272 visninger
|
Oprettet:
Det med skæld ud {{forumTopicSubject}}
Jeg bevæger mig måske ud på dybt vand nu Men..
I går var der en tråd om en hund der fik skæld ud og ikke kunne indlære noget. Måden hunden blev beskrevet på var heller ikke så positiv. Der blev reageret meget kraftigt hvilket jeg godt forstår.
Jeg har selv altid brugt et indlært nej og afledt. Men hvordan forstås decideret skæld ud?
okt 2023
Følgere: 93 Emner: 25 Svar: 2.925
dec 2012
Følger: 36 Følgere: 261 Hunde: 2 Emner: 34 Svar: 3.498
Men der kan sagtens blive råbt NEJ! (som er indlært) og tydeligt vist at der gik en grænse.
Det er blandt andet noget vi arbejder med -i samarbejde med vores træner. Og det har i bund og grund givet os en gladere hund. Der bestemt hverken er kuet, ked eller har været udsat for nogen form for overgreb.
Rammer og struktur fungerer bedst når de er klare -det giver tryghed
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 91 Hunde: 4 Emner: 951 Svar: 17.820
skæld ud er vel som man vil skælde et barn ud der forstår de ord man siger ... med en hund er det vel det samme som med de små børn der lige er begyndt og kravle og tømmer reolen for bøger 20 gange om dagen .... hen til væsenet, tage tingen, med et venligt nej, afledning og evt godbid når den ikke ønskede adfærd ændres ... hvorimod ingen lærer af en vred stemme der siger " for helvede hund/barn hvor mange skal jeg sige det, du må ikke tage de bøger"
jun 2008
Følger: 1 Følgere: 2 Hunde: 2 Annoncer: 4 Emner: 1 Svar: 56
okt 2023
Følgere: 93 Emner: 25 Svar: 2.925
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 91 Hunde: 4 Emner: 951 Svar: 17.820
jul 2009
Følger: 22 Følgere: 38 Hunde: 4 Emner: 79 Svar: 3.378
Sia får da også skæld ud, hvis hun gør noget som hun ikke må. Men kan man aflede hunden, inden den gør det "forkerte", så er det da klart en fordel.
dec 2012
Følger: 36 Følgere: 261 Hunde: 2 Emner: 34 Svar: 3.498
Jeg har så også lært andre ting som jeg tænker som nonverbalt skæld ud... Så der er nok bare en forskel på definitioner
Lise-Lotte helt enig, hvis man kan aflede er det klart det bedste...men det virker ikke altid med en stædig, reaktiv og ikke sådan helt signalsensitiv bulldog
jul 2009
Det virker heller ikke altid med en portugisisk vandhund på 14 måneder
Men man kan jo prøve.
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.864
Det er det mest meningsløse man kan hive op af hatten i en træningssituation, og jeg oplever at det sker i afmagt og frustration fra hundeejer, fordi man ikke har bedre værktøjer i sin værktøjskasse og/eller skulle have stoppet træningen tidligere.
Hunde gør hvad der kan betale sig.
Det man belønner, er det man får mere af.
Man må som ejer sørge for, at tilbyde hunden en meningsfuld hverdag, så den ikke sættes i situationer hvor den skal have skældud. Gensidig respekt og viden om hundens signaler er helt grundlæggende for et godt samarbejde.
Et indlært nej er ikke skældud. Det kan bruges i en akut situation til at stoppe uønsket adfærd, fx leg med toiletbørsten. Det er ikke til træningssituationer eller lign.
Skældud er vred tone og en hel masse ord, som hunden ikke kan bruge til en flyvende fis.
En hund der "laver ulykker" gør det af en grund. Den grund må man finde og arbejde med. Fejlen ligger altid ved ejer.
jul 2009
Når jeg skriver skældud, så er det jo også "nej" eller fx "slip" jeg mener.
Men jeg prøver da altid at aflede hunden først, hvilket heldigvis virker langt de fleste gange.
jan 2019
Følger: 1 Følgere: 64 Hunde: 5 Emner: 34 Svar: 2.338
Jeg forsøger altid at forhindre at uhensigtsmæssige situationer opstår, men når der alligevel sker noget dumt, så siger jeg nej og anviser en anden adfærd;)
Fx: Hund bider i stol, jeg siger bestemt nej, kalder hunden væk og tilbyder leg med et bidelegetøj.
maj 2016
Følger: 15 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 17 Svar: 269
Jeg kan godt komme til at sige hendes navn meget højt hvis det er noget akut nødvendigt der skal stoppes. Men der kommer hun farene til mig og så er handlingen jo også stoppet
Hun har ikke et indlært nej ord.
De fleste hundetrænere og adfærdsrådgivere er i dag enige om at hunde ikke forstår et ja/nej som vi tror de gør.
Jeg har kommet til at skælde ud nogle enkelte gange. Men puha hvor er jeg blevet ked af det bagefter
Skælud og konstant irettesættelse gør INTET godt, tværtimod skader det båndet man har med sin hund, især hvis det er noget man benytter sig meget af.
nov 2023
Følgere: 72 Svar: 280
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1319 Hunde: 1 Emner: 202 Svar: 13.853
Skæld ud er når man råber af hunden, den forstår ikke ordene, men forstår tonen.
maj 2016
Følger: 15 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 17 Svar: 269
Det med skæld ud