{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.905 visninger | Oprettet:

Ægte eller ej!! {{forumTopicSubject}}

Halløj allesammen...

Jeg er en person der går meget op i at min hund er "ren", forstået i den forstand at den er ægte, og sin race værdig... Men jeg blir irriteret når folk herinde, enten på deres profil eller under marked, hvorpå de skriver min hund er ægte - men jeg har ikke nogen stamtavle... Hvordan er den så ægte, kan godt være begge forældrene til din hund er samme race, men de er nok ikke rene så.. For jeg har som sagt aldrig hørt om nogle frasige sig en stamtavle til deres hund, hvis de blev den tilbudt under køb af hvalp/hund...

Jeg kunne i bund og grund være ligeglad - men!
Det går udover mig, og andre der går meget op i deres race, når folk der intet kender til racen kommer herind for at se om racen etc - og de så ved et tilfælde lander på en af de profiler, hvor hunden i realiteten er en blanding, men ejeren har smidt den under én bestemt race, fordi de syns at den ligner eller de i ønske tænking gerne vil have hunden er ren....

Er det kun mig, eller er det lidt belastende?

Hvis du vil have en ren race, så køb en ren race, med stambog osv osv, også kan du kalde den ægte og ren, og hvad du ellers vil kalde den...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ægte eller ej!!
  • #1   21. okt 2007 tror der er pænt mange der er enige.. eller det ved jeg smiley

  • #2   21. okt 2007 Hvis jeg køber en tæve med tavle, men ikke går på udstilling og får hende avlsgodkendt, og får hende parret med en han med tavle, dog heller ikke avlsgodkendt.. Så kan hvalpene ikk få tavle vel? Men er de ikke stadig ægte.. Forældrene er jo ægte..men bare ikk godkendt til avl..

  • #3   21. okt 2007 Kalder nu Fie for ren lab, uanset om i synes det er belastende *GG*

  • #4   21. okt 2007 Nej jeg syntes også, at det er belastende når der oprettes en Flat uden tavle, når den så slet ikke ligner en ren Flat :-((

    Men jo jeg kender rigtig mange som fravælger bogen, hvis de dermed kan få hvalpen 1000 kr. billigere. desværre :-((


  • #5   21. okt 2007 Rene. Fie ser jo også ægte nok ud, så fortsæt du bare med det :-))

  • #6   21. okt 2007 DenSorteSlyngel: Netop, ikke godkendt til avl - ikke "ægte" i den forstand... Der er en grund til at der er en såkaldt godkendelse... Hvis den ikke var der, ville vi alle have samme race, en kæmpe blanding...

    Til nogle af jer andre - Tak :o) Troede jeg var ved at blive sindssyg.. For jeg syns det er respektløst overfor os, der går meget op i vores race og netop deltager i shows osv osv... Min hund skal ikke parres med hvem som helst, og blir det med en anden race, så skal de kaldes blanding...


  • #7   21. okt 2007 den ser nu meget ægte ud i mine øjne

  • #8   21. okt 2007 Hvis begge forældre har stamtavle men måske ikke er avlsgodkendt, så vil jeg vove den påstand at så er afkommet 100% ægte. Sådan er det for min lab.

  • #9   21. okt 2007 Der er ingen grund for at reklamere for at en hund er ægte når den er uden tavle, det er min mening!

  • #10   21. okt 2007 Jeg er mest irriteret over at nogle brugere opretter deres blandingshunde under den race de synes ligner deres hund mest.
    Jeg kan godt lide at kigge på racer jeg ikke kender, og så vil jeg gerne kunne regne med at jeg kan stole på de oplysninger man har skrevet om hunden.


  • #11   21. okt 2007 GG dette er en uendelig diskussion hvortil der ikke bliver et entydligt svar. Min hund er uden tavle men en ren GD da han ikke er en balndingshund. En hund bliver ikke mere ægte fordi den har papirer på det, vel at mærke hvis der ikke er blandet et hemmeligt krydderi i. Folk med expertise indenfor racerne kan da til enhver tid se om der er blandet noget i ville jeg mene..SS og ps jeg har intet imod blandingshunde hvis det lød sådan SS

  • #12   21. okt 2007 Niels: Den er da stadig ægte når den nu har stamtavle, og kender da mange der køber med tavle og IKKE udstiller og får avlsgodkendte deres hunde!.. så selvom man ikke går på udstilling, måske fordi man ikke "gider" men bare laver hvalpe alligevel, så er disse hvalpe nu også "ægte" i mine øjne, selvom deres forældre aldrig blev udstillet!... MEN om jeg så syns at det er iorden at købe med tavle, uden at udstille OG så lave hvalpe UDEN tavle, ja det er så en anden side af sagen he he smiley

  • #13   21. okt 2007 Kirsten S. 40 år skrev: Jeg er mest irriteret over at nogle brugere opretter deres blandingshunde under den race de synes ligner deres hund mest.
    Jeg kan godt lide at kigge på racer jeg ikke kender, og så vil jeg gerne kunne regne med at jeg kan stole på de oplysninger man har skrevet om hunden.
    ----------------------------------------- NEMLIG KIRSTEN!!-----

    Ja, helt klart.. Jeg har intet imod blandings hunde, slet ikke, syns de er søde og charmerende - slet ikke noget der... Jeg blir bare irriteret når folk har en blanding, men kalder den for en bestem race, det er i det mit problem ligger... For hvis man vil ha en blanding, skal man stå ved at man har en blanding.... No reason to pretend to be something your not...


  • #14   21. okt 2007 Tro det eller ej, men der findes faktisk folk der fravælger stamtavlen - fordi opdrætteren er så ansvarlig at stamtavlen koster ekstra (bræk)

    Er ellers enig med dig... Synes forresten at det er hamrende morsomt at man overhovedet gider gå op i om hunden er ren eller ej hvis man ikke gik nok op i det til at købe med pap til at starte med.


  • #15   21. okt 2007 altså hvordan kan en dalmantiner og en dalmantiner blive en amstaff fx? Den kan da ikke blive andet end en dalmantiner, og så er den vel race? Nogen er måske ikke interesseret i papirene og har smidt dem væk?

  • #16   21. okt 2007 Jeg synes nu også godt man kan kalde en hund uden tavle for raceren... Men hvad kan og vil man bruge det til?

  • #17   21. okt 2007 Jeg fik valget om stamtavle da jeg købte Samson. Jeg sagde først ja, det er jo en god form for sikkerhed, men da den kostede 2000 ekstra havde jeg pludselig ikke råd (skulle have forhørt mig inden, det gjorde jeg så ikke), jeg så dog begge hans forældre og deres stamtavle og også bedste forældrenes. Det er nok for mig. Jeg ved han er ægte papirløs eller ej og jeg kan til hver en tid få tavlen hvis jeg ombestemmer mig, nok ikke noget de ville tilbyde hvis han var uægte:) Går nu heller ikk så meget op i det. Hunde med stamtavler, altså rene racer er jo ikke bedre end hunde uden tavle. Det er hvad vi som ejere skal bruge tavlerne til. Jeg skal ikke bruge den til noget, hvorfor så spendere 2000 kr på den?

  • #18   21. okt 2007 SÅ svært er det altså heller ikke at få en hund avlsgodkendt, så hvorfor ikke gøre det?? (Og jeg tror NOK at retrieverne er nogle af de "værste" at få avlsgodkendt). Og NEJ, jeg har intet imod blandinger, men har noget imod opdrættere, som sælger hvalpe 1000,- billigere uden stamtavle.

  • #19   21. okt 2007 Jeg syns også det er spændende at kigge på andre racer, især fordi jeg en eller anden dag, gerne vil have en race som lege kammerat til min hund - men den skulle så være en anden race, bare for sjov :o), men den skulle være ren og ægte.. Men hvordan skal jeg kunne stole på hvad folk lægger ud, når jeg ser en race der har 147 forskellige former og nuancer, jeg kender ikke racen, så hvordan skal jeg kunne se hvilken en af dem er den rigtige....

  • #20   21. okt 2007 Kig på DKK..*SS*

  • #21   21. okt 2007 De race rene hunde jeg har købt har haft stamtavle. Jeg har ikke været interesseret i udstillinger olign. men jeg føler en vis forpligtelse for at mine hunde ikke bliver brugt til at lave blandingshvalpe.

    Opdrætterne har brugt en masse energi på at opdrætte nogle racetypiske hunde. Det arbejde vil jeg ikke være med til at ødelægge.


  • #22   21. okt 2007 AT I GIDER... !!!!!



  • #23   21. okt 2007 Rebecca - Tavlen har ikke kostet 2000 kr. for opdrætteren - men mener jeg? 350 kr. Det er i hvertfald den prisklasse selve tavlen koster pr. hvalp. Så at afslå så meget i pris... Lyder som om de enten har snydt dig og aldrig haft ene tavle og gerne ville få en handel i hus, eller at de er med i en mindre seriøs kennelklub, som ikke tager det så højt om deres medlemmer sælger/avler med eller uden tavle...
    Hvis din opdrætter er i DKK, så har de brudt en af klubbens regler om at tavlen ALTID skal med hunden!!


  • #24   21. okt 2007 Søster Target Stick skrev: Synes forresten at det er hamrende morsomt at man overhovedet gider gå op i om hunden er ren eller ej hvis man ikke gik nok op i det til at købe med pap til at starte med.

    -------------------------Så er der vist ikke mere at sige------

    Lader ikke til at folk læser hvad der bliver skrevet... Blandings hunde er ligeså gode hunde som andre, men de er ikke race rene, så lad vær med at kald dem det... Det er der problemet ligger... Køber du en race ren hund og tavlen koster 1000kr ekstra, så køb den tavle, hunden blir minimum 8 år gammel... Så...

