{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.190 visninger | Oprettet:

Husky i lejlighed?? {{forumTopicSubject}}

Hey alle. Jeg er førstegangskøber og min kæreste får snart spat af at jeg går rundt her hjemme og stiller ham en masse spørgsmål som han ikke kan besvare smiley derfor prøver jeg nu her inde blandt jer hundeelskere. Jeg vil have mig en siberian husky og har nu studeret alle sider på nette samt bøger jeg har kunne finde. Jeg Bor i odense midtby i en mellemstor lejlighed. Hvad mener i om at have en husky i en lejlighed?? Kan det komme til at fungere? (selvfølge skal hunden ud og gå flere gange om dagen osv)
Men ville det kunne lade sig gøre at holde husky i midten af odense?? I en mellemstor leljl?? Jeg har set andre her i byen gå ture med huskyer, så jeg tænker hvorfor skulle jeg ikke også kunne? Håber nogen kan vejlede mig lidt her inde!! VH. Trine


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Husky i lejlighed??
  • #1   5. nov 2007 Jeg mener, at det ville være synd....en af de få racer jeg ikke ville ha i en lejlighed

  • #2   5. nov 2007 Altså jeg er jo af den mening, at man kan have alle hunde i lejlighed, stor som små. Det vigtigste er jo at du har sat dig godt ind i hvilken race du skal have, og holde for øje, at du skal aktivere hunden rigtig meget. Jeg har selv en Border Collie, i en to værelses lejlighed, og det går helt fint, men han bliver også trænet rigtig meget.

    Så hvis du vil bruge den tid som en Sibirian Husky kræver, kan du efter min mening sagtens have den i en lejlighed.


  • #5   5. nov 2007 Som førstegangskøber vil jeg slet ikke råde jer til at få en Husky! Det er en slædehund der kræver rigtig meget - og de kan være meget selvstændige også. I skal hvert fald ikke få en uden at først at sætte jer rigtig godt ind i hvad det vil sige, at have en Husky. I kan godt regne med at den skal have 3 timers motion MINDST - hver dag. Derudover er jeg enig med Sus - det ville være synd at have så aktiv en hund i en lejlighed!

  • #6   5. nov 2007 Den race kræver altså ikke mere end en Border Collie, og sådan en har jeg i en lejlighed. Det handler bare om at kende racen og arbejde med hunden. Så er det da ligemeget om man har den i hus eller lejlighed.

  • #9   5. nov 2007 Vil dog give de andre ret i at det kan være en svær førstegangs hund at købe.

  • #11   5. nov 2007 Det kommer så sandelig an på hvad man ligger i ordet kræver..... Nu snakker vi jo om hvad det kræver at have en hund i en lejlihged. Træner man med hunden, tager man højde for hundens sanser osv. og er man meget ude med sin hund kan man da sagtens have den i en lejlighed. Det er jo ikke fordi at folk i hus har hundene udenfor hele tiden!!

  • #13   5. nov 2007 Border Collien skal også aktiveres rigtig rigtig meget, og de går fint i en lejlighed.

  • #14   5. nov 2007 Normalt mener jeg også at man kan have næsten alle hunde i en lejlighed, men lige nøjagtig huskyen, mutten og lign. der må jeg give Sus og de andre ret, syntes ikke det er en god ide, og som Pernille* også er inde på så er det en temmelig larmende race...
    At du ser andre huskyerer i Odense midtby behøver jo ikke at betyde at folk rent faktisk bor derinde med dem, der er en del mennekser der KØRE ind til byen og går tur for at socialsere hundene... Kender selv en der har 4 huskyere (og en flatcoated retriver), der ofte er inde i gågaden i odense og gå med hundene, men hun bor ikke i midtbyen...


  • #16   5. nov 2007 Tror foskellen er at en border kræver mere mentalt, mens en husky kræver mere fysisk.

    Begge hunde skal self have begge dele, men det er på hvert deres område de har deres største behov


  • #17   5. nov 2007 Ja de skal have meget motion, det ved jeg, men det jeg mener er jo bare at hvis man er klar på at give dem den motion og træning, er der ikke forskel på om man har dem i lejlighed eller i hus.

  • #18   5. nov 2007 Tina P -
    Der er altså også den forskel på Border Colliere og Huskyen at Borderen meget nemmere at aktivere mentalt end en Husky er, en husky skal helst have en hulens masse motion og er ofte ikke såååå motiveret for hjerenarbejde, hvorfor man er nød til at trætte den på en anden måde... Ja, naturligvis skal en Border (og alle andre racer) også ud og motioneres, men Borderen kan du næsten udelukkende aktivere i din lejlighed ved hjerne arbejde -det kan man altså ikke med en husky...


