Hvalp i sofa eller ej {{forumTopicSubject}}
Jeg har lige hentet min 8 ugers hvalp igår.
Planen er at han må ligge i både seng og sofa.
Sengen må han dog først komme op i, når han selv kan hoppe op og ned via en skammel.
Men jeg er kommet i tvivl om det er okay, at lade ham ligge i sofaen her helt fra starten af.
For 15 år siden, da jeg fik min første hund var han ikke i seng og sofa den første tid, fordi jeg dengang fik at vide, at det var vigtigt, at han også lærte at ligge selv.
Særligt i forholdt til når han skulle lære at være alene.
Umiddelbart så er min nye hvalp god til at ligge selv og sove i hans kurv. Men han søger også mig når jeg sidder i sofaen og vil gerne op.
Og jeg synes det er så voldsomt hyggeligt, at vi ligger der sammen.
Hvad er jeres holdning?
sep 2017
Følgere: 525 Emner: 138 Svar: 10.257
Men tillykke med hvalpen Må vi se et billede?
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 216 Hunde: 4 Emner: 285 Svar: 8.248
Da jeg fik Lucky boede jeg i en 1 værelses lejlighed, så min seng var også min "sofa" så der brugte han mange timer når vi var indenfor, og han har aldrig haft problemer med at være alene.
Teemo sov jeg med på en madras på gulvet den første tid, fordi vores seng var for høj og jeg ikke turde sove med ham, hvis han nu faldt ned. Men ligeså snart han forstod at komme op og ned på en sikker måde selv, måtte han også sove med os i sengen.
Rosa og Lucky lærte begge to hurtigt at sige til når de skulle op og ned. Teemo er lidt mere frimodig og får sig nogle knubs fra tid til anden, men jeg mindes ikke han nogensinde er kommet til skade fordi han var i møblerne. Det er mere ude på tur at han af og til mener han kan hoppe højere end han egentligt kan
okt 2019
Følger: 148 Følgere: 184 Hunde: 5 Emner: 19 Svar: 314
Tilykke med vuffer
nov 2012
aug 2008
Følger: 15 Følgere: 156 Hunde: 4 Emner: 93 Svar: 1.082
De sov alle i sengen med mig, men vi sov simpelthen for dårligt, så nu sover alle i hver deres kurv. Ingen uheld eller noget som helst i løbet af natten
aug 2006
Følger: 29 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 898 Svar: 11.896
My little sunshine-
Ja jeg synes 3,2 kg er mini lille. Men dine er jo virkelig mini mini.
Seng tør jeg heller ikke før han selv kan. Der er altså lang ned hvis man falder.
Jeg havde ham oppe i sofaen igår og allerede idag synes han det var dybt uretfærdigt, at han ikke måtte komme op igen haha.
Jeg tror så måske også at han er vant til at være i sofaen.
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 47 Hunde: 10 Emner: 78 Svar: 7.908
Ingen har haft problemer med at bære alene.
Det er så en del år siden vi har haft en hvalp, der ikke havde selskab af mindst en voksen hund.
Mine Whippets vejer 3,5-4 kg. Som otte ugers og på det tidspunkt kan de selv fræse op og ned af sofa, men er jeg i nærheden løfter jeg dem ned.
nov 2012
Rosa vejede kun omkring 350g da jeg fik hende som 8 ugers, hun var så også ekstremt lille selv for en chihuahua (de fleste ligger nærmere på 800-900 gram som 8 ugers) så hun var ingen steder der var over gulv højde, hvis ikke jeg var der til at sørger for at hun ikke kunne falde ned. Hun sov så heller ikke i sengen om natten, for det turde jeg simpelthen ikke, tænk hvis jeg kom til at ligge på hende. Hun var så ikke specielt tilfreds med at sove i bur ved siden af sengen på et bord, men hellere det end en død hundehvalp.
Mine har en trappe til sengen, det er de så bare ikke lige mestre i at bruge. Lucky nægter, men er heldigvis god til at bede om at komme ned, han hopper ikke bare. Teemo bruger den da pænt når han skal op, men hopper bare ned. han er da heldigvis så stor, at jeg bare kunne lave noget han kunne hoppe ned på, så han ikke tog den direkte ned på gulvet.