    Desuden syns jeg på ingen måde man skal købe hund efter prisen.. Men det er et andet emne, som jeg ikke vil ind på lige nu :o)


  • #25   21. okt 2007 Det virker til at være et kæmpe problem på søster target, hvorfor egentlig? Det er da ikke fordi man ikke synes det er ansvarligt af opdrætteren at tage mere for tavlen, men hvis jeg ikke skal bruge tavlen til noget som helst, hvorfor så bruge pengene på den? Det er da ren og skær spild af penge.

  • #26   21. okt 2007 Niels: er dybt uenig. Men alle har vel ret til deres mening:)

  • #27   21. okt 2007 Kirsten S. 40 år skrev: De race rene hunde jeg har købt har haft stamtavle. Jeg har ikke været interesseret i udstillinger olign. men jeg føler en vis forpligtelse for at mine hunde ikke bliver brugt til at lave blandingshvalpe.

    Opdrætterne har brugt en masse energi på at opdrætte nogle racetypiske hunde. Det arbejde vil jeg ikke være med til at ødelægge.

    ------------------------Smukt, dine holdninger er sådan nogle alle burde ha'--------------


  • #28   21. okt 2007 Ægte er et underligt ord at bruge......Jo min hund er en ægte hund:o) Om den er raceren.....tja det findes der ingen bevidser for.
    Synes nu det mest mystiske er når der er tavle på begge forældre, men ik på hvalpene


  • #29   21. okt 2007 Tja - spild af penge, at have håndfaste beviser på ens hund er hvad den giver sig ud for at være... At kunne tjekke linierne inden køb og efterfølgende. At have muligehden for at tilvælge udstilling senere hvis det viser sig man får lysten.
    Og der ud over er det da pis hamrendes spændende at lærer om ens hunds ophav smiley
    Eller det synes jeg smiley


  • #30   21. okt 2007 Alle har ret til deres mening, men man skal ikke ødelægge det for andre der ligger hårdt arbejde og mange penge i at opretholde en race...

    OG IGEN, forstå det nu, denne tråd har intet at gøre med om en blanding er bedre eller dårligere end en ægte hund... shit mann, sværere er det sgu ikke at forstå...

    Alle hunde er gode - happy :o)))


  • #31   21. okt 2007 Rebecca

    fordi det ikke er tavlen du skal betale for... Den burde følge med i prisen, og enhver der prissætter den til SÅ mange penge som ofte er tilfældet i de her sager er ude på at snyde sine købere!

    Stamtavler skal ikke handle om penge, men om dokumentation for hundens aner


  • #32   21. okt 2007 Jeg tror faktisk ikke der er nogen dansk spids med tavle......racen kan simpelthen ikke præstere det endnu. Jeg vil alligevel påstå at min hund er en dansk spids.....ikke en blanding!
    Hvor mener I så den skal stå......jer der kun vil have hunde med tavle til at stå under racerne?
    Jeg spørger fordi der er så mange kategorier også inden for DKK o.s.v.


  • #33   21. okt 2007 Niels- du kan da ik sidde og skrive at køber man med tavle bliver hunden minumum 8år gammel......det er da vist ingen garantier for

  • #34   21. okt 2007 Niels; du skrev faktisk at hvis en hund ikke havde tavle var den ikke ægte SS men kan da godt forstå og er enig i med, at der ikke skal være oprettet blandingshunde under en specifik race, men syns nu folk er flinke til at støtte brugere herinde til at ændre det til blanding af racer...S

  • #35   21. okt 2007 Jeg synes ikke det er rimeligt at man ikke kan gå ind her og se hvordan en dansk spids skal se ud hvis det nu er den hund man gerne vil have.....

  • #36   21. okt 2007 INGEN siger at tavlehunde er "bedre" end dem uden!

  • #37   21. okt 2007 Christel: Jeg mener at hvis man alligevel skal have en hund i minimum 8 år, så kan man ligeså godt ofre de penge.... Man kan ikke vide om man en dag skifter mening - en hund blir ens barn, og 8 år er sgu længe...

  • #38   21. okt 2007 Lise> Jeg synes din og alle de andre racehunde uden tavle skal blive hvor de er - og som hvad de er. Racerene! smiley



  • #39   21. okt 2007 Ceteris:

    Det er vist et par år siden du havde flat? Der er sket SÅ meget på de seneste år med præmieringer og prøver i stor stil.


  • #40   21. okt 2007 Niels L
    Man kan ikke få min hund med tavle....skal den så under blandingshunde eller hvad??


  • #41   21. okt 2007 Team lalleglad skrev: du kan da ik sidde og skrive at køber man med tavle bliver hunden minumum 8år gammel......det er da vist ingen garantier for

    ------------------------------------------------------------------

    Mit eneste svar til det, er: ????? What... Læs det da lige igen....


  • #42   21. okt 2007 Ginne *
    Ja det mener jeg også....


  • #43   21. okt 2007 Lise Ø: Jeg vil så sige i nogle tilfælde er det iorden, hvis racen ikke er "oprettet" endnu... Lissom Brasilianske Bandog, de er heller ikke en race, men der er vist noget under opsejling... Så... Den kan jeg faktisk ikke svare på Lise, SS :o)))

  • #44   21. okt 2007 lise

    hvordan ved du egentlig at hun er ren dansk spids når du har købt hende på internat?
    Er lidt nysgerrig

    Bortset fra det.. er det ikke irelevant at tale tavler på racer som er under opbygning - og derved ikke har den mulighed?


  • #45   21. okt 2007 Jeg ville nu stadig købe en tavlehund - uanset om den bare skal ligge i skuffen... Det er ikke kun papiret i sig selv jeg betaler for, men arbejdet der ligger i at kunne få dette...

  • #46   21. okt 2007 Og det var altså tavlen og ikke hunden, der skulle ligge i skuffen smiley

  • #47   21. okt 2007 Søster target: Nu har jeg haft meget med familien at gøre, jeg ved hvor hvalpene kommer fra, ved hvordan de er blevet opdraget, kender hele deres baggrundshistorie og alt det både forældrene og bedste forældrene har vundet. Det behøver jeg altså ikke papir på. Kan sagtens forstå dem som skal bruge deres hunde til avl og udstilling - fint med mig, det skal jeg bar ikke. Samson er dog stadig raceren og ægte selvom han ikke har papirer.
    Niels: Nej, det skal de ikke. Det er vi fuldstændig enige om. Føler bar at du i starten af dit indlæg hentyder til at vi hundeejere som har valgt tavlen fra er mindre seriøse, fordi vi har valgt den fra. Bliver sgu harm når folk skriver at de brækker sig over andre fordi de på grund af prisen har valgt papirene fra. Derfor er vi stadig gode ejere som vil gøre alt for deres hunde:)


  • #48   21. okt 2007 Niels- har læst det mange gange:o)

  • #49   21. okt 2007 Jeg vil også have tavle på mine hunde (har altså en blanding nu, men det er "arvegods" fra svigermor). Men det er af den simple grund at via en stamtavle, bliver der skrevet under på at den tæve, som reelt er moderen også ER det og det samme med faderen. Jeg vil kende begge forældres temperament inden jeg køber en hvalp.

  • #50   21. okt 2007 Lise det er blandingshunde jeg mener skal flyttes.

    Hvorfor siger du at der ikke er Dansk Spids med tavle? Der er da mange i DKK Hundedatabasen.


  • #51   21. okt 2007 Rebecca

    Du er stadig blevet snydt hvis man har krævet 2000kr for tavlen.


  • #52   21. okt 2007 Ja, der ligger meget arbejde for os der går op i rene racer.. Jeg bruger mindst 10.000 kr om året på shows o.lign. så racen kan blive det den er... Jeg lægger også meget tid ind i det, derfor det går mig på...

    Angående det med de hunde der ikke er en race endnu, ved jeg sgu ikke.... Til dem, og KUN til dem, kan jeg kun sige - kald den hvad du vil :o))


  • #53   21. okt 2007 og hvordan kan man som opdrætter ikke ønske at sende tavlen med hvalpen - det er jo netop denne der er beviset på hvalpen er deres mesterværk....

  • #54   21. okt 2007 Søster......:
    http://www.hundegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?Msg_ID=138066
    Ja det er irelevant at tale om tavler under opbygning.....men stadig skal hunden stå under en race så folk kan se hvordan racen ser ud. Er du ikke enig i det?


  • #55   21. okt 2007 Team lalleglad: Fik du så fat i hvad jeg mente :o))

  • #56   21. okt 2007 Ginne skrev: og hvordan kan man som opdrætter ikke ønske at sende tavlen med hvalpen - det er jo netop denne der er beviset på hvalpen er deres mesterværk....

    -----------Endnu en engel i blandt os :o)))--------------------


  • #57   21. okt 2007 Kirsten S. 40 år
    Jeg er ikke så meget inde i det endnu, men jeg har aldrig mødt een med tavle, kun hunde der er mønstret, registreret og bedømt, men aldrig hørt om en med tavle.....der er heller ingen herinde...


  • #58   21. okt 2007 Lise

    Da kun hvis den er af den race som man påstår.. f.eks ser jeg ikke ideen i at smide Dansk spids/Samojede blandinger op som Dansk spids, medmindre det rent faktisk er en del af klubbens opbygningsarbejde.

    Bruger man samojedespidsen som en del af strategien hos DKK?


