{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.036 visninger | Oprettet:

PARVO-HJÆLP {{forumTopicSubject}}

VI fik i lørdags aflivet vores hvalp da han var rigtig dårlig, og da hjertet var stoppet med at slå flød der afføring ud, da var dyrelægen ikke i tvivl om han var meget dårlig pga. parvo-virus. Så nu vil vi gerne vide om der er nogen der har et bud på om der sker noget med vores store hund, han er snart 2 år, blev vaccineret da han var lille og igen i fredags, men hvis han er smittet hjælper den vaccine han fik i fredags ikke, da jeg har forstået ud fra en andet indlæg at det kan tage uger før den virker optimalt. Så tror I at han er dækket ind under den han fik for ca. 1½ år siden? Dyrelægen sagde at vi kunne forvente han fik diarré, men heller ikke mere end det. Han er livlig, legesyg, spiser og drikker, men har dog fået lidt diarré, er der nogen der har stået i nogenlunde samme situation der (forhåbentlig) kan give os lidt ro i sindet?

Mvh. Shannie & René

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  PARVO-HJÆLP
  • #1   2. mar 2008 Inkubationstiden er 3 uger, så han kan stadig risikere at have fået det. Det er dog kun dødeligt for ikke vaccinerede hunde.

• #3   2. mar 2008 Hejsa ..
    først vil jeg sige at det gør mig rigtig ondt at i har prøvet det samme som mig. jeg fik Thiko som er i min profil i valentins gave af min kæreste, tog til dyrlæge med ham om mandagen for at undgå at der var noget ivejen med ham og han fejlede intet mente dyrlægen men onsdag morgen vågnede jeg og ville tage i skole men thiko var helt færdig for krafter så jeg vidste der var noget galt, han kom hurtigt til dyre hospitalet hvor han fik konstateret Parvo Virus vi var rigtig kede af det for havde kun haft ham i 3 dage smiley
    vi har også zimba som bliver 3 år her til oktober og han er ikke smittet med det, han har intet fejlet og har ingen symtoner og der er stadig ingen tegn på det. lægen siger at der går 3 dage efter så kan man mærke på hunden hvis den er smittet af det så vi har været heldige med zimba. jeg tror hellere ikke at jeres er smittet af det hvis der ingen symtoner er i det.. Det er en værre smerte man føler i sin krop, har i fået pengene retur af sælgeren ? jeg kontaktede sælger med det samme og fik pengene retur men på bare de tre dage har vi brugt 4000 kr i dyrlæge regninger så det har taget hårdt.. smiley
    10000 mange kram og tanker herfra fra nogen som har siddet med samme situation som jer selv..

• #4   2. mar 2008 Vi har ringet til dyrelægen, 1.000 gange efterhånden... Meen, vi har læst de er beskyttet af deres vaccine i 2 år, og andre siger 1 år... Forklarede dyrelægen hvordan og hvorledes med Kanto's vacine og han mente ikke vi havde noget at være bekymret for, og så mener andre vi har, så vi føler vi står helt på bar bund smiley

• #5   2. mar 2008 jeg tror ikke i har noget og være nervøs for Rene for det er altid dyrlægen som har mest forstand på det, og der vil altid være folk som har så mange meninger om det

• #6   2. mar 2008 Lad ham faste et døgn, hvor han dog gerne må få afkogt vand. På anden dagen; afkogt vand og kogte ris (evt. med lidt bouillion som smagsforstærker). Herefter kan i langsomt begynde at give ham hans normale mad igen.

• #7   2. mar 2008 Det kan også være noget han har spist........
    Eller lidt maveforkølelse.

• #8   2. mar 2008 Har prøvet det med en vacc. hvalp på 6 mdr. som var lige ved at dø for mig. Men hun klarede det fordi jeg fik hende til dyrl. som lagde drop, og så fortsatte jeg selv med det her hjemme. Ingen af mine andre 3 hunde blev syge. Hvalpen kom sig, men havde efterfølgende meget dårlig hjertefundtion, fordi som dyrl. sagde, så angribes hjertet også.
    Med hensyn til om din gamle hund bliver syg, kommer det an på smittetrykket. DVS. Hvor meget opkast og afføring som hvalpen nåede at kvitt. hjemme hos jer inden den døde, Og så hundens modstandskraft, fysiske form.
    Hvis den er smittet er du ikke i tvivl, når det bryder ud, for der er så voldsom tyndaff. og opkast, og hunden sløver hen meget hurtig.
    Det som er livstruende er at de meget hurtig lider af væskemangel, og der for får kredsløbs stop.
    Men et drop afhjælper den øjeblikkelige livsfare.

• #9   2. mar 2008 Vi gav intet for ham, vi fik ham gratis da hele kuldet var en "ups'er" moren var smuttet op til nabohunden, vores nabo har en bror til Tyson der ikke tyder på at fejle noget som helst, men vi ringede til dem vi havde fået ham af og forklarede situationen og det viste sig at han stadig har 2 tilbage som han derfor vil søge dyrelæge til.
    Vi krydser fingre for at vores Kanto ikke er smittet, det vil jo knække os helt smiley Men da jeres hvalp fik parvo, sagde dyrelægen så ikke noget om hvad I skulle holde øje med mht. Zimba?

