Gøen {{forumTopicSubject}}
Nu er det en meget gøende race jeg har fået mig - så langt så godt - men er der nogle herinde der har nogle fif jeg kan prøve for jeg synes ikke jeg når nogle steder
Perle kan ikke være alene endnu så hun er med på job nogle timer indtil min mand har fri. Jeg har eget kontor og hun går løs med sit stofbur åbent og ligger og hygger og gnaver kallun mm men!
Hun slår hele tiden alarm
Nu er hun jo en nervøs hund så jeg tænker det bliver bedre men jeg har virkelig svært ved at vinde lydhør lige der
Derhjemme stopper hun så snart jeg siger Tak for at fortælle mig det. Jeg kan også bremse hende ved mennesker. Det virker bare ikke på kontoret. Hun sidder lige ved mine fødder og virker vogtende og knurrer og slår alarm igen og igen ved mindste lyd
Jeg har forsøgt at aflede, at sige tak, at sige stop, nej, endda skæld ud- men det virker ikke en fløjtende fis
Jeg tænker det bliver mindre når hun er mere tryg men er der noget jeg overser som jeg kan forsøge indtil da og som kan hjælpe hende - eller er det her racen og noget jeg ikke kan ændre?
Hvad siger panelet
Se her hvordan hun sidder og holder vagt ved mig. Hun virker ikke bange - hun virker galsindet og vogtende omkring mig
Skal jeg bruge bur? Hvad tænker I? Jeg tænker jeg overser noget for hun er generelt ikke SÅ gøende
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 215 Hunde: 4 Emner: 285 Svar: 8.304
Når det er sagt, tænker jeg ikke skæld ud eller hårde ord hjælper på en usikker hund, heller ikke selvom gøen er mega irriterende.
Så jeg ville aflede, og give hende et lille område hvor hun kan være tryg og putte sig. Bur, indhegning eller lign. Gerne noget hulelign. Mange chihuahuaer elsker at putte sig i huler, under tæpper/dyner og lign.
Det er også vigtigt at hun får hvilet.
Hvis hun er glad for mad, så giv hende en lickimat, tyggeting, foderbold eller lign at beskæftige sig med.
De kan godt gø mere fordi de keder sig. Men her tænker jeg det handler mere om usikkerhed.
apr 2018
Følger: 19 Følgere: 660 Emner: 123 Svar: 7.081
Jeg kan ikke aflede - er forsøgt
Hun gør videre
Hun virker svært tilfreds med sig selv og ikke utryg. Jeg synes den utrygge gøen ved mennesker lyder anderledes skinger. Denne er dyb og knurrende og den måde hun sidder ved mig virker vogtende
Hun går ind imellem lidt rundt og sparker ned bagbenene og knurrer gør også.
Jeg er derfor usikker på om det er utryghed. Hun virker meget tavs når hun er bange - fryser og hvis hun gør er det højt og skingert
Men jeg har svært ved at afkode det her
Jeg kan forsøge bur...
Det virker lidt svært Pt at gennemskue og jeg vil gerne have hende stoppet så det ikke bliver en vane der for hun gør ikke ellers
Måske bur er vejen
sep 2020
Følgere: 27 Emner: 43 Svar: 919
Hvis døren til dit kontor er lukket, kunne man have den åben med et børnegitter for i åbningen.
sep 2020
Hvis døren til dit kontor er lukket, kunne man have den åben med et børnegitter for i åbningen.
Vi har to hunde der reagerer på øjenkontakt fra fremmede også selv om de også kigger folk i øjnene så et skilt med ignorer hunden
apr 2018
Der er skilt på døren og lukket dør. Jeg sidder allerede på lille plads så det vil ingen forskel gøre desværre
Der er ikke andre der gør eller larmer. Vi sidder isoleret fra resten i et rum bagerst fordi vi ved hun vil reagere
apr 2018
Hvad ser I?
