1.216 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
36 Svar
Servicehunde wild west Servicehunde wild west
https://www.dr.dk/nyheder/penge/kontant/servicehund-skulle-hjaelpe-maj-britt-med-hendes-angst-men-hunden-var-selv
Det lader til at servicehundeområdet godt kunne bruge noget regulering. Synes det lyder helt sort at en servicehund skulle få angst fordi 'noget fra en mannequindukke falder ned foran den'. Forskrækket ja OK, men så ryster den det af sig og er videre. Det er 90.000-100.000 kr er trods alt mange penge i rigtig mange kommunekasser.
8 synes godt om
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 32 Hunde: 4 Annoncer: 5 Emner: 73 Svar: 4.138
Derudover virker det som en volsom høj pris for en servicehund fra en non-profit organisation, så jeg betvivler godt nok non-profit delen.
aug 2007
Følger: 40 Følgere: 82 Hunde: 8 Emner: 514 Svar: 12.507
Jeg håber, at kontant/DR er villige til at følge op på alle de tilsvarende (og værre) sager!!!
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 78 Svar: 2.733
Får sååå ondt i maven over sådan noget.
sep 2020
Følgere: 27 Emner: 44 Svar: 924
sep 2017
Følgere: 536 Emner: 152 Svar: 10.651
Vi er jo mange herinde, som har stillet spørgsmålstegn ved den forening, ud fra de beskrivelser Trine er kommet med. Men så længe der er folk, der vil hjælpe foreningen med at producere hunde, og så længe der ikke er regler for servicehundes uddannelse, så fortsætter det her jo
aug 2007
Den hund de ville aflive dengang, fordi de havde "glemt" at tegne forsikring, der kunne dække dens operation, lever i bedste velgående, og er kommet sig 100% efter operationen, som borgeren/brugeren/ejeren selv rejste penge til.
Jeg kan SLET ikke have det, når de, der i forvejen er sårbare og ressourcesvage bliver stillet i de her voldsomt stressende situationer - og når det i sidste end også ofte går ud over de helt uskyldige hunde.
okt 2023
Følgere: 102 Emner: 27 Svar: 3.270
aug 2007
feb 2024
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
Det irriterer mig, at Jakob Kragelund ikke spurgte mere ind til regnestykkerne. Fx nævnte hende fra Servicehundeakademiet, at "budgettet for en servicehund var 235.000 kr". Er det klækkelig betaling til hundetrænere, eller hvordan kan det blive SÅ dyrt?
Lidt OT: Jeg er helt med på, at mange kan have brug for en særligt trænet servicehund, men i nogle tilfælde, hvor hundens funktion fx primært er "buffer" i sociale situationer, kunne man så ikke have købt en hund på normale vilkår?
apr 2018
Følger: 20 Følgere: 667 Emner: 124 Svar: 7.236
Kender ikke nok til foreningen indefra til at udtale mig om dem men jeg troede DR var mere kritisk omkring deres metoder end jeg har fået det refereret af folk der er kontaktet som led i programmet... hvis det passer
Når det er sagt så ser det da helt vildt ud
Der er også en artikel om snyd med fonde...
Jeg kan se i grupperne på Facebook hvor jeg er medlem fordi vi har en tidligere terapihund som klinik hund at mange har problemer.... øv.. idéen er ellers så god
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 53 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 31.064
Ved nærmest alt andet man kan visiteres til, skal der lange beskrivelser til af hvad hjælpemidlet overhovedet skal kunne hjælpe med og en lang proces med afdækning af borgerens behov og hvad der nøjagtigt skal til for at hjælpe (på billigst mulig måde)... men en servicehund, der tjekker vi ikke engang om den overhovedet fungerer sådan på basisniveau som hund?
Få nu bare indført nogen krav til både hunde og trænere.
Det ville samtidig også forhindre, at gud og hver mand kan kalde sin hund servicehund og prøve at få den med ind steder hvor hunde ellers ikke må komme. Man bør jo forvente, at en uddannet servicehund kan begå sig "overalt"... og ikke får varige traumer fordi noget falder på gulvet.
jan 2007
apr 2018
Et sidespor men kan det at en ejer er angst smitte tror I?
Jeg tænker ikke her nødvendigvis men jeg har tænkt over om det mon kan påvirke en servicehund hvis ejeren er skidt. Det kan det jo tit ellers
feb 2025
Følgere: 1 Svar: 18
jan 2019
Følger: 1 Følgere: 73 Hunde: 5 Emner: 34 Svar: 2.368
apr 2018
Nu ser jeg udsendelsen og jeg mener faktisk de her hunde ikke egner sig men jeg kan ikke se om de har egnet sig, for i udsendelsen forstærker nuværende ejere adfærden massivt i de klip jeg har set
Det ligner derfor en ond cirkel.