Rosa var en lille forsigtig mus, så selv som voksen spurgte hun gerne om hjælp, også de steder hvor hun egentligt godt kunne selv
sep 2017
Følgere: 525 Emner: 138 Svar: 10.257
Jeg ELSKER at Ellie er sådan en der gider putte helt tæt altid, og det har hun gjort helt fra start. Jeg bilder mig ind at det er en del af grunden til vores tætte relation. Hun kan sagtens trække sig fra mig og gå for sig selv for at sove, og hun har ingen problemer med at være alene. Men vi putter og krammer hver dag
mar 2023
Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 7 Svar: 69
Vi har så købt en hundetrappe som står for enden af sofaen, den har hun lært at gå op og ned af, så hun kommer selv op og går ned alt efter hvad hun har lyst til, og hun kan sagtens selv finde ud af ligge for sig selv, er ikke altid hun gider være i sofaen.
apr 2015
Følgere: 2 Svar: 258
Jeg synes det gør, at de meget hurtigt bliver renlige.
Så snart de rører på sig så er det på med trøjen og ud.
De lærer at de skal løftes op / ned, ligesom med sofaen og trappen.
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 31 Annoncer: 16 Emner: 186 Svar: 10.459
Jeg ville da snyde mig selv for den virkelig dejlig følelse det er at mærke den lille lækre hundekrop ligge tæt op ad mig.
Tror også, at det er et stort plus for hvalpen og giver den tryghed, hvis den kommer med i sengen og sofaen, for den er jo vant til at ligge tæt med søskende og mor.
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 7 Emner: 39 Svar: 1.484
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 51 Hunde: 4 Emner: 77 Svar: 2.742
jan 2019
Følger: 1 Følgere: 57 Hunde: 5 Emner: 33 Svar: 2.275
jan 2019
Følger: 1 Følgere: 57 Hunde: 5 Emner: 33 Svar: 2.275
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 51 Hunde: 4 Emner: 77 Svar: 2.742
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 47 Hunde: 10 Emner: 78 Svar: 7.908
Nu hvor jeg har en flok whippets ligger der altid tæpper i sofaerne og her hjemme ligger de der, som de har lyst til. Er vi mange respekterer de fint, at de får besked på at gå ned.
Den næstyngste har været med mig på arbejde siden hun var hvalp og hun har overhovedet ikke haft problemer med ikke at ligge i sofaen der.
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 87 Hunde: 4 Emner: 946 Svar: 17.603
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.326
okt 2023
Følgere: 87 Emner: 24 Svar: 2.580
Indimellem ville jeg muuuuligvis ønske, at der ikke var hunde i sengen, så jeg slap for alt det sand, de slæber med op i den
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 31 Annoncer: 16 Emner: 186 Svar: 10.459
Hunde er ikke dumme. Jeg passede tit en Schæfer som ikke måtte ligge i møbler og seng hjemme hos sig selv. Når han vat hos mig, måtte han det hele og det nød han.
Men selv om han havde været her 2-3 uger, så prøvede han ikke at komme op i møbler når han kom hjem igen.
okt 2023
Følgere: 87 Emner: 24 Svar: 2.580
sep 2005
Følger: 1 Følgere: 73 Hunde: 2 Emner: 341 Svar: 6.059
Jeg er ret sikker på at det kan Fido godt selv finde ud af når Fido er klar til "privatliv".
aug 2006
Jeg synes bare han idag har søgt mig i sofaen hver gang han er blevet træt.
Hvorimod han i forgårs selv søgte kurven.
Nej jeg har heller aldrig oplevet min gamle dreng hoppe op i sengen hos fremmede.
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 31 Hunde: 4 Annoncer: 8 Emner: 73 Svar: 4.136
aug 2006
Sengen må han også meget gerne ligge i som voksen. Men er bange for han skal falde ned når han endnu er så lille.
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 31 Hunde: 4 Annoncer: 8 Emner: 73 Svar: 4.136
sep 2005
Følger: 1 Følgere: 73 Hunde: 2 Emner: 341 Svar: 6.059
Det er jo lige lidt det der er min pointe.
Vovse vælger selv efter hvilket humør/sindsstilstand. Sikkert lidt som med børn. Der kan være dage hvor behovet for mor er større end andre.
Nu har jeg jo en staffy...som gerne velcroer. Da vi hentede hende i april sidste år, der havde hun virkelig behov for tryghed og nærhed (forkert hjem), og som tiden gik kunne hun bedre ligge selv - men hun har altid valget... og nogen dag ønsker hun putning mere end andre.
Hvalp i sofa eller ej