{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
705 visninger | Oprettet:

Dryp i nakken - flåter. {{forumTopicSubject}}

Pænt goddag.
Jeg har et spørgsmå angående Bayvantic Vet;
Som skadedyrsbekæmper kan jeg jo se igennem indholdsfortegnelsen på diverse produkter; Det er i bund og grund insektgift, vi drypper vores hunde med… Men flåter m.v. skal jo holdes på afstand, specielt fordi mine hunde (Puff og Millie) er med mig på arbejde og render rundt overalt!
De er begge Dansk Svensk Gårdhund og vejer ca.10kg.

Mit spørgsmål er: bør vi bruge den der hedder 5-10kg eller 10-15kg?

Fruen og jeg har snakket om det, og mens hun mener at “mere er bedre” og så er de dækket bedre ind, tænker jeg at der ikke er grundtil at give mere end absolut nødvendigt.
Er der nogle der er kloge på dette område?

Venligst
Brian ‘Rottemand’ og Millie & Puff


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dryp i nakken - flåter.
  • #1   1. sep Jeg ville absolut ikke give mere end allerhøjst nødvendigt. Det er jo netop gift....

  • #2   1. sep Nu giver vi godt nok Nexguard (tyggetablet) til vores DSG, vi giver den der hedder op til 10kg, selvom han altså vejer 11,1kg. Flåterne svækkes/dør som de skal.
    Jeg tjekker ham flere gange dagligt og piller selvfølgelig også de levende af så snart jeg ser dem (dem der endnu ikke har bidt sig fast). Ville egentlig helst undgå at give nogen former for gift overhovedet, men vi bor simpelthen i flåt-mekka, så selv en hurtig tur rundt i haven har vi alle sammen flåter kravlende på os smiley pga alle de hjortearter der vandrer forbi her hvor vi bor.
    Så det sker i ny og næ at der bider sig nogen fast jeg ikke har nået at pille af inden. Tænker det sker et par gange om ugen helt fra omkring februar og langt langt henne på året.
    Nå det var lige en lang smøre - for bare at skrive, at jeg ville vælge den lave dosis og holde øje om ikke det virker fint til jeres 10kg hunde smiley


  • #3   1. sep Jeg synes i skal veje hundene, og give det produkt som tilsvare hundens vægt.

    Bayvantic kommer i en 4-10kg og en 10-25 kg.
    Og i produktresumeet anbefaler man at hunde fra 4-10 kg får den lille str. mens hunde 10+ får den store.

    Man skal bruge medicin korrekt - hvis der skulle blive noget senere, så er det virkelig øv hvis man har overdoseret eller underdosseret sin hund.. smiley


  • #4   1. sep Jeg har en hund på 10,x kg - han har alle dage fået den der hedder 4-10kg og den har gjort arbejdet super.

  • #5   1. sep Min erfaring med Bayvantic siger, at du sagtens kan nøjes med den lille portion. Til mine tøser på 43 og 50 kg. bruger jeg varianten 25-40 kg og det fungerer fint, ingen flåter i godt 8 uger - jeg venter iøvrigt med at give ny dosis til jeg ser første flåt. Det er hidsige giftstoffer, så jeg er forsigtig….

  • #6   1. sep Vi giver bravecto dagligt til rigtig rigtig mange dyr på internatet hvor jeg arbejder og har aldrig set en reaktion

    Vi runder op mht vægt

    Grunden til vi bruger dette middel er øremider som det virker eminent på

    Husk at flåterne stadig kan bide men de når normalt ikke at overleve lang tid nok til at udskille sygdomme, som ca 25 procent af flåterne bærer


  • #7   2. sep Når jeg har to hunde, tager jeg en pipette en vægtklasse højere og deler mellem dem. De får da en smule mindre end ved hver deres pipette, men det har virket perfekt.
    Ved små hunde skal man muligvis ikke bruge hele pipetten, hvis man deler mellem to, fordi indholdet da er lidt højere når man går en vægtklasse op.
    Indholdet i Bayvantic er det samme - det er kun mængden, der stiger fra vægtklasse til vægtklasse, og derfor kan de sagtens deles.
    Det skal fordeles flere steder langs hundens rygsøjle, og jeg har aldrig nogensinde set problemer.


