{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
994 visninger | Oprettet:

Tucker er syg.. måske {{forumTopicSubject}}

Åh ha.. min gamle dreng.

Vi tog til alm. sundhedstjek + vaccination i onsdags. Egentlig troede jeg, at Tucker var helt fin, bare ved at være en gammel herre.

Dyrlægen kommenterede ret hurtigt, at han var meget tyndpelset og ja, det er han egentlig blevet.

Vi snakkede om hans appetit. Det sidste 1/1½ år har han haft en stor og lidt voldsom appetit. Tucker har altid være småtspisende og kræsen og har selv kunne regulere foder, hvor han nu æder, tigger og stjæler. Men ja, han er gammel - gamle hunde ændrer sig.

Vi snakkede om hans drikkelyst, som jeg egentlig føler er normal.

Vi snakkede træthed. Tucker sover en del. Han vil stadig gerne ud og gå gode lange ture, men han sover også en del - men igen, han er ikke en ung hund længere.

Vi blev enige om at køre en seniorhundeprofil, for dyrlægen mistænkte noget lavt stofskifte.
Blodprøven på T4 sagde 9, hvilket ér for lavt. Men yderligere test viste uægte lavt stofskifte?
Levertallene var helt oppe på 1800.

Dyrlægen nævnte at vi kunne være ude i Cushing - som dog burde kræve øget drikkelyst, så vi blev enige om en urinprøve.
Urinprøven i dag viser at Tuckers vandindtag virker fuldstændig normalt.

Så nu er vi her. Dyrlægen vil gerne fortsætte med 3 nye urinprøver og sende dem videre til Tyskland. Muligvis noget scanning af binyrerne. Hun kan selvfølgelig ikke garantere at vi finder et svar.

Tucker bliver 12år på onsdag.
Som dyrlægen siger, du kom ind med en rask hund og er du og hunden glade derhjemme, så behøver vi jo ikke at gøre noget nu. Men kan se om der kommer nogle ændringer gennem efteråret.
Men hun synes selvfølgelig at levertallene er alarmerende.

Og nu prøver jeg så bare at afholde mig selv fra at panikke helt og have alverdens tanker om hvad han fejler og hvor mange tests vi skal igennem.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tucker er syg.. måske
  • #1   23. aug Krydser for jer smiley

    Det er hårdt at have seniorhund, og man hele tiden har en nagende tanke om, at de ikke lever evigt. Husk at nyde hver dag med ham, uanset om han er syg eller “bare” gammel smiley


  • #2   23. aug Anne - Tak.

    Jeg kan godt mærke at det er første gang jeg har gammel hund og efter han fyldte 10år, er jeg især blevet klar over, at han ikke vil leve evigt. Man bliver langt mere opmærksom - og ligeledes bekymret når noget er anderledes end normalt.


  • #3   23. aug Er leveren scannet?
    Ved cushing får de oftest symmetrisk hårtab og bliver gerne lidt "vommede". Jeg ser det ikke sjældent på mine ældre kundehunde.
    Jeg tror personligt, at jeg ville købe noget foder beregnet til at Skåne leveren, og så ville jeg egentlig ikke gøre andet en at holde øje.

    Pøj pøj med ham.


  • #4   23. aug Louise - Leveren er ikke scannet nej.
    Hvilket foder bruger man for at skåne den?

    Jeg synes ikke jeg vil sige Tucker har hårtab, men han er blevet meget tynd i pelsen og flere steder kan huden ret nemt skimtes igennem (især på halen) - huden er også blevet noget mere pigmenteret.

    Hans form er faktisk svær. Han har været på kur det sidste år og når jeg mærker på ham og ser ham oppe fra, så er han rigtig fin - men når man ser ham mere fra siden, så mangler han lidt den "indsnævring" der er omkring lysk/talje - dette får ham også til at syne større når han ligger fladt ned.

    Jeg tænker dyrlægen får lov at teste ham færdig for cushing. Når først hun har udpeget et problem, så får jeg nok svært ved bare at gå og se tiden an.


  • #5   24. aug De bliver gerne tyndhåret bag på bagben og og flanker synes jeg. Jeg ved ikke om det ikke er leveren der bliver forstørret, så de kan være slanke men lidt vommede bag ribbenene. Pigmenter kommer jo fra solen, da pelsen er tyndere.

    Fmere firmaer laver leverskånekost. Selvfølgelig de der sælges hos dyrlægerne, men mener også maxizoo har deres egen select Gold "dyrlægeserie". De hedder gerne noget med hepatica.
    Edit. Maxizoos hedder Select Gold Medica lever diet.