  • #59   21. okt 2007 Da jeg købte min vovse, fik jeg valget at få en stamtavle med, det kostede bare dobbelt pris så. Jeg har gode venner i familien som avler hunde, som siger at hvis det skal gå rigtigt til, er det ikke helt lovligt at sælge hvalpe uden stamtavle hvis forældrene har sådan en.
    Der findes 2 stamtavler, navne ved jeg ikke, hvor det kun er den ene der egentligt kan bruges til udstillinger osv.. hvor den anden bare en en garanti for at hunden er rase-ren.. Den første nævnt er den der SKAL medfølge ved salg af hvalp med forældre med stamtavle..

    jeg vil ikke hænges op på noget, da jeg ikke aner så meget om det, men dette er hvad jeg har fået at vide af nogen der burde vide noget om det, efter mange års avl af Golden Retrivers.

    Håber ikke jeg blander mig for meget ;o) Og siger noget der er noget vrøvl.. Så tager gerne imod kritik af min opfattelse :o)


  • #60   21. okt 2007 Har fået af vide at en tavle egentlig ikke burde koste mere end 500 hundrede kr maks, men at det er op til opdrætterne hvor meget de vil sælge den for. Ligesom hunde af samme racer tit bliver solgt til vidt forskellige priser. Nu siger I så jeg er blevet snydt, måske, men så er det da godt at jeg valgte den fra. De virker som nogle ærlige personer, har stadig meget kontakt med dem og flere af samsons søskende købte tavlen, så går da udfra at min også er med tavle.

  • #61   21. okt 2007 Hehe lang men vil da bare lige sige min mening, ingen stamtalve = blandingshund.

  • #62   21. okt 2007 Niels L Skrev

    "koster 1000kr ekstra, så køb den tavle, hunden blir minimum 8 år gammel... Så"


    Det var da den værste gang pis der er blevet lukket ud på det her forum i laaang tid.... LKan du bevise det eller var det bare noget du slyngede ud i kampens hede ?? Jeg har sgu set mange tavle hunde blive aflivet fordi det var noget værre skravl og blev syge den ene gang efter den anden... Så....


  • #63   21. okt 2007 Lise Ø
    Jeg er i alt fald sikker på at din hund er ægte.
    Min datters hund er også ægte ,købt som med stambog men hun blev desværre snydt af en hundehandler ,men der er ingen tvivl om at hunden er ægte...
    Pt venter jeg selv den lille tøs på billedet hjem fra USA , der er stambog på hende , men alligevel...Fie er ligeså meget ægte hund som Hende...OG ja Fie er ægte men uden stambog.


  • #64   21. okt 2007 Men tror da lige jeg vil tage kontakt til dem igen angående prisen på min tavle...

  • #65   21. okt 2007
    Søster Target Stick ¤ Kbh
    Jeg ved at man tænker på at blande Japansk Spids ind i racen, men at det selvfølgelig ikke er noget man er glad for. Zifs blandingshvalpe skal mønstres under racen d. 2. nov i Herning, så hvis de godkendes som racetypiske er der vel blandet samojede ind i dansk spids......man gør meget for at en race skal overleve.....;o)


  • #66   21. okt 2007 * Morten *

    Det har du ret i ,og rigtig mange blandingshunde bliver meget gamle..( men jeg vil nu ha' bog på mine hunde og har altid haft det)


  • #67   21. okt 2007 "koster 1000kr ekstra, så køb den tavle, hunden blir minimum 8 år gammel... Så"


    ^^ Hvad er det i andre har imod det her? I regner måske ligefrem med at hunden ikke bliver ældre?

    Min race lever 10-15 år, medmindre sygdom eller et uheld indtræffer.. Hvorfor må man ikke forvente en lang levetid?


  • #68   21. okt 2007 Lise

    Hvad så hvis de ikke godkendes? Bliver de så reg som blandingshunde herinde?
    Altså, ikke fordi det er noget jeg ligger søvnøls over. Jeg er bare interesseret


  • #69   21. okt 2007 Morten: Hvis du ikke har noget fornuftigt at sige, så har du intet at gøre i en debat... Du skal ikke kalde det jeg skriver for pis, længere er den ikke....

    Men for at være på den mere normale side, så var det et eksempel på hvor lidt 1000kr er taget i betragtning til at du skal have din hund i minimum 8 år... Jeg nævner intet med at din hund blir minimum 8år bare fordi den har tavle... Slet ikke, tavlen har intet at gøre med hundens alder... Så fik vi den på det rene :o)


  • #70   21. okt 2007 LB

    Min blanding er osse over 8 smiley


    Søster

    Jeg håber da at min bliver meget ældre smiley Men synes det er sjovt at man kan regne med at en hund med tavle min bliver 8 år smiley for det er jeg sgu ikke sikker på at man være så sikker på at den gør.... En tavle er ikke en garanti for et langt liv....


  • #71   21. okt 2007 Morten

    Han skriver jo ikke at den lever min 8 år pga tavlen, vel?


  • #72   21. okt 2007 Niels

    Jeg skriver lige hvad der passer mig også i DIN debatt !! Længere er den ikke og hvis det er en gang pis du lukker ud så hver sikker på at jeg skriver det....


  • #73   21. okt 2007 Søster.......hvis det var mine hunde og de boede hos mig så havde de været regisreret under blandinger fra start.......det er min holdning og den har jeg gjort "mine" hvalpekøbere klar på. Hvad de så gør kan jeg ikke tage ansvar for......så det må du snakke med dem om. Jeg sover også udemærket....

  • #74   21. okt 2007 Lise

    det har du selfølgelig også ret i. smiley


  • #75   21. okt 2007 Mælken

    Jeg giver ikke meget for sådan en tavle.. Det har jeg sgu set for mange syge tavle hunde til...


  • #76   21. okt 2007 Morten: Hvad pisker du en stemning op for?

    Læs mine indlæg istedet for at komme med alt det der, det er ikke MIN debat, det er en fælles debat på HG hvor man har en respektabel tone overfor hinanden.


  • #78   21. okt 2007 Mia

    Hvad snakker du om med fake profiler ?? smiley Hmm...

    Og resten var til husk lige mælken... Det med garanti...


    Niels

    Du skriver da at hunden bliver min 8 år det er der da ingen garanti for hverken med eller uden tavle... Man kan da få en mindst lige så sund hund uden tavle.. så... Hvorfor ofre 3-4 gange så meget for at få en tavle der reelt ingen garanti giver....

    Du


  • #80   21. okt 2007 Husk mælken

    Du er ikke nem at narre tænk jeg troede ikke blandingshunde blev syge... Så er der jo åbentbart nogen der ikke kigger godt nok på tavlerne inden de avler siden der stadig er så mange tavlehunde der bliver syge med alvorlige sygdomme...


  • #81   21. okt 2007 Jeg er glad for alle hunde, hunde er bare hunde...
    For lige at genopfriske debatten lidt - Debatten ligger i at diverse ejere kalder deres hund noget den ikke er... F.eks. raceren hvis den ikke er... Jeg kalder heller ikke min hund for en raceren Dogo De Argentino, så ville folk da også blive irriteret...


  • #82   21. okt 2007 Jeg kunne godt tænke mig at man løste problemet ved at der ved hver hunderace var en afdeling for hunde med stamtavle og en afdeling for "ikketavlehunde", men dog med den pågældende races præg.

  • #83   21. okt 2007 Men vi kan da godt blive enige om at en hund blandet af Amstaff og lab ikke skal kaldes amstaff smiley eller lab for den sags skyld....

  • #84   21. okt 2007 Hmm....det vil sige at os der ikke har en tavle på hunden skal ligge dem ind under blandinger???

  • #85   21. okt 2007 gg morTayson det er der nogle der mener, meeen det er der ingen regelom herinde, heldigvis for så ville HG da have nået bunden af diktatur SSSS

  • #86   21. okt 2007 Morten: Jeg indrømmer at mit allerførste indlæg med hvad angår de 8 år, var lidt kort og uforståelig...
    Men jeg har uddybet mig et par gange nu, og det var som sagt et eksempel... Læs venligst mine andre indlæg igen, hvis du sku' ha overset dem...


  • #87   21. okt 2007 De blandingshunde der har et udpræget raceudseende kunne stå under blandinger....

  • #88   21. okt 2007 Morten skrev: Men vi kan da godt blive enige om at en hund blandet af Amstaff og lab ikke skal kaldes amstaff smiley eller lab for den sags skyld....

    -----------------Nu er vi inde i samme debat ;o)--------------


  • #89   21. okt 2007 Har læst en undersøgelse der dokumenterer at der ikke er det store udsving i sygeligheden tavle eller ej.......

  • #91   21. okt 2007 Jeg tror så mine forældre, ville ha en ommer i mig..

  • #92   21. okt 2007 De blandingshunde der <b>ikke</b> har et udpræget raceudseende kunne stå under blandinger....



  • #93   21. okt 2007 Så får i lige min mening også..

    Nala har ikke stamtavle og jeg valgte ikke tavle udelukkende fordi jeg var dum og ikke godt nok sat ind i tingene!! <- mange ting kan man fortryde, men til gengæld lære jeg af min fejl!

    Min næste staff skal selvf. have stamtavle, og være fra gode og fine familier da jeg gerne vil avle!

    jeg forstår godt frustrationen omkring dette, men på den anden side synes jeg nu også at det med en hund ikke kan være renracet hvis ikke der er tavle på er noget fis..

    Bettina Og Christian - Ville i tro at Nala er renracet eller ej ? (spørger jer da i har forstand på racen, og i kender nala utrolig godt nu .. )

    // Mini


  • #94   21. okt 2007 Jah det ville være fint med en tavle/ikke-tavle kategori under hver race da jeg synes det vil være mærkeligt at lægge min hund under blandinger når nu den er resultatet af 2 "ægte" schæfere ... Og bare for en god ordens skyld så har jeg af min opdrætter fået kopier af begge forældres stamtavler fordi jeg synes det er sjovt og spændende at kunne føre min hunds aner tilbage selv om hun ikke selv har stamtavle ...