  • Hama
    Hama Tilmeldt:
    apr 2015

    Følgere: 2 Svar: 255
    #8   2. sep Jeg har altid brugt Bayvantic Vet (lopperne skal ikke bide før det virker)
    har aldrig set en flåt smiley Hende jeg har nu er 10år

    hun svinger mellem 11-12 kg jeg bruger den til 10-25 kg
    Jeg giver dryp hele vejen ned af rygsøjlen


  • #9   2. sep De virksomme stoffer i Bayvantic er Imidacloprid og Permethrin.
    Imidacloprid er en neonikotiod. Det binder langt stærkere til insekters neuron receptorer end til pattedyrs. Derfor er det faktisk ikke særlig giftigt for pattedyr. At der så er nogle andre problemer med det i forhold til insekter sådan helt generelt er noget andet og det er blevet forbudt i fx sprøjtemidler.
    Permethrin er lidt mere problematisk og kan i store doser forsage kvalme, opkastninger, svimmelhed osv hos pattedyr. Det er også under mistanke for at kunne påvirke fostres hormonsystemer. Det er samtidig et stof som man ser resistensudvikling mod hos insekter. Derfor er det faktisk en smule problematisk at underdosere, da man herved hjælper med til udviklingen af resistens.
    Det virksomme stof i bravecto er Fluralaner og det virker også langt kraftigere på insekter (og spindere) end på pattedyr.


  • #10   2. sep Mette: Det er da voldsomt giftigt for katte, og de er vel også pattedyr?

  • #11   2. sep @10: Det er korrekt og det bør faktisk også nævnes når man snakker bekæmpelse af lopper og flåter hos hund. Mange har jo både kat og hund. Katte kan ikke tåle ret store doser af permethrin. Så det man sagtens kan give til sin hund kan katten absolut ikke tåle. Kattes lever kan ikke nedbryde permethrin - det kan hundes. Det er ikke ukendt at katte bliver forgiftede fordi man har behandlet hunden og så har katten gnedet sig op af hunden og slikket på sin pels. Eller ejer er kommet til at give produktet til sin kat.
    @TS hvis din hund vejer 10 så ville jeg give 4-10 kg pipetten. Der er ingen grund til at give den en dosis der også behandler en hund på 25 kg smiley


  • #12   2. sep Mette, den evt. resistens skyldes jo mange ting - mængden af stoffet i hundens krop falder jo også, så den mængde, der udskilles via hundens hud vil også falde i løbet af de 6-8 uger som man ofte angiver som virkningsperioden.

  • #13   3. sep Lens I har været heldige så. Jeg har oplevet flere reaktioner hos mine kundehunde efter indtag af Bravecto. En bekendt. Hund døde en halv time efter indtag. En landsseer der fik så voldsomme opkastninger, at han fik mavedrejning. Jeg har set ookastninger/diarré og hududslet.
    3 hunde har haft Borrelia trods Bravecto indgivet efter forskrifterne. Den ene hund endda 2 gange. Så ja flåterne kan godt overføre virus inden de dør.
    Bravecto kan give misdannelser hos fostre samt tomme tæver/sterile hanner.
    De eneste behandlede hunde jeg ikke ser flåter/lopper på (konsekvent), er dem der har Seresto eller Scalibor halsbånd på.

    Vi bruger ikke selv noget forebyggende på vores hunde, så har ikke noget jeg kan anbefale mht vægt.


  • #14   3. sep min gode tidligere IU fik en vanvittig reaktion på bravecto kort efter indtag, voldsom udslet/hotspot og var enormt dårlig.

    jeg har efterfølgende givet nexgard til de øvrige, og en har lige haft anaplasmose, trods behandling.
    min dyrlæge siger at netop anaplasmose bliver overført i øjeblikket at flåten bider.

    jeg supplere med anibio melaflon spot on, det giver en repellerende effekt.

    der er vanvittigt mange af de bæster her, overalt.


  • #15   3. sep Louise

    Vi har over 2000 katte igennem årligt så held er det næppe når dyrlægerne vælger dette

    Måske midlet til hund er anderledes. Vi har ti hunde årligt - heller aldrig haft en reaktion der dog

    Til gengæld har vi set hvor skide syge hunde kan blive af flåter og hvor syge katte kan blive af øremider


  • #16   3. sep Lens det er muligt at katte tåler det bedre.
    Jeg ved godt at de kan blive syge. Vi har selv hvalpe af eget opdræt, der har haft Anaplasmose eller Borrelia. De har det heldigvis godt nu.
    Jeg har 160 kundehunde (og ingen katte), og jeg har haft 5 hunde med voldsomme reaktioner, og derudover vores venners Landseer. Jeg synes det er for mange.