  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 13 Emner: 36 Svar: 829
    #6   24. aug Jeg ville bide i det sure æble og få hjælp af hundefodernørden til at lægge en foderplan målrettet min hund.

    Hun bruger også kosttilskud, der hjælper leveren med udrensning og husker jeg ikke forkert, så handler det om, at bruge kødprotein i en god kvalitet, når leveren har udfordringer.

    Skulle det vise sig at være cushing, kan hun også lave foderplan. Kunne aldrig drømme om, at bruge tørfoder der starter med majs og ris, selv om det er "special diet"

    Jeg krydser alt, hvad der kan krydses for Tucker og dig smiley


  • #7   24. aug Ift cushing: såfremt I kommer til at det måske er det (og her vil jeg sige at min erfaring er at de ikke nødvendigvis har øget drikkelyst hele tiden og at pelsen måske kun bliver tynd på maven hvor nogle hunde ofte er lidt tyndpelsede) så vil jeg ikke behandle hvis testen viser et meget lavt tal for cushing.

    Det er bedre med en ubehandlet cushing end at hunden får et addisons anfald pga medicinen i den alder der...


  • #8   24. aug A-S - Interessant at høre. Nu ved jeg ikke frygtelig meget om Cushing, men jeg antager at jo højere tal, des flere eller mere tydelige symptomer? Hvor påvirket kan en hund blive af Cushing?

    Jeg synes den er lidt svær. Dyrlægen har kommenteret, at med de tal blodprøven viste, så burde Tucker være ekstremt træt. Samtidig virker han det meste af tiden sulten. De to ting, er det jeg har det mest svært med og kunne der rettes op på noget dér, kunne det være fantastisk.


  • #9   24. aug Jeg oplever med Coco at inaktivitet/virken træt også kan være fordi hun har ondt i kroppen. Så udover librella månedligt er vi begyndt ved kiropraktor igen. Det har ændret meget:)

    Jeg ved ikke hvordan en cushingstest skal læses, jeg har kun fået dyrlægers vurdering med Coco de gange hun er testet. En cushings test betyder dagsinlæggelse, for hunden skal have taget blodprøver løbende henover dagen, nu er det nogen år siden jeg var igennem det med Coco, så jeg husker ikke præcis hvordan testen foregår, andet end at der var enormt meget størknet blod på hende, da hun kom.
    Jeg vil ikke mene din dyrlæge kan konstatere cushings uden at lave testen, så jeg ved ikke lige hvad han/hun mener med blodprøvetalene ift træthed - men det kan jo også bare være fx at han har lavt jernindhold. Det giver jo også traditionelt træthed.


  • #10   25. aug Luffe havde Cushings - og kom på medicin samt specielfoder - husker ikke hvilket. Han var 11 da han fik det konstateret.. han kom på medicin, som han var på et år, hvor han en gang i mellem fik et anfald, hvor han krampede. En dag fik han så slemt et anfald, at han måtte aflives.. hvis han ikke havde været på medicin, havde vi måske kun haft ham et halvt år - men muligvis uden anfald. Anfaldene kom først efter han startede på medicinen.. vi fortryder det den dag i dag - men vi lyttede egentlig “bare” til vores daværende dyrlæge… smiley

  • #11   25. aug And - Må jeg spørger hvilke symptomer han havde, der gjorde at i uden medicin måske kun havde haft ham i så kort tid uanset?

    Må nok sige, at jeg bliver mere i tvivl om hvor vidt jeg skal gå videre med udredning.. De symptomer Tucker har nu, havde han også for et år siden og der har ikke været forværring.. Og igen, havde vi ikke taget blodprøve, så kunne alt også bare tyde på "gammel hund."
    En dagsindlæggelse lyder ikke rart og det gør bivirkninger ved medicin heller ikke, HVIS det er cushing.


  • #12   26. aug Erika - han fik øget madlyst og mærkelig pels - og så deform ud om maven. Svulsten ved ham sad desværre i hovedet, hvor man ikke turde fjerne den. Så dyrlægen gav os prognosen, at han nok kun ville leve Max et halvt år uden medicin. Det var begyndt at gå i nyrerne på ham også, men det kom der dog styr på.

    Jeg vil ikke skræmme dig - men det sidste anfald han fik, gjorde at han ikke kunne rejse sig op. Og der vidste vi alle, at vi havde “handlet” for sent smiley han skulle ikke ha levet så længe med det. Han blev aflivet ca 2 timer efter.


