{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
868 visninger | Oprettet:

Råd om hvalpe vaner.. {{forumTopicSubject}}

Vi har brug for lidt råd, tip, tricks omkring tilvænning af, at være alene hjemme, og sove alene.

Hun er faldet utrolig hurtigt til, og er helt tryg ved os, og ved hendes nye hjem.
Fra første dag har hun været glad, spist, leget osv..

1: Alene hjemme? Vi har prøvet at gå fra hende i et min tid, og så komme tilbage og rose hende for ikke at pive osv. Hvad er det næste skridt?

2: Sove alene? De første 3 dage sove vi sammen med hende i stuen.
Vi har sove værelse på 1. sal. Og planen er at hun skal kunne sove alene i stuen/køknet..
Vi prøvede i går at gøre det rigtig hyggeligt til hende i køknet, med seng, yndling legetøj, T-shirt som jeg har haft på, og radio.... men hun hylede som om hun blev tortureret, hvilket resulterede i at hun fik vækkede vores Oliver, og jeg sov med hende i stuen igen smiley
Hvad kan man ellers gøre, eller er det for tidligt at prøve sove hver for sig?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Råd om hvalpe vaner..
  • #1   4. dec 2007 1) det i gør er det rigitge, prøv næsten gang at blive ude lidt længere tid, og komme tilbage måske 5 min efter ? hvis du skriver at hun er faldet godt til tror jeg ikke det bliver noget problem..
    2) den er sværer da vores hund fra dag 1 af bare sov som en sten ( schæferhund) hun kan måske ligge ovenpå sammen med jer ? lægg hendes kurv ved jeres soveværelses dør, og lad hende sove der ? tror det er det der skal til at hun vil føle sig mere tryg ? og hvis hun bliver bedre med dagene, så ryg hende længere og længere væk fra jeres soveværelse.. det er mine bedste bud smiley held og lykke med hende smiley


  • #2   4. dec 2007 Tasso:
    Tak for dit svar, vores sove værelse er på 1 salen, og vi ville helst ikke have hende op og ned af trappen, i frygt for ben, hofter, ryg osv?


  • #3   4. dec 2007 Okay smiley kan jeg godt forstå vores schæfer har også haft problemer med hoften, det er ikke rart ;( men så er jeg desværrer løbet tør for ideer ;( men skriver hvis jeg finder ud af noget smiley

  • #4   4. dec 2007 Jeg ville også vælge at løfte hunden op af trapperne, så den kan sove trygt og godt.

    Når hunden hyler kalder den - og når man så reagerer på det, så har den lært, at det virker, og det vil stimulere den til at hyle næste gang, den er alene. Det kan give grobund for problemer med at være stille, når den er alene hjemme. Derfor er det vigtigt, for det første at forebygge hylen ved at sørge for at hunden er tryg ved at være alene før man efterlader den - og derefter aldrig at komme til den, når den hyler. Sørg for at den er stille, når I går til den. Det behøver ikke at være i minutter, bare nogle sekunder.. to - fire er fint nok, bare den er stille...


  • #5   4. dec 2007 Hvorfor skal en hund med djævlens vold og magt sove i soveværelset ???? Hvorfor skal den sove sammen med sin ejer fordi den er alene 8 timer om dagen ?
    Jeg skal da lige love for at der er rigtig mange hunde der bliver mishandlet, misrøgtet, og som er på grænsen hvis ikke over grænsen til at være helt fortabte hvis det er så vigtige ting.
    Min hund er personligt så lige til at smide ud og jeg burde vel sættes i gabestok til offenlig skue og udhængning.
    Pølsen er alene hjemme, hun sover i sin kurv i stuen og hun kommer ALDRIG i vores soveværelse. puhaaaaa dårlig hundeejer, men hun fungere nu rigtig godt og virker meget glad og tilfreds..
    Det er ligesom med børn, en eller to nætter hvor man må være hård men så er der stille og roligt ro på og det begynder at fungere det er en tilvænning og dyr er vanedyr så lærer man dem en ny vane er det den de følger. Har i jeres børn sovende på en madras på gulvet i soveværelset fordi de er alene 8 timer om dagen ?? og hvor mange år gør de det ?

    Jeg lover at jeg ikke skal kommentere mere på denne tråd og jeg undskylder på forhånd mit sure opstød men jeg synes det er misforstået godhed.

    Ha en dejlig dag på trods af mit opstød.


  • #6   4. dec 2007 Astas mor, vi taler her om en hvalp, der lige er kommet hjem til sin nye ejer..

  • #7   4. dec 2007 Jeg bryder mit løfte !! Sorry.

    De er da alene !! Der er vuggestuer, børnehaver, skoler, SFO osv... når de er små og når de bliver større er de da alene hjemme eller sidder du hjemme hos dine teenagere fordi de ikke må være alene hjemme ?? Din hund bliver da også voksen ligesom børn bliver ældre og får "lov til at være alene hjemme".