  • #20   5. nov 2007 Jeg giver op, det bliver ikke forstået korrekt det jeg skrev.

  • #22   5. nov 2007 men hvis nu hende som stillede spørgsmålet, er villig til at går i 5 timer om dagen med sin hund, er det så ikke ligemeget om den kommer hjem og skal sove i en lejlighed eller i et hus. (Bortset fra hvis ens plan er at den skal sove udenfor.)

  • #23   5. nov 2007 Jeg er selv på min tredie husky - og alle uden undtagelse har selv valgt at være ude det meste af tiden. Så selvom du går, cykler, træner - så er det ikke sikkert at det er "nok".

    Langt de fleste polar-hunde vil helt klart foretrække at kunne ligge ude, sove ude, og bare gå rundt udenfor. Vi har hundelem - og jeg tror at vores nuværende hanhund faktisk af eget valg er ude ca 75% af døgnet. Det er svært at tilfredsstille det behov i en lejlighed.

    Når det er sagt, må jeg også give de andre ret i, at det absolut ikke er en race, som jeg vil anbefale som førstegangs hund.

    Men jeg vil også sige, at mine huskyer aldrig har fået 3-6 timers motion om dagen, som nogle er oppe på at nævne smiley

    En husky der bliver "brugt" kommer måske ud at trække 45 minutter én gang om dagen i de 8-9 koldeste måneder, og er ellers i en hundegård.

    Vores har altid fået en rigtigt god lang tur pr. dag (ligesom de andre hunde) og så ellers træning, søg mv. ved siden af.


  • #25   5. nov 2007 Tina -jo forstår godt hvad du mener -er bare ikke helt enig, for jeg tror ikke en husky vil trives med "kun" at blive gået med x antal min/timer om dagen. De VIL arbejde, og de elsker udelivet. Og selvom man bruger meget tid på hunden hver dag, er det bre ikke det smme som at kunne gå ud og ind:o)



  • #26   5. nov 2007 Okay.. lidt mere præcist: Min lejj. er ca. 85 com. huskyen ville have mulighed for at være i alle rum. Jeg studerer ergoterapi i psykiatri på 1. semester befinder mig derfor primæri hjemme i min lejlighed efter studie for at læse og andet. Jeg er vokset op blandt hunde og mine forældre har har haft hund hele mit liv. Jeg har ikke rigtig nogen firtidsaktiviteter såsom sport osv. derfor ønsker jeg en hund der skal være lige så meget hobby/interesse som "kæledyr" jeg har en masse tid til overs som jeg mangler noget til at kaste over og jeg elsker hunde så derfor falder en hund mig meget naturligt!! Nu har hørt lidt mere specifikt om mig og hvorfor jeg vil have en husky og med hvilket formål! Hvad har i at sige til det?? VH. Trine

  • #27   5. nov 2007 Tina

    Borderen er til gengæld hellere ikke en førstegangshund, så den duskussion er lidt ligegyldig (men forstår godt at du skriver at hjemmet er ligegyldigt hvis man aktiverer hunden).
    --------------------------------------------------------

    Jeg er enig i at alle racer kan trives i lejlighed, men jeg ville personligt ikke give mig i kast med husky (eller border) før jeg havde prøvet en mindre krævende race først.

    Der findes masser af spidshunde som ville egne sig bedre til lejlighed/førstegangskøbere og i den forbindelse ville jeg anbefale at kontakte spidshundeklubben for at få hjælp til at finde den bedst egnet.
    http://www.spidshundeklubben.dk/


  • #29   5. nov 2007 det ville være synd..

  • #31   5. nov 2007 jeg synes ik det ville være synd, hvis den får det motion osv den skal ..

  • #32   5. nov 2007 Pernille K - Jeg kender også flere, der har vænnet deres huskyer til 15-20 km på cykel om morgenen og så 1-1½ times gåtur om eftermiddagen, så det er ikke fordi de ikke gerne vil, hvis de får lov.