  • #17   3. sep Ja de flåtbårne sygdomme er skrækkelige smiley



  • #18   5. sep Alle loppe/flåtbekæmpelsesmidler er gift i en eller anden form (akurat som al medicin smiley ). Der er altid både virkning og bivirkning, når man putter gift i/på en organisme.
    Men er bivirkningerne værre end bivirkningerne ved det som stoffet skal bekæmpe? Huske at have med i overvejelserne om ens hund/kat er rent faktisk er i risiko for at få flåter eller lopper. Hvis den ikke har særlig høj risiko for at møde en loppe eller flåt så er det faktisk lidt skørt at give den fx bravecto eller et loppehalsbånd. Så skal man måske hellere bruge alternativer som fx repellenter istedet (Anibio, Centaura m. fl).
    Det aktive stof i Nexgard hører til samme gruppe som det i Bravecto og virkningsmekanismen er det samme. Men indholdet er lavere og derfor virker det i kortere tid. Begge producenter angiver at da stof skal indtages af parasitten for at virke kan man ikke udelukke flåtbårne sygdomme. Så det er ikke nogen hemmelighed at det ikke virker 100% mod flåtbårne sygdomme. De stoffer der er i fx seresto/scalibor virker ved kontakt og derfor når flåten/loppen ikke at bide før den dør.
    Anibio melaflon spot-on er også kemi smiley Det virksomme stof er geraniol. Og ja, det virker afskrækkende på insekter. Geraniol er kendt for at kunne give allergiske reaktioner på huden. Folk med parfumeallergi kan have problmer med produkter der indeholder geraniol. Men ellers forholdsvist ugiftigt.
    Et andet produkt der virker ret godt som insekt-repellent er Centaura. Det aktive stof er icaridin. Det er relativt ugiftigt og det virker i nogle timer så et godt alternativ, hvis man normalvis kun møder flåter når man tager på tur i naturen. Citronella produkter har også en effekt.
    Aktivstofferne i Seresto og scalibor tilhører pyrethroidgruppen (som også permethrin gør). Det ER effektive produkter. Ingen tvivl om det. Men også med en langt højere giftighed end de stoffer der er i bravecto/nexgard. De ER neurotoxiske for de dyr/mennesker der udsættes for det. Men vi lægger jo nok ikke lige mærke til at FIdo er blevet følelsesløs eller har en prikkende fornemmelse i den hud, der berøres af halsbåndet. Det optages i kroppen via huden (og kan findes i brystmælk i områder hvor man bekæmper malariamyg med pyrethroider). Korrekt det forsvinder hurtigere ud af kroppen igen end bravecto/nexgard stofferne. Men de skader det kan nå at lave inden det er ude er værre. For den almindelige forbruger er det logisk at konkludere at det må være uskadeligt, når man kan få det uden recept. Jeg kender en toxikolog der undrer sig over den belsutning. Det giver mening at bruge dem hvis man fx skal have hunden med til sydeuropa, hvor det er relativt vigtigt at undgå at den bliver bidt af sandfluer, der bærer rundt på et par trælse tropesygdomme. Det kan også give mening i områder hvor man ved at flåterne bære på trælse sygdomme. Men som almindelig dagligdags forebyggelse af lopper og flåter er de faktisk nok lidt 'overkill'.
    Alle pyrethroider er særdeles giftige for fisk, så af med halsbåndet hvis hunden skal bade ude i naturen.
    @12: Ja, resistens skyldes mange ting. Men underdosering anses for at være et ret betydende faktor. Og ja, mængden af stoffet på hundens hud vil falde i virkningsperioden. Det er noget der bliver taget højde for i de produkter, hvor meningen er at dyret skal være 'giftigt' for insekter i en længere periode. Og så er det et faktum at insekter er virkelig gode til at udvikle resistens mod pyrethroider.


Kommentér på:
Dryp i nakken - flåter.

Annonce