{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.030 visninger | Oprettet:

Isabelle
Isabelle
Tilmeldt:
14. okt 2023
Følgere: 79 Emner: 20 Svar: 2.343

Tæver der slås {{forumTopicSubject}}

Jeg har skrevet om dette før - og nu er det desværre aktuelt igen smiley

Kenia angriber Vilma temmelig voldsomt. Hun har gjort det før, men ikke så vildt - og det stoppede ligeså pludseligt, som det var begyndt.
Nu har vi balladen igen - og denne gang værre. Dvs det meste af tiden - sådan cirka 92% er hundene glade for hinanden - søde og legende og kærlige, men pludselig på ture går Kenia seriøst til angreb på Vilma - der underkaster sig helt og aldeles. Med seriøst mener jeg, at Kenia går efter struben - og rusker, hvis hun kan komme til det.
Hun bliver selvfølgelig stoppet straks - og efterfølgende er der intet at mærke på nogen af dem umiddelbart.

Kenias angreb har ikke på mindste måde været kamp, for Vilma gør ikke modstand - og hun synes fuldstændig upåvirket to sekunder efter - og driller Kenia videre som den irriterende lillesøster. Ja, det stoppes også, når det ikke er leg for dem begge.

Vores dyrlæge mener, at årsagen kan være, at Kenia er tæt på løbetid. Men hvorfor pludselig en SÅ voldsom reaktion på dette? tænker jeg.

I skrivende stund er hundene adskilt - Vilma er hos mig og Kenia hos min exmand. Hundene savner hinanden meget, når de er hver for sig, men jeg kan simpelthen ikke se anden løsning her og nu - og er SÅ ked af situationen.

Gode råd og/eller erfaringer modtages med taknemmelighed.



Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tæver der slås
  • #1   13. sep Er det ikke bare almindelig irettesættelse? Det gør mine da af og til, specielt hvis der er unghunde, lige nu bliver den yngste, Fanta på 10 måneder sat grundig på plads af og til, det lyder voldsomt, men så snart Fanta smider sig ned, stopper den ældre hund og alt er glemt igen, det er ikke noget jeg blander mig i :):

  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 79 Emner: 20 Svar: 2.343
    #2   13. sep "så snart Fanta smider sig ned, stopper den ældre hund"

    Min uro handler lige præcis om, at det gør Kenia ikke - stopper, når Vilma smider sig, hvilket hun gør STRAKS.
    Kenia stopper først, når jeg intervenerer.


  • #3   13. sep Jeg ville kontakte en adfærdsbehandler med det samme. Det skal stoppes nu, inden det eskalere yderligt.

  • #4   13. sep lyder som da vi skulle føre Ipsen hvalp sammen med Nova der dengang var 20 mdr ... det var ikke nemt, så kom Nova i løbetid og da hormonerne kom i balance havde vi nogle dejlige måneder med leg og fordragelighed, så nærmede sig næste løbetid og det startede igen ... Efter Nova blev steriliseret var der aldrig problemer ...

  • #5   13. sep Al den tid hvor min fars hund var fertil var det lige på kanten af angreb fra hendes side mod Coco, når hun var i løb eller lige ved. Altid!

    Coco blev steriliseret som 2-3årig, men min fars blev først for 1-2år siden, og har altså været omkring 9-10år. Der har aldrig været noget dårligt imellem dem siden.

    Det var simpelthen hormonerne i min fars der gjorde hende psyko arrig overfor Coco, som gjorde alt for at ignorere og dæmpe hende, når hun gjorde det. Jeg er slet ikke i tvivl om at vi havde stået med et decideret slagsmål, hvis Coco havde sagt fra overfor den opførsel.

    Så ja, overvej at sterilisere er mit bud, selvom jeg godt nok sjældent ville foreslå det.


  • #6   14. sep Det er jo super svært uden at have set situationen.
    Der er altid en grund til den adfærd, og det kan være alt fra ophobet energi til ressourceforsvar.
    Se på hvad der går forud. Er det når hun er oppe og køre, er der ressourcer til stede, ændrer det sig hvis hun får brugt hovedet godt, hvilke signaler går forud osv.


  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 79 Emner: 20 Svar: 2.343
    #7   14. sep Jeg er enig, Zenta. Her og nu løser vi problemet ved at adskille hundene. Er der fortsat problemer efter løbetid, vil jeg kontakte en adfærdsterapeut - dvs. tænker jeg lige, at det vil jeg under alle omstændigheder.

    Jeg har virkelig holdt meget grundigt øje med hundene for at se, om jeg kunne finde en udløsende årsag. Det KAN være Vilmas drilleri - omend der ikke er et konsekvent mønster. Nogle gange går Kenia på Vilma uden umiddelbar forudgående drilleri.

    Hvis Vilma er smuttet op i klitterne, lægger Kenia sig på lur og overfalder, når Vilma kommer ned fra klitterne.

    Overskydende energi? Hmmm. Det KAN godt spille ind. Jeg har været småsyg længe, hvor turene har været kortere.

    Der er ikke ressourcer involveret. Men der kan være en legekammerat involveret. Kenia tillader ikke Vilma at lege med andre hunde. Det kan virke som om, hun gerne vil være med, men hun ender med at være for voldsom overfor Vilma - der så dropper legen.



  • #8   14. sep Præcis og en adfærdsbehandler vil kunne fortælle dig hvad der udløser det og hvordan du stopper det.

  • #9   14. sep Her ser vi gnidninger (ikke overfald/angreb) op til løbetid. Det er i særlige situationer fx ved spisetid, når vi kommer hjemme etc. Altså hvor de er oppe at køre. I har pt 5 tæver, hvoraf 4 er fertile. Sådan har det altid været mellem vores tæver, men det er bestemt ikke atypisk for terrier-tæver. Den steriliserede havde samme adfærd, da hun vr fertil, og der kunne hun godt give igen. Nu bøjer hun af. Gider ikke.
    Jeg kalder dem kællinger. De gør det som udgangspunkt aldrig, når min mand eller jeg er i nærheden, men de forsøger gerne, når ungerne (14, 17 og 20) er alene med dem.


  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 79 Emner: 20 Svar: 2.343
    #10   14. sep Det lyder voldsomt med FIRE kællinger, Louise smiley smiley

  • #11   14. sep Ja fra tid til anden Isabelle. Men vi har aldrig prøvet andet. Vi skal altid være et skridt foran. Jeg ville ELSKE en hundesitter, der kunne bo hos os en uges tid i ferien. Det tør jeg simpelthen ikke. Det er de helt små signaler der skal læses og reageres på. Jeg tror det er årsagen til, at vi endnu ikke har haft reelle problemer. Der har ALDRIG været ballade, når de har været alene.
    Mange terrier opdrættere med flere tæver, har ikke sjældent problemer, og må adskille hunde.
    Vi har én gang for mange år siden, skilt os af med en tæve. Nana blev trykket af de andre, og hun mistrivedes. Gik tom de gange hun blev parret. Dagen før hun rejste, så jeg gennem et vindue, at 3 tæver stod omkring hende helt stive. Jeg var ved at smadre vinduet imedens jeg råbte og skreg. 2 sekunder mere, og så var hun blevet flået. Ingen tvivl desværre. Nu flyder hun 12 til nytår og lever livet i Katowice hos en god bekendts mor. Jeg VIL ikke have hunde i hold. Så hellere omplacere. Alle vores hunde skal være i sofaen eller på soveværelset, hvis de har lyst. Det var slemt nok, da vi havde hanner, og måtte have hunde i hold pga løb. Det savner jeg ikke.


  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 79 Emner: 20 Svar: 2.343
    #12   14. sep Føj for en oplevelse. Gad vide, hvad der trickede de tre tæver.
    Jeg håber meget, at Kenia slipper sine kællingetendenser, når hun kommer i løbetid - eller når den er overstået. Hvis ikke, vil jeg kraftigt overveje at sterilisere hende. Alternativt må de to hunde desværre bo hver for sig, men det er sidste løsning, for de er jo umådeligt glade for hinanden det meste af tiden.


  • #13   14. sep Ja det var bestemt ikke rart. Jeg ved ikke hvad det var. Men ligeså kærlige og vidunderlige Sealyerne er (det er aldrig Airedalene der starter), så er de altså Terriers med stort T. De kan godt stille sig (uopfordret) fuldstændig stive og provokerende op foran Airedalene. Airedalene kigger gerne væk eller kigger på os, som for at bede om at få flyttet gimperne. Vi har haft lidt uro de seneste par uger, men vores yngste Airedale gik i sin 2. løbetid i går. Der er lidt mere ro i dag. Det er altid op til, og dronningen (Saga på 8)kan godt blive lidt utæt (læs markerende), når de andre nærmer sig løb.
    Hr en bekendt der healer, og hun prøvede med Saga i går. Bare med et billede. Hold nu op hun fangede hende spot on! Totalt skræmmende.
    Ja jeg ville også prøve med sterilisation før du overvejer at skille dem. Her har de jo også virkelig meget glæde af hinanden ellers.


  • #14   14. sep jeg tror når Kenia først er begyndt på den opførsel op til løb så vil det gentage sig op til løb igen næste gang ,,,, der var simpelthen ikke et ondt bjæf mlm Ipsen og Nova da først Nova var steriliseret, at vi så også valgte at få Ipsen steriliseret dengang var fordi vi kunne nå at få lidt mindre risiko for brystcancer og fordi vi så ikke behøvede at tænke på om vores ferier i udlandet lå i en løbetid .. vi havde dem jo med ..

  • #15   14. sep Fuldstændig samme oplevelse her ift sterilisation.

  • #16   14. sep En legekammerat kan sagtens være en ressource. Det samme kan du.
    Jeg ville få en adfærdskyndig til at observere dem, så du reelt ved hvad der foregår.
    Jeg oplevede ikke at sterilisation gjorde noget som helst godt i min tæveflok. Faktisk nærmest det modsatte, fordi nogen pludselig lugter forkert. Vi omplacerede Taz, da hun ikke fik lov at folde sig ud for de andre.


  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 79 Emner: 20 Svar: 2.343
    #17   15. sep Først: Tak for alle indspark smiley
    Jeg er i syv sind - har kig på et par adfærdskyndige, men kan ikke helt beslutte mig for, om jeg lige så godt kan sterilisere med det samme.
    Når flokken kun består af to - som så begge vil være steriliserede, vil der forhåbentlig ikke ske det, der skete i din flok, Malene?
    Jeg vil blankt erkende, at jeg har økonomien med i tankerne - først betale et par tusind for en adfærdskyndig og så måtte sterilisere alligevel, fordi der ikke er så meget at stille op.
    Dog kan jeg selvfølgelig også vælge slet og ret at skille hundene ad de to gange om året - sende den ene på ferie hos min exmand, når løbetiden nærmer sig.
    Jeg vil vente med at tage beslutningen, til Kenia kommer i løbetid, hvilket jeg forventer, hun gør indenfor de kommende 8-10 dage.


  • #18   15. sep hvor gammel er det Kenia er ?
    der er jo også den statistik der siger at ca 20% af intakte ældre tæver får livmoderbetændelse, selv i en dagvagt er det jo ikke en billig operation, for ikke at tale om et akuttilfælde aften/weekend ..

    ja som du kan høre var jeg ikke i tvivl, jeg har så også kun oplevet tæver der er kommet i god balance af sterilisation .. med Nova stod det på op til og under, og efter havde hun nærmest 2-3 måneder i trist humør, så hun var meget påvirket af de hormonelle svingninger ..


  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 79 Emner: 20 Svar: 2.343
    #19   15. sep Kenia er fem.

  • #20   15. sep Min fars blev faktisk kun steriliseret pga akut livmoderbetændelse, og det forløb ønsker jeg virkelig ikke for andre. Det var mange gange at vi var tæt på at miste Bibber fordi hun blev så dårlig og desværre også måtte genopereres smiley

  • #21   16. sep Terriertæver er lidt i en klasse for sig når det kommer til slåskampe og derfor gider jeg ikke have to terriertæver sammen mere smiley Men så galt har jeg svært ved at tro at det skulle kunne blive for Isabelle. Her handler det nok om at finde ud af hvad det er der sker og hvorfor. Og så gøre alt hvad man kan for at være forudseende og undgå at det sker. Her kan en adfærdsterapeut måske hjælpe. Men det kan måske også være en erfaren hundefører eller træner der skal til. Nogen gange handler det om at folk der ikke kender Isabelle og hendes hunde godt ser på dem med andre øjne og spotter måske hvad det er der sker.
    Hjælper sterilisation; nogen gange og andre gange ikke. Mine to røde hidsigpropper, der sloges blev begge steriliserede. Den ene blev det pga livmoderbetændelse og den anden fordi jeg ganske enkelt ikke havde lyst til at være et knurhår fra at miste en hund til livmoderbetændelse igen. Det gjorde absolut ingen forskel i deres temperamenter.


  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 79 Emner: 20 Svar: 2.343
    #22   16. sep Jeg tror, du har ret i, at det vil være godt, at en anden en mig observerer hundene, Mette - og det skal selvfølgelig være en med erfaring og viden om hundeadfærd.

  • #23   16. sep Jeg er helt enig i at en anden måske bedre ville kunne se hvad der egentlig sker.
    Jeg har haft tæver sammen altid, jeg har kun set alvorlig ballade en gang, det var et par tervueren tæver, mor og datter, mor var blevet 9 og lidt sløj og datter angreb, hun mente det og de blev øjeblikkelig adskildt smiley
    Men eller sker der da masser af små uoverensstemmelser her, oftest mellem en voksen tæve og en unghund, så længe de ikke bider, dvs ingen blod, så betragter jeg det ikke som slagsmål, det er bare irettesættelser og selvom den unge lægger sig og vi syntes den ser ud til at overgive sig, så er det jo ikke sikkert at det egentlig er det den gør;)


  • #24   16. sep Er der meget lyd på, når det sker, Isabelle? Eller sker det "tavst"?

  • #25   16. sep jeg har også haft tæver, stadig skotter sammen mere en den ene gang, de 2 første var endda intakte men de diskuterede ikke ... jeg ved ikke om det er så racebetinget, der er mange der har to skotter sammen af samme køn ..

  • #26   16. sep Jeg har også haft flere tæver sammen i årevis, 13 tæver fordelt over årene fra 1988 og til nu, hvor der kun er 2 tilbage, det meste af tiden 3-4 af gangen, men også i perioden 5 eller 6. En enkelt Jaffa fungerede ikke særlig godt med de andre, og hende og Celtia kom til det punkt, hvor de måtte være skilt ad permanent.

    Men de andre har da også fra tid til anden haft diskussioner, som bestemt nok kan virke voldsomme og skræmmende for folk, der ikke kender hundene. Masser af lyd, op og stå på bagbenene og brøle af hinanden, men nemt at stoppe og sjældent skader, og så snart det er stoppet, er de ok med hinanden igen. Heldigvis er det ikke noget, der sker tit.

    Det du beskriver, Isabelle, lyder på ingen måde som de for alvor slagsmål, jeg oplevede med Jaffa og Celtia. Det var, som Karina spørger ind til, uden lyd på, de var enormt svære at stoppe og der var store skader. Der skal 2 til at slås på det niveau.
    Både Celtia og Jaffa blev hen ad vejen steriliseret, og det ændrede intet. Men de var også fjender inden sterilisationerne, og slagsmålene havde heller ikke noget med løbetider at gøre.

    Det lyder heller ikke helt som diskussioner, efter som Wilma overgiver sig uden at svare igen. Der skal også to til at diskutere.

    Det lyder som om, det sagtens kunne være irettesættelser, retfærdige eller ej, som måske nok kunne skyldes hormoner.

    For mig ville det give mening at holde dem adskilt til efter løbetiden, og derefter se om det sker i perioden op til næste løbetid. Gør det det, må det være på tide at få andre øjne på, og ellers tænke enten sterilisation eller adskillelse op til og under Kenia's løbetider.
    Du siger, at Wilma ikke virker påvirket efter sådan en episode, og det synes jeg er værd at bide mærke i. Hvis du slet ikke er vant til ufred mellem dine hunde, oplever du det måske værre, end det er for hundene.


Kommentér på:
Tæver der slås

Annonce