    Men mine har nu trivedes fint med en "gennemsnitlig" dosis motion, men har til gengæld så også trænet lydighed, spor, agility, rally mv. Så tror jeg det går nogenlunde lige op i den sidste ende smiley

    Men som sagt - det største problem jeg ser med husky i lejlighed er, at den selv ville vælge at være udendørs hvis den kunne. Skal dog ikke kunne sige, om den "lyst/drift" ville være der i samme omfang, hvis den er vænnet til at være indendørs fra lille af. Kunne dog forestille mig at den ville tilbringe rigtigt lang tid foran døren i et forsøg på at få lokket ejeren til endnu en gåtur smiley (har jeg husket at fortælle, at de er MEGA-stædige, hvis det tager dem? *G*)


  • #33   5. nov 2007 jeg vil give Tina ret.... Jeg er også af den overbevisning at alle hunde kan bo i lejlighed,det er et spørgsmål om hvordan man aktivere sin hund.. og det mener jeg godt man kan med sådan en race....
    Alle hunde kan lære at være rolige indenfor og lege og være vilde udenfor det er det vores er vi har to hunde på ca. 80kvm en dober og en blandning mellem en gravhund og en beagle..

    Og min veninde har en shæffer i en lejlighed..


  • #36   5. nov 2007 Charlie, som er min Border Collie, er også min første hund, mine forældre har haft hund, men Charlie er min egen første hund, og det er gået helt fint. Igen vil jeg sige at en Border Collie sagtens kan være førstegangshund (som min også er), så længe man vil arbejde med hunden som det kræver.

  • #37   5. nov 2007 susanne nemlig tror også tit dem som bor i hus oftes lukker dem i haven... hvor dem i lejlighed er tvunget til at gå med dem forskellige steder smiley

  • #38   5. nov 2007 Tyson 1½ år: PRÆCIS, vi i lejlighed er jo tvunget til at lufte vores hunde, hvor mange i hus bare lukker dem ud i haven (ikke at jeg siger at i her gør det)

  • #39   5. nov 2007 tina der er dog stadig forskel på at tage en border og husky eller mut og lukke ind.
    en husky eller mut har det bedst ude, min mor er mut avler og alle hendes hunde er ude... der har de det bedst


  • #41   5. nov 2007 vi bor i række hus/lejlighed de kommer da også i haven men kun når vi har døren åben men de bliver ikke luftet derude,vores have er MEGET lille så vi har en mark ikke langt fra hvor vi spiller bold osv.. ellers en tur rundt i byen ..

  • #42   5. nov 2007 Jeg bor heldigvis også lige ved siden af Valbyparken, så der kan vi gå rigtig lange ture, og så bruger vi Brøndby Strand og Brøndby skoven.

  • #43   5. nov 2007 Altså nu er Møffe jo ikke engang tæt på at være Husky hehe, men da jeg fik hende boede jeg i en 2 vær. lejlighed uden have. Hun fik sine daglige gåture og aktivering og virkede da osse til at trives.
    Men kan mærke meget stor forskel på dengang og nu, hvor jeg bor i en 3. vær med have. Hun ELSKER at være i haven. Hun får self satdig den samme motion og aktivering, men nu er det tit at hun vælger haven på de tider hvor hun før bare lå og sov.
    Så får den lige et par omgange i haven, med fuld speed, eller man snuser lige til alt hvad man finder osv.

    Så selvm hun ikke var ked af ikke at have en have, så er hun rigtig glad for det nu, og jeg kan mærke tydelig forskel, hun er meget mere i balance medsig selv.


  • #44   5. nov 2007 hej det skulle ikke være noget problem at have en husky i lejligheden vi bor selv i lejlighed og vi har ingen problemer der skal bare være til til at gå de ture der skal gås og gerne lidt til og så skal du være opfindsom når hunden skal stimuleres.

  • #45   5. nov 2007 det skal lige siges at vi bruger enormt meget tid på vores mutte og mutten er så vidt jeg ved mere udholdende end huskyen.

  • #46   5. nov 2007 Thomas H...*ggg* glemmer du ikek at fortælle hvor stor en bandit han er???

  • #48   5. nov 2007 Hey folkens!!!!! NU er je sørme lidt forvirret, har kigget i mit hunde leksikon. samlinet huskyen med alaskan malamute!!! og her står i forhold til diagrammet at husky kun kræver halvt så meget motion som en alaskan malamute.. hvordan hænger det sammen?? hvilken hun vil i råde mig til at få hvid den skal være i stil med siberian husky?? kh. Trine

  • #49   5. nov 2007 Trine > en Sakkilakki (se profil) ;O)

  • #50   5. nov 2007 TIL Ch *Papirløse Hunde *
    Jeg mener rent raktisk lidt af det hele... det der fasinerer mig er ar huskyen er så miget hund/dyr instinktpræget. Og så selvfølgelig også udseende! Jeg har altid ønsket mig sådan en hund øg føler jeg er på det stadie i mit liv nu hvor jeg ville kunne tage ansvar for en hund. Er bare forvirret når folk nu fortæller mig at jeg ikke bør anskaffe mig én...


