{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
300 visninger | Oprettet:

Forgiftning førstehjælp. {{forumTopicSubject}}

Da Jubas har hovedet i alt muligt ville jeg lige undersøge lidt om førstehjælp for den slags eventualiter. Har så læst at hunde skal ha 1 til 3 gram per kg ved akut forgiftning af nogle slags, hvilken type aktiveret kul kan jeg købe i den dosis, eller skal man bruge pulve, væsker? Findes der andet håndkøbsmedicin tricks i dag? Mineralsk ler?

Bonus: Førstehjælp til bi og hvepsestik?
Er sikker på Jubas nok skal gi mig grå hår når de kræ flyver rundt. lol

Leder bare efter anbefalinger, eventuelle erfaringer. Fortsat god dag. smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Stoppet afløb i badeværelse 400 kr.
  • Samle en sofa 300 kr.
  • Jeg har brug for en VVS mand , til at skift bruse stang og sæt ind en filter 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe x2 250 kr.
  • Toilet der løber 675 kr.
  • udskiftning af skuffeudtræk i køkkenskab 1.400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Forgiftning førstehjælp.
  • #1   28. jan kan ikke hjælpe med kul. Vi har 7 bistader i haven, og det sker en sjælden 5, at hundene får trådt på en bi. Her får de en Alnok med det samme.

• #2   28. jan hvis man tænker hunden har spist noget spidst evt knækket noget knogle af et ben så kan man give enten asparges, eller lidt vat smurt ind i leverpostej .. det skulle angiveligt hjælpe det spidse gennem systemet ..

• #3   28. jan Det kommer jo an på hvad hunden er forgiftet af.

Ved nogle forgiftninger skal hunden helst kaste det op og ved andre forgiftninger er det absolut no-go at hunden kaster op.

Det er ikke noget jeg personligt selv ville begynde at eksperimentere med uden at have en dyrlæge inde over.

Det er desuden det samme med mennesker.

• #4   28. jan Enig med About, forgiftninger skal man ikke selv eksperterne med.

Gaddafi åd jo en stor portion rottegift.
    Havde jeg selv eksperimenteret med det, så havde han været død i dag.
    Han fik et brækmiddel, aktiv kul og blodtransfusion,
    Og så var det bare at vente i nogle dage for at se, om han overlevede, hvilket han gudskelov gjorde.

Min venindes Labrador var donorhund, så nu er Gaddafi blandet med Labrador

• #5   28. jan Lige sådan en historie som Annis, er jo skrækeksemplet. Jeg har læst alskens råd, herunder at hælde store mængder salt eller alkohol i en hund, for at få den til at kaste op smiley Det er et stort NEJ - der er kun én vej, og det er direkte til dyrlæge.

Er hunden allergisk over for bier eller hvepse, er det samme - akut til dyrlæge. Nogle hunde bliver aldrig allergiske, andre bliver det efter 4., 7. eller 20. stik. Men en almindelig allergipille kan hjælpe lidt på de almindelige symptomer, hvis hunden ikke er allergisk.

Er hunden allergisk, eller bliver den bidt af en hugorm, skal den bæres. Des mere hunden bevæger sig, des hurtigere spredes giften i kroppen. På det punkt er vi med store hunde lidt bagud på point smiley

Jeg har et par gange givet asparges, når Dorit har haft held til at forsøge at æde nogle stykker af en alubakke (som var pakket ind i ost) eller lignende. Altid i samråd med dyrlægen.

Vi har i øvrigt tjekket om det er giftigt at drikke round up - det er det ikke, men som dyrlægen sagde “nu har hun i hvert fald kun jord i hovedet” smiley Bruger jeg snegle- eller insektgift, sikrer jeg altid at det er uskadeligt for både hunde, katte, pindsvin og fugle. OBS på at gift købt i Tyskland kan være MEGET giftigt for hunde.

• CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

Følgere: 27 Emner: 43 Svar: 914
    #6   i går kl. 08:54 Det er ikke ualmindeligt at en dyrlæge spørger om man har bestemte ting hjemme man kan give hunden, når man kontakter dem.

Så jeg synes bestemt ikke det er en dårlig ide, at have en "førstehjælpskasse" hjemme inkl. aktivt kul. Nogen ting skal bare kun bruges i samråd med dyrlægen og det kan være en rigtig god ide, at lave førstehjælpskassen i samråd med sin vanlige dyrlæge.

Alnok er ok at bruge på hunde, men man skal kende dosis til sin hund ! Og så er det kun en "mild" allergipille, der ikke virker ved en kraftig allergisk reaktion og den fjerner slet ikke smerter ved f.eks. et bistik.

alkohol er den rene gift for hunde, så "min" homøopat fraråder homøopatiske remedier indeholdende alkohol selv om det er i små mængder.

Herhjemme har vi en almindeligt førstehjælpskasse samt en homøopatisk førstehjælpskasse.

• #7   i går kl. 11:00 Det skader ikke fx at have noget aktivt kul eller allgerimdecin hjemme og snakke med sin dyrlæge om hvordan og hvor meget. Men den bedste forsikring mod forgiftninger er omtanke. Det lærte jeg på den helt hårde måde. Sørg omhyggeligt for at hunden ikke kan komme til giftige planter eller andet gift. Og hold lidt øje med hvad hunden stikker næsen i når man er ude med den.
    Jeg har haft en hund der åd giftige planter (storkonval) og døde af det. Vi mistænkte i første omgang ikke en forgiftning. Men hunden var skidt tilpas og kom til dyrlæge. 1 døgn efter de første symptomer opdagede vi at storkonvalskuddende var gnavet ned og den grufulde sammenhængen gik op for os og dyrlægen. Da begyndte hunden så også at tisse blod. Nyrene var ødelagt og trods indlæggelse døde hun. Iflg Hvidovre hospitals forgiftningseksperter som dyrlægen tog kontakt, da vi fandt ud af hvad hun var syg af, med var det eneste vi kunne have gjort at få tømt hundens mavesæk helt UMIDDELBART efter indtagelse. Selv meget små mængder der kom videre i systemet var dødelige smiley
    Mht bi og hvepsestik så er de sjældent særligt alvorlige for hunde - med mindre den selvfølgelig er decideret allergisk (har dog aldrig hørt om hunde der havde allergi overfor instektbid/stik ???) eller bliver stukke et virkelig uheldigt sted fx bagerst i munden. Min mand er bi-avler (jeg er allergisk over bistik, så jeg lader gemalen om at passe bierne og kommer helst ikke i nærheden af staderne smiley ). Mine hunde er blevet stukket mange gange. Det gør selvfølgelig ondt på dem, men de får sjældent hævelser eller efterfølgende kløe. Og det har som regel fortaget sig i løbet af nogle timer. Bier og hvepse har ikke samme gift om man behøves ikke være allergisk overfor begge: jeg er ikke allergisk over hvepsestik. Allergi mod en/begge af de to er faktisk ikke meget almindelig og kan IKKE behandles med helt almindelig allergimedicin (her får man en pen med adrenalin som man så har på sig i sæssonen).

• #8   i går kl. 12:19 Mette vi giver også en Alnok, for lige at tage toppen. Vi har aldrig oplevet at hundene hæver op.
    Bigift er syreholdigt og derfor hjælper det at putte fx bagepulver på, hvor hvepsegift er basis og her hjælper eddike. Derfor reagerer man også oftest forskelligt på de 2 slags stik.

Kommentér på:
Forgiftning førstehjælp.

Annonce