  • #8   4. dec 2007 I øvrigt Astas mor - at komme med et surt opstød og samtidig sige, at du ikke vil argumentere, når modargumenter begynder at falde, synes jeg er lidt skidt debatteknik.

    Hvorfor ikke stå ved hvad du mener og tage diskussionen i stedet for på forhånd at bakke ud?


  • #9   4. dec 2007 Igen Astas mor - dette er en lille hvalp..

    Ikke en halvvoksen eller voksen hund..

    Den er i en indlæringsfase, og der er det altså vigtigt, at den er tryg.
    Det er stor risiko for fejlindlæring, når man fra starten roder rundt med en metode, der indebærer utryghed fra hunden side....

    Godt at se, at du ikke kunne holde dit løft ;o)


  • #10   4. dec 2007 CH, kvinde 33 år.
    Det er også okay hvis, det er fordi det er en lille hvalp MEN det er altså en bjørnetjeneste at den får lov fordi den er lille og så lige pludselig må den ikke fordi den bliver større og opfører sig eksemplarisk ! Det er da den omvendte verden og det må immervæk give en smule forvirring.
    Jeg er stadig ond ! Hun sov heller ikke i soveværelse da hun var lille, hun sov i sin kurv i gangen, som en foreslog man kunne gøre, så den kom tættere på sine mennesker og så rykkede hun automatisk i stuen fordi hun lå der om aftenene når vi sad derinde.


  • #11   4. dec 2007 Jeg starter da starks bilen og kører tilbage til børnehaven,for at hente min søn,hvis det er som du siger at han er alene.. Der skulle da meget gerne være andre børn og voksne omkring ham

  • #12   4. dec 2007 Jeg synes det optimale er at starte med at hunden sover i soveværelset i en kurv ved siden af sengen.
    Ønsker man at hunden sover uden for soveværelset, så begynder man langsomt at rykke kurven længere længere mod døren og siden udenfor døren. Derefter kan man snige kurven hen, hvor man ønsker det uden at hunden oplever nogen form for utryghed i den forbindelse...

    Jeg kan ikke se, hvorfor man ikke skulle indlære hunden dette på dens præmisser. Ingen grund til, at den skal være utryg, når det er så nemt at gøre det uden den bliver det....


  • #13   4. dec 2007 Altså at nogen vil lægge et indlæg, de selv finder kontroversielt og så bare smutte igen, det må jeg altså undrer mig over...

    På et debatforum......

    Man må da tage den diskussion, man lægger op til i stedet for at stikke halen mellem benene ;o)


  • #14   4. dec 2007 Vores 11 uger gamle hvalp sover alene i stuen - og er alene hjemme om dagen 4 dg om ugen.

    Det er sådan vi har valgt at have hund - og hun stor trives!

    Der er mange måder at have hund på - husk det smiley
    (også hvor der ikke er tale om mishandling)

    Hvad gjorde vi?

    De første par nætter sov vi med hende i stuen - men med minimal opmærksomhed i løbet af natten. De skal lære at om natten skal de sove og ikke lege. Og de skal ikke ligge og putte hos jer, de skal ligge alene og sove.

    Derefter stod vi op til hende midt om natten og tjekkede hende. I starten både kl 2 og kl. 4, efter et par dage kun 1 gang. Vi sov så med døren åben for at høre om der var problemer (det var der en nat hvor hun var blevet syg, så gik jeg ned og sov hos hende)
    Da vi kunne se at hun snoksov når vi kom ned, så lod vi være med at komme ned om natten, men er tilgengæld hos hende kl. 6 om morgenen (i weekenden strækker vi den til kl. 7).

    Inden I går i seng skal hun være godt træt - så træt at hun sover når I skal til at gå i seng. Og så skal I gå hurtigt i seng uden snak og larm.

    Hvis I lader hende sove i soveværelset nu, ja så er det svært at lære hende at hun ikke må som voksen....



  • #15   4. dec 2007 CH, kvinde, 33 år.

    Jeg går udfra at du hentyder til mig !!

    Undskyld men jeg har et arbejde jeg skal passe, ved ikke om du sidder hjemme eller har meget lidt at lave på dit arbejde, men det er min grund til at jeg "stikker halen mellem benene".

    Nå men tilbage til topic, det jeg har skrevet mener jeg ! Det i har skrevet mener i ! Så er der vel ikke mere at diskutere. Jeg bliver nød til at melde mig ud nu. beklager det arbejde tager al ens fritid. ;O)

    Goddag !


  • #16   4. dec 2007 Hehe Astas mor - Ja, jeg sidder herhjemme, jeg er sygemeldt med en kronisk sygdom... Nej, jeg har ikke andet at lave...
    Betyder det noget i forhold til denne debat? :o)))))

    Ingen grund til at hidse sig op, det er jo bare internettet der her :o))

    Det, jeg skriver er, at du lægger et diskussionoplæg, men vil ikke være med til at diskutere... det synes jeg er skidt debatteknik, men det er da stadig op til dig selv, hvad du vil gøre - jeg ytrer bare min mening... det er vel det vi er her for?