  • #51   5. nov 2007 Jeg synes det er synd at have så stor en hund i en lejlighed ... og Tina P, nu er det jo en border du har og ikke en Husky... det var Husky'en hun spurgte efter. Jeg har været vildt fascineret af den race, og har godt kunne tænke mig en i lang tid, men efter jeg er begyndt at læse om den - er jeg blevet en del klogere... Desuden er Husky'en også en del størrere end en Border.
    Man skal bare være klar på en masse hjerneaktivering og en masse motion når man anskaffer sig en Husky.


  • #52   5. nov 2007 Min husky var rigtig glad for at være udendørs meget af tiden, både når vi var hjemme og ikke var hjemme. Hvis I planlægger en dag at flytte i hus, ville jeg vente til den tid. Deres trang til at løbe og være ude er jo virkelig stor.

  • #54   6. nov 2007 Hej trine

    Jeg har fuld forståelse for dig en sibirian husky er en lækker hund, mit valg stod også i melle en sibirian husky og en schæfer, og da jeg desværre også bor i lejlighed på 109 kvm lidt uden for en by med masser af stor grønne arealer, måtte jeg gi mig og vælge en schæfer.. jeg ved rent faktisk ikke om man kan have den i en lejlighed men jeg er blevet frarådet det af mange kenneler og de fleste vil ikke sælge til folk der bor i lejlighed, begrundelsen de bruger er at en sibirian husky er en slædehund og tilbringer deres liv ude i naturen, men jeg synes da du skal undersøge det nærmere og tage kontakt til kenneler og snakke lidt med dem..


  • #55   6. nov 2007 Trine: jeg ved at Connie H avler Mutter det kan være at hun kan hjælpe dig

  • Nadia N
    Nadia N Tilmeldt:
    jul 2013

    Følger: 1 Svar: 3
    #56   18. jul 2013 Husky kan godt bo i legelighed for min kæreste har selv en og alle hunde kan bo i legelighed

  • #57   18. jul 2013 En husky er bestemt ikke bare en sofa hygge kæle spise godbidder kaste bold hund, det er ikke nok for den..
    Der er en herinde der hedder Malene med huskyerne hun er ekstremt sød til at hjælpe og svare på spørgsmål ang. Racen..

    Og jeg synes det er vigtigt at huske at man er opvokset med hund , bestemt ikke er det samme som at have hund selv, og medmindre det er den samme race som man er opvokset med er det utroligt svært at samligne - en hund er ikke bare hvad man selv gør den til.

    Tá eventuelt ud at besøge nogle opdrættere der har racerne du er interesseret i og oplev dem før de står hjemme i din stue smiley - held og lykke med det hele smiley


  • #58   18. jul 2013 Arg havde ikk set den var gammel smiley

  • #59   18. jul 2013 Nej Nadia - hvis man tænker på hundens tarv - og det skal man - så kan en slædehund ikke bo i lejlighed.
    Hundene trives bedst med adgang til have, da de her kan ligge i skyggen, følge med i livets gang og lege/grave/gnaske i ben hvis stimuleringen fra ejers side ikke rækker.


  • #60   18. jul 2013 Haha altså, gad vide om hun har fået en husky i en lejlighed smiley

    Der var Malene jo smiley


  • #61   18. jul 2013 Jeg er lige her... juhuuuu... jeg vinker til jer smiley

    Min race er mit hjerteblod - jeg bruger al fritid på hundene og hvert minut går tankerne på hunde generelt.
    Derfor bliver jeg utroligt ærgerlig, når nogen køber en hund, som de absolut ingen forståelse har for.
    Hvis man vil eje en slædehund, skal man opfylde dens behov. Det er mad, vand, socialt samspil med flere hunde, socialt samspil med mennesker, aktivitet, løb, en høj liggeplads i skyggen osv.
    Husk på hvad racen er lavet til.


  • #62   18. jul 2013 Vinker igen smiley
    Og netop derfor henviste jeg til dig Malene smiley

    Minion -aha , men profil er inde i en periode hvor det der flag ikke kommer frem når folk skriver og jeg ikke for godt kan se profiler smiley

    Godt du kan informerer mig smiley


  • #63   18. jul 2013 En mutte er endnu værre at have i lejlighed. De har mere pels og er så tunge, at de er svære at løfte fra stueetagen og op af trappen.
    Måske trådstarter ikke bor i lejlighed længere smiley


Kommentér på:
Husky i lejlighed??

Annonce