{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.576 visninger | Oprettet:

Lorte-spiser {{forumTopicSubject}}

Nu bliver Leika snart 2 år (på tirsdag) og hun spiser stadig lort..... men kun hendes egne.

Hvordan får man hende til at stoppe? (Jeg har prøvet dyrlægens piller, de virkede mens hun fik dem, men bagefter gik hun igang igen)

Det er simpelthen for ulækkert med en hund der stinker af lort ud af munden.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lorte-spiser
  • #1   22. mar 2008 Jeg har hørt at hvis man giver dem ananas i maden, så spiser de ikke lortene.. Altså deres egne, og det er jo problemet i dette tilfælde.

    Det var på et engelsk forum for nogle år siden.. Det er vel et forsøg værd? Køb en dåse ananas og giv hende en halv skive eller sårn...


  • #2   22. mar 2008 fjerne afføringen efterhånden som den kommer?????
    Evt. aflede hunden ved eks. at kaste en bold eller mad, og så samle op efter hunden.


  • #3   22. mar 2008 Marlene: ja det ville jo være den bedste løsning (og nok også den jeg ville vælge *S*)

  • #4   22. mar 2008 Vi har også prøvet at aflede hendes opmærksomhed, det lykkedes til dels, men når vi så vil fjerne lorten hugger hun den i sig. Og jeg mener hugger, du kan simpelthen ikke nå at gøre noget.

  • #5   22. mar 2008 jammen i må tage kontrol over situationen, og være på forkant med evt, problemer som opstår. Sådan at hun ikke længere får mulighed for en mundfuld bæ..............
    Høre Jeres hund efter hvad I siger. altså respektere hun et ja/nej. for Imå sætte grænserne for hvad hun må og ikke må


  • #6   22. mar 2008 Prøv med ananasen.. og kan I holde hende i snor, indtil hun er færdig og så simpelthen "hive" (misforstå mig ret) væk fra afføringen, når hun rejser sig?

  • #7   22. mar 2008 Hun hører efter hvad jeg siger - for det meste, da hun er meget styret af at spise.......

  • #8   22. mar 2008 Træn Jeres hunds Impulskontrol (selvkontrol)
    Ja-Nej øvelser: Ja og nej er 2 uundværlige signaler for alle sociale dyr. Hunde siger også tydeligt Nej og Ja. De bruger bare ikke ord - men i stedet deres kropssprog.
    Ja – betyder altid fortsæt med det du gør, eller det du har intention til at gøre.
    Nej – betyder altid stop det du gør nu, eller det du har intention til at gøre.
    Kast 2-5 godbidder på gulvet - en af gangen - og lad Leika spise dem.
    Sig ikke noget til hende, og gør ikke noget.
    Læg derefter en godbid tæt på Jer selv, sig NEJ når hun går mod godbidden for at tage den. Hvis hun ikke stopper, sæt foden over godbidden og sørg for at hun ikke får mulighed for at tage den. Brug evt. kroppres for at vise at I mener det. Når hun med tiden bliver bedre til at reagere hensigtsmæssigt på Jeres Nej, vil I kunne kaste godbidden længere væk fra Jer selv.
    JA, og vend kroppen væk, når Leika må tage godbidden.
    Afslut altid øvelse ved at kaste 1-3 godbidder på gulvet – èn af gangen og lad hende spise dem. Husk altid at variere antallet af godbidder, så Leika ikke selv kan forudse hvornår NEJ-godbidden falder.

    Anden variant af ja-nej træning: Man kan også træne en anden variant af øvelsen, at man lægger en godbid foran hunden. Denne godbid hedder NEJ, indtil tilladelse gives.
    Desuden kan I udvide med JA-NEJ øvelse i forskellige dagligdags situationer, hvor Leika skal vente på tilladelse fra Jer til at gøre noget hun meget gerne vil. I gør det allerede, når Leika skal ud og gå tur, og når hun skal sidde stille, før I går over vejen. Er der andre situationer, hvor Leika meget gerne vil noget, og I synes det er praktisk, at hun venter på tilladelse, så tilføj dem gerne i jeres dagligdag.

    Doggie – Zen: Find et par godbidder som er lækre og velduftende. Lad gerne Leika se at I har en godbid i hver hånd, og lad hende snuse til dem. Tag så hænderne lidt ud til begge sider, og afvent – I det øjeblik hun vælger godbidden fra, og kigger Jer i øjnene får hun et ”dygtig” og en af godbidderne.
    Det er en svær øvelse for nogle hunde, men når først de kan den – er det en øvelse som giver rigtig meget ro på hunden.


  • #9   22. mar 2008 Kender det alt for godt heidi smiley vores labbe tæve har den samme dårlige vane... og ja det er skide træls :(....



  • #10   22. mar 2008 Vi elsker... : Prøv at putte ananas i hendes foder..

  • #11   22. mar 2008 Jeg havde en Schæfer der gjorde det samme og blev ved - tilsidst fandt dyrlægen ud af at der var et problem med hans bugspytkirtler - og at det var hundens egen måde at forsøge at få fordøjelsen igang - så jeg ville nok få hunden undersøgt seriøst af en dyrlæge - for der er muligvis en årsag til det.