  • #17   4. dec 2007 I starten er det virkelig vigitgt at gøre det til en positiv oplevelse at være alene. Hvis man så vælger at lade sin lille hvalp hyle sig i søvn, mens den er efterladt helt alene, kan der hurtigt opstå utryghed omkring det at blive efterladt og dermed er grobunden for alene hjemmeproblemer skabt.

    Personligt er jeg også af den mening at hunden skal sove sammen med sin flok, hvis den ønsker det. Men vil man absolut have den til at sove alene, vil jeg mene at det først er når den har lært at være alene, at man kan forlange det af den...

    Asta'a mor: i øvrigt, så er jeg pædagog og jeg mindes da at pædagogerne i børnehaven plejer at blive der indtil børnene er hentet igen - jeg synes i hvert fald du skal finde et nyt sted til dit barn, hvis de bliver efterladt alene (-;


  • #18   4. dec 2007 Charlotte T, det lyder som om, I har haft et dejligt forløb med jeres hvalp - men bemærk, at trådstarten beskriver at hunden hyler så meget, når den bliver ladt alene, at deres barn vågner.

    Det er en tydelig indikator for, at den er blevet efterladt for tidligt, og så bliver man nødt til at bakke tilbage...


  • #19   4. dec 2007 CH, kvinde, 33 år .
    Det betyder da noget med henblik på det du skriver om at jeg stikker halen imellem benene. Du skal ikke arbejde men det skal jeg ! Det var jo det du spurgte til ikke ? Det betyder intet i forhold til debatten men du startede med at kritisere min måde at "være væk" på !

    Charlotte T

    Det lyder fornuftigt og jeg har så været lige så heldig som dig med en hund der ikke har været bange fra starten.

    Sarah H:

    Undskyld denne debat ! Håber du kan bruge noget af alt det der er skrevet til trods for os der diskuterer indbyrdes.


  • #20   4. dec 2007 Ok, Astas mor, sidste kommentar om det og så back to topic...
    Når jeg skriver stikker halen mellem benene er det fordi du allerede i det første indlæg skriver at du ikke vil diskutere det yderligere...
    Om du skal arbejde eller ej, om jeg er hjemme eller ej synes jeg er aldelels irrelevant - jeg taler om indstilling til det at debattere....

    Men nok om det... Det er rasende kedeligt for de andre i tråden dette her, vil jeg tro....


  • #21   4. dec 2007 Hold da op der er sket meget i mit indlæg på de timer jeg ikke lige har været på nettet - både godt og dårligt. Jeg er ked af at min tråd om lidt råd kunne udvikle sig til en mindre diskussion.. Jeg synes jeg har fået mit sove spørgsmål afklaret ret godt, og takker for de mange råd..

    Tør jeg bede om flere råd omkring at være alene hjemme smiley
    Det skal lige sige at hun i dag har været alene hjemme i 20 min uden noget piv eller brok.. smiley


  • #22   4. dec 2007 jeg vil nu også mene at I bør bære hende op og ned af trapperne, så hun kan være sammen med sin flok. - senere kan hun gå selv - det bliver kun til to ture om dagen

  • #23   4. dec 2007 Hvis jeg var jer ville jeg ikke starte på at lade hvalpen sove alene, før den kan være alene hjemme. I kan risikere at i får en hund der bliver rigtig bange for at blive ladt alene generelt.

    Jeg ville bære hunden op i soveværelset hver gang i skal sove. Og så ser det ud til at i er godt i gang med at lære den at være alene hjemme og den gode træning skal i selvfølgelig bare fortsætte med.
    Hvis i så stadig insistere på at hunden skal sove nedenunder ville jeg vente til hunden kan være alene og så begynde at træne den i også at være alene om natten.

    Når det så er sagt, vil jeg som i mit tidligere indlæg sige, at personligt synes jeg at hunden skal have lov at sove i samme rum som sin flok.


  • #24   4. dec 2007 Måske det var en ide at anskaffe et bur. Min hund sov i bur, ved siden af vores seng, da han var lille. Det giver så også den sidegevinst at - hvis de er blevet vænnet rigtigt til den - de altid har buret at søge tryghed i, hvis de skal med på besøg eller når de skal være alene hjemme.

  • #25   5. dec 2007 Tak for alle jeres gode råd. smiley Jeg synes jeg lige ville fortælle alle på denne tråd at Baghera har sovet alene i stuen inat uden problemer! Vi stod op og kiggede til hende flere gange og hun snork sov, vågnede først da min mand skulle på arb i morges kl 05 smiley Så det er jo bare super...
    Rigtig god dag til alle, og glædelig jul smiley


  • #26   5. dec 2007 selv om hun klare det uden problemer, så mener jeg ikke det er ok - prøv at tæl de timer sammen i døgnet hvor hun er alene - det er jo rigtig mange og så er det jo natten I kan ændre på....hunde er flokdyr og bare fordi de er super tilpasningsdygtige til vores hverdag, betyder ikke at vi bare skal strække den, alt det den nu kan

Kommentér på:
Råd om hvalpe vaner..

Annonce