  • #95   21. okt 2007 Hmmm..... Jeg forstår ikke hvorfor denne her debat lige pludselig handler om ting som slet intet har med sagen at gøre...

    Det eneste vi er ude i er at folk ikke skal kalde deres blandingshund for noget den ikke er....

    Vi er ikke ude i om hunde med tavle blir mere syge end andre, eller omvendt, og vi er heller ikke ude i om blandings hunde er bedre end hunde med tavle, eller omvendt... Så hvis i vil diskutere det, så opret venligst en tråd omkring det :o))) og jeg deltager gerne, men én tråd af gangen, og et emne af gangen - ellers når vi sgu ingen steder....


  • #96   21. okt 2007 Charlotte

    Stamtavler koster ikke 2000kr


  • #97   21. okt 2007 Niels

    Fair nok... Men nu har jeg haft min hund i over 8 år uden tavle vel at mærke og det har jeg da aldrig fortrudt det mindste... Og den har 7-9-13 aldrig fejlet det mindste, så jeg ville da ikke holde mig tilbage for at købe uden tavle næste gang jeg skal have en hund...


    Husk mælken

    Folk snakker bare altid om alle de garantier du får med tavle..Men alligevel bliver der hver dag aflivet tavle hunde som burde have været sunde hunde når nu man kan gå tilbage i forældredyrenes tavler og se hvad der har været af sygdomme... Så må der jo være nogen der ikke tager deres avlsarbejde seriøst nok, desvære kan man kun sige... Og selvfølgelig kan der ske uforudsete ting, men ting som allergi og dårlige hofter burde man da kunne se tilbage i tavlerne og hvorfor så avle påden slags hunde...


  • #98   21. okt 2007 CHARLOTTE K: Du har tydeligvis ikke fulgt med i debatten, vi har været inde på det område der :o)))

  • #99   21. okt 2007 Morten

    Hvad er din pointe?
    For jeg kan ikke se hvorfor du gider bruge så meget energi på noget der ikke har så meget med debatten at gøre

    Jeg kunne da også gøre et nummer ud at du skriver at en tavlehund koster 3-4 gange så meget - for det passer ikke.. for min race er der tale om +30% (altså kun 1.3333 gange), for labber er forskellen den samme, men i lavere prisleje (x2) og for chihuahua er forskellen lidt større - men i højere prisleje 10/15k (1,5 gange)...
    Men jeg gider ikke skændes om det.. Selvom det er noget "pis" at sige (som du så elegant udtrykker det)


  • #101   21. okt 2007 Charlotte

    Den får da ikke frataget stamtavlen hvis den ikke godkendes.


  • #102   21. okt 2007 Charlotte

    Nej.. det gør den ikke


  • #104   21. okt 2007 Morten: Debatten har ikke noget at gøre med tavler som sådan, men hvad folk kalder deres hunde eller opretter dem som... Deri består debatten, at man ikke skal kalde sin hund en race den ikke er :o))

    Du skal være mere end velkommen til at vælge en hund uden tavle, jeg har selv haft en hund uden tavle, og den var jeg ligeså glad for som den jeg har nu... Slet ingenting der... Men det er som nævnt foroven dét jeg har et problem med, at folk kalder deres hund for en race den ikke er......


  • #105   21. okt 2007 Søster

    Hvis du ikke fatter det så lad da vær med at bland dig i det :S

    Du kan da få en amstaff til 3000,- uden tavle og de koster da rask væk 10-12000,- med tavle det er da 3-4 gange så meget smiley


  • #106   21. okt 2007 Niels det har jeg givet dig ret i længere oppe i tråden :

    Morten *


    Skrevet: 21-10-2007 22:41:20 Slet indlæg

    Men vi kan da godt blive enige om at en hund blandet af Amstaff og lab ikke skal kaldes amstaff smiley eller lab for den sags skyld....


  • #108   21. okt 2007 Niels - Ja det er irriterende når folk sætter en blandning mellem amstaff og ambull under amstaff, da det ikke er korrekt.
    kategorien "Blandinger" er der for en grund, og dette overser mange folk med vilje, og dét forstår jeg godt du irritere dig over ! smiley


  • #109   21. okt 2007 tjah...men det er igen det med garantierne... at man har en sikkerhed i ryggen HVIS hunden viser sig at være syg af noget arveligt og at man kan få penge tilbage fra opdrætteren! Pludselig koster den syge tavlehund det samme som den ville have gjort hvis ikke der havde været tavle på - men havde du betalt i dyre domme for en hund uden tavle og den var blevet syg - så var der ingen hjælp at hente...

  • #110   21. okt 2007 ...og det var så til morten!

  • #112   21. okt 2007 comfortbulls ! Okay ja der kan man bare se, og mig der altid har sagt til folk at jeg har rottweiler, men nu må jeg da heller sige jeg har en blanding smiley

  • #114   21. okt 2007 Kamilla

    Der er vel heller ikke nogen der køber en hund uden tavle til en mindre formue... Så har man da osse selv sat sig i en dum situation vil jeg mene...


  • #115   21. okt 2007 Morten

    hm.. 3000 er vist ikke standardprisen (synes at de plejer at ligge opå 5/6k u.t. - tavle amstaffen herhjemme kostede i hvert fald hellere ikke 10k), men gider som før skrevet ikke diskutere det. smiley

    Charlotte

    Når FCI er det største kan det være lidt svært at se at du tænker på en helt bestemt lillebitte andel af hunde, medmindre du skriver det. Hvilken klub er det du tænker på her?
    Det lyder da også helt vanvittigt, for de skyder jo sig selv i foden


  • #116   21. okt 2007 *Mini* : Hehe, ja det var såmænd det eneste jeg bare ville hører andre folks meninger om... Men pga misforståelser o.lign. så blev det til en livlig debat med blandingshunde vs tavle hunde, osv osv osv...

    Jeg vil bare have at folk kalder deres hund for det den er... Er den halv ambull og halv amstaff, men ligner mest en ambull, så skal man ikke kalde den en ambull... Det er det eneste jeg forlanger :o)))

    (igen var hunderacerne et eksempel, jeg har intet imod amstaff, og bla bla bla.. Man skal jo tydeligvis tage sine forholdsregler i de her debatter, sådan som man hele tiden misforstås) Hehehehe....


  • #118   21. okt 2007 Mortayson.. jeg har en gammel tæve.. hendes forældre så rene ud.. faren havde tavle.. Men i realiteten aner jeg ikke om der langt ude har været en labbe,blandet ind i hendes mor..
    den gamle har alle dage opført sig,som en strid rotte madamme.. Men hun kan være en blanding


  • #119   21. okt 2007 Søster

    De priser passer nu ellers meget godt... Hvis man ikke handler steder hvor de kun sælger hunde for at tjene kassen... Og jo de koster nemt 10-12000 med tavle...


  • #120   21. okt 2007 Morten...det ved jeg nu ikke, jeg ville aldrig gøre det selv men har en kammerat der købte en ast uden tavle for 15000 for nogle år siden.. han har ingen garantier på noget som helst, ingen hjælp at få osv..
    jeg har haft blandingshunde der blev syge og tossede i roen - har også haft en tavlehund der var noget galt med.. idag har jeg 2 med og 1 uden tavle og jeg ved da godt hvad jeg helst vil vælge!


  • #121   21. okt 2007 "Du kan bare få en ny hvalp? Uha, køn hjælp! Eller få dine penge tilbage? Sygdommen din hund har koster jo ikke lige købsbeløbet, men følger måske hunden resten af livet.

    Men nårh ja - Så kunne jeg jo bare vælge at sige ja tak til tilbuddet om en ny hund..!!??"

    Du kunne også få gratis retshjælp hvis der er tale om kriminelle forhold, nedlagt avlsforbud/diciplinære foranstaltninger mod opdrætteren hvis der er tale om overskridelse af etiske anbefalinger eller syge hunde.... Så man kunne skåne fremtidige købere for at købe hos vedkommende..
    Garantien behøver vel ikke kun handle om mig-mig-mig for at være et godt redskab


  • #122   21. okt 2007 Charlotte...kan ikke gå i detaljer, så meget ved jeg ikke om det.. ved bare at hvis man har en syg hund og får pengene igen så kan man købe sig en anden (og forhåbentlig rask) hund fra et andet sted.. der er ingen der giver dig den mulighed med en ikke-tavle-hund...

  • #123   21. okt 2007 Tak bettina og Christian! *Bukker og nejer*
    Du beviste min point smiley





  • #124   21. okt 2007 Tak søster! godt du har mere styr på det end jeg har!

    charlotte...var til avlskåring i weekenden, der var en boxer der lignede en amstaff - mener du den skulle have været avlskåret?


  • #125   21. okt 2007 Kamilla

    Det er jo et ? om at den kloge narre den mindre kloge hvis der er en der har solgt en ast for 15k uden tavle.... Og nej han har ingen garanti men det er jo hans egen fejl at have købt en så dyr hund uden garanti...

    Jeg ved osse godt hvad jeg vil vælge smiley

    Og jeg tror egentlig jeg ville være ligeglad emd mine penge hvis jeghavde haft en hund i mange år og den blev syg og skulle aflives, så er det jo en "ven" man mister og ikke penge... Jeg ville da hellere have at den garanti kunne sikre mig at jeg fik en 100% rask hund jeg kunne være sikker på ikke ville blive syg...


