{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
573 visninger | Oprettet:

Singleton - Opblokning - mm. {{forumTopicSubject}}

Hej alle.
Håber der sidder nogen med lidt erfaring/viden omkring dette emne smiley

Vil lige sige jeg har opdrættet flere kuld for år tilbage, men har aldrig haft en tæve der kun ventede 1 hvalp og er derfor ny indenfor det område.

Men sagen er at vores buller tæve desværre kun venter 1 hvalp. Hun er på dag 62 fra parring (ægløsning kender vi ikke).

Jeg er bekendt med at de kan have svært ved at danne veer pga. manglende hormoner, men så slog det mig, kan man risikere at de faktisk slet ikke blokker op? Altså at temperaturen ikke daler, de ikke bygger rede, tømmer sig og alt det der.

Vi tager hendes temperatur to gange dagligt og jeg holder øje med at der er liv i den lille hver dag og det skal jeg dælme love for der er smiley

Der er umiddelbart planlagt kejsersnit på torsdag, men det kan jo ske før og er nervøs for at jeg overser noget hvis jeg risikere hun slet ikke går i opblokning.

Vi troede faktisk der ville ske noget i lørdags da hun lavede "stort" 11 gange. Tynde klatter. Så tænkte nu tømmer hun sig. Men det var falsk alarm åbenbart.

Hun har sovet meget i går og i dag indtil videre. Sover meget tungt. Hun skrabede lidt i sin kasse i går aftes og her til morgen. Men ikke meget.

Og til sidst vil jeg sige vi blev noget overrasket over der kun var 1 hvalp. Vi forventede godt nok et mindre kuld da maven ikke var kæmpe, men damen har alligevel taget 5 kg på trods hun virkelig har fastet hele vejen igennem. Så havde da regnet med omkring 4 stk. Aner ikke hvad pokker de 5 kg er når det hverken er mad eller hvalpe.

Nå ja og så lige ang. brystbetændelse. Det er min store skræk. Er der noget vi selv kan gøre for at minimere risikoen for det? Hun har kæmpe patter og mælken er løbet til de sidste par dage, så frygter jo lidt at den lille ikke kan hjælpe hende af med alt det mælk.

Tak på forhånd fordi i gad læse den lange smøre smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Singleton - Opblokning - mm.
  • #1   7. jan Jeg har haft 3 singleton fødsler med mine tæver, og de har været helt forskellige.

En fødte selv, helt alm. fødsel, en gik i fødsel - blokkede op, veer osv. - men gik så i stå og måtte have kejsersnit.
    Den sidste gik slet ikke i gang, og der lavede vi aftalt kejsersnit på dag 65 efter parring. Der havde jeg heller ikke ægløsningstidspunkt, men scanning dag 63 viste en stor og stærk hvalp, og vi håbede jo at fødslen gik i gang, men det gjorde den ikke. Jeg kan ikke vide, om hun ville have gået i fødsel, hvis vi havde ventet, men det turde jeg ikke.

Hun havde haft hvalpe før, og burde have vidst, hvad det drejede sig om, men fordi hun ikke overhovedet var gået i fødsel, var hun ikke hormonelt klar og havde ingen interesseret i hvalpen i begyndelsen. Der var mælk, men ikke særlig meget, og hun var ikke særlig villig til, at den skulle drikke.

Vi kæmpede med det i 3 dage, heldigvis var det en stor og tyk hvalp fra starten, for hun tabte sig en del de første dage, men pludselig vente det, og hun tog hvalpen til sig. Og fra at få for lidt at spise, var der pludselig alt for meget mælk.
    Det gav ikke nogen problemer med bryst betændelse, hvalpen tømte 3½ patte og resten tørrede ind uden problemer. Det med den halve patte lyder måske lidt mærkeligt, men hun drak kun ganske lidt af en af de forreste patter, men lige nok til at den ikke tørrede ind, så når hun drak af de gode bagerste patter, stod mælken i en stråle ud forreste "halve" patte.

Der var heller ikke problemer med brystbetændelse ved de to andre tæver, men det er da noget, man skal være opmærksom på. Det er en del år siden, men jeg mener, jeg fik at vide, at jeg ikke skulle malke de andre patter ud, for det ville bare stimulere mælkeproduktionen. Men klart, hvis de begynder at blive hårde og varme, så skal der jo gøres noget.

