{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
806 visninger | Oprettet:

Hd - Hva' for noget? {{forumTopicSubject}}

Har prøvet at finde det frem på google eller noget, men uden held =)

Vil bare gerne vide, hvad HD, og de andre udtryk i bruger er?

Og endu et dumt spørgsmål =) Er det nødvendigt at have en stambog, hvis man ikke skal avle. Tænker pt på Amstaff? hvis altså man får lov at se faren og moren?

Tak på forhånd - Godt nytår


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hd - Hva' for noget?
  • #1   3. jan 2008 HD er HofteDysplasi (mener jeg nok ;)) og er en sygdom som dyr kan (mener også andre kan?) få i hofterne. Hvis dyret er helt fri for HD siger man det har HD af graf A, er det meget værst mener jeg det er af grad D eller E. Men ekspert er jeg ikke, så hæng mig ikke op på det =)

  • #2   3. jan 2008 Møgungen (10 år)

    Fantastisk forklaring =)

    Er det noget som bare kommer med fødslen? eller ?


  • #3   3. jan 2008 Hoftedysplasi = http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=482/sprog=1/grp=3/menu=9/




    Ja En stamtavle er en god ting især med den race.


  • #4   3. jan 2008 HD er hofteledsdysplasi

    Og ja - en stambog er god at have selvom du ikke vil avle... Den giver dig sikkerhed for at de påståede forældre også ER forældrene, at de lever op til diverse krav før avl som en god mentaltilstand og viser hvad der ligger længere ude i fortiden... Dvs om du kan forvente nogle problemer med arvelige sygdomme, som hverken moderen eller faderen viser, men er bærere af og dermed vidrefører til din hvalp


  • #5   3. jan 2008 HD er som møgungen siger Hofteleds Dysplasi
    Den værste grad er E.
    Du kan læse mere om det her: (link fjernet)


  • #7   3. jan 2008 Tjaah,

    Tror nu der skal stambog så.. men så skal man jo ofre nogle knapper oven i..

    Tænkte på at når jeg nu får hunden, så skal stambog være påkrævet for at lave pas til den så den kan komme ud og rejse? eller hænger det ikke sådan sammen?


  • #8   3. jan 2008 ja en stamtavle er en RIGTIG god ting

    især med den race

    du aner ikke hvad der ligger i hunden uden den stamtavle, og en stamtavle er ikke kun til avl

    i min verden er en amstaff uden tavle ikke en amstaff


  • #9   3. jan 2008 Det kan vidst godt komme med fødslen, men det kan også "bare komme" f.eks. hvis man springer med sin hund og den ikke er gammel nok, eller overbelaster en meget ung eller meget gammels hunds hofter og led.

  • #10   3. jan 2008 Synes inden for specielt amstaffen og selvfølgelig alle andre racer ., så skal hunden have stambog ., det garantere forældrene er avls godkendte og tjekket igennem for diverse ting ., bla meltal test, HD, AD osv .
    og i det hele taget at din hund er ren og ikke en blanding .,

    Klap klap til Janne ., ;D
    " i min verden er en amstaff uden tavle ikke en amstaff "


  • #11   3. jan 2008 heh det er så rigtigt =)

    Men når hvalpen bliver født laver man så stamtavle til den? eller er det forældrenes eller :S?
    Forvirret ;D


  • #12   3. jan 2008 HD kommer af tre ting - arvelige faktorer, kost og miljø...

    Det vil sige, at det er vigtigt når man køber hund, at man køber en der kommer fra linjer, der ikke er belastede af HD. Det er også vigtigt at man giver den rigtige kost, så den får maksimal betingelser for vækst i den rette hastighed, nemlig langsomt. Og så er det vigtigt, at man motionerer en hvalp moderat og ikke lader den gå på trapper, springer og klatrer før den er udvokset.

    HD er en tilstand, hvor lårbenet ikke passer ordentligt ind i hofteskålene.
    Det kan være alene fordi de sidder forskudt, men også fordi er er gigtforandringer i leddet.
    Nogle hunde har stærke smerter ved mild HD - altså HD C og nogle hunde mærker intet til HD-E. Det er meget forskelligt.
    Men når man køber hund, og når man avler hund, mener jeg man forpligter sig til at studere forældredyrenes sundhed grundigt, så vi kan komme disse svagheder til livs..
    Og det gælder også andre arvelige sygdomme, ikke kun HD ;o)