  • #126   21. okt 2007 avlskåret = avlsgodkendt...

  • #127   21. okt 2007 Du tror at det er ABC, eller du ved det?

    du siger at stamtavler koster 2000 kroner, så vil jeg gerne vide hvor, så jeg kan finde ud af hvorfor.

    Og jeg har nu ikke set at man disker en hund fordi pelsen stritter lidt.. Du har altså en lidt livlig fantasi hvad det angår.


  • #128   21. okt 2007 morten...prisen er underordnet, hunden kunne ha kostet en 20'er hvis det var det. Det er mere det at der er hjælp at hente hvis det går galt....

    nu vil jeg lige gå en tur med shanti og victor..


  • #129   21. okt 2007 Morten.. som i alt der har med gener at gøre,kan man aldrig få en 100 % garanti for noget smiley

    Desværre


  • #130   21. okt 2007 Mit emne er tilsyneladende faldet til jorden i snak om alle mulige andre ting - så jeg går i seng... Godnat....!

    Men tak alligevel, godt at se så mange aktive HG brugere...


  • #132   21. okt 2007 Stamtavlen er også et bevis.. Opdrætter kan ikke løbe fra hundens ophav når du har papiret (og hvis de prøver bliver de jo knaldet for at have løjet på tavlen)

  • #133   21. okt 2007 charlotte...gider du styre dig engang - JEG havde skrevet forkert så rettede det, det var dælme da ikke for at forklare dig hvad det er!

  • #134   21. okt 2007 Charlotte - synes du skal slukke skærmen , tæller til 1000, og så komme igen, du er vist lidt for hidsig nu !



  • #135   21. okt 2007 Hahaha, tak Tom L :o)))

  • #137   21. okt 2007 Og jaaaa..


    Nat nat Niels .. smiley
    - sov godt ..
    Deeeejlig vuffer du ejer smiley



  • #138   21. okt 2007 ja, sov godt niels!

  • #139   21. okt 2007 Nå.. ABC Denmark, AB Team DK eller hvad?

    Vil gerne skrive en mail inden jeg går i seng, men skal lige vide hvem det er jeg skal skrive til


  • #140   21. okt 2007 Kamilla

    Men hvor meget ville man gide gøre ud af en sag hvis hunden havde kostet en 20ér smiley Nu har jeg ikke givet mere for min hund end at jeg ville kunne købe en ny hvis der skulle ske noget.. Og god tur smiley

    Stine

    Nej selvfølgelig kan man aldrig være 100% sikker...


  • #141   21. okt 2007 Tusind tak, er også glad for den store bamse :o)
    Og i lige måde ;o)


  • #142   21. okt 2007 Morten

    Man elsker forhåbentligt sin hund uanset hvad den koster.. Og man klager vel for hundens skyld, ikke pengene


  • #143   21. okt 2007 Jaaa..

    Nat Nat Niels..
    Sov godt =)

    Og deeeeeejlig vuffer du ejer =)


  • #144   21. okt 2007 Sov godt niels

  • #145   21. okt 2007 Søster

    Jeg ville elske hende om hun så havde været gratis og syg smiley Men det er hun heldigvis ikke... Jeg ville i hvert fald klage hvis min dyre tavlehund blev syg....


  • #146   21. okt 2007 Charlotte

    Jeg vil da kun skrive til den som tager 2000kr for en tavle. Du kan vel navnet når du skråsikkert ved hvad deres priser er?


  • #147   21. okt 2007 Morten

    Du burde også klage selv om hunden er billig.. I det mindste i håb om at opdrætteren tager kontakt til de andre hvalpekøbere og kan tage sygdommen med i overvejelserne omkring avl.


  • #149   21. okt 2007 Søster

    Ja selvfølgelig ville man sige det hvis den blev syg...


  • #150   21. okt 2007 charlotte.. det lyder som seriøse opdrættere.. Hvilken klub hører de under ?

  • #151   21. okt 2007 morten...søster har forklaret det så det slipper jeg for kan jeg se...

  • #152   21. okt 2007 nå.. jeg hopper også i seng.. kan i allesammen sove godt.. smiley

    (Charlotte - du ska lvære mere end velkommen til at sende en pb, selvom jeg er jævnt sikker på at det ikke er udhængning at nævne en pris i forbindelse med en klub)


  • #153   21. okt 2007 Hov.. vent.. siger du nu at de 2000 ikke er klubbens men opdrætterens pris?


    Bare så jeg forstår helt.


  • #154   21. okt 2007 Charlotte.. syntes det er en høj pris.. For de tavler var vel på hele kuldet da de blev solgt ?Men blev valgt fra af køber ?
    eller har hele kuldet fået tavle som voskne..

    Hvilken klub hører de hunde under.. så man kunne læse lidt om deres stamføringregler smiley


  • #155   21. okt 2007 voskne = voksne

  • #156   21. okt 2007 Charlotte.. Ok.. tak.. smiley

  • #157   21. okt 2007 OK.. tak for opklaringen..

    NU går jeg i seng.. kan i sove godt


  • #158   22. okt 2007 AnneMette - Hørt... hørt !!!

  • #159   22. okt 2007 Kan nu ikke få mit pis i kog når nogen opretter deres rene hunde uden stamtavle under den race de er.....

    Hvis der er synligt noget andet blandet i så bliver de jo bare bedt om at flytte hunden til anden kategori....


  • #160   22. okt 2007 AnneMette.......jeg er meget enig med dig. Man glemmer alt for tit hundenes egenskaber.

    Jeg køber ikke tavlehunde grundet udseendet, da jeg ikke avler, men egenskaber går jeg meget op i da de gerne skulle rumme bare lidt af det jeg gerne vil med dem :o)


  • #161   22. okt 2007 Mia - Enig smiley
    Er heller ikke dem jeg snakker om... Dem hvor der er tydelige afvigelser burde selvfølgelig selv fatte at deres hund ikke er ren... Og det er jo ikke fordi at de ikke får det at vide i 'hilsener' fra kyndige smiley

    Mener bare hvis jeg f.eks køber en Lab, hvis forældre er lab og udermere ligner lab.. Jamen så ville jeg da kalde den en lab ! Og putte den i kategorien labrador....

    Nu er min Laura selv en blanding...
    Da jeg oprettede hende her på HG lagde jeg hende under kategorien Mops.. Det var fordi at jeg ikke vidste bedre og kendte slet ikke HG ... Der var et par stykker der påpegede i hvilken Kategori Laura skulle være og så flyttede jeg hende....


  • #162   22. okt 2007 AnneMette -
    Yes yes .... Udseende betyder alt....
    Ligemeget med sygdomme, sind og adfærd !!!


  • #163   22. okt 2007 AnneMette - hehe... næ næ nænænæææ.... smiley

  • #164   22. okt 2007 Jeg kan følge det med at man IKKE skal oprette sin hund under en specifik race - hvis den er et mix af to eller flere racer..... - så er det en BLANDING, hvilket kan være en mindst lige så god hund - så vær da tilfreds med det **S**

    Men der er også nogen som mener at en hund slet ikke "kan" være ægte, hvis der ikke er en stamtavle på - og her er jeg ikke enig.....Billy har ingen stamtavle, men er 110% helt ægte golden (med alt hvad det betyder) *S*...
    Så der er vel tre opdelinger

    Racerene / ægte fx. Billy
    Racerene / ægte og STAMBOGSFØRTE
    Blandinger / mix / gadekryds

    Jeg ville egentlig gerne have haft stambog på Billy - men så kunne jeg jo ikke vælge Billy og han stjæl mit hjerte *S*
    Min tidligere hund havde stambog - men tro mig det er ikke altid en sikkerhed, for at så er alting godt - for så havde vi ham endnu......


  • #165   22. okt 2007 Anne Mette: som du kan se under hans profil - var der ikke stamtavle på hans mor... (da hendes mor var ungarnsk) - men vi har papir på hans far, mormor og morfar....

  • #166   22. okt 2007 var =er


  • #167   22. okt 2007 Anne Mette: mener du papirerne på hans mormor eller?

  • #168   22. okt 2007 Anne Mette: skriv gerne til mig privat - men skal lige ud at handle

  • #169   22. okt 2007 ......Så er jeg tilbage på debatten........

    Kristina P: Det er netop i de situationer du lige nævner der, som jeg går mig på... Det er sådan nogle hunde ejere, der påstår at deres hund er rene bare fordi de bærer størst præg af én bestemt race - bid mærke i - bære størst præg = ikke er rene... Hvis min hund for 6-7 generationer siden havde været krydset med en labrador, men så lige siden kun var blevet parret med ambulls, også den dag idag lignede en ambull på en prik - så ville jeg på ingen måde kalde min hund for ægte/ren race... For det vil den aldrig være.... Thats it :o))

    AnneMette: Glad for at se endnu en person med de samme tanker som mig... Især også hvad angår at man avler både på sind, udseende og egenskaber... Min ambull er i sind lige præcis som jeg havde forestillet racen ville være, og den sikkerhed er jeg glad for at jeg fik...

    Christina H: Hvis din hund er ægte, og begge forældre var ægte, så kan jeg ikke se noget i vejen for at du ikke skulle ku' få tavle på din hund...

    Som sagt, jeg vil egentlig stadig kalde en hund uden tavle, for uægte i sin "egen" race - også er jeg ligeglad med om begge forældre er såkaldte ægte og bla bla bla... Hvis begge forældre er ægte MED tavle, så er din hund også ægte MED tavle - tavlen følger med, og hvis den ikke gør, så er du blevet taget ved næsen... Jeg kender mange mennesker, bla også nogle der kan lave mig en "falsk" stamtavle for måske 1.000kr... Med det sagt, tror jeg at det er det diverse opdrættere får gjort når de fortæller dig - at for 1.000-2.000kr ekstra kan få tavle med på din hund, fordi forældrene er jo ægte (NOT)....