  • #12   22. mar 2008 Det siges, at det er fodi, der mangler noget i deres foder.

    Men om det passer, ved jeg ikke.. Men jeg ville da give ananas'en et forsøg


  • #13   22. mar 2008 Jeanette : det kan du tro det vil jeg også prøve helt sikkert smiley nu er det ikke hver gang hun gør det mere men alligevel smiley Jeg har snakket med dyrlægen om dette og han siger at mange hunde gør det....



  • #14   22. mar 2008 Jeanette: Der er mange hvalpe som spiser afføring. Og det er som regel altid en dårlig vane, og ikke tegn på at hunden er syg eller mangler noget i kosten. Det man skal forstå er, at hunde instinktivt har en forkærlighed for fødeemner i forrådnelse. Det medfører, at de ofte holder af at æde ådsler, afføring eller skrald fra skraldespande.

    vi skal lærer dem at det kan betale sig at holde dem fra det, men så må vi også give noget til gengæld- Eks. masser af ros, godbidder eller tilbyde leg. hvad hunden nu foretrækker


  • #15   22. mar 2008 Marlene : nemlig rigtigt det du skriver smiley

  • #16   22. mar 2008 har forresten aldrig hørt om ananas før - dette er ikke ensbetydende med det ikke passer. Men generalt vil jeg hellere arbede med at hunden lærer at respektere et nej fra ejer.


  • #17   22. mar 2008 Altså lige meget hvad er det da skide træls og ulækkert.... den mest klamme vores cocio har gjort er at hun en dag havde været ude i hundegården... hun ville så gerne ind og jeg kunne se at hun havde noget i munden gisp.... jeg sagde så pænt tak til hende og så ved hun at hun skal aflevere jo jo ..... hvad kom der ud af munden BIB....:)

    Jeg gør meget for at lære hende at det er et nej og hun ved også at hun ikke må.... men jeg har det så sådan at så længe jeg ved at det er hendes eget eller vores goldens BIB hun engang imellem spiser er det ok forstå mig ret :).... jeg ved at mine hunde er sunde... hvorimod hvis hun spiste fremmedes BIB ville jeg aldrig kunne vide om der var noget i som kunne skade hende


  • #18   22. mar 2008 Spørgsmål og svar om træning, adfærd og problemløsning

    Af Lise Lotte Christensen og Frank Naumann



    Hunden spiser afføring

    Spørgsmål:
    Vi har en knap 1 år gammel hund som ind imellem spiser både sin egen og andre hundes afføring. Hunden spiser også afføring fra katte og pindsvin, hvis den får lejlighed til det.

    Vi synes imidlertid ikke at det er særlig lækkert - faktisk er det ret ulækkert! Hvorfor gør nogle hunde dette? Mangler hunden noget i maden? Hvad kan vi gøre for at undgå det?

    Svar:
    Vi kan godt forstå, at I synes at det er ulækkert, men det er faktisk forholdsvis almindeligt at hunde spiser enten egen afføring eller afføring fra andre dyr.

    Naturlig adfærd og "dårlig vane"
    Det ligger faktisk i hundens natur at have interesse for fordærvede fødeemner. Tænk bare på de lækre kødben og tyggepinde, som mange hunde (til ejerens store irritation) omhyggeligt begraver i haven, og som hunden først efter mange dage eller uger i jorden graver op og fortærer med stor vellyst. En væltet skraldespand kan også byde på delikatesser, ligesom uglegylp eller en frisk hestepære spises i hast. Lækkert!

    I nogle sammenhænge er det endog hensigtsmæssigt for hunde at spise afføring. Mens tæven har små digende hvalpe, stimulerer hun dem til at have afføring, ved at slikke dem på maven og omkring endetarmsåbningen, og spiser i den forbindelse hvalpenes afføring. Muligvis fordi "hulen" skal holdes ren og fordi andre rovdyr (i naturen) ikke skal får unødig fært af hvalpenes tilstedeværelse. Når hvalpene, i tre ugers alderen, begynder at bevæge sig uden for hulen, hvor de også begynder at besørge, ophører denne adfærd imidlertid.

    Mangler hunden noget?
    Vi har spurgt flere dyrlæger som samstemmende siger, at det er en skrøne, at hunde spiser afføring fordi de mangler specifikke næringsstoffer i maden. Hvis hunden får et godt fuldfoder tilpasset hundens alder og energiforbrug, så skulle den være dækket ind. Der kan være fysiske årsager til adfærden, som f.eks. en dårligt fungerende bugspytkirtel, men det er sjældent tilfældet.




  • #19   22. mar 2008 Ja men jeg er skam enig.. Da jeg fik Luna blev kattebakken sat op på vaskemaskinen udenfor hendes rækkevidde, indtil hun var 14 mdr gammel og vi flyttede..

    Nu har Oliver to bakker stående på gulvet.. og Luna går ikke i dem.. Det er ikke noget jeg har lært hende.. muligheden var der bare ikke, da hun var hvalp


Kommentér på:
Lorte-spiser

Annonce