2.210 visninger
|
Oprettet:
Hvid langhåret Schæfer? {{forumTopicSubject}}
Jeg sad lige og kiggede på nogle billeder af nogle Schæfer og syntes faktisk at de er et par vidunderlige væsner. Men jeg har lidt et dilema, for jeg ved ikke helt hvilken det skal være når jeg når så langt.
Så jeg hælder lidt imellem en langhåret Schæfer, eller en hvid langhåret Schæfer. men jeg ved ikke helt om den hvide af dem findes, så er der ikke tilfældigt nogen venlige her inde der kender et link, eller noget i den stil.
Jeg kunne også tænke mig ats e nogle flere Langhåret Schæfer, så hvis nogen har link dertil også, ville det bare være helt perfekt.
På forhånd tusind tak.
okt 2006
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 291 Svar: 1.556
okt 2005
Følger: 15 Følgere: 14 Hunde: 1 Emner: 8 Svar: 26
Men elelrs tusind tak for jeres hjælp..
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.354
Der er forskel på brugsegenskaber og temperament - ikke kun udseendet
jul 2007
Følger: 6 Følgere: 5 Emner: 259 Svar: 2.481
Sarah O- ved ikke om du skal have hvalpe på den eller sådan noget, men en langhåret kan vist ikke blive avlsgodkendt. Bare så du ved det, hvis du havde de planer.:)
jul 2007
jul 2007
aug 2006
Følger: 8 Følgere: 159 Hunde: 1 Emner: 311 Svar: 6.944
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 18 Hunde: 1 Emner: 606 Svar: 6.691
Du skriver:
På sin vis synes jeg heller ikke det er godt nok. Schæferhunde burde ikke have lov at avle, hvis de har nogen form for HD. Og jeg skal da love for at der avles i massevis på trods af højere HD end C.
Citat slut.
Jeg vil lige fortælle dig, at for at der kan avles på schæferhunden, skal der ligge en avlskåring, det vil sige at hunden skal fotograferes for HD /AD. .. DNA-test
Diverse prøver,
Hvorfor tror du at opdrætterne har et samarbejde med avlsvejleder og andre opdrætter, det er netop for at få HD / AD til livs. hvis det er muligt.
Og den der med at der avles med højre end C hofter, så er det ikke længer seriøst opdræt..
De opdrætter jeg kender, får hvalpekøberen en garanti i hånden, den dag hvalpen bliver hentet, hvor der er beskrevet, ang med hdstatus.
Så hvis hvalpen har højre en C - tager opdrætteren hvalpen tilbage...
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 43 Svar: 1.421
Jeg ville fortrække den hvide Schæfer - Den er ikke så ødelagt som den gule.
Desuden ville jeg bevæge mig langt væk fra udstillingsavlen, når jeg skulle kigge på hvalp.
Schæferen er da bestemt ikke ødelagt, hvad er det du mener præcist.
Schæferen som den hedder i vore dagen er faktisk lavet i gamle dage til at hyrde med det er en blandingsrace som er blevet til en racen. kort fortalt...
Simone - Alt for mange hunderacer er ødelagte og for meget udstilling (efter min erfaring) ødelægger dem mentalt fra hvad de oprindeligt burde være.
Alt for meget udseende og for lidt undersøgelse mhs. til sundhed og mentalitet er en hyppig coktail.
Schæferen er bestemt ikke blevet sundere på nogen måde med årene.
ahm dem jeg kender som går på udstilling med deres hunde, de er da sunde og raske og nogle dejlige hunde, det virker bestemt ikke som om det er noget de ikke har lyst til, men da jeg ikke udstiller ved jeg ikke så meget om det selv andet en det er jeg ikke interesseret i.
angående schæferens sundhed, kan man jo gøre meget selv for at undersøg hvor, hvem man skal købe sin schæfer fra.
