{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
818 visninger | Oprettet:

Synes det er ærgeligt. {{forumTopicSubject}}

At de som opdrætter de avler mere og mere såkaldte sportshunde, det som før blev kald brugshunde.
Det er ærgeligt, fordi de ligger så højt i drift, dvs. de løber på væggene hvis de ikke bliver superaktiveret hver dag. Så det bliver sværere og vanskeligere for almindelige mennesker, som vil have en schæfer som familiehund med et normalt aktivitetsviv. at finde en hvalp som de kan bruge som en dejlig vuffer, som ikke løber på væggene og kan nøjes med et normalt hundeliv i en familie.
Det er lige som om af avlere af schæf. ikke kan finde et moderart leje at avle i Enten så avler de dem så lavt og langt nede med deres bagkrop, at de ligner et bombefly når det letter fra jorden og nu er avlen så kommet til at skal være sportshunde. Hvor for mon det lige er sådan.?????


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Synes det er ærgeligt.
  • #1   3. nov 2007 Nå, det er ikke fordi det vrimler med kommentare. Så det er nok kun mig selv som har disse tanker..
    Vender til bage om nogen tid. Men måske er det bare en død sild.?????


  • #2   3. nov 2007 Tjah... En schæfer ER en brugshund! Hvorfor ikke respektere dette og vælge en anden race, der bedre passer til ens livsstil hvis man "bare" vil have en hund som familiehund med et mere moderat behov?

    Hvorfor er det at vi af al vold og magt skal brede samme race ud til at matche samtlige behov forskellige mennesker har til en hund? Jeg mener at vi hellere skulle acceptere racernes forskelligheder og istedet avle efter de egenskaber der gør lige netop den enkelte race unik.. Og i schæferens tilfælde er det altså lige netop at den er en fremragende brugshund!


  • #3   3. nov 2007 synes da du har ret, alt med måde, både udstilling og sportshunde ;O)) hvornår fanden er det begyndt at hedde sportshunde????

  • #4   3. nov 2007 Mette Tror brugshundenavnet skræmmer almindelige hvalpekøbere væk.
    Mie. Ja det er en brugshund men da også en familiehund. Men driften skal nu være ekstrem høj, og i forhold til alle de hvalpe som bliver sat på marked, så er det ikke brugshundefolk nok til at aftage dem. Så ender de som familiehunde, hos nogen som slet ikke kan beholde dem fordi de ligge så høj´t i drift.
    Det er smadder ærgeligt for racen fordi den nu igen kan få et forkert ry.


  • #5   3. nov 2007 Hmmm.....Min tanke er nu , at jeg synes det er ærgerligt at folk køber en hund uden hensynstagen til, at det er en brugshund, som det mange gange gør sig gældende for blandt andet schæferen.
    Så jeg er ret enig med Mie og de argumenter hun anfører....*SS*


  • #6   3. nov 2007 Snow, så istedet for ar acceptere racens behov og særpræg så mener du at vi skal avle efter at gøre racen bredere tilgængelig med alt hvad det indebærer af nedprioriterede evner?

  • #7   3. nov 2007 Synes at man bør vælge en anden race så. Tror aldrig shæferen har været en hun der kan ligge en hel dag og kigge kun afbrudt af en gåtur..

  • #8   3. nov 2007 Mie. Nu er det altså en igang værende udvikling for racen som er gået agurk gennem de sidste 3 år. Før hen når man købte en schæferhund så var der en opsplitning mellem højavl og brugshundelinierne mde den største vægt på højavlen fordi det var der de nomale schæferhunde kunne findes hvis man var en normal familie.
    Nu avles der langt flere brugshunde end der kan afsættes til brugshundefolk, og så sælger avlerne dem som familiehunde.
    En hund skal være begge dele for at være en hel hund.
    Så det er ikke racens behov og særpræg men en fremavlet hund.
    Tag måske de mere positive briller på Mie. Så kan du måske bedre læse hvad jeg prøver at skrive.


  • #9   3. nov 2007 Snow, jeg kan skam fint læse hvad du skriver, jeg er bare meget uenig!

    Jeg mener at folk istedet for at ommøblere på en race, bør acceptere racens særpræg og anskaffe sig en anden race, hvis man ikke kan opfylde de behov den nu engang har!
    Hvis jeg ønsker mig et hund, der pynter på sofaen, så går jeg jo heller ikke ud og anskaffer mig en malionis vel?


  • #10   3. nov 2007 Malinois endog..

  • #11   3. nov 2007 vil nu lige sige at alt der bliver avlet ekstremt er ikke for racens skyld.. Det er jo os mennesker der vil have dem , mere driftiige, større, mindre mere langhåret osv. Det er det da osse med brugshundene, selv om det er en brugshund, så skal den da osse fungere som en familiehund, en jagthund skal da osse være en familiehund eller vagthund elller politihund

  • #12   3. nov 2007 Mie, nu er det altså en ommøblering af racen som er i gang jeg opretter tråden om.
    Har haft denne race i mange mange år, og der for været i stand til at følge med i den udvikling.
    Så vær lige uenig på det rigtige grundlag.


  • #13   3. nov 2007 Mette. Du har så læst hvad jeg skriver. Og det er jo lige det som er ved at blive ødelagt hos denne dejlige race, som altid, foruden at været til brugsarbejde også har været en dejlig familiehund.

  • #14   3. nov 2007 Mette, jeg er da helt enig i at selv den mest driftige brugshund skal kunne fungere som familiehuhnde, men derfra så til at nedjustere schæferhundens (eller en hvilken som helst anden races) evner for at den skal kunne fungere som familien Danmarks-fritidshavehund, der synes jeg er langt.. (Jeg ved godt det er sat på spidsen, men you get my point)..

  • #15   3. nov 2007 Snow.. Dem jeg kender der har sporthunden,har dem som familiehunde samtidig..

    Min er købt med henblik på at kunne begge dele og indtil videre går det ganske udemærket smiley
    men ja der skal ske noget,hun dør dog ikke af at ha en dag i ro..
    Man ved når man vælger den model,at det ikk er en sofahund

    Jeg har valgt den model,da jeg vil ha det mere drift,mod og turbo..
    Jeg har kunne sammenligne de 2 typer,mens jeg har trænet med rotten i schæferhunderegi..



  • #16   3. nov 2007 Dennis W:
    Lige præcis. træn og motiver hunden de fleste dage... og du har den perfekte familiehund.... Gør man ikke det.....så løber hunden på væggene....


  • #17   4. nov 2007 ej jeg vil så lige sige at stortset alle de hjemmesider jeg kommer ind på med kenneler på schæferhunde, det er med højeravl. og min skal også fungere som både brugshund og familiehund. Og må indrømme at jeg ikke har set så dejlig en hvalp og rolig en hvalp som ham, SELVOM han er avlet med høje drifter. Kender mange andre racer som ikke ligger så højti drift, som styrtede rundt da de var hvalp.. Der er også mange som avles til brugshunde som nøjes med at være familiehund, og det går fint. De skal bare aktiveres mere, og hvis man ikke gider det, så køber man sig sgu ikke en schæferhund om det er fra brugslinjen eller udstilling. Og mon ikke liiiige opdrætteren gør en opmærksom på det når man står som køber. og hvis ikke er det nok fordi at man kan se det på dens farver smiley

Kommentér på:
Synes det er ærgeligt.

Annonce