Den ene af mine singletonhvalpe døde kort efter fødslen, men de 2 andre blev meget fede pga. for meget mælk, og de var begge længe om at komme på benene. Måske fordi de var for fede til at kunne bære sig, måske også fordi der ikke var det samme behov som hvis de havde været en del af en flok.

• #2   7. jan Lene tak for svar smiley
    Jeg havde egentlig håbet hun gik i gang af sig selv nu her så det fik en chance men tror ikke det sker og så er der planlagt kejsersnit på torsdag hvis det ser ud til at hvalpen er klar der.
    Min frygt ved kejsersnit er klart om hun vil kendes ved hvalpen bagefter. Det håber jeg inderligt ??

• #3   7. jan Vi har haft en kat med brystbetændelse, selvom der var 5 killinger. Så uanset hvor mange, skal man selvfølgelig holde øje.

Jeg har haft kejsersnit, hvor mor bare har taget de små til sig, men også et kejsersnit, hvor jeg kom til at flaske dem op.

Jeg har haft singleton født normalt, men hvor mælken forsvandt efter 2 1/2 uge og mor så nægtede at have med den lille at gøre. (killinger dier længe).

Som Lene siger, så er det svært at forudse.

• #4   7. jan Jeg har aldrig haft en singleton, men to af mine tæver har fået kejsersnit og begge tog sig af hvalpene, så snart de var vågnet af narkosen også selvom de stadig virkede lidt omtågede.

Hos begge var mælken lidt længere om at falde til.

Jeg giver altid mine lakterende tæver (9 kuld en lecithin kapsel om dagen, det skulle forebygge brystbetændelse og heldigvis har jeg heller aldrig oplevet det hos nogle af mine tæver, bruger dem i linket, men der findes andre.

https://www.jala-helsekost.dk/berthelsen-lecithin-90-kaps.html

• #5   7. jan Tak Kirsten.
    Dem vil jeg få købt for synes godt nok hun har meget mælk allerede. Og den "lille" er her ikke engang endnu smiley

Synes dog hun virker mere indelukket (i sin egen bobble) i dag. Men der er fuld gang i hvalpen og ifølge temperatur er der ikke optakt til noget.
    Hvis ikke det var fordi jeg havde set røntgen billedet ville jeg nok heller ikke tro på der kun er 1. For den sparker jo i hele maven. Men det er nok en kæmpe smiley

Hun er førstegangsfødende og derfor er jeg lidt spændt på om hun bare tager hvalpen til sig efter et kejsersnit. Men jeg må bare hoppe i kassen med dem og hjælpe hende som nybagt mor smiley

• #6   7. jan Bullermor - Held og lykke, jeg håber alt går efter bogen smiley

• #7   7. jan Den ene af mine tæver var også førstegangsfødende. Her er hun 2 timer efter kejsersnit med sine 9 hvalpe

profilbillede
  • #8   7. jan Tak Kirsten.
    Sikke et skønt familie billede smiley

Håber det kommer til at gå lige så godt her smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

Følgere: 93 Emner: 25 Svar: 2.886
    #9   7. jan Min Fie havde en hvalp, der sad i vejen og måtte have kejsersnit. Det første mælk fik hvalpene, mens vi endnu var hos dyrlægen. Fie passede sine fire efter alle kunstens regler. Her er de nogle timer gamle smiley

profilbillede
  • #10   7. jan Jeg tror, det afgørende med hensyn til at tage sig af hvalpen med det samme, hænger sammen med om tæven hormonelt er klar til at gå i fødsel. Det var Celtia ikke i det tilfælde, jeg nævner i indlæg nr. 1. Hun havde ikke vist nogen tegn overhovedet på at være klar til fødsel, men på grund af tidspunktet i forhold til parring og at hvalpen på scanning tydeligt var stor og stærk, så lavede vi kejsersnittet der.

Jeg har haft andre kejsersnit, hvor tæven har taget sig af hvalpen/hvalpene med det samme, også selv om de var førstegangsfødende, men der har tæven været i fødsel/opblokning inden kejsersnittet. Og jeg tror, at det gør forskellen.

• #11   7. jan Jeg har ikke haft en Singleton og ej heller et kejsersnit.
    Men jeg har hørt fra flere (inkl egen dyrlæge), at det er super vigtigt at man bliver ved sin tæve indtil den er helt bedøvet, og igen er der ved opvågning. Tæven kan blive så forvirret over det hele, så det kan ende med at tæven ikke vil sine hvalpe.
    Pøj pøj.