Genereralt store hunde har mange problemmer med HD, men hvis man skal have en stor vovse må man jo sætte sig lidt ind i denne sygdom/lidelse så man ved hvor meget træning/luftning hunden kan tage, og at sørge for hunde får det rigtige at spise og i de rigtig mængder, men stadig og hunden er med tavle eller uden er der aldrig 100% garanti for fri HD
feb 2005
Følger: 43 Følgere: 43 Hunde: 5 Emner: 193 Svar: 3.244
Og mener nu bestemt ikke schæferen er totalt ødelagt, hmm
Men er det den hvid du er ude efter så snak med Karina C, dem ved hun en masse om.
Har mere erfaring med de grå og sort/gul.
okt 2006
Følger: 19 Følgere: 18 Hunde: 2 Emner: 42 Svar: 1.911
Snakker vi de hvide, så kan det ikke lade sig gøre at bevæge sig væk fra udatillingslinjer, der er stort set ikke andet.
Vil man noget inden for prøver konkurrencer, så hedder det altså DKK-stambog, vil man avle så er det en korthåret man går efter, de langhårede kan ikke avlsgodkendes inden for DKK
Er det prøver og konkurrencer der interesserer, så er det sportshundelinjerne man skal gå efter, da da de er avlet efter brugsegenskaber...
mar 2006
Følger: 24 Følgere: 20 Hunde: 3 Emner: 78 Svar: 1.583
http://www.kfds.dk/
sep 2007
Følger: 9 Følgere: 8 Hunde: 2 Emner: 12 Svar: 259
Jeg har også en af den Hvide slags. En super dejlig hund. Og flot syntes jeg jo selv. Kik evt på hende. Hun er langhåret.
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Det var rigtigt for 15 år siden, men det er ikke rigtigt mere. Det bliver faktisk bedre og bedre disse år - og efter 1. januar er det kommet yderligere avlstrestriktioner til, der sikrer, at der ikke avles på HD-hunde (med DKK-tavle, vel at mærke)
Nå, men du ønsker enten en hvid hyrdehund evt. langhåret eller en langhåret schæfer..
Det gælder både for den hvide hyrde og schæferen, at det langhårede er en fejl, der opstår en gang imellem, og derfor skal man kigge sig meget omkring for at finde en. Det betyder, at hvis man gerne vil have en hund efter nogle linjer, man finder attraktive, så kan det godt være et projekt at finde en hvalp.
Jeg vil under alle omstændigheder anbefale dig at finde en hund med DKK tavle og for schæferens vedkommende, som også har avlskårede forældre - ikke kun avlsgodkendte.
Om det skal være udstillingslinjer eller brugslinjer må du afgøre, det kommer jo an på, hvad du skal bruge hunden til.
Du skal være opmærksom på HD og AD og HD-index. Og så vil jeg anbefale dig at kigge lidt på forældredyrenes meritter i forhold til det, du skal bruge hunden til.
Jeg vil også lige huske at skyde ind, at en langhåret schæfer og en langhåret hyrdehund ofte ikke har nogen underuld - det betyder, at man i den forbindelse må tage nogle ekstra forholdsregler i forhold til vind og vejr....
okt 2006
Hvad træder i kraft efter 1. januar?
aug 2006
okt 2006
aug 2006
okt 2006
aug 2006
okt 2006
>>Vil man noget inden for prøver konkurrencer, så hedder det altså DKK-stambog, vil man avle så er det en korthåret man går efter, de langhårede kan ikke avlsgodkendes inden for DKK<<
Vil man ikke noget af det her så kan man købe noget der ikke er i DKK eller noget helt uden papirer
dec 2006
Følger: 11 Følgere: 10 Hunde: 2 Emner: 25 Svar: 773
sep 2007
Følger: 9 Følgere: 8 Hunde: 2 Emner: 12 Svar: 259
jul 2006
Følger: 38 Følgere: 36 Hunde: 3 Emner: 24 Svar: 428
Hendes hjemmeside er www.hannah.siden.nu
Du er velkommen til at skrive til mig hvis det er
Hvid langhåret Schæfer?