15. feb 2005 Følger: 19 Følgere: 19 Hunde: 2 Emner: 20 Svar: 68
Alene hjemme... Alene hjemme...
Nanna har, efter min tidligere kæreste og jeg gik fra hinanden, lavet ulykker når hun er alene hjemme. Hun har revet tapet ned og spist briller og tæpper og toiletpapir og blomster...jeg ku blive ved. Hun går sammen med Anton, min yorkie, har prøvet at lade hende være alene hjemme uden ham, men det er det samme. Er ved at løbe tør for ideer til hvordan jeg kan vænne hende af med det. er der nogen der har et par gode råd de vil dele, så ville jeg blive super glad...
Hilsen Britt
jun 2005
Følger: 36 Følgere: 35 Hunde: 4 Emner: 203 Svar: 1.786
dec 2004
Følger: 41 Følgere: 44 Hunde: 3 Emner: 643 Svar: 6.619
(link fjernet)
http://www.alaskan-malamute.webbyen.dk/
under menu-punktet: alene hjemme
(link fjernet)
Håber at du kan bruge noget af det....
feb 2005
Følger: 19 Følgere: 19 Hunde: 2 Emner: 20 Svar: 68
dec 2004
Følger: 40 Følgere: 40 Hunde: 2 Emner: 79 Svar: 1.366
Når hunden ikke kan være alene hjemme skyldes dette:
(1) Mangel på indlæring, (2) uvilje, (3) understimulering eller (4) angst. Flere årsager kan ses hos samme hund.
Hunde, som er angste for at være alene, er de sværeste at behandle. Problemet har ofte stået på længe og hunden forbinder alt med det at blive efterladt. Bare ejeren tager sko på eller rejser sig fra morgenbordet, udløser dette angst hos hunden. Ytringerne kan være alt muligt: hylen, gøen, urenlighed, ødelæggelse af inventar.
Det er undertiden svært nøjagtigt at diagnosticere årsagen til problemet. Flere faktorer kan være medvirkende. Man bør være opmærksom på følgende:
- Legetøj, når man forlader hunden, hjælper ikke.
- Det hjælper ikke at anskaffe en hund til.
- Det hjælper ikke at skælde hunden ud, når man kommer hjem og ser ulykkerne.
- De fleste hunde, der hyler, ødelægger ting eller er urenlige, gør det i de første 30 til 45 minutter efter de er blevet forladt.
- De fleste hunde kan tåle den første ensomhedsperiode, for eksempel når man er på arbejde, men ikke den anden, for eksempel hvis man forlader dem om aftenen.
Problemer opstår oftest:
- Efter ferie eller blot nogle fri dage.
- Efter sygdom hos ejeren, hvor denne har været hjemme.
- Efter en periode med hjemmeboende gæster.
- Efter ændring i arbejdsperioder.
- Hunde, der sover i soveværelset, er mere tilbøjelige til at udvikle problemer med at være alene, end de hunde, der sover alene i egen kurv.
Behandlingen af ensomhedsproblemer:
1- Kontaktøvelser - Udfør sit, stå, dæk, fri, eller lignende, i 3-4 minutter, 4-6 gange dagligt.
2- Søgning - Lad hunden finde sin mad, gerne udendørs, 3-6 gange dagligt.
3- Problemløsning - Lav et hul i en tennisbold, fyld den med godbidder og lad hunden finde ud af resten. Udføres gerne 5-8 gange dagligt og helst når hunden efterlades alene.
4- Kurven - Lær hunden at kunne lide kurven og at foretrække at ligge der frem for andre steder. Når hunden så er alene og har kontaktbehov, vil den gå i sin kurv, fordi det er der, den plejer at få dækket kontaktbehovet. Når hunden har ligget en tid i sin kurv og er rolig, vil den som regel falde i søvn, og problemet er forhåbentlig løst.
5- Direkte ensomhedstræning - Komplicerede tilfælde kræver særlige behandlingsprogrammer tilrettelagt efter nøje undersøgelse af hundens adfærd.
Marlene.
dec 2004
Følger: 40 Følgere: 40 Hunde: 2 Emner: 79 Svar: 1.366
Den ensomme ulv vil hyle for at finde kammerater (normalt er en ulv aldrig alene, fra den fødes til den dør) lidt tankevækkende…. derfor skal de trænes til at være alene hjemme. Luft din hund godt, så den er træt og tilfreds, evt. give den godbidder når du går ud af døren, så den har lidt at hygge sig med…I starten skal du kun være væk få minutter ad gangen, og gerne nå tilbage inden den piver, eller evt. vente til den er faldet til ro igen, lidt efter lidt forlænger du tiden den er alene, det tager lidt tid, men er bestemt det hele værd – især hvis du kan øve det flere gange om dagen.
PS: Det er meget vigtigt at du ikke gør noget særligt ud af at sige farvel og heller ikke hej når han kommer tilbage til hunden.... Ynker man hunden, vil det blot forstærke angsten den har, og bekræfte den i, at det var slemt at være alene. Så ingen farvel eller stor ståhej når du kommer igen….
Held og lykke ;0)
Marlene & Samson
Alene hjemme...