SBT og Amstaffs aktivitetsniveau ???? {{forumTopicSubject}}
En familie tæt på mig har lige fået aflivet deres 11 år gamle 'havehund'......
De er ikke typen der går tur med hunden fordi at det er hyggeligt og dejligt. De går tur med den fordi at den skal tisse og skide - og så ind igen...
Nu er de så flyttet i hus med meget stor have......
De havde sagt at når deres hund blev aflivet gik der i hvert fald laaang tid før at de skulle ha' hund igen....
Men jeg kan mærke at de bliver fristet..... De er blevet tilbudt at købe Staffordshire Bull Terrier, og nu også en Amstaff....
Jeg prøver at sige at det begge er Terriere og de har altså et højt energinivau og kan godt blive destruktive hvis de ikke bliver aktiveret nok....
Men han siger at hundens energiniveau er hvad man gør det til......
Altså hvis den bare får lov at dulre rundt i haven istedet for gåtur, så vænner den sig til det og har ikke brug for mere....
NOGENGANGE vil jeg sige at nogen mennesker er 'heldige' med deres valg af krævende race til sofahund..... Den hund de f.eks har fået aflivet pga alderdom var en Rottweiler og den kunne sove hele dagen og bare trisse lidt rundt...
Det betød ikke at den havde det godt, for når jeg havde den gik vi ture på 2 timer og han løb rundt..
Så de var bare heldige at hunden tilfældigvis ikke åd hele huset.........
Men men men...... Hvad er chancen for at en Amstaff eller en SBT vil ha' et acceptabelt liv med at ha' hus og 7-800 m2 have at leve sit liv på ???
Jeg spørger ikke for at havle ned på folk hvor det faktisk godt kan lade sig gøre. Jeg spørger fordi at jeg udfra at det er Terrierhunde, prøver at forklare familien at det er nogle bestemte, egenrådige og højaktivitetshunde hvis og når de ikke bliver aktiveret ordenligt...
Men udover det så ved jeg jo ikke af personlig erfaring hvilket niveeu disse to racer har.....
Har selv en ½ Terrier og hun kan sagtens skrue helt ned for blusset når vi bare tager en søndatg på sofaen.. Så ligger hun og sover på min mave og er lige ved at dø når jeg sætter hende ned på gulvet.
Men går vi en tur eller leger med andre hunde, så kan hun blive ved i TIMER....
sep 2005
Følger: 23 Følgere: 23 Hunde: 6 Emner: 98 Svar: 553
Jeg tror det er forskelligt fra hund til hund.. Jeg kan dog godt mærke forskel på mine hunde fra da vi boede i hus og til lejligheden.. I huset var de meget vildere, men det var nok os fordi de havde pladsen 8)
jun 2007
Følger: 37 Følgere: 38 Hunde: 5 Emner: 979 Svar: 7.783
sep 2005
jun 2007
Jeg ved at den hund de får bla ville få min hund at lege med når vi kommer på besøg + at de har venner der har hunde som kan leges med
Så du synes ikke at det er en helt sindsyg tanke at ha' Amstaff eller SBT som en havehund ?
Jeg spørger også sådan lidt på mine egne vegne, da det piner mig lidt at det er sådan en type hund med et normalt højt energiniveau de vil ha'....
Men hvis det ikke er 'så slemt' så kan jeg jo slappe mere af
sep 2005
apr 2005
Følger: 7 Følgere: 7 Hunde: 2 Emner: 212 Svar: 949
Bette er lab.blanding og hvis hun ikke får sin daglige tur på 1-2 timer, jamen så er hun ikke til at have med at gøre
sep 2005
jun 2007
Undrer mig også lidt... Her er da masser af Amstaff og en del SBT ejere herinde der ikke plejer at stå tilbage for at give deres mening til kende....
Så det er unormalt få der svarer :-|
Anne Sofie - I mine øjne er Labber også meget energiske hunde. I hvert fald dem jeg kender
apr 2005
Følger: 7 Følgere: 7 Hunde: 2 Emner: 212 Svar: 949
- der står der aktivitetniveau
sep 2005
jun 2007
R'R - kan være at jeg skal omformulere min tekst og gøre det mere enkelt...
Kan være at det er MEGET tekst på en kold søndag ? *G*
jan 2007
Følger: 33 Følgere: 31 Hunde: 6 Emner: 139 Svar: 3.546
Two Face levede ved tidligere ejer som havehund. Fik ikke ret meget motion, sjældent gåture, men var sammen med andre hunde dagen lang. Hun var styg i lømmelalderen, men det er vist generelt for racen.