  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 79 Emner: 20 Svar: 2.343
    #13   27. aug Hvordan går det med Tucker?


  • #14   27. aug Hej Erica,

    Det gør mig ondt at læse, at Tucker måske er syg!

    Jeg har selv en seniorhund, som i oktober sidste år fik konstateret forhøjet levertal. Du kan måske læse min tråd:
    https://www.hundegalleri.dk/forum/generel-diskussion/1346169-forhoejet_levertal

    De høje levertal blev opdaget ved et tilfælde. Jeg tog hende til dyrlægen for et seniortjek, da jeg havde en fornemmelse af, at hun ikke var på toppen. I forløbet er hendes bug og særligt lever og galdeblære ultralydsscannet flere gange uden fund. Hendes leverfunktion er ligeledes testet flere gange og er normal. Hun har fået tjekket sin bugspytkirtel og en galdesyretest er foretaget, hvor der ej heller blev påvist noget. Leverbiopsi har flere gange været på tale, men det er et stort indgreb taget i betragtning af, at hunden er symptomfri, hvorfor vi har afventet. Ændring af kost har også været på tale, men en decideret leverdiæt kan være svær, da det ikke har været påvist, hvorvidt hun har en levercelleskade eller andet - sammenholdt med, hendes leverfunktion er normal. Derfor har hun fortsat eget foder. Hun er ligeledes testet for Cushings, sukkersyge og Addisons, da hun faktisk også er blevet tyndpelset og har en stor drikkelyst. Dette heller ikke med påvisning.

    Hun har sporadisk fået Carprodyl som smertestillende, da hun tidligere er opereret i ryggen. Ved en af scanningerne konstateres et mavesår i tolvfingertarmen, hvilket kan skyldes Carprodyl, da det er hårdt for maven. Det seponeres derfor. Hendes levertal steg dog fortsat. Vi vender alt muligt, som kan have en indvirkning - hvad spiser hun, kosttilskud mm. Jeg har skiftet hende fra Flexadin til Moveflex på et tidspunkt, da det var billigere, men skulle være samme indholdsstoffer. Jeg undersøger det nærmere og opdager, at der er en stor mængde kobber tilsat. Hun stoppes øjeblikkeligt på dette kosttilskud og hendes levertal er nu nedadgående.

    Mistanken er, at hendes lever har været på overarbejde grundet mavesår og behandling med Carprodyl. Kombineret med en stor mængde kobber igennem kosttilskud, så har det belastet leveren yderligere, da kobber udskilles igennem leveren. Der er i hvert fald ikke sket andre ændringer og som du kan se på nedenstående oversigt, så er hendes tal stødt nedadgående:

    20/10-23:
    ALT (10-125): 882
    ALKP (23-212): 205
    GGT (0-11): 13

    D. 1/12-23:
    ALT (10-125): 994
    ALKP (23-212): 371
    GGT (0-11): 20

    D. 5/1-24:
    ALT (10-125): 1489
    ALKP (23-212): 362
    GGT (0-11): 16

    D. 26/1-24:
    ALT (10-125): 1090
    ALKP (23-212): 248
    GGT (0-11): 13

    16/2-24:
    ALT (10-125: 793
    ALKP (23-212): 204
    GGT (0-11): 12

    D. 31/5-24:
    ALT (10-125): 518
    ALKP (23-212): 121
    GGT (0-11): 4

    Hun skal have taget opfølgende blodprøver på fredag (d. 30/8). Jeg er meget spændt på, hvorvidt de er faldet yderligere.

    Jeg ved ikke, om mit skriv på nogen måde kan hjælpe dig.

    Jeg ønsker god bedring med Tucker og håber, han snart er på toppen igen.


  • #15   27. aug Isabelle - egentlig går det jo fint. Var han ikke kommet til vaccination, havde jeg jo ingen idé om at noget var galt. Og derfor + alder taget i betragtning, tror jeg ikke at jeg gør yderligere lige nu.
    Han er jo en glad gammel dreng som nyder sine gåture og at være med rundt.

    Emilie P - din tråd har jeg faktisk læst.
    Og nu kan jeg blive lidt bekymret, for Tucker får faktisk moveflex. Dette dog kun siden foråret. Jeg aner jo ikke hvornår hans levertal er fløjet i vejret. Men selv hvis det kan bidrage bare en smule til forhøjet tal, så er det værd at kigge på


Kommentér på:
Tucker er syg.. måske

Annonce