Jeg overser 100 procent noget fordi jeg jo også skal arbejde imens...
https://www.hundegalleri.dk/video/diverse-hund/47412-goeen https://www.hundegalleri.dk/video/diverse-hund/47412-goeen
Dette er mildt. Hun kan sagtens lyde mere sur
Synes I hun ser utryg ud? Jeg er godt nok i tvivl men kender hende jo ikke ret godt endnu
feb 2005
Følger: 9 Følgere: 22 Hunde: 5 Emner: 80 Svar: 439
MEN... Chihuahua er avlet til at skulle slå alarm, så jeg tænker egentlig bare, at hun har påtaget sig et naturligt job for hende, og det er det hun udfører.
Hun tror/synes at hun skal sidde og holde øje med hvad der sker, så hun kan slå alarm ved behov. Det skal hun ikke. Det er ikke hendes job at holde øje, og det er dét der skal stoppes.
sep 2020
En hund der har behov for at kommentere på sine omgivelser som på videoen, er dem der efter min erfaring er sværest at få til at tie stille Vi har sådan en En petit brabancon den mest larmende hund vi har haft og det er hverken frygt eller vrede, hun kommunikerer bare rigtig meget med lyd Hun kan sidde i sofaen et stykke væk fra os , startende med at nedstirre os, reagerer vi ikke, begynder hun at gø, når man så kigger på hende, så logrer halen og hele kroppen bevæger sig, kigger vi væk, så gør hun igen for hun kommunikerer for opmærksomheden og helst nus, så inviterer mig nu til skødet Hun bliver 9 år til august.
Undskyld min tidligere kommentar er ved en fejl sendt x2
sep 2020
I længden er det bare bedst, at de kan se hvad der foregår fremfor de er lukket inde så de mister udsynet, er min erfaring med de hunde vi har haft.
apr 2018
Jeg har ikke mulighed for at sidde et sted med udsyn
Jeg tænker hun nok kan høre noget jeg ikke kan med mine menneske ører...
Camilla: ja det skal stoppes men jeg har ikke haft held med det endnu...
Jeg tænker jeg må prøve bur. Eller starte hjemme mht arbejde.
Jeg er lidt ked af at hun øver sig for gøen er meget selvbelønnende og frygter det kan blive en vane.
Hvis en får en ide så skriv den
Jeg tager en snak med min chef
Heldigvis er det kun to timer det drejer sig om da min mand arbejder forskudt så alternativt må jeg tage arbejde med hjem
Jeg ville bare gerne hun kunne sidde roligt der i de to timer - meeeen.....
Det skal også nok komme det med alene hjemme. Har kun haft hende i to uger men for pokker da der er stemme på på job
Havde det været en af mine gamle hunde var den røget i bur i bilen og tilset der men jeg synes jo det er for koldt for den lille røv min kollega med malle - som også kan sige vov (højere :)) har hendes i bilen men jeg er lidt bange for at den lille bliver kold... det må lige undersøges.
Tak for jeres input. Jeg summer og læser det hele og andre øjne er altid en hjælp selvom man ikke lige ser en løsning så tak
feb 2005
Hun skal ikke sidde og holde øje, for det lyder det ikke til at hun kan, uden at begynde at gø på en måde du ikke kan aflede hende fra (som jeg forstår det).
Men hvis du kun har haft hende i to uger, så er det lige så meget et spørgsmål om tilvænning til stedet, og så det at kunne finde ro.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 53 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 31.077
Og når du vurderer, at det godt kunne handle om tryghed, så kunne jeg faktisk godt finde på at lave lidt intensiv burtræning ja og så bruge det som en tryg base på jobbet, dels mens hun vænner sig til at være med og dels så du selv kan få en pause fra at skulle være "på" ift. hende, hvis altså det virker som ønsket
Og så i øvrigt se om man kan stoppe hende i at sidde og holde vagt og lytte efter hver eneste lille ting/lyd - evt med em gnaveting eller anden længerevarende beskæftigelse.
nov 2012
Jeg ser heller ikke en hund der er utryg, men en lille hund på arbejde. Hun reagerer på noget hun kan se/hører. Mennesker der går rundt eller lign? Det kan sagtens bare være en skygge eller ja noget du ikke kan hører.
