Klagemuligheder over fejlbehandling ved dyrlæge {{forumTopicSubject}}
Vores lille blandningshvalp (Pekingeser/Fransk/Tibetansk/Lhasa apso) på 7 mdr. havde fået SÅ fine nye tænder, dog ville de sidste 2 mælkehjørnetænder i overmunden dog ikke falde ud/blive løse. Så vi fik en tid ved dyrlægen til en lille hurtig operation, for at få de 2 tænder fjernet.
Vi afleverede hende og fortalte at vi ventede 500 m nede af vejen ved datteren, så hvis der blev noget, så kunne de bare ringe.
Da vi så efter den aftalte 1 time kommer for at afhente Tove-pigen fortæller dyrlægen så, at de i samme ombæring også lige har hevet hendes 6 " fortænder - mælketænder" ud, da de ikke sad helt fast????
Nu er det så bare ikke mælketænder, men blivende tænder!!!!!!
Man tror at det er en joke......men de har fandme rykket fine nye bisser ud og det uden at spørge os? Hvem kan ikke se og mærke forskel på bitte små sylespidse mælketænder og de store fine nye tænder?
UPS, det var da vist en fejl, det beklager vi, skal vi ikke kreditere regningen, var deres svar!! (Vi har sundhedsforsikring, så det er nu småpenge vi selv ville skulle betale)
Er der nogen der ved hvor man kan klage og hvad er rimeligt at forlange som kompensation? Ved godt at hun ikke får hendes tænder af den grund, men syntes helt ærligt ikke at de skal slippe med en "0" løsning.
Hilsen en ulykkelig ejer af en lille tandløs hvalp
sep 2017
Følgere: 525 Emner: 138 Svar: 10.257
I kan evt. få en anden dyrlæge til at udtale sig om, hvorvidt jeres hund vil få problemer på sigt, fordi den nu mangler alle sine fortænder, og så kan I gå til den første dyrlæge og forsøge at få en kompensation for fremtidige udgifter.
Jeg er totalt i chok over din dyrlæge. Det er da helt vildt, at de rykker 6 raske, blivende tænder ud Jeg havde nok advaret vidt og bredt imod dem
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.938
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.068
Jeg tænker dog, som Anne skriver, ar der ikke er et økonomisk tab og dermed heller ikke en erstatningssag, medmindre det er sandsynligt, at detvil medføre en merudgift i fremtiden.
- jeg ville nok være særligt opmærksom på hendes tandstilling, når de blivende tænder er kommet rigtigt frem.
Så højst kunne man ønske sig, at de fortalte, hvad de vil gøre for at undgå lignende fejl i fremtiden - det ville for mig være vigtigere end erstatning, at de på den måde kunne garantere, at DEN fejl i hvert fald ikke gentager sig.
Ja og så ville jeg selvfølgelig bruge en anden dyrlæge fremover.
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1319 Hunde: 1 Emner: 202 Svar: 13.634
Jeg ville holde mig langt fra den dyrlæge i fremtiden
jun 2008
Følger: 1 Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 170 Svar: 1.891
Håber alt det bedste for din hund.
okt 2023
Følgere: 87 Emner: 24 Svar: 2.580
DET er altså en helt absurd konklusion, synes jeg, Frk. Jensen.
Hvis jeg afleverer min bil på et værksted, og de fjerner bagsæderne, vil jeg ikke betragte det som erstatning, at jeg ikke skal betale arbejdsløn for tiden, værkstedet brugte
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1319 Hunde: 1 Emner: 202 Svar: 13.634
Bagsæder der er trukket ud kan jo stadig sælges.
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 216 Hunde: 4 Emner: 285 Svar: 8.248
Teemos røg selvfølgelig, for den skulle jo ikke blive et problem for ham, hvorfor den var løs ved vi dog ikke. Han har ellers fine sunde bisser.