Hun havde det dog fint, ødelagde vist ingenting.
jan 2007
Hun er dog sød til at geare helt ned indendøre. Hun er ikke typen der vil lege når vi er indenfor. Der ligger hun mest bare og sover.
jun 2007
Ville jo bare give folk mest muligt info at gøre deres meninger på
Men det er åbenbart for meget forlangt *G*
Camilla - ok, så hun klarede den...
sep 2005
Camilla : Hvor er det dejligt at høre at det ikke er mine hunde der er unormale
jan 2007
Ja, hun klarede det fint.
Hun er dog blevet en gladere hund efter jeg har fået hende. Ved ikke om det er fordi hun endelig har 1 persons udelte opmærksomhed, eller om det er grundet mere aktivering...
jan 2007
Heh, Tuffe sover ALTID når vi er inde...Eller, ligger i hvertfald og hviler.
Allerbedst er det hvis hun ka liste sig op i sofaen til mig, he he
sep 2005
Jeg tror at Amstafferne er nogle af de bedste til at snige sig
jan 2007
Year. Det ser SÅ elegant ud når de "sniger" sig op*G*
jul 2006
Følger: 30 Følgere: 28 Hunde: 4 Emner: 18 Svar: 3.044
Totalt dyreplageri efter min mening, og jeg tror ikke engang at jeg ville omgåes sådanne egoistiske personer.
De burde købe sig en tøjhund.
apr 2006
Følger: 18 Følgere: 15 Hunde: 4 Emner: 28 Svar: 399
Og jeg vil mene at de fleste hunde kunne vænne sig til at ligge og sove hele dagen men det er jo ikke et godt hundeliv den får . Og dessuden vil et stort antal af de inaktive hunde kede sig og måske blive til problemhunde som ødelægger af ren kedsomhed .
Men folk tror jo de ved alt og ofte bliver de så klogere
jan 2007
Hvis det er dyremishandling ikke at gå lange ture med sin hund hver eneste dag, så skulle halvdelen af DK meldes for dyremishandling!
Ja, male fanden på væggen, det tør da siges... Two Face har da altid opførst sig ok, har da ik splittet mer ad end alle andre unghunde, været mer umulig eller hvad ved jeg.
Ej heller er hun nogensinde stukket af!
jun 2007
Tor - Ja et meget kedeligt liv...
Men ved at jeg ikke kan snakke dem fra det... Og så må jeg jo bare gøre mit bedste for at komme med gode råd... Andet kan jeg desværre ikke gøre
Nyma - Har jeg prøvet at forklare dem, men der er ikke noget at gøre, så som jeg siger til Tor, må jeg bare give dem gode råd istedet...
Camilla - Ja, totalt latterlig at alt lige ned til at man slår en prut i nærheden af hunden er dyrplageri...... Ja ja , jeg kan jo bare tænke mit...
Miriam - Tak for det
Tror nu også bare at det er lettere når der er flere hunde, så kan de underholde hinanden....
Mit umiddelbare indtryk er at SBT er den 'bedste' at vælge til dem... Men uden at være ekspert på området....
jul 2006
Tænk at omgåes sådanne mennesker, som ikke engang vil gå tur med deres hund, frygtelig tanke.......
Men måske du heller ikke gider at gå med din, for så er det jo klart, at du ikke kan se fejlen.
jul 2006
nov 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 26 Svar: 275
jul 2006
Tror ikke vi kan være mere enige.
jun 2007
Spørg ikke mig.
Ikke sådan mit billede af at ha' hund er ..
Men kan desværre ikke ændre deres mening ...
okt 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Svar: 40
Hun her meget rolig når hun er indenfor - selvfølgelíg kan hun godt komme i "nu skal der dælme ske noget"-humør og så står hun med rumpen i vejret og leger buk efter mig eller manden - 5min efter gider hun ikke mere... hun er simpelthen så nem..
Jeg har svært ved at sætte mig ind i at racen skulle være svær at håndtere/krævende - har slet ikke de oplevelser med vores vaps... men måske vi bare har været heldige :o)
jun 2007
Jamen der er åbenbart undtagelser.....
Så vil jeg bare inderligt håbe at hvis familien jeg snakker om, beslutter sig for at få en Terrier at den så bliver som Alou !
jul 2006
Det er faktisk vigtigere at man går tur med sin hund, end at den får mad. Bare for at skære det ud i pap.
SBT og Amstaffs aktivitetsniveau ????