  • #13   3. jan 2008 hvalpen kan kun få stamtavle, hvis forældrene er avlsgodkendte

    det betyder at de er blevet godkendt på en udstilling, har fået tjekket hofter og albuer hos en dyrlæge, og har bestået mentaltest

    alle disse ting kan hunde uden tavle ikke, og det er ting der er ret vigtige

    udstillingen fortæller om hunden er racetypisk og lever op til standarden, hofter bliver tjekket og må max være c som er HD i mild grad, Albuer tjekkes og må max være 1 som er osse er i en mild grad
    og mentaltesten siger EN MASSE om hvordan hunden er mental udstyret, kortset hvordan den er oppe i hovedet

    derfor er en amstaff med tavle den eneste rigtige amstaff


  • #14   3. jan 2008 Stamtavle kan kun fåes hvis forældrene er avlsgodkendte. Hvalpen får sin egen stamtavle, men det er selvfølgelig forældrene der står på den

  • #15   3. jan 2008 CH, kvinde, 33 år .

    tak for det =) Jeg har levet i et stykke tid med min dejlige Bella i udlandet..

    Ved ikke hvad der var galt med den, men en kunne IKKE lide deres hunde mad deroppe, så hvergang vi spiste kylling eller noget kom den hoppende, og vi gav den sin egen skål af det mad vi spiste..

    Kan det være farligt for en hund her med fx en amstaff hvalp, når den er mellem 12 uger og 6 måneder fx..?

    Er der noget specielt mad de skal have?
    Evt. links til hjemme side =)?


  • #16   3. jan 2008 http://www.amstaffnetwork.dk/

    her kan du læse en masse, og kontakteracerepræsentanterne og snakke med dem


  • #17   3. jan 2008 Janne & Susanne =)

    Tak for det, og det forstår jeg, men alligevel er der mange der ikke har stamtavle? Det er jo ikke så godt for selve racen i det hel'taget?

    Men vælger selfølgelig MED tavle, =)
    Har i nogle idé om hvad de koster med tavle?
    Og kan i anbefale img at købe privat eller hos kennel/internat?


  • #18   3. jan 2008 mellem 8000-10000 kr

    vil anbefale dig at kigge rundt på de forskellige kenneler, ringe og snakke med dem, og selv finde det sted du bedst kan lide

    du kan slå de fleste hunde op på hundeweb, og tjekke deres status

    altså hofter albuer, udstillingsresultat og mentaltest


  • #19   3. jan 2008 Janne

    ER det MED tavle smiley

    Meget billigt hvis det er med tavle, regnede med mere =)


  • #20   3. jan 2008 ja det er med tavle

    og Brian, hvor vil du få testet din hund

    og hvordan vil du 100 % kunne bevise der kun er amstaff i din hund når den ikke har tavle???


  • #21   3. jan 2008 Brian, det er en super flot amstaff, men man vil aldrig kunne være sikker aligevel smiley

    En amstaff uden tavle er kun 50 % sikker på at det er en =)

    Med er man 100 smiley


  • #22   3. jan 2008 Hej Brian

    Du kan få den vuderet - gennem en adfærdsterapeut.
    Ikke gennem kennel klubben.

    Og jeg er helt enig med Janne, i mine øjne er det også kun en Amerikansk Staffordshire Terrier hvis den har stamtavle.

    Det er ingen kritik til feks. din hund Brian, det er bare en konstatering *g*
    - fordi det er os med stamtavle det rammer allermest når overskfiten siger "Kamphund amok" ell. lign.
    Vi kæmper en kamp for racen, for at få omverdenen OG Kennelklubben til at acceptere dem på lige fod med andre racer, men det er så hulens svært når man bliver modarbejdet som "vi" gør.


  • #23   3. jan 2008 og her er jeg helt enig med
    ~• HVOR FANDEN ER ALFA´S MOAR •~


  • #25   3. jan 2008 Der står ingen steder at <<->> < er førstegangsejerm og det ved jeg tilfældigvis vedkommende ikke er.

  • #26   3. jan 2008 Jeg er IKKE førstegangs ejer..

    Og hvorfor skal en amstaff ikke være til en føstegangsejer alligevel, kan se for mig at hvis man ikke har forstand på hunde så er det selfølgelig en dårlig idë..

    Men hvis man alligevel har læst om den osv, kan man da godt have den som førstegangshund?? Bare man sørger for DENS behov? Kan ikke se noget galt i det..

    Ps: har også skrevet jeg har haft hund i udlandet, og også her?


  • #27   3. jan 2008 ~&#8226; HVOR FANDEN ER ALFA´S MOAR &#8226;~

    Hehe det er jo dig jeg har skrevet med =) tak for hjælpen forresten =)


  • #28   3. jan 2008 Du lyder fornuftig Brian
    - og dejligt Pablo er havnet hos dig, er sikker på i får det godt sammen.

    Oeg har skam kigget ham - han er en sød lille fyr smiley


  • #29   3. jan 2008 Oeg = Jeg

Kommentér på:
Hd - Hva' for noget?

Annonce