At sammenligne med at fjerne bagsæderne i en bil er tricky, for i den situation ville jeg forvente at de udbedrede skaden, uden beregning for hverken det ene eller andet selvfølgelig. Men man kan jo ikke rigtig lige smide tænderne tilbage i munden igen.
okt 2023
Men jeg synes stadig, at det er besynderligt at skulle være glad for, at man ikke skal BETALE for en fejl, dyrlægen har lavet - at man skal opfatte det som erstatning, at man ikke har betalt for fejlen
Nyt eksempel: Jeg får fjernet en syg lunge på et privathospital. I samme ombæring fjerner de lige en nyre, der ikke er det mindste galt med. Skal jeg så være glad for, at jeg ikke får en regning for fjernelse af nyren?
sep 2017
Ikke desto mindre har Frk Jensen ret. TS har fået den økonomiske kompensation, som der er mulighed for jf. dansk ret. Med mindre altså det viser sig at hunden får fejlstillede tænder som følge af fjernelse af blivende tænder. Men hunde får ikke mengrader, og der er ikke patienterstatninger. Hvad ville du forvente af sådan en dyrlæge? Hvad ville være rimeligt?
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 31 Hunde: 4 Annoncer: 8 Emner: 73 Svar: 4.136
Alt det bedste til dig og din hund.
Jeg håber at du vil advare vidt og bredt mod at bruge den dyrlæge... Så andre ikke risikerer at stå i samme situation.
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 133 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.764
Har I spurgt hvad årsagen var, til at fortænderne ikke sad fast? En hund på 7 mdr har store, nye fortænder, som absolut sidder fast. Med mindre der er et problem et sted/en eller anden form for sygdom. Det er jo længe siden de tænder er udskiftet.
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 23 Hunde: 5 Emner: 106 Svar: 6.047
Jeg tror ikke der er noget at komme efter, men måske du kunne fortælle din historie offentligt på lokale grupper eller lignende. Jeg er absolut ikke typen, der går til medierne, men jeg mener at denne historie virkelig viser en inkompetent dyrlæge. Har de ikke tjek på tænder, så må de henvise til én der har. Jeg har en kunde som ikke har så meget at rutte med. De har en skøn skøn Shih, og forrige gang fortalte de at dyrlægen ville trække nogle fortænder ud, da hun har alt for mange. Nej det har hun så ikke. Hun mangler 2 i undermunden. Tænk dyrlægen aner ikke hvor mange fortænder en hund har...
I det mindste skal du ikke betale noget. De fleste sygeforsikringer æder i øvrigt ikke noget med tænder.
Meeen det er godt nok ikke et stort plaster på såret.
okt 2023
Jeg ville forvente en erstatning - fx på hundens købspris.
Det er dybt grotesk, at man har krav på at få betaling for egne fejl iflg. dansk lov. Det kan jeg slet ikke rumme
sep 2017
Hvis du ønsker sådan et regelsæt, skal du bo i USA. Men dét tror jeg ikke du ønsker
okt 2023
Det kan selvfølgelig godt være, at dyrlægen mener, at erstatningen udgøres af prisen på at få fjernet de to mælketænder.
Selvfølgelig skal vi ikke i nærheden af den amerikanske måde, men jeg finder det altså også forkert, at dyrlæger kan lave alle de fejl, de vil ganske uden konsekvenser. Der er, såvidt jeg ved, ingen regulering overhovedet på det område.
sep 2017
At det kan virke unfair, ændrer ikke på at det er lille Danmark vi bor i, og at juraen er helt klar på området. Skal det ændres, vil det kræve en lovændring, og hvis det besluttes at fjerne kravet om et økonomisk tab, så åbnes der op for amerikanske tilstande
sep 2020
Følgere: 20 Annoncer: 1 Emner: 39 Svar: 853
Jeg har været inde og ude af tråden flere gange, jeg forstår simpelhent ikke hvordan dette kan være sket i virkeligheden
Jeg ville ikke lade mig nøje med at jeg ikke skulle betale for ydelsen ! Jeg havde fluks bestilt en tid hos en dyrlæge med viden omkring tænder/bid og få lavet en journal omkring hvad det har betydning for hunden fremadrettet for jeg er ikke enig i, at det måske ikke har konsekvenser for hunden at der mangler tænder i så ung en alder.
Journalen ville jeg bruge til at henvende mig til dyrlægen, der havde begået forbrydelsen og indgå aftale om hvad der skulle ske i fremtiden økonomisk. Hvis ikke der blev enighed, så ville jeg gå til advokat.
Fødevarestyrelsen ville også blive orienteret.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.068
- er der økonomisk tab, skal dette selvfølgelig også erstattes.