    Diskussionen er egentlig næsten slut, for der er ikke videre meget mere at diskutere, hvis du syns det, så har du godt og grundigt misforstået hele debattens omhandling... Din/jeres meninger er stadig velkomne :o)))


  • #170   22. okt 2007 Anne Mette: fordi jeg var fra computeren - og ikke regnede med at oplægget stadig ville optræde på forsiden.....Så var det nemmere - bare derfor.......
    ER her nu


  • #171   22. okt 2007 Niles L: kan godt følge din tankegang.....og mener også at stamtavle er en god ting......

    Men kan ikke se hvordan Billy kan blive uægte i sin egen race - fordi jeg ikke har en stamtavle - det er efter min mening lidt snæversynet - synes ikke tingene kan stilles så sort og hvidt op..... Men ja uden stamtavle kan man blive snydt.....og ikke få det man forventer.....

    Som der både står i Billys profil og længere oppe - kan vi ikke få tavle på ham......Da der ikke er på hans mor, grunden dertil er at der en dansk på hans "morfar" men en unggarnsk på hans "mormor".....

    Synes med hånden på hjertet så ikke han er ægte ? Trods den manglende tavle.....


  • #172   22. okt 2007 Niels: jeg har ikke misforstået dit oplægs hensigt - men jeg ønsker da at svare når der bliver henvendt til mig....

    I starten gik hele debatten vel i bund og grund ud på - at du ikke synes det er iorden at folk sætter deres hunde ind under en bestemt race - hvis de er et mix - ENIG.....



  • #173   22. okt 2007 AnneMette: er der nogen naturlig grund til at du er flabet overfor mig????



  • #174   22. okt 2007 Fordi papirerne på "mormoren" var unggarnske......Hvis du kender til en måde det kan lade sig gøre - så forklar endelig.....men føler ikke du behøver tale ned til mig - fordi jeg ikke har tavle på min hund....

  • #175   22. okt 2007 AnneMette: okay - synes bare det skrevne " Jeg spørger lige igen, hvorfor er papirerne ikke overført" - virker lidt "provokerende". Men fair nok hvis det ikke var hensigten.....

    Hvorfor mistænkeligt? Kan udenlandske stamtavler altid laves om? Vi har jo som sagt tavlen på hans far, mormor og morfar - forklar endelig hvis der er noget jeg ikke ser....eller forstår?


  • #176   22. okt 2007 Det er den eneste grund jeg fik - og må indrømme jeg så det ikke som mistænkeligt - så havde jeg ikke købt hvalpen

  • #177   22. okt 2007 Men kan vi ikke blive enige om at det her (det vi snakker om) ikke er relevant for hele forummet eller Niels' oplæg ?



  • #178   22. okt 2007 Snakker meget gerne videre - over vores beskeder

  • #180   22. okt 2007 AnneMette: kan godt følge dig......Men ved intet om hvilke lande der kan godkendes eller ej.....

    Ved bare at der ikke er tavle på Billys mor, da der jo som nævnt var unggarnsk på hans mormor og dansk på hans morfar......Om der ligger noget under - er jo desværre uvist..... Men det kun jo også være et privat avl - hvor tavlen ikke betød noget....


  • #181   22. okt 2007 Pengegrisen: hejsa - så er vi da enige

  • #182   22. okt 2007 AnneMette: jeg logger af nu - men skriv bare privat....

  • #184   22. okt 2007 Pengegrisen: ja det synes jeg jo egentlig også......
    Når folk ser Billy og siger lækker golden - skal jeg så sige nej nej - han er en "blanding"...*S* (ja jeg er sarkastisk)


  • #188   22. okt 2007 AnneMette: lige et hurtigt spørsmål - for jeg skal snart smutte igen....

    Men hvad skal vi så kalde vores hunde? Han er en Golden Retriever - men efter din mening er det forkert af mig, at kalde ham det - da jeg ikke har en stamtavle som bevis eller?

    Jeg kan jo se på de andres papir, at der ikke er andre racer blandet ind i ham.....

    Hvad er det for flere parametre I har at gå ud fra i forhold til at vælge den rigtige hund - når der en stamtavle?
    Det er jo ikke sådan, at jeg har købt en hund på en markedsplads uden at møde forældre dyrene eller får et "forhold" til opdrætteren...vel?

    Jeg kunne da godt ønske, at der var en tavle på Billy, men det skulle kun være for ,at tage ham til brugsprøver eller udstilling.... For jeg føler mig ikke usikker på hans baggrund.....

    Jeg har tidligere haft hund med tavle.....


  • #189   22. okt 2007 AnneMette: Hvordan kan det skade en Golden opdrætter at jeg siger min er en Golden...det er han jo ! Kan forstå hvis han overhovedet ikke lignede standarderne.....Jeg underminere da ingen avlers arbejde ved at sige min hund er en golden....Der vil da altid være nogen som kun sigter efter hunde med tavle....

    Hvorfor kan jeg ikke være sikker, jeg kan jo se tilbage i papirerne ,at der ikke er andet ind over - der er jo stamtavle på de andre (far, mormor og morfar) og det kan der jo ikke være hvis ikke de er ægte.....





  • #190   22. okt 2007 Christina H: Selvfølgelig må du da svare når der et svar tildelt dig :o))) Hehehe... tosse, smiler :o))) Hehehe...
    Men! Min hund er fra Tyskland, direkte selvhenter :o) Han har en flot stamtavle uden problemer, og han endda fra den fattige del af østtyskland... Så jeg kan godt forstå anne mettes varslings signaler, for det virker meget besynderligt at der ikke skulle være en eller anden form for tavle på din hunds mors side af familien...

    PengeGrisen skrev: Min GD hun er ægte og der er ikke andre racer i hende..

    Til pengegrisen, Hvordan ved du det hvis du ingen tavle har af hende, eller set nogen tavle på hende forældre??

    Jeg har feks en historie om en der har en hund, hvilket laaangt tilbage var en pitbull terrier blandet, og hun havde fået at vide at hendes hund var ægte osv osv, MEN hendes hund havde en en bestemt farve pels som den race slet ikke har, overhovedet! så hun blev da ked af at få at vide at hendes hund ikke var ægte... Og det syns jeg da var synd, for hun havde fået de samme historier af vide som alle "jer" med jeres historier om jeres ægte racer... Meget meget flot hund hun har, men den er ikke ægte... Virkelig flot faktisk...



  • #191   22. okt 2007 AnneMette: jeg mangler da ikke dokumentation fra den ene side.....

    Hans far HAR stamtavle (dansk).....dermed også hans farmor (dansk) og farfar (dansk).. DET er den ene side...

    Hans mor har IKKE, men hans morfar HAR (dansk) og hans mormor HAR også (unggarnsk) DET er den anden side.....

    Eller hvad?

    Men jeg kan godt følge dig i, I som avler vil have rene linier - så I er "sikre" i hvad jeres hunde indeholder......men det ødelægger jeg og min hund da ikke ved at jeg siger - at han er en Golden, dog uden stamtavle...

    Kan godt se at I bliver mærket af dårlig omtale og "problem" hunde - som går ind under visse racer uden tavle - men det kan da ikke betyde at JEG skal kalde min hund "uren". Fakta er at han er en Golden Retriever, dog uden tavle - men jeg har papir på hans familie baggrund - derfor er jeg sikker.

    Jeg har oplevet en hund med tavle - som havde store problemer, så det er altså absolut ingen sikkerhed, at der er tavle på - det er ofte ja, men ikke altid.
    Der er da efterhånden en del tilfælde på indavl på stamtavle hunde....bare en lille side kommentar.

    Kan forstå at vi ikke blive enige, men jeg havde da håbet, at du kunne se "billedet" fra min side også......

    Fortsat god dag.......nu vil jeg ud og nyde min dejlige golden hvalp.....

    Mvh. Christina



  • #192   22. okt 2007 Pengegrisen: Men nu er det sådan en min kunne det være fuldstændig lige meget om det var talve på eller ej for hun er fejlfarvet og derfor kan jeg ikke bruge det papir til noget hvis der hørte sådan et med..

    Hvordan får en hund ren racet hund en forkert farvet pels i forhold til standarderne, medmindre den er født med pigment fejl eller som albino?? Hvordan kan det så gå til at de farver i pelsen er kommet ind??
    Jeg får heller ikke en meget flot mulat farvet baby, hvis jeg "parre" mig med en rødhåret kridhvid kvinde :o)))


  • #193   22. okt 2007 Hjælp p...: Jamen i mit tilfælde er han jo ikke en blanding....??? Han er en golden, dog uden tavle....men det gør ham da ikke til en blanding...! Beklager men den tanke kan jeg bare ikke følge.....


  • #194   22. okt 2007 Fakta er derfor ikke at du har en ren Golden - fakta er, at du tror du har en Golden. Men du ved det ikke 100%. Og hvorfor så insistere på at kalde den det? Hvorfor er det så vigtigt for dig? Hvad sker der ved at du kalder din hund for blanding men måske med udseende og nogle fælles træk som en Golden. Hvad er det ved den ægte varebetegnelse der er så vigtig for dig men alligevel fik dig til at fravælge at købe en hund med papirerne i orden til at dokumentere det?

    Jeg kan skam godt se sagen fra din side og ville ønske du kunne se den fra min også.

