1.896 visninger
|
Oprettet:
Hvordan skal en hvalp være? {{forumTopicSubject}}
Jeg har hvalpe nu, det betyder mange henvendelser fra interesserede, de spørgsmål jeg oftest får er, er de rolige? Og er de børnevenlige.
Sjovt syntes jeg, for mig giver spørgsmålene ikke rigtig mening, nej sku, hvalpe skal ikke være rolige, de skal være glade, livlige og vilde, de skal have lyst til livet, ikke være rolige.
Børnevenlige er alle hvalpe da efter min mening, det er så langt fra alle børn som er hundevenlige.
Hvad mener du? Skal hvalpe være rolige og børnevenlige eller hvordan er den ideelle hvalp i din verden?
jul 2009
Følger: 20 Følgere: 38 Hunde: 4 Emner: 78 Svar: 3.296
Noget helt andet er, at langt de fleste hvalpe er glade for børn - hvis børnene opfører sig fornuftigt
jan 2019
Følger: 1 Følgere: 59 Hunde: 5 Emner: 33 Svar: 2.284
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 416 Svar: 13.985
Rolige hvalpe mistænker jeg altid for at fejle noget.
sep 2017
Følgere: 526 Emner: 138 Svar: 10.289
Børnevenlige? Jamen, børn er jo også en slags mennesker, og hvalpe skelner ikke mellem store og små mennesker. Hvis en familie spørger om en hvalp er børnevenlig, må opdrætters opgave være at forklare, at uanset hvor sød og børnevenlig en hvalp er, så vil der gå hul i barnet - mange gange - før hvalpen er blevet en voksen hund. Kan man ikke leve med det, skal man gå videre til kaniner eller marsvin
Jeg håber at man kan se den her, selvom man ikke er på IG, men det er præcis hvordan schæferhvalpe er (og skal være) https://www.instagram.com/reel/C9zf31nORfQ/?igsh=bWI0eWZiaG5wZml6
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1319 Hunde: 1 Emner: 202 Svar: 13.813
Hvalpe har det jo med at bruge munden når de leger og små hvalpe tænder er skarpe og giver hurtigt rifter
Større børn kan forstå når man siger de ikke skal gøre sådan og sådan, men mere sådan og sådan.
Det kan helt små ikke.
En hvalp er fra starten et blankt tæppe, den bider, hopper, tisser og ødelægger.
Den skal lære hvordan man opføre sig før den er rigtig børnevenlig
jan 2019
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 30 Svar: 5.494
Da jeg havde hvalpe blev jeg jævnligt spurgt, om det er gode hunde. Jamen hvad skal man svare på det ? Hvad er en god hund ? Det der er en god hund for mig er det ikke nødvendigvis for dig. Der er en grund til, at der er så mange forskellige racer, der tiltaler forskellige personer. Men jeg som opdrætter vil jeg selvfølgelig synes, det er gode hunde. Ellers ville jeg ikke havde lavet et kuld hvalpe på dem.
Men jeg er enig med de andre svar her, hvalpe skal være glade, legesyge og med mod på livet. Men hvis spørgerne virkelig mener, at hvalpene gerne skal være rolige og børnevenlige, så er det da godt de spørger, så man har en god anledning til at forventningsafstemme tidligt i processen.
okt 2010
At de opføre sig som de skal gør dem jo ikke børnevenlige
jan 2019
En hund er børnevenlig hvis den kan lide børn, det har ikke noget som helst at gøre med opdragelse, hverken af børn eller hund:)
okt 2010
En hund kan i mine øjne godt være glad for børn uden at være børnevenlig, da den jo kommer til at være voldsom.
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 59 Hunde: 5 Annoncer: 2 Emner: 340 Svar: 14.230
Når jeg engang ikke skal have malinois mere, og vælger noget andet, har jeg da en hel klar forventning om, at den hvalp jeg får, ikke har et aktivitetsbehov som en malle.
Men en hvalp skal - uanset race - være frimodig, nysgerrig og ikke bange for ting. Forskrækket ja, men god til afreaktion, ellers dur det ikke.
Men hvis jeg købte en hvalp af .. golden retriever f.eks - ville jeg ha en helt klar forventning om, at den var langt mere rolig end mine mallehvalpe / unghunde, har været det.
okt 2023
Følgere: 89 Emner: 24 Svar: 2.599
Familien var glade for at få et ærligt svar og valgte at kigge efter en retriever i stedet
Men vildbassede, hærgende og legende, DET er eurasierhvalpe da selvfølgelig - og den der Vilma er så også en alternativ eurasier, der henter pinde til vands og til lands
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 59 Hunde: 5 Annoncer: 2 Emner: 340 Svar: 14.230
En sch jeg havde, endte jeg med at sælge videre for han "manglede noget" i forhold til mine