Jeg tror som de andre at det i høj grad handler om tilvænning, at hun finder ro og falder til. Hun vænner sig højst sandsynligt til lydene med tiden. Men hvor lang tid det tager er forskelligt fra hund til hund. Men et stort bur med et tæppe over, hvor hun kan flytte lidt rundt osv. Ville jeg bestemt prøve. Det er ikke sikkert det virker, men mange jeg har set der har været lidt usikre på et nyt miljø er faldet mere til ro i et lille lukket område.
Evt så stort et bur at hun kan have noget aktivitet derinde.
Jeg ser mindre tendens til at de "jobber" når de bliver brugt godt mentalt og fysisk hver dag, så de bliver brugt på en anden måde.
Da vi flyttede i det rækkehus vi bor i nu, fik vi os hund som nabo, det tog også noget tid før mine gad stoppe med at fortælle mig hver gang den hund var ude. Nabohunden larmer stadig gevaldigt halvandet år efter, Lucky siger af og til vuf af den hvis han er ude, men det meste af tiden ignorere han den bare.
Jeg er sikker på at hun nok skal blive bedre til at være stille, men det kan godt tage noget tid og det kan være svært, hvis hun gør det til hendes job, fordi der sker meget på dit arbejde.
apr 2018
Jeg har givet hende andre ting at give sig til. Det gør hun og så holder hun vagt. Jeg synes ikke det virker
Jeg sidder og arbejder så hvad tænker du jeg kan gøre mere? Jeg modtager alle forslag med kyshånd
apr 2018
God ide med radio. Det må prøves.
Jeg kaster mig over burtræning- jeg tror det kan virke
Hun har gnave ting og spiser dem og holder så vagt... mine andre hunde har lagt sig og snorket efter mental gymnastik men hun er mere motiveret på at sidde der og være på
Måske jeg skal give mere... andet.... tak jeg summer lige for hun må da kunne gøres træt
sep 2020
apr 2018
Tak
Jeg kan se en god ide med det bur I nævner.
Hvor stort tænker I det skal være til en chi i ca en times tid- pause ud og gå - og så en times tid mere ?
Jeg kan jo sætte hende på mit bord i det i starten og så kombinere med ekstra mentalt og fysisk
I er bare gode - tak
Det er en kæmpe hjælp med andre øjne for alle siger hun er bange på mit job men jeg synes ikke det er det hun er - ikke kun i hvert fald
Tak
Jeg er mere fortrøstningsfuld nu
apr 2018
Jeg vil prøve det også hvis bur ikke virker eller måske en kombi
Tak Jeg har helt fornyet mod på det nu
apr 2018
Jeg bruger denne til hende men skal det være lidt større til det her? Eller er den times tid i det her mon ok?
https://www.thansen.dk/bil/udstyr/indvendigt-udstyr/hund-i-bilen/transporttaske-til-dyr-s/n-1224098532/pn-233942659
nov 2012
Bare sørg for at hun har fået energien ud INDEN i tager på arbejde.
Jeg ved ikke hvor meget hun er faldet til hos jer endnu, men en god gå tur og så noget mental stimulering (og fodre, hvis du ikke kan give hende det som træning). Så burde hun være klar til at sove
Vi har ekstra bure herhjemme, som jeg bruger enten til tog ture eller hvis min mor f.eks. skal kører os, så vi ikke skal slæbe bur ud og ind ad bilen. De ekstra bure står åbne i huset, og især Lucky går gerne ind i dem og sover, selvom han har 10 andre steder at sove. Jeg tror bare chihuahuaer er virkelig glade for huler og at blive "puttet" han sover f.eks. også pakket ind i tæpper eller under dynen.
Jeg kan ikke huske om du har sagt hvor gammel hun er, men hvis hun er 6-12 mdr er hun højst sandsynligt også i spøgelsesperioden, der er de lidt mere obs på tingene er min oplevelse. Altså de har lettere til reaktion end når de først er voksne.