• #10   2. mar 2008 Der er masser af liv i ham på trods af tynd afførign, hvorimod Tyson ikke kom af med noget overhovedet, grundet manglende appetit, men natten til lørdag kom der pludselig vildt tynd afføring han slet ikke kunne holde på, sådan er det jo slet ikke med Kanto, det er kun når vi er ude han kommer af med noget, ingen opkast eller noget. Vi har også snakket om, om det er os der måske bare er lidt hysteriske fordi vi lige har mistet en hund.
    Men hvis nu han skulle være smittet burde det vel også være kommet til syne nu? Tyson blev jo vildt dårlig onsdag, men det var først lørdag dyrelægen ligesom ringede med alarmen da de tilså ham 2. gang på ét døgn.

Tror I vi skal slå koldt vand i blodet? Tror I der sker noget med ham? Vi er meget fortvivlede lige nu kan I nok høre smiley

• #11   2. mar 2008 Jo opkast og tynd ildelugtende aff. Og sløvhed.
    Jeg var ikke et sekund i tvivl, men det gik bare så hurtig.
    Vi havde været til træning om formidd. så kom vi hjem og der kom opkast og tynd aff. Så sov den bare. Så ud igen med mave og bræk, og vi troede til at strte med at den var træt efter den nye træning, det var første gang nemlig. Men henb under aften så fortsatte det samme mønster, og da den ikke ville spise så tænkte jeg det var da også ærgerligt. Men tænkte ikke parvo, for den var jo vacc.
    Men i løbet af aftenen, blev den helt sløv, og reagerede ikke ved kjald. Måtte bære den ud i bilen og så af sted med 100 km i timen, for kunne se at kredsløbet var ved at sætte ud.
    Drop med det samme hos dr. dyr. Og en masse saltvand og glukose med hjem sammen med sprøjter.
    Og så skånekost i lang tid bag efter samt antibiotika.

• #12   2. mar 2008 Parvovirus.
    Hedder parvovirusdiarre eller smitsom tarmbetændelse hos hund.
    En akut forløbende, hos unge og gamle dyr ofte dødelig tarmbetændelse.
    Døden skyldes som regel udtørring af kroppen. Afføringen farves mørkebrun til sort på grund af blødninger fra tarmkanalen. Afføringen får en karakteristisk lugt af råddenskab og død.

Væsketerapi er meget vigtig (se dette). Endvidere understøttende sulfabehandling. Intet foder. Kun drikke. Bedst er Revolyt® drikkevand. Råt vand forværrer tilstanden.
    Giv evt. afkogt vand med salt og sukker eller tynd te med salt og sukker.

• #13   2. mar 2008 Snow K: Var der ingen af de andre hunde der overhovedet fik nogle former for symtomer da hvalpen havde fået parvo?

• #14   2. mar 2008 Slå koldt vand i blodet og prøv det jeg foreslog, det afhjælper diarrén, også hvis det nu ER noget andet. Giv masser af vand (helst afkogt), og hold godt øje med om han bliver sløv.

• #15   2. mar 2008 Rene < jo vi fik afvide at vi skulle holde øje med afføring, opkast og sløvhed og zimba har ikke haft nogen af delene smiley han er som han plejer, det smitter også gennem afføring og de har aldrig været i kontakt med hinandens afføring og vi skyndte os at rense hele huset overalt , rense haven og fliserne og smed alle Thiko s ting ud. det der er vigtigst er at i smider alt ud som jeres aflivet hvalp har været i nærheden af så den anden hund ikke kommer i nærheden af det ? også skal i RENSE hele huset dvd gøre rent i kroge og vaske gulve osv. det tog mig 7 timer men ville ikke kunne bære at miste Zimba også...
    thiko og Zimba var hellere ikke rigtig i kontakt med hinanden da Thiko var meget træt og sov hele tiden så han lå i en taske jeg havde købt.. det kan jeg så takke mig selv for den dag idag at det var godt han gjorde det.. men man er hysterisk det vil jeg give jer helt ret i men gang i rengøringen og smid alle tingene ud så skal vi nok beholde jeres dejlige hund ..

• #16   2. mar 2008 Har gennes "googlet" internettet og fundet ud af en masse om parvo, men der står ikke rigtig noget om hvis man har flere hunde, hvad man skal være obs på med mht. ens andre hunde, kun hvad man skal være obs på mht. den der har parvo. Vi søger bare svar på hvad der skal eller ikke skal ske med vores Kanto-derng...

Hvis han skulle ske at have noget, hvornår vil alle de voldsomme symtomer så komme?

• #17   2. mar 2008 Rene. Nej overhovedet ikke noget som gav mig anledning til at tro de var syge.
    Men hold da op hvor var jeg nervøs de første dage bagefter.
    Så som sagt jeg vil tro, du som jeg med det samme vidste at den var gal, og som sagt så er det vædsken som er problemet, fordi kroppen lyn hyrtig drænes, og der for også blodet som jo består af en masse vand.

• #18   2. mar 2008 hmm ca 4 dage efter max så vil i kunne mærke symtoner på Kanto , og hvis der ikke sker noget så har i været heldige ligesom os og det krydser jeg fingere for at i har... smiley

• #19   2. mar 2008 De har heller ikke været ret meget i kontakt med hinanden for de første dage var Tyson meget sky, så var der ganske få gange hvor de legede i haven og så blev Tyson dårlig og lå bare og kiggede. Men vi har læst at det ikke er bare lige sådan at komme af med det man har i hjemmet og haven da det er en virus der kan modstå frost, rengørringsmidler og jeg skal komme efter dig hvad den ikke kan overleve, men virussen vil vel så småt også forsvinde af sig selv, eller? Vi fik nemlig ikke at vide hvad vi kunne gøre for at mindske chancen for at det skulle ramme Kanto, han fik det bare til at lyde som om at hvis Kanto er vaccineret så går det nok...

Rådet med vandet er taget imod og taget i brug smiley

• #20   2. mar 2008 Jeg tror godt at I kan slå koldt vand i blodet. Hold øje med ham og en smule tynd afføring betyder oftest intet. Men jeg kender godt den med at man er ekstra opmærksom og ser symptomer elle vegne. Efter al sandsynlighed er jeres anden hund ikke smittet:-))

• #21   2. mar 2008 Så det vil sige vi burde kunne mærke det nu? Tyson blev jo virkelig dårlig onsdag?

• #22   2. mar 2008 Hvis der er en inkubationstid på 3 dage, burde jeres anden hund være smittet nu og dermed dårlig:-)

• #23   2. mar 2008 ja jeg vil mene at i kan mærke det nu hvis der var noget galt.. vaskede alt sofa betræk og alt hvor han havde været og vi er kommet af med det heldigvis.. smiley Slå koldt vand i blodet og et godt råd er at man ska ikke altid tror på hvad man læser.. man kan jo ikke flytte fordi ens hvalp har fået Parvo og når vi selv har en virus så kommer den jo også ud af hjemmet igen.. smiley vi havde næsten hele vores sofa en vaske maskinen ihvertifald sofa betrækket.. men Thiko havde ikke været så mange steder...

• #24   2. mar 2008 Rene, Ja du ville kunne mærke det på hunden nu. Og jeg fik så den besked med hensyn til smitte af de andre, det samme som du har løæst dig til, Smitten er tilstede i måneder bagefter.
    Jeh har den ide, at lige som hos os mennesker er der nogen som bliver smittet af ræsermave f.eks. så blir andre det ikke. Det samme med hunde, nogle bliver smittede med eller uden vacc. og andre gør ikke.

• #25   2. mar 2008 Rene: Jeg er meget ked af at høre om jeres hund. Jeg kan godt forstå at I er knust og nu bange for jeres anden hund.

Nu har jeg læst i flere tråder om Parvo....men hvor I DK er det Parvo findes ?

• #26   2. mar 2008 Hej igen... Tak for jeres mange svar, vi har desinficeret hele hjemmet med rodalon smiley og vasket alt hvad han har været i nærheden af, smidt legetøj og bideringe og ben ud, så nu er vi blevet enige om vi bare må købe nyt til Kanto, det kan umuligt blive lige så dyrt som en tur hos dyrelægen smiley Så der er lidt mere ro på her nu, men vi holder selvfølgelig stadig øje med Kanto.... Men mange tak ihvertfald, det har sgu hjulpet os med lige at slappe lidt af smiley

Åse E : Parvo-virus findes i hele Danmark, desværre... Faktisk over hele verden, så vidt jeg har forstået... Men har også forstået ud fra et indlæg at det kan være i vildt udbrud nogle steder i perioder, mere end andre steder f.eks.

Så nu hopper vi med på vognen og råber til alle andre:
    HUSK AT FÅ VACCINERET JERES HUND(E) TIL PUNKT OG PRIKKE, IKKE KUN FOR JER OG JERES HUNDS SKYLD, MEN OGSÅ FOR ALLE OS ANDRE OG VORES HUNDES SKYLD. UDEN VACCINERNE FÅR VI ALDRIG UDRYDDET VIRUSSEN smiley

• #27   2. mar 2008 Hej
    Jeg mener hvor bor I ? det betyder det er parvo i udbrud der hvor I bor.

• #28   6. mar 2008 Vi bor i Aalborg... Ikke så vidt vi ved, men vores Tyson har jo fået det et sted fra, men vi ved jo ikke on det er derfra hvor vi hentede ham, og det er længere nord på... Men umiddelbart har vi ikke hørt om flere der har fået det de steder hvor vi kommer... Heldigvis da...

Kommentér på:
PARVO-HJÆLP

Annonce