ananas og giv hende en halv skive eller sårn...
dec 2004
Følger: 40 Følgere: 40 Hunde: 2 Emner: 79 Svar: 1.366
Evt. aflede hunden ved eks. at kaste en bold eller mad, og så samle op efter hunden.
jan 2005
aug 2006
Følger: 40 Følgere: 38 Hunde: 1 Emner: 182 Svar: 1.794
dec 2004
Høre Jeres hund efter hvad I siger. altså respektere hun et ja/nej. for Imå sætte grænserne for hvad hun må og ikke må
jan 2005
aug 2006
Følger: 40 Følgere: 38 Hunde: 1 Emner: 182 Svar: 1.794
dec 2004
Ja-Nej øvelser: Ja og nej er 2 uundværlige signaler for alle sociale dyr. Hunde siger også tydeligt Nej og Ja. De bruger bare ikke ord - men i stedet deres kropssprog.
Ja – betyder altid fortsæt med det du gør, eller det du har intention til at gøre.
Nej – betyder altid stop det du gør nu, eller det du har intention til at gøre.
Kast 2-5 godbidder på gulvet - en af gangen - og lad Leika spise dem.
Sig ikke noget til hende, og gør ikke noget.
Læg derefter en godbid tæt på Jer selv, sig NEJ når hun går mod godbidden for at tage den. Hvis hun ikke stopper, sæt foden over godbidden og sørg for at hun ikke får mulighed for at tage den. Brug evt. kroppres for at vise at I mener det. Når hun med tiden bliver bedre til at reagere hensigtsmæssigt på Jeres Nej, vil I kunne kaste godbidden længere væk fra Jer selv.
JA, og vend kroppen væk, når Leika må tage godbidden.
Afslut altid øvelse ved at kaste 1-3 godbidder på gulvet – èn af gangen og lad hende spise dem. Husk altid at variere antallet af godbidder, så Leika ikke selv kan forudse hvornår NEJ-godbidden falder.
Anden variant af ja-nej træning: Man kan også træne en anden variant af øvelsen, at man lægger en godbid foran hunden. Denne godbid hedder NEJ, indtil tilladelse gives.
Desuden kan I udvide med JA-NEJ øvelse i forskellige dagligdags situationer, hvor Leika skal vente på tilladelse fra Jer til at gøre noget hun meget gerne vil. I gør det allerede, når Leika skal ud og gå tur, og når hun skal sidde stille, før I går over vejen. Er der andre situationer, hvor Leika meget gerne vil noget, og I synes det er praktisk, at hun venter på tilladelse, så tilføj dem gerne i jeres dagligdag.
Doggie – Zen: Find et par godbidder som er lækre og velduftende. Lad gerne Leika se at I har en godbid i hver hånd, og lad hende snuse til dem. Tag så hænderne lidt ud til begge sider, og afvent – I det øjeblik hun vælger godbidden fra, og kigger Jer i øjnene får hun et ”dygtig” og en af godbidderne.
Det er en svær øvelse for nogle hunde, men når først de kan den – er det en øvelse som giver rigtig meget ro på hunden.
aug 2006
Følger: 20 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 121 Svar: 1.473
jan 2005
okt 2007
Følger: 63 Følgere: 76 Hunde: 4 Emner: 49 Svar: 5.764
jan 2005
Men om det passer, ved jeg ikke.. Men jeg ville da give ananas'en et forsøg
aug 2006
dec 2004
vi skal lærer dem at det kan betale sig at holde dem fra det, men så må vi også give noget til gengæld- Eks. masser af ros, godbidder eller tilbyde leg. hvad hunden nu foretrækker
aug 2006
dec 2004
aug 2006
Jeg gør meget for at lære hende at det er et nej og hun ved også at hun ikke må.... men jeg har det så sådan at så længe jeg ved at det er hendes eget eller vores goldens BIB hun engang imellem spiser er det ok forstå mig ret :).... jeg ved at mine hunde er sunde... hvorimod hvis hun spiste fremmedes BIB ville jeg aldrig kunne vide om der var noget i som kunne skade hende
okt 2007
Følger: 63 Følgere: 76 Hunde: 4 Emner: 49 Svar: 5.764
Af Lise Lotte Christensen og Frank Naumann
Hunden spiser afføring
Spørgsmål:
Vi har en knap 1 år gammel hund som ind imellem spiser både sin egen og andre hundes afføring. Hunden spiser også afføring fra katte og pindsvin, hvis den får lejlighed til det.
Vi synes imidlertid ikke at det er særlig lækkert - faktisk er det ret ulækkert! Hvorfor gør nogle hunde dette? Mangler hunden noget i maden? Hvad kan vi gøre for at undgå det?
Svar:
Vi kan godt forstå, at I synes at det er ulækkert, men det er faktisk forholdsvis almindeligt at hunde spiser enten egen afføring eller afføring fra andre dyr.
Naturlig adfærd og "dårlig vane"
Det ligger faktisk i hundens natur at have interesse for fordærvede fødeemner. Tænk bare på de lækre kødben og tyggepinde, som mange hunde (til ejerens store irritation) omhyggeligt begraver i haven, og som hunden først efter mange dage eller uger i jorden graver op og fortærer med stor vellyst. En væltet skraldespand kan også byde på delikatesser, ligesom uglegylp eller en frisk hestepære spises i hast. Lækkert!
I nogle sammenhænge er det endog hensigtsmæssigt for hunde at spise afføring. Mens tæven har små digende hvalpe, stimulerer hun dem til at have afføring, ved at slikke dem på maven og omkring endetarmsåbningen, og spiser i den forbindelse hvalpenes afføring. Muligvis fordi "hulen" skal holdes ren og fordi andre rovdyr (i naturen) ikke skal får unødig fært af hvalpenes tilstedeværelse. Når hvalpene, i tre ugers alderen, begynder at bevæge sig uden for hulen, hvor de også begynder at besørge, ophører denne adfærd imidlertid.
Mangler hunden noget?
Vi har spurgt flere dyrlæger som samstemmende siger, at det er en skrøne, at hunde spiser afføring fordi de mangler specifikke næringsstoffer i maden. Hvis hunden får et godt fuldfoder tilpasset hundens alder og energiforbrug, så skulle den være dækket ind. Der kan være fysiske årsager til adfærden, som f.eks. en dårligt fungerende bugspytkirtel, men det er sjældent tilfældet.
jan 2005
Nu har Oliver to bakker stående på gulvet.. og Luna går ikke i dem.. Det er ikke noget jeg har lært hende.. muligheden var der bare ikke, da hun var hvalp
Lorte-spiser