Og nej jeg ser bestemt ikke en chihuahua der er bange, men der kan sagtens være noget usikkerhed bagved, men det er i hvert fald ud fra den video ikke det eneste. Så jeg tror egentligt du læser hende bedre end du selv føler. Men man skal lige lære dem at kende.
Men med det liv jeg har indtryk af, at du vil give hende, som hund og med en masse gode oplevelser, så ville jeg personligt ikke være bange for at hun ikke bliver mere stille med tiden. Jeg tror bare hun har brug for tid, ro og måske lidt alder i hovedet.
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.980
Hvad sker der hvis du går væk fra hende, ind foran hende og møder/hilser folk ind på kontoret? For mig kunne det virke som om hun opfatter dig og hende som en enhed og kontoret er jeres sted og hun vogter det sammen med dig. Og ja, så gør hun når den bobbel forstyrres. Prøv at gå ind foran for at vise at du håndterer situationen og hun ikke skal bekymre sig/hjælpe dig med at vogte.
Hvis det er pga diverse lyde ville jeg også foreslå bur, så hendes verden mindskes og der bliver mindre at vogte/overskue for hende. Evt med radio så lydene mindskes som der foreslås:)
apr 2018
Ja dette skruer jeg lidt mere op for - tak Det giver mening - også med alderen
Hun er kommet langt på kort tid men den her stirrede jeg mig bare helt blind på
apr 2018
Ja jeg er enig. Når der kommer folk ind så bliver hun gal og farer frem og du har ret i at når jeg styre det så gør hun det ikke. Jeg har lavet en fejl for jeg tog snoren af i dag og efter to udfald på folk der kom ind startede gøen for alvor som vist her. I bagklogskabens ulidelige klare lys kan jeg se at den snor ikke skulle have været af - og jeg skulle have beholdt hende i bur lidt endnu- for jeg har jo ladet hende forsvare 'boblen' - og det er åbenbart et job en chi tager meget mere alvorlig end en dansk spids Jeg er overrasket over hvordan sådan en lille hund nærmest vil dø for en
Jeg har lært lektien nu
Tak for at få mig til at se hvad pokker det er jeg har gjort forkert her
Og ja huler er et hit
nov 2012
Lucky er generelt ligeglad med andre hunde, eller hilser og passer så sig selv. Men når han føler der er en trussel mod hans flok, skal han nok lige gå imellem og puste sig op.
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 78 Svar: 2.745
apr 2018
Jeg havde læst om det men tænkte jaja
Men der tog jeg fejl
Det er en herlig lille hund - hun er vild med (blide:)) træklege også som belønning
apr 2018
Ja men hun vil skide det et stykke et sekund efter
Jeg har virkelig prøvet alt muligt men jeg kan se at hun gør det jeg har lært hende for jeg har selv taget snoren af og ud af bur- og det her været for tidlig - så pilen peger på mig
Det er da også irriterende at det tit er det de har lært af os de gør :))
nov 2012
apr 2018
Ja jeg må sige jeg er overrasket selvom jeg havde læst en del mm om dem
Der er som at bo sammen med den her kæmpe personlighed lige pludselig:)
Vi griner hver dag af noget hun gør
Og samtidig en utrolig loyal lille ven
feb 2005
Ift. store hunde ved de små imo godt, at det er dem det kommer til at gå ud over, men de har bare et tilpas stort ego til, at de mener et godt angreb er det bedste forsvar. Jo højere de råber skrid, des større chance for at det bliver respekteret.
Mit indtryk er at især Chihuahua har et enormt stort ego, og derfor har de et større behov for at blive mødt med respekt fra andre, både mennesker og dyr, end mange andre racer. Derfor reagerer de også ofte meget kraftigt på, når nogen opfører sig uforudsigeligt eller respektløst, i deres øjne.
nov 2012
Dem jeg kender, føler jeg der skal meget til før de råber højt. De snakker tilgengæld utrolig meget og fortæller gerne hvis de er utilfredse med noget.
okt 2023
Følgere: 97 Emner: 26 Svar: 3.046
Held og lykke med træningen, Lens
Gøen