opfordring til alle københavnerhunde!! {{forumTopicSubject}}
Min lille hund på bare 6 mdr har lige fået konstateret fransk lungeorm i denne uge. Hun er heldigvis ovre den kritiske fase nu, og vi regner med, at hun overlever.
Desværre er det ikke alle hunde, der så heldige, både fordi symptombilledet er meget forskelligt fra hund til hund, og fordi mange ikke er klar over, at det faktisk er et meget stort problem her i KBH.
Det smitter ved at snegle fouragerer på hunde og ræves afføring. Herigennem optager de de umodne larver, som i sneglen udvikler sig til det infektive stadie. Når en hund spiser en snegl eller kommer i kontakt med sneglens slim(??) ´smittes hunden, og efter 30 dage begynder de første symptomer at dukke op.
FOR AT BRYDE DEN ONDE CIRKEL ER DET DERFOR MEGET VIGTIG AT MAN SAMLER OP EFTER SIN HUND HVER GANG...OGSÅ NÅR MAN LUFTER I SKOVEN ELLER VED VANDET....DET KAN VÆRE MED TIL REDDE MANGE HUNDELIV!!!
Læs mere på:
http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=703/sprog=1/grp=3/menu=9/
maj 2005
Følger: 9 Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 25 Svar: 126
apr 2005
Følger: 67 Følgere: 67 Hunde: 1 Emner: 209 Svar: 2.136
Jeg samler dig altid op efter Bella. Men ser MANGE der ikke gør. Nu spiser Bella heldigvis ikke snegle... hun kigger bar på dem.
Men det lyder grusomt!!! Håber at den lille hvalp blir hurtigt frisk igen.
jun 2005
Følger: 24 Følgere: 21 Hunde: 2 Emner: 106 Svar: 3.577
Symptomerne viser sig til start ved, at hunden får en slags hoste, lyder nærmest som den "rømmer" sig..
Hjerte/lungeorm kan kun diagnostiseres ved afføringsprøver..!
Har man mistanke, er det yderst vigtigt, at man ikke bare selv agerer dyrlæge, og giver hunden en ormekur, da den derved kan dø !
Grunden til det er, som navnet korrekt henviser til, at ormene befinder sig i hjerte, og lunger. Får hunden en ormekur, dør ormene jo straks.. Og lungerne har derved ikke mulighed for at obserbere dem alle på en gang ! Det der konkret sker, er at lungerne bliver fyldt med vand og hunden drukner !
Det er sandt at der er store probs. ang hjerte lungeorm her i st.Kbh.. og vist også længere ude..
Min dyrlæge har gennem det sidste år, konsekvent anbefalet en test med 3-6 mdr mellemrum !
Husk det kræver behandling ! Det er ikke noget man kan klare selv !
/Pia.
jun 2005
Udover at lunger og hjerte er fyldt af orm, er det langt fra det farligeste !
Hjerte/lungeormen afgiver et stof, der gør at blodet ikke kan koagulere.. !
Dvs. ganske banale flænger og snitsår kan være fatale !
Så det ik nowet man spøger med !
/Pia.
jun 2005
Den bliver smittet ved at slikke/spise afføring fra eks. en ræv der har spist en snegl. . Præcis hvad der sker, kan jeg ikke svare på..ss
maj 2005
Følger: 9 Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 25 Svar: 126
Det sidste du skriver med afføringen fra en ræv er ikke helt rigtigt. Ræven er slutvært for ormen akkurat ligesom hunden er, mens sneglen er mellemvært...men det kan du læse om via linket.
Dharma havde ikke symptomerne med at hoste...overhovedet ikke faktisk, for det har også været det, jeg ellers har holdt øje med.
Hun mistede appetitten, tabte sig, og blev hurtigere træt, når vi var ude med hende. Samtidig blev hendes respiration meget hurtig og overfladisk.
Men det er jo præcis det, der er så lumsk ved denne infektion, at symptombilldet er så komplekst.
De fortalte, at de havde været ude for en hund, der kom ind på hospitalet uden at have haft nogle forudgående symptomer. Den kom fordi den havde næseblod, og de troede, det var pga et fremmedlegeme. Det viste sig, at den havde haft en hjerneblødning, og den døde kort tid efter...
jun 2004
Følger: 59 Følgere: 57 Hunde: 1 Emner: 338 Svar: 3.686
Godt jeres tøs har det bedre. Hvad der kunne være sket. Uh ha!
Samler også altid op efter Mille (dog ikke i skoven... Det må jeg lave om på!), men man ser tit hundeejere med store hunde der ikke gør. Det forstår man så også godt, men alligevel. Det vil da være bedst at gøre det... Om så man må have en bærepose med ;o)
jun 2005
Så tak for rettelsen.. *ss*
Bryds mig heller ikke selv om at blive fejlinformeret *ss*
opfordring til alle københavnerhunde!!