Men man kunne da ønske, at der også var et system til at indberette utilsigtede hændelser i dyrenes "sundhedsvæsen"
okt 2023
Hvilket in real life er lig sådan cirka ingenting - altså ingen mulighed for den mindste konsekvens for dyrlæger, der laver fejl.
okt 2023
Det er jeg helt med på.
sep 2020
Mæglingsmøderne laves via telefonmøder med firmaet som man har en anke/klage over og det er tilladt at have bisidder med. Her kan der også klages over dyrlæger
jul 2010
Følger: 4 Følgere: 6 Hunde: 3 Emner: 5 Svar: 29
Så må vi se hvad de svarer.
sep 2017
Hvis dyrlægen påtager sig fremtidige udgifter, er det jo bare deres ansvarsforsikring der dækker. Så dyrlægen bliver stadig ikke ramt.
At en dyrlæge bliver meldt til FVST om en fejlbehandling, kommer der næppe noget ud af. Dét FVST reelt påser, er medicinforbrug og udskrivning af recepter. At en dyrlæge har trukket nogle tænder ud, sker der ikke noget ved. Dyrlægeforeningen kan heller ikke gøre noget, og Forbrugerklagenævnet kan da godt stille med en mægler, men hvad bliver resultatet?
Nix, jeg havde startet en berettiget shitstorm
mar 2009
Hvad var dyrlægens forklaring på at tænderne var løse?
Det er en virkelig mærkelig sag. Det skal de jo ikke være.
jun 2011
sep 2020
Men ved ikke hvorfor de skulle være løse pga bulldog (?) i så ung en alder.
jul 2010
jul 2010
sep 2020
https://blanket.virk.dk/blanketafvikler/orbeon/fr/public_v/24_988f398c347114d9d0dd540fd6e009d239d57503/new?fr-language=da&formularId=32448&forloebId=f0d9229b-c393-48e0-944f-2460b8c9cb57
jun 2011
mar 2009
okt 2023
Mærkelig sag virkelig
mar 2015
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 4 Svar: 6
Jeg har ofte oplevet at hundene fik taget ekstra tænder ud ved alm. tandrens, mine forældres pekingeser fik taget 7 tænder den ene gang, men de havde naturligvis ringet og forklaret hvilke tænder og om de var vigtige, og fået godkendt at de måtte tage tænderne inden de gjorde det. Min Bertha fik taget 4 fortænder fordi de var løse da hun var 3 år og til sin første tandrens, og dyrlægen forklarede dengang at fordi de var løse, så kunne de begynde at gøre ondt, de kunne holde på bakterier som kunne give betændelse osv. Men de ringede inden de tog dem ud.
Manglende fortænder er helt normalt, især når man har hunde af bulldog, fransk, generelt mange små racer og især de kortsnudede, deres tænder er noget værre rod. Det gør ikke noget for hundens livskvalitet at de mangler tænder, fortænderne har ingen funktion når de spiser eller andet. De kan savle mere, og det kan være sværere for dem at holde tungen inde, så den kan begynde at hænge eller stritte ud bare foran.
At den dyrlæge tandopererer så ung en hund uden at det er livsnødvendigt, og at de tager en masse tænder ud uden at få tilladelse fra ejer først, er klart et tegn på at det er en dyrlæge der bare gerne vil have penge. Jeg ville melde til klagenævnet, og starte en sag med dem, kun for at dyrlægen skal få en lærestreg, men du kan ikke regne med en erstatning. Det er ikke en hund du skal avle på eller udstille, så tænderne er ligegyldige, og tit får man kun det ud af det at de betaler regningen i sidste ende hvis man starter en sag, og de har allerede nullet regningen, evt. advokat osv. får man sjældent dækket. Men de bør meldes
sep 2017
Til hvem?
mar 2015
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 4 Svar: 6
sep 2017
Så hvem kan der så “meldes” til?
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 31 Hunde: 4 Annoncer: 8 Emner: 73 Svar: 4.136
En mælkehjørnetand som sidder side om side med en blivende hjørnetand kan lave uoprettelige skade på den hjørnetand selvom hunden ikke virker generet af det.
jan 2019
Følger: 1 Følgere: 57 Hunde: 5 Emner: 33 Svar: 2.275
At fjerne dobbelttænder på en lille hvalp er en utrolig god forretning for dyrlægen!
okt 2023
Klagemuligheder over fejlbehandling ved dyrlæge