    Mht. sundhed og hjernedøde kræ med tavle. Vis mig statestikkerne på de tavleløse til sammenligning. Det kan du ikke. For der føres hverken statstestik eller kontrol med uægte eller blandinger. Og det er der en meget god grund til. Og derfor kan fordomme som "hunde med stamtavler er mere syge end andre hunde" få lov at florere til evig tid. Som så meget andet - der ikke kan dokumenteres.

    ----------------Blev lige nød til at gentage dit indlæg ;o)))----------

    Du stjæler kraft helvede alt det jeg vil sige!!!!!!!! Hehehehehe.....

    Men det allermest rigtige du skriver, uden at headse nogle er dette: Hvad er det ved den ægte varebetegnelse der er så vigtig for dig men alligevel fik dig til at fravælge at købe en hund med papirerne i orden til at dokumentere det?

    Mere rigtigt kan det ikke sige.... :o)))


  • #195   22. okt 2007 Min beagle er 100 % beagle, dog uden tavle. Jeg ved at opdrætter har udenlanske papirer på sine beagler, men han har ikke ført dem over - spørg mig ikke hvorfor.

    Jeg faldt pladask for min Leika, og beagle det er hun, på godt oge "ondt" - madglæden.


  • #196   22. okt 2007 AnneMette og Niels: I har godt nok set sandheden..... *S*

    AnneMette: det med et uheldig tilfælde af en hund med tavle er ikke fra nogen statestik - det var min tidligere hund. Hunden havde en meget fin stamtavle og hvor bragte det os hen? Ja kan sige så meget ,at vi ikke har den hund mere - kan du så forestille dig resten. Så hvad hjalp stamtavlen mig der....

    Jeg er ikke for eller imod stamtavler - men JEG nægter at kalde min hunde en blanding - for det er han ikke.

    Hypertetisk situation: JEG er ude at lufte min hund - en dame kommer hen: "sikke en sød hund, hvilken race er han...?" " Jo han er en blanding." "Okay siger damen - hvilken dejlig blanding er det?" " Jo det er Golden og Golden - men der er jo ingen papir, så derrfor er han en blanding???"...... Damen vil da synes jeg er dybt åndssvag og tager pis på hende....

    Det her har intet at gøre med, at jeg forsøger at opnå en speciel varebetegnelse (som du så fint kalder det), men man kalder da en skovl for en skovl.



  • #197   22. okt 2007 Jeg må give Christina H. ret - selv om jeg at jeg ikke pt. selv har hund..... - men jeg kan da heller ikke sige at jeg søger en blanding af fransk bulldog og fransk bulldog - der ville da ikke være nogen som ville tage mig seriøs..... - jeg er vant til at have hunde i familen og der er hundene sku kun blevet kaldt blandinger hvis det var blandinger af flere racer (også kaldt gadekryds).....

    Du får sku da ikke en bedre hund af sind - bare fordi du har et stykke papir liggede henne i skuffen - det er hunden da ligeglad med i dens udvikling.


  • #198   22. okt 2007 nej fordi for mig ville det bare betyde at det parir ville ligge henne i skuffen.

    nu er det sådan at jeg venter på at min kusines franske bulldog måske skal have hvalpe - og der ved jeg at de er ægte bulldog selvom at jeg ikke for tavle på den - fordi jeg skal ikke bruge det til noget - men det gør da ikke hunden mere Uægte at jeg fravælger det stykke papir.


  • #199   22. okt 2007 jo det kan jeg - fordi de har tavler på den kommede mor og far - men jeg vælger at fravælge at få lavet tavlen - da det ikke betyder noget for mig......... som sagt er det blot et stykke papir for mig.

  • #200   22. okt 2007 og det gør da ikke hunden mere uægte at jeg fravælger det

  • #201   22. okt 2007 Nu har jeg ikke læst samtlige indlæg, men vil alligevel lige komme med en kommentar.

    Jeg synes, at hvis man gerne vil have en bestemt race, så er det fornuftigt, at skaffe sig en med tavle. På den måde er man med til at bevare de karakteristika, som er specialle for de forsellige racer. Når man køber med tavle, sikrer man (ved nogle racer) at det ønskede temperament bliver bevaret, fordi man benytter sig af mentaltests. På den måde er man aktivt med til at sikre, at en boxer forbliver en boxer, en Ambull en Ambull osv osv. Man er også aktiv med til, at der ikke bliver drevet rovavl på mange af de populære racer, hvilket jo kan føre regulære katastrofer med sig. (Eks Amstaff, for hvilken, det er alfa omega, at temperamentet er i top).
    Jeg har selv en blandingshund, men jeg har heller ikke gået efter at få en "ren" hund.
    Jeg venter spændt på at få en lille ny boxer hvalp. Hun er derimod med tavle, fordi jeg gerne vil sikre mig, at jeg for en boxer i alle henseender. Både hvad angår eksteriør og sind.


  • #202   22. okt 2007 Det er ikke alle racer der skal gennemgå en mentaltest for at bllive avlsgodkendt, men hos DKK opdrættere, for hvis racer, dette ikke er et krav, er man formentlig også meget obs på, at sindet er i top.
    Jeg tror man kunne undgå mange fejlplaceringer og mange hvalpefabrikker, hvis man var lidt mere kritisk hvad hvalpekøb angår.


  • #203   22. okt 2007 Både fra hvalpekøbers side, men selvfølgelig også fra opdrætters..

    Så fik jeg vist det hele med.... smiley


  • #204   22. okt 2007 Lige En ting til..

    Hos mange racer er der også forskellige sundhedskrav, så man ikke avler videre dyr med f.eks HD osv..


  • #205   22. okt 2007 for stamtavler! nu med klapvogn: fordi for mig er hunden ikke uægte eller som i kalder det en blanding - hvis jeg ikke har papir på hunden det vil jo stadig være en fransk bulldog. - det kan aldrig være en blanding når begge forældre er franske bulldog.

    Mia: jeg ved kun lige på stående fod at faren hedder otto og moren hedder my (men det er vist kun hvad de bliver kaldt) men som sagt er det min kusines - så jeg ved at tavlerne er der.


  • #206   22. okt 2007 For stamtavler! : ja jeg har set tavlerne - men jeg ikke huske
    navne på dem - men jeg som sagt set dem......... og mn kusine har haft tavler på næsten alle sine hunde.


  • #207   22. okt 2007 men derfor mener jeg stadig at en hund ikke kan/skal kaldes en blanding - bare fordi at man ikke har tavle på den....


  • #208   22. okt 2007 jeg har ikke nævnt noget om at de ikke er avlsgodkendte.....

  • #209   22. okt 2007 okey men så kan jeg jo så ikke fravælge den - det har min kusine så ikke lige sagt - det er så min fejl. - men det betyder ikke noget for mig om den er der eller om den ikke er - jeg ville nu aldrig kalde min hund for en blanding. - hvis den ikke var alvlet af 2 racer eller mere.

  • #210   22. okt 2007 HELT ærligt - I kan simpelthen ikke mene alvorligt.....at fordi jeg ikke har stamtavle på min Golden, så er han ikke kvalificeret til at bære racebetegnelsen Golden Retriever..... Skal jeg så bare kalde ham racen - HUND eller hvad......for en blanding det kan I da ikke mene seriøst....

    AnneMette : du kommenterede slet ikke det at jeg personligt har haft meget dårlige erfaringer med en stambogsført hund......Så det sker altså også trods fine rene linier...

    For Stamtavler: AnneMettes ganske udmærkede spørgsmål "
    Hvad er det ved den ægte varebetegnelse der er så vigtig for dig men alligevel fik dig til at fravælge at købe en hund med papirerne i orden til at dokumentere det?" - har jeg besvaret....
    Det har absolut INTET med at gøre at jeg ønske at gøre min hund til noget han ikke er - For han ER en golden....det er racens navn, med eller uden tavle.....
    Jeg fravalgte ikke tavlen, men har da støt på flere som har gjort det her via HG, min kære golden kunne ikke blive stambogsført pga. jf. det jeg har skrevet utallige gange tidligere......

    Kan godt forstå i forsvare og taler for tavler, men det gør jo ikke racerene (vel og mærke) hunde til blandinger....Der er megen meningsløs avl....og der er mange riskofyldte blandinger, men det gør altså ikke Billy til mindre GOLDEN.......


  • #211   22. okt 2007 Har I samme holdning til andre former for dyr?????
    Katte, heste, marsvin, you name it? De ligger da også indenfor forskellige racebetegnelser....! Og der er da heller ikke altid tavler på dem....


  • #212   22. okt 2007 Hjælp p.....: Okay....vil det så sige at du kun kalder araber en araber hvis den har tavle.....?

  • #213   22. okt 2007 Ved ikke hvordan det foregår i heste-verden -er bestemt ikke en heste pige *S*....

    Men man ligger vel alle dyr ind i racebetegnelser med eller uden tavle ....ikk?

    Når det her bliver min sidste kommentar min hund BILLY er en GOLDEN..God aften


  • #214   22. okt 2007 Søs G: Når man modsiger sig selv i en debat, kommer man ikke langt :o)) Du skrev: jeg ville nu aldrig kalde min hund for en blanding. - hvis den ikke var alvlet af 2 racer eller mere.

    Netop...! Du kan ikke vide om DIN hund er en blanding hvis DU og kun DIG ikke har set beviser for det... Du behøver for min skyld ikke have en tavle på hunden - MEN - havde forældrene tavle, har DIN hund det så sandeligt også... Og fravælge en tavle på en hund der født med tavle, er da også noget af det ****** jeg har hørt... Undskyld mit sprog, men nogle gange kommer der indlæg i den her debat som slet ikke er gennemtænkt....!