• #12   7. jan Isabelle: sikke et dejligt billede smiley

Lene: De vil tage blodprøve først (den samme som man bruger til ægløsning) for at se om hun er klar. Mit største ønske var egentlig at hun selv gik i gang men det er der ingen tegn på. Og vil nødig ramle ind i weekenden da dyrlægen ikke har vagt der smiley Men måske de kan strække det til fredag. Må hører dem ad.

Louise: Du kan tro jeg kræver at være der for min pige. For jeg er det menneske i verden hun stoler allermest på. Hun elsker hele familien, men jeg er uden tvivl den hun altid ved hun kan finde tryghed hos smiley

• #13   7. jan er det en bestemt xxxBullxxx man kalder buller ... mener der er jo mange racer med bull, bullterrier flere str., , staffordsshireBlul, Bulldogs, bare af nysgerrighed ...

• #14   7. jan Hanne kam godt se en bedre beskrivelse havde været smart smiley Engelsk bulldog smiley

• #15   7. jan tak ... håber alt går godt og vi får billeder .. vi elsker hvalpespam herinde, også selv om det er en singleton..

• #16   7. jan Tak Hanne smiley
    Du kan tro der kommer billeder (om alt går vel. Er simpelthen så nervøs ved det hele smiley ).

• #17   7. jan Bullermor det er jeg glad for at høre. Det e er nemlig ikke alle dyrlæger der tillader at.manner der.
    Jeg ville nok få taget en blodprøve for progesteron niveau. Udfra den kan man fastsætte optimalt tidspunkt for kejsersnit.
    Jeg ville aldrig turde lade en tæve med én hvalp forsøge at føde selv. Risikoen for at det ikke går godt, er overhængende. Især i en dyb race. Meld dig evt ind i Facebookgruppen https://www.facebook.com/groups/259646259287140/?ref=share
    Der vil du også til hver en tid få anbefalet et kejsersnit med en singleton. Du kan også generelt få rigtig mange råd.

• #18   i går kl. 08:22 "Lene: De vil tage blodprøve først (den samme som man bruger til ægløsning) for at se om hun er klar. Lene: De vil tage blodprøve først (den samme som man bruger til ægløsning) for at se om hun er klar "

Bullermor, det ved jeg ikke om man gjorde dengang, men det blev i hvert fald ikke nævnt som en mulighed. Men det lyder godt, hvis man kan være mere sikker på det rigtige tidspunkt på den måde.

De to tæver, der også fik singleton hvalpe, men gik i fødsel, gik i fødsel senere end jeg forventede, og også senere end Havanna som fik et stort kuld senere, gjorde med det store kuld. Jeg nævner det, for det kan jo være, at der er håb stadig om, at din tæve går i fødsel.

Jeg ønsker dig i hvert fald al mulig held med det hele.

• #19   i går kl. 09:29 Louise den blodprøve tager de også i morgen og er hun klar så laver de også kejsersnit i morgen (i deres frokost pause da de ikke havde andre tider) smiley
    Jeg er helt sikker med på at kejsersnit er det bedste, jeg ville bare så gerne at opblokning var startet af sig selv i håb om at det ikke er så stort et chok for hende pludselig at vågne op til en hvalp smiley

Tusind tak Lene smiley Håber også alt går vel. Er simpelthen så hammer nervøs nu hvor det nærmer sig smiley
    Indtil videre ser det ikke ud til hun går i gang af sig selv. Så er spændt på hvad blodprøven viser i morgen. Om hun er klar smiley

• #20   i går kl. 11:02 Buller det lyder som om der er tjek på det. Det er meget beroligende. Jeg forstår til fulde at du ønsker hun starter af sig selv først.

Når nu du ikke kender ægløsning, så kunne man godt formode, at din tæve er parret for tidligt i forhold til ægløsning. Ikke mindst fordi der kun er en enkelt. Det gør jo så også, at din tæve reelt ikke er så langt fremme. Så rigtig godt der tjekkes op på hende i morgen, og flot at de bruger deres frokostpause.

Glæder mig til opdatering med billede smiley

Kommentér på:
Singleton - Opblokning - mm.

Annonce