Skal de beholde hunden? Kan de ikke få en ny eller en anden?
Det kan man vel hvis ens kørestol ikke virker?
Kan alle godkendes til sådan en hund? Hvad er kravene til ejeren? Jeg spørger fordi jeg virkelig ikke ved det
Sådan en lab der kræver jo en del for at trives er min erfaring bare og det ser jeg ikke hunde der får pga angst hos begge og en anden med en massiv energi der jo også skal ud så at ejeren isolerer dem inde gør det jo ikke bedre tænker jeg
Får man ikke hjælp til at vedligeholde træningen osv?
Og er der ikke en fra sådan en forening der skal rykke ud og træne hvis de her ting opstår eller skifte hunden ud?
Det undrer mig
Hvis en kat fra et internat slår en prut forkert så gælder købeloven
apr 2018
Prøv lige at se udsendelsen
Men det er klart at så skal man jo ikke sælge dem til det formål.... enig
Jeg får sgu lidt ondt af hundene også
feb 2025
Følgere: 1 Svar: 18
jan 2007
I så fald vil hunden vel være små to år, før den placeres.
Købte jeg en færdigtrænet hund til andre formål ville jeg heller ikke forvente en stor hvalp på 8-9 måneder, det er da ikke realistisk.
Men selv hvis man ser bort fea alder - en psykiatrisk servicehund er nødt til at være en harmonisk og robust hund, der ikke sådan lige er til at slå ud.
apr 2018
okt 2023
Følgere: 102 Emner: 27 Svar: 3.270
At en stor hvalp/meget ung hund ikke kan fungere som servicehund - umuligt kan være oplært som dette, må være indlysende for enhver med bare en lille smule forstand på hunde.
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1317 Hunde: 1 Emner: 203 Svar: 13.839
Min venindes nu afdøde boxer var rigtig god til mig, når jeg er ude bliver jeg nemt angst, og hunden var total ligeglad, men kom folk hen imod mig og hun kunne mærke jeg forsøgte at trække mig væk, gik hun ind imellem mig og vedkommende.
Hjemme lå hun tit helt op af mig, så jeg kunne mærke hun var der..
Det fik mig hurtigt til at geare ned igen..
De få gange jeg har passet en hund der har reageret på min angst ved selv at få angst har jeg kun passet 1-2 gange.
Det er synd for hunden andet.
Jeg vil personligt ikke have en hvalp, da de aflæser en med det samme og reagere på det.. De har ikke lært at ignorere og hvis jeg først er angst er jeg bestemt ikke et sted hvor jeg kan støtte hunden.
Så for mig er en voksen og robust hund bedre.
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 241 Svar: 15.393
Min venindes kone har af kommunen fået sin 5-årige pomeranier (købt med fysiske og psykiske skavanker som 5 årig, og uden nogen grundtræning) trænet" via Trinitas og de har godkendt den som psyk. servicehund.
Hunden er ikke fysisk rask, og den knurrer og snapper og bider sundhedspersonale på sygehuset, hjemmeplejen etc. Og det er helt okay, den beskytter jo ejer? Siger ejeren.
Men skal en servicehund beskytte ejer på den her måde? Den er godkendt af Trinitas med det her adfærdsmønster ...
Ejeren har frontallapshjerneskade og borderline personlighedsforstyrrelse, det er heldigt det trods alt er en pomeranier, for hun truer med, at pudse den på folk hun ikke kan lide ... hunden ser sød ud men fatter hat ...
Jeg håbede det var et enkeltstående tilfælde, men det ser ikke sådan ud.
okt 2010
For mig skal en hund beskytte ved fysisk at gå imellem, uden at snappe, knurre eller virke truende.
Derfor ville en lille hund ikke virke for mig (Personligt syntes jeg også at små hunde "vimser" for meget, hvor se større hunde er roligere)
Mange af de små hunde er alarmhunde og ved mig ville det ikke hjælpe en fis at hunden slår alarm. Det ville virke modsat.
Men om det virker for andre skal jeg ikke kunne sige..
jan 2007
En servicehund der på nogen måde optræder aggressivt er i mine øjne ikke egnet til opgaven
feb 2024
Måske er jeg bare smålig, og jeg aner intet om kriterierne for at blive godkendt til psykiatrisk servicehund, men kan det mon tænkes at en servicehund i nogle tilfælde kan blive en sovepude/symptombehandling?