    Jeg køber ikke en Mercedes for så at få min mekaniker til at skrabe alle mærkerne af den, og fjerne den i sin registrerings attest som Mercedes - FOR SÅ STADIG AT KALDE DEN EN ÆGTE MERCEDES??!?!?!?!?

    Jeg har intet imod hunde med tavler, og intet imod hunde uden tavler, ej heller blandinger - men en spade er en spade og en skovl er den skovl, netop fordi man VED at man på PAPIRET har købt en spade eller en skovl... Lige præcis gælder det samme for en hunderace, så i må sgu snart tag og spænde hjelmen, for den her debat kører ud i noget hvor folk slet ikke tænker sig om......!!

    Og sidst men ikke mindst, en Stambog er ikke BARE et stykke PAPIR..........!! Financer alle mine udgifter, og brug 2-3 timer om dagen HVER dag, på at træne min hund til oprettelholdelse af racen, og kom så bagefter og fortæl mig at en stambog BARE er et stykke PAPIR!!!


  • #215   22. okt 2007 Fandt lige det her:

    "Race betegner en gruppe af dyr eller planter, der har en række nedarvede fællestræk i modsætning til andre grupper inden for den samme art."

    Altså en hund er en art indenfor betegnelsen dyr....
    Og så en race - en gruppe dyr fx. hunde, som har nedarvede fællestræk, eksempelvis puddel, Golden Retriever, schæfer, fransk bulldog, springer spaniel, gravhund osv.




  • #216   22. okt 2007 Hehe, var bare lige et eksempel... Men ja, det er da for absurd...

  • #217   22. okt 2007 Niels L: fordi man ikke er enig med dig - behøver du vel ikke nedgøre en....

    Jeg nedgør ikke dit arbejde med din hund, og for at opretholde racen som den er - det har jeg da respekt for....
    Men jeg vil da af den grund kalde min hund en blanding fordi jeg ikke har stambog på den....Og nej jeg har ikke fravalgt den - det er forklaret flere gange hvorfor han ikke har stambog....Men han høre altså stadig til inde under en bestemt racebetegnelse, - golden retriever...


  • #218   22. okt 2007 Dit Mercedes eksempel synes jeg er en dårlig metafor lige præcis i forhold til mit tilfælde.......

  • #219   22. okt 2007 Hjælp: NEJ hvor f....... har jeg sagt at du kan kalde en blanding for en bestemt race......

  • #220   22. okt 2007 Hjælp P...; hvis det er citatet du henviser til - så er det jo ikke det der står!

    Hvis Billy havde labrador i sig - så ville jeg da aldrig kalde ham ægte eller raceren.....MEN han er kun Golden - derfor en golden.....


  • #221   22. okt 2007 Christina H: Den var heller ikke rettet umiddelbart til dig, og jeg er ked af hvis jeg har nedgjort nogle... Jeg bliver bare i dårligt humør når folk ikke ser det vi gør for at opretholde vores racer... Og ja, med din hund, jeg kan godt forstå du ikke vil give dig.. Ville jeg nok heller ikke hvis jeg stod i dine sko, men jeg kan ikke give dig ret, for det syns jeg ikke du har... Min hund er også fra udlandet og jeg har intet problem med stambogen, hans mor kommer fra østtyskland, og jeg kan se hendes linier laangt tilbage.... Så jeg syns desværre ikke din historie holder vand, "da jeg selv er ligesom dig" (forstå mig ret:o)

  • #222   22. okt 2007 AnneMette: hvis du henviser til mine f...... så valgte jeg jo netop ikke at skrive det - men ja jeg er frustreret... Ja I taler ordenligt til hinanden - men hvad med os som ikke er helt enige med jer...

  • #223   22. okt 2007 Hjælp P: en undskyldning er hermed udsendt

  • #224   22. okt 2007 er bare mega ked af at jeg bliver misforstået....

  • #225   22. okt 2007 Min hunds forældre har begge tavle men faderen er ikke avlsgodkendt da han er langhåret ... Er min hund så ikke en schæfer selv om hun ikke kan få en tavle ? Eller er hun en blanding? Jeg bliver altså vildt forvirret hver gang dette emne kommer op ... Hvor skal jeg placere min hund ... Under schæfere eller blandinger?

    Jeg elsker alle hunde og er ligeglade med hvorvidt de har tavler eller ej, er blandinger eller ej ... Jeg er dog imod avl på hunde der ikke er fysisk og mentalt raske ...


  • #226   22. okt 2007 AnneMette: det har jeg da også stor repekt for.....Det er også den rigtige måde at gribe tingene an på .....

    Blev bare lidt "ked" af det Niels skrev - hvilket han så nu har forklaret hvad han mente med .....Men som han skrev, blev jeg bare i også i dårligt humør....og dermed denne dumme kommentar...


  • #227   22. okt 2007 Sanne M: Schæfere er da langhårede??? Så hvorfor skulle den ikke kunne blive avlsgodkendt pga det...

  • #228   22. okt 2007 Hjælp P.....: det er jeg glad for - for det var ikke ment personligt eller noget - bare ren frustration.....

  • #229   22. okt 2007 AnneMette. ENIG - endelig..... Ja det skrevne ord er tit meget svært - hensigterne bliver meget nemt misforstået....



  • #230   22. okt 2007 Det eneste jeg ikke kan forstå er hvorfor jeg "skader" jer som opdrætter hunde med tavler, ved jeg opretholder at min hund er af racen golden.....
    MEN ja alle hunde er dejlige.....


  • #231   22. okt 2007 Christina H: Undskyld mit sprog... Jeg bruger bare mange penge og tid, og må droppe mange ting fordi jeg fuldt og fast vil gøre meget for "min" race, og derfor blir jeg hidsig når folk blander deres hunde, for så stadig at kalde dem Ambulls... Jeg hader bare når jeg kommer gående på gaden med min hund - hvilket jeg syns ligner en Ambull Standard type til punkt og prikke - og folk så slet ikke kan se hvad det er for en, fordi der er så mange der fucker up, og blander alle deres hunde - bare fordi de vil have en "kamphund"...

    En Ambull er efter min mening en pisse dejlig familie hund, og jeg elsker racen for alt hvad den er... Men fordi det er en muskelhund, så tror folk ting om den, ting som ikke er sande om racen... Også er der måske nogle der gerne vil vide mere om racen, også feks går herind, for at kigge nærmere på det, for så at møde nogle hunde der slet ikke lever op til det sind racen har, til trods for de skriver deres hund er ægte.... Og det går udover min hund, så når jeg går på gaden næste gang har det eskaleret til noget værre.... Ja, det fik jeg ikke formuleret voldsomt godt, men jeg er også lidt frustreret lige nu....


  • #232   22. okt 2007 Nej alle schæfere er ikke langhårede. Moderen er ikke langhåret og langhårede schæfere er en af de ting der forsøges "udryddet" i en raceren schæfer ... Faderen var en langhåret hvalp i stedet for korthåret og var derfor "fejlhund" og kunne ikke avlsgodkendes ...

  • #233   22. okt 2007 Niels L: Det mest åndssvage er at jeg virkelig godt kan fælge dig i din tankegang.....det kan jeg virkelig *S* Mener også jeg har forsøgt at skrive min forståelse flere steder - må være ærlig gider ikke lige lede - det er et laaaaaang oplæg ***S***
    Der er også ekstrem megen fokus på muskelhunde især, hvor så din race ligger ind under.....
    Og mener heller ikke folk skal ligge "urene" ind som "rene" - stå da ved dem som de er......Men føler bare heller ikke det er retfærdigt at min hund, som jeg virkelig mener er en golden, skal betragtes som en blanding.....når jeg kan se i hans papir at der ikke er andre racer indeover......

    Jeg synes stamtavler er en god ting, trods det at jeg har været uheldig.....og det at Billy ikke har en lukker da også nogle døre....men det gør ham altså ikke mindre ægte.... Jeg har jo papir på hans bagland....Kan godt se det måske ikke burde have været noget papir at føre stampapirerne videre til Billys mor og dermed Billy....men så meget er jeg ærlig talt ikke inde i det. (men kan det lade sig gøre nu?)


  • #234   22. okt 2007 Det blev lidt rodet - men håber det giver lidt mening.

    AnneMette: jeg kan godt følge dig i det du skriver.....Men det gør det bare ikke nemmere for mig - hvad gør jeg så.....for det er altså en golden jeg ejer *S*


  • #235   22. okt 2007 Når folk spørge til ham, siger jeg han er en golden, men jeg holder det da ikke skjult at han ikke har stamtavle...

  • #236   22. okt 2007 AnneMette: Ok - hvordan....det hænger jo tilbage på hans mor

  • #237   23. okt 2007 tavle hunde vs. ikke tavle hunde..
    Hvad gør det?
    rend og hop.
    Dem der vil have tavle hunde køber den, dem der vil have tavle løse køber dem..
    Jeg kan sagtens sidde her og sige mine hunde er rene.. jeg ved det ikke.
    nannas far har tavle.. det er hvad jeg ved.. Aner intet om Rox.

    Men for mig betyder det intet, for det er MINE hunde og jeg elsker dem.
    Hvis du ikke vil kunne elske en hund uden tavle, så køb for filan en med og elsk den..

    det rager faktisk os andre en fjer..
    nogle er ligeglade når de køber hvalp, andre er ikke.
    Man kan så diskuterer hvad der er mest fornuftigt med hensyn til sygdomme, men igen.. Det er op til folk selv.
    Desuden kan den UDEMÆRKET være ren uden tavle.. sagtens.


  • #238   23. okt 2007 Jeg kan prale af en ægte blanding........og så har jeg en tavlehund ved siden af ;o))

Kommentér på:
Ægte eller ej!!

Annonce