7.935 visninger
|
Oprettet:
Tegn på fødsel {{forumTopicSubject}}
Hvordan kan jeg se hvornår fødslen er ved at være op over. Min søde lille chihuahua skal ha hvalpe i weekenden. Men den går rundt og skraber i gulvet og den er nærmest flyttet ind på min søns værelse. Og hvordan er det med små hunde ?? Går de tiden ud eller kan de føde før. Jeg tør næsten ikke forlade mit hus, for hvis nu hun begynder at føde og ikke kan klare det selv.
Svar hurtigt
Knus
sep 2005
Følger: 33 Følgere: 33 Hunde: 4 Emner: 63 Svar: 2.227
En hund går jo ca. 63 dage fra undfangelsen, men det kan jo sommetider være svært at vide hvilken dag tæven har ægløsning.
Held og lykke med fødslen
maj 2005
Følger: 24 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 49 Svar: 1.514
Små hunde går hverken lægre eller kortere tid i drægtigheden.Der er dog en tendens til at yngre hunde godt kan føde lidt før end ældre. Mellem 58- 64. dag er indenfor normalen.
Tegn på forestående fødsel: fald i temperatur - hunden går rundt og halser.
Det er ikke alle hunde man kan mærke på at den er lige op over, så der er ikke noget helt sikre tegn.Nogen går rundt og halser nærmest i flere dage(opblokningsfasen), og andre hunde lader sig ikke mærke at den er lige ved at føde, så det er svært at sige noget sikkert.
Held og lykke
sep 2005
Følger: 33 Følgere: 33 Hunde: 4 Emner: 63 Svar: 2.227
Jeanett, selv om det skulle ende med et kejsersnit så foregår det som regel ret gnidningsløst, men dyrere end en almindelig fødsel. Min yngre tæve havde et kejsersnit ved det første kuld og selvfølgelig dyrelæge 3 gange på en søndag nat.
Men bliv hjemme ved din tæve, er hun førstegangsfødende har hun måske brug for den tryghed at du er der for hende og husk du må endelig ikke pylre om hende, men opmuntre hende i stedet hvis det bliver lidt hårdt for hende
maj 2005
Ellers mener jeg som Susanne, at du skal blive hjemme.(du kan godt gå ud 5-10 min.hvis det er nødvændigt)
du kan også mærke om din vuffer vil være selv- eller om hun søger tryghed hos dig.
mar 2005
Følger: 24 Følgere: 24 Hunde: 1 Emner: 22 Svar: 134
Den ene havde brug for dyrlægehjælp og havde hun ikke fået det var det endt galt.
Hvis hun ikke indenfor 1 minut selv pakker hvalpene ud af fosterhinden så hjælp hende, niv navlestrengene over med neglene hvis der er behov for hjælp.
Frotter de små hvalpe evt. i en vaskeklud indtil der er liv i dem, slyng dem forsigtigt frem og tilbage i begge dine hænder med hovedet mod gulvet, i tilfælde af at de har slugt fostervand.
Husk at der skal være vand til tæven og lad hende ikke spise mere end to moderkager, hun kan få rigtig dårlig mave.
Held og lykke.
Anni
hvis hun ikke selv pakk
mar 2005
Følger: 24 Følgere: 24 Hunde: 1 Emner: 22 Svar: 134
Anni
feb 2005
Følger: 18 Følgere: 16 Hunde: 6 Emner: 165 Svar: 873
Det er ikke første gang hun får hvalpe, hun opfører sig bare anderledes denne gang. Og jeg har alt klart-håndklæder, vægt, tråd osv. Og jeg har også målt hendes temperatur. Og jeg ved også hvornår min tæve var højløbsk osv. Sidst fødte hun nøjagtig på 63 dagen. men synes jo bare hun ser ud som om det skal ske før, og så mente jeg bare jeg havde hørt at små hunde godt kan føde for tidligt, men ellers tak for hjælpen
maj 2005
Men min tæve er også højløbsk allerede på 6 dagen...
jan 2019
Følger: 1 Svar: 1
Tegn på fødsel