Af flere grunde er jeg ikke udelt begejstret for psykiatriske servicehunde (bl.a. pga. sådan noget som det Sanne M nævner # 23 "Ejeren har frontallapshjerneskade og borderline personlighedsforstyrrelse, det er heldigt det trods alt er en pomeranier, for hun truer med, at pudse den på folk hun ikke kan lide" .
Synd for ham fyren, der fik en uegnet hund med dårlige hofter og albuer, men endnu mere synd for hunden, der havde ondt og blev hevet ned af trapper
jan 2007
feb 2024
Men klare krav til trænere og hunde og procedurer for opfølgning, dét må da kunne lade sig gøre.
okt 2010
Jeg handler via nettet, og holder mig generelt ikke i nærheden af mange mennesker på en gang..
Jeg handler meget sjældent i en fysisk butik alene, hvis jeg har en med kan jeg koncentrere mig om dem, og de kan få mig med, så jeg ikke bare står i timevis og kigger på ting
En hund ville gøre jeg var tvunget til at holde fokus.
apr 2018
Det gik lige i hjertet da hun græder i telefonen og er erklæret uegnet
jan 2007
Det må være noget med at afklare, hvilke behov der reelt er, om de behov kun kan opfyldes med en servicehund (er der f.eks. forsøgt behandling osv.) , er borgeren i stand til at benytte en servicehund (herunder tage vare på den, vedligeholde træning osv.).
Ligesom man i øvrigt gør, når der ansøges om andre hjælpemidler.
Uden kriterier er det jo helt op til en tilfældig sagsbehandlers subjektive vurdering og det er i hvert fald ikke den bedste løsning.
sep 2008
Som en anden også har nævnt så starter andre "hjælpemiddel hunde" fx førerhunde først deres egentlige træning, når de er omkring et år indtil da bor de hos en værtsfamilie som skal sikre sig at hunden lærer alt basis opdragelse samt miljøtræning, tilvending mv. henimod det hunden skal bruges til som voksen.
Man kan også først være sikker på en hunds personlighed/psyke omkring halvanden års alderen, selvom man selvfølgelig kan kan en stor forudanelse om det.
Det er jo ikke for sjov at politiet kassere hunde mellem 9 måneders alderen og omrking 1,5 år efter alle de penge og træningstimer de har puttet i en hund.
Det er jo fordi der er noget som gør at hunden ikke egner sig alligevel. Og jeg har stor tiltro til at de hos politiet der udvælger og træner politihunde har en kæmpe viden om hvad de laver. Så når de kan lave en "fejl" casting af en hvalp/unghund, så er det jo fordi det er levende væsener vi har med at gøre og ikke alle egner sig nødvendigvis til det "job" der er tiltænkt dem.
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 31 Emner: 186 Svar: 10.734
Det er synd både for borgeren og hunden og noget forbandet svineri.
Hunden burde være kasseret
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 84 Svar: 7.447
Hvad det koster at uddanne en servicehund synes jeg ikke man skal kloge sig på uden at have set nogle ordentlig budgetter for det. Om det koster 30.000 eller 235.000 er umuligt at vurdere uden at have et overblik over hvilke udgifter det dækker over - specificeret meget grundigt ud. Der er selvfølgelig nogle meget konkrete udgifter: hund, foder, dyrlæge, udstyr. Men der er vel også nogle der skal have en løn for selve træningen?
Der bør vel også skulle være en ret grundig specification af hvad det er en givet hund skal kunne - Samt en måde at måle om den så også kan det før den afleveres til en bruger og kommunen betaler en sum penge.
Det skal selvfølgelig være muligt at omskole og omplacere en hund til en anden bruger, hvis det viser sig at den ikke er et match med den oprindelig bruger. Men prisen skal selvfølgelig afspejle at det var en hund der allerede var skolet i noget: der må være nogle fællesbasisting som alle servicehunde skal kunne? Og ja, fejl kan ske: om det er hunden, træningen eller borgeren eller en kombi er nok svært at give et endegyldigt svar på. Men at tørre den ikke af på en borger, der er i svær situation, som man ikke kunne hjælpe alligevel. Det er simpelthen bare for lavt. Det svare lidt til at sende en kørestol ud, hvor hjulene ikke kan kører rundt og så sige 'ærgeligt ærgeligt - det er ikke vores fejl. Vi henter stolen og så må du selv klare den herfra'.
Hunden som blev givet til damen med PTSD var som jeg så det helt fejlcastet og alt for ung. Hun skulle have haft en godt voksen og bundsolid klippe af en hund. Ikke en ung påvirkelig og ikke specielt mentalt robust hund. Jeg har virkelig ondt at hende
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.134
sep 2008
Svineri på højt plan.
Stakkels mennesker og hunde som kommer i deres hænder.
Servicehunde wild west