{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
620 visninger | Oprettet:

Hvalp i sofa eller ej {{forumTopicSubject}}

Jeg har lige hentet min 8 ugers hvalp igår.
Planen er at han må ligge i både seng og sofa.
Sengen må han dog først komme op i, når han selv kan hoppe op og ned via en skammel.

Men jeg er kommet i tvivl om det er okay, at lade ham ligge i sofaen her helt fra starten af.

For 15 år siden, da jeg fik min første hund var han ikke i seng og sofa den første tid, fordi jeg dengang fik at vide, at det var vigtigt, at han også lærte at ligge selv.
Særligt i forholdt til når han skulle lære at være alene.

Umiddelbart så er min nye hvalp god til at ligge selv og sove i hans kurv. Men han søger også mig når jeg sidder i sofaen og vil gerne op.
Og jeg synes det er så voldsomt hyggeligt, at vi ligger der sammen.
Hvad er jeres holdning?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvalp i sofa eller ej
  • #1   12. sep Det er der vitterligt kun en i hele verden, der kan svare på, og det er dig selv smiley

    Men tillykke med hvalpen smiley Må vi se et billede?


  • #2   12. sep Personligt har jeg mine hvalpe i møblerne fra starten. Dog kun når jeg er der, så de ikke pludselig hopper ned og kommer til skade smiley Men mine er jo også meget små som hvalpe.
    Da jeg fik Lucky boede jeg i en 1 værelses lejlighed, så min seng var også min "sofa" så der brugte han mange timer når vi var indenfor, og han har aldrig haft problemer med at være alene.
    Teemo sov jeg med på en madras på gulvet den første tid, fordi vores seng var for høj og jeg ikke turde sove med ham, hvis han nu faldt ned. Men ligeså snart han forstod at komme op og ned på en sikker måde selv, måtte han også sove med os i sengen.

    Rosa og Lucky lærte begge to hurtigt at sige til når de skulle op og ned. Teemo er lidt mere frimodig og får sig nogle knubs fra tid til anden, men jeg mindes ikke han nogensinde er kommet til skade fordi han var i møblerne. Det er mere ude på tur at han af og til mener han kan hoppe højere end han egentligt kan smiley


  • #3   12. sep Her ville jeg ikke have hvalp i seng mens den er lille, kun fordi hvis der skulle komme et uheld og jeg ikke opdager det er det ville det være trist hvis madras bliver ødelagt. Men det er det eneste jeg tænker på.
    Tilykke med vuffer


  • #4   12. sep Trine det er der da råd for, man kan bare købe et vådliggerlagen, så sker der ingenting hvis der skulle være uheld smiley Det er selvfølgelig helt ok ikke at ville have hvalp/hund i sengen

  • #5   12. sep Mine har altid måtte være alle steder. Dog efter at have fået Chase terrorist hjem er sofaen helle for de store. Så han må ikke være i sofaen. Det er han faktisk helt tilfreds med smiley
    De sov alle i sengen med mig, men vi sov simpelthen for dårligt, så nu sover alle i hver deres kurv. Ingen uheld eller noget som helst i løbet af natten smiley



  • #6   12. sep Anne- Stod det til mig så skulle han ligge ved mig hele tiden haha. Og gerne helt oppe i hovedet. Men det er jo mit behov og ikke hans.

    My little sunshine-
    Ja jeg synes 3,2 kg er mini lille. Men dine er jo virkelig mini mini.
    Seng tør jeg heller ikke før han selv kan. Der er altså lang ned hvis man falder.

    Jeg havde ham oppe i sofaen igår og allerede idag synes han det var dybt uretfærdigt, at han ikke måtte komme op igen haha.
    Jeg tror så måske også at han er vant til at være i sofaen.


  • #7   12. sep Jeg ville ikke have betænkeligheder ved at have ham i sofaen, det har alle hvalpe vi har haft fået lov til, de er bare blevet løftet op og ned indtil de selv kunne begge dele.

    Ingen har haft problemer med at bære alene.
    Det er så en del år siden vi har haft en hvalp, der ikke havde selskab af mindst en voksen hund.

    Mine Whippets vejer 3,5-4 kg. Som otte ugers og på det tidspunkt kan de selv fræse op og ned af sofa, men er jeg i nærheden løfter jeg dem ned.


  • #8   12. sep KJ ja 3,2 er jo stort i mine øjne. Teemo vejer 3,7-4 kg og Lucky 1,9 kg som voksne smiley
    Rosa vejede kun omkring 350g da jeg fik hende som 8 ugers, hun var så også ekstremt lille selv for en chihuahua (de fleste ligger nærmere på 800-900 gram som 8 ugers) så hun var ingen steder der var over gulv højde, hvis ikke jeg var der til at sørger for at hun ikke kunne falde ned. Hun sov så heller ikke i sengen om natten, for det turde jeg simpelthen ikke, tænk hvis jeg kom til at ligge på hende. Hun var så ikke specielt tilfreds med at sove i bur ved siden af sengen på et bord, men hellere det end en død hundehvalp.

    Mine har en trappe til sengen, det er de så bare ikke lige mestre i at bruge. Lucky nægter, men er heldigvis god til at bede om at komme ned, han hopper ikke bare. Teemo bruger den da pænt når han skal op, men hopper bare ned. smiley han er da heldigvis så stor, at jeg bare kunne lave noget han kunne hoppe ned på, så han ikke tog den direkte ned på gulvet.
    Rosa var en lille forsigtig mus, så selv som voksen spurgte hun gerne om hjælp, også de steder hvor hun egentligt godt kunne selv smiley


  • #9   12. sep Hvis han gerne vil være tæt på dig, og dermed også gerne være i sofaen, så er det ikke bare dit behov, men også hans smiley

    Jeg ELSKER at Ellie er sådan en der gider putte helt tæt altid, og det har hun gjort helt fra start. Jeg bilder mig ind at det er en del af grunden til vores tætte relation. Hun kan sagtens trække sig fra mig og gå for sig selv for at sove, og hun har ingen problemer med at være alene. Men vi putter og krammer hver dag smiley


  • #10   13. sep Her må hvalpen være i Sofa men ikke i sengen.
    Vi har så købt en hundetrappe som står for enden af sofaen, den har hun lært at gå op og ned af, så hun kommer selv op og går ned alt efter hvad hun har lyst til, og hun kan sagtens selv finde ud af ligge for sig selv, er ikke altid hun gider være i sofaen. smiley


  • Hama
    Hama Tilmeldt:
    apr 2015

    Følgere: 2 Svar: 255
    #11   13. sep Jeg har altid mine hvalpe i sengen, men har et gitter eller stiller sengen op af væggen, så hvalpen ikke kan falde ned.
    Jeg synes det gør, at de meget hurtigt bliver renlige.
    Så snart de rører på sig så er det på med trøjen og ud.

    De lærer at de skal løftes op / ned, ligesom med sofaen og trappen.


  • #12   13. sep Enig med Hama. Jeg har aldrig haft problemer med at have hvalpen med i sengen og i sofaen.
    Jeg ville da snyde mig selv for den virkelig dejlig følelse det er at mærke den lille lækre hundekrop ligge tæt op ad mig.
    Tror også, at det er et stort plus for hvalpen og giver den tryghed, hvis den kommer med i sengen og sofaen, for den er jo vant til at ligge tæt med søskende og mor.


  • #13   13. sep Mine dværgpinscher på komme over det hele, også i sengen

  • #14   13. sep Manfred var ikke i sofaen før han var 1 år, det har gjort han respektere at blive sendt ned og ikke gå i andres sofaer. Dette lærte de to andre ikke og fuck jeg døjede når vi var ude. Den næste hund vi får, lære heller ikke at gå i møblerne før den er omkring 1 år

  • #15   13. sep Altså, selvom hvalpen er i sofa kan den sagtens lære at gå ned når den får besked:) det er altså et spørgsmål om træning smiley

  • #16   13. sep Jeg har ikke hvalpe i sengen, det er mest fordi jeg ikke vågner hvis de bare går rundt og finder et sted at tisse smiley mine hvalpe sover i bur ved siden af sengen, så piver de hvis de skal ud, det vågner jeg af;)

  • #17   13. sep Ja men har lært af erfaring og fra andre. At hvis man venter til de er 1 år, skal man ikke have de samme kampe og bruge då meget træning på det, som hvis lader dem komme i sofaen inden.

  • #18   13. sep Dengang jeg kun havde to hunde lærte de, at de kun måtte ligge i sofaen, hvis der lå et tæppe, det fattede de ret hurtigt.

    Nu hvor jeg har en flok whippets ligger der altid tæpper i sofaerne og her hjemme ligger de der, som de har lyst til. Er vi mange respekterer de fint, at de får besked på at gå ned.

    Den næstyngste har været med mig på arbejde siden hun var hvalp og hun har overhovedet ikke haft problemer med ikke at ligge i sofaen der.


  • #19   13. sep her har det været sådan at må de være i sofa er det fra start . om natten, efter godnat nus i sengen har de som helt små ligget i kurv med høje kanter ved siden af sengen og så har jeg haft en hånd nede, det for at mærke når de blev urolige så jeg hurtigt kunne komme ud med dem .. så snart de har været 100% renlige har de været hvor de ville ..

  • #20   13. sep Alle mine har været i både seng og sofa helt fra dag 1 i hjemmet. Så længe de er for små til selv at hoppe op bliver de båret op smiley De har alle lært at hoppe ned når de får besked på det (med belønning for at hoppe ned på signal).

  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 79 Emner: 20 Svar: 2.343
    #21   13. sep Også mine har været i seng og sofa, fra de flyttede ind.
    Indimellem ville jeg muuuuligvis ønske, at der ikke var hunde i sengen, så jeg slap for alt det sand, de slæber med op i den smiley


  • #22   13. sep Selv om mine har været i sofa fra dag et, så har jeg aldrig haft problemer med nogen af mine at de hoppede op i sofa når de var med på besøg hos andre, hvor de ikke måtte ligge i møblerne. De respekterede helt fint et nej, og de fandt hurtig ud af, hvor det var tilladt at ligge i møbler og hvor det ikke var.
    Hunde er ikke dumme. Jeg passede tit en Schæfer som ikke måtte ligge i møbler og seng hjemme hos sig selv. Når han vat hos mig, måtte han det hele og det nød han.
    Men selv om han havde været her 2-3 uger, så prøvede han ikke at komme op i møbler når han kom hjem igen.



  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 79 Emner: 20 Svar: 2.343
    #23   13. sep Som Anni har jeg heller ikke haft problemer med at få mine til at holde sig fra sofaer, når vi var ude. OK - det er sket, at der skulle to gange nej til smiley

  • #24   13. sep altså den der med at de skal lære at ligge selv... den giver jeg ikke en hujende hatfis for.
    Jeg er ret sikker på at det kan Fido godt selv finde ud af når Fido er klar til "privatliv".


  • #25   13. sep Hovsa hund- Og det kan sagtens være at det er rigtigt.
    Jeg synes bare han idag har søgt mig i sofaen hver gang han er blevet træt.
    Hvorimod han i forgårs selv søgte kurven.

    Nej jeg har heller aldrig oplevet min gamle dreng hoppe op i sengen hos fremmede.


  • #26   13. sep Helt sikkert sofa, men det er jo ens egen sag, hvad man vil tillade, men hvis hvalpen må være i sofaen når den er voksen, så kan jeg ikke se hvorfor den ikke må som hvalp.

    profilbillede
  • #27   13. sep AboutMyDogs- Det var også der jeg blev enig med mig selv om smiley
    Sengen må han også meget gerne ligge i som voksen. Men er bange for han skal falde ned når han endnu er så lille.


  • #28   13. sep Sengen havde jeg Bunji i som lille hvalp uden problemer. Men min nye hvalp Kiwi sover ikke i sengen om natten, da min seng blevet dobbelt så høj, det er en Continental seng. Men hun har sovet et par timer i den sammen med mig efter at vi har været ude at morgen tisse. Og på sigt når hun selv kan hoppe op og ned tænker jeg at hun gerne må være i den ligesom mine to andre hunde.

  • #29   14. sep KJ og bettefisen

    Det er jo lige lidt det der er min pointe.
    Vovse vælger selv efter hvilket humør/sindsstilstand. Sikkert lidt som med børn. Der kan være dage hvor behovet for mor er større end andre.
    Nu har jeg jo en staffy...som gerne velcroer. Da vi hentede hende i april sidste år, der havde hun virkelig behov for tryghed og nærhed (forkert hjem), og som tiden gik kunne hun bedre ligge selv - men hun har altid valget... og nogen dag ønsker hun putning mere end andre.


Kommentér på:
Hvalp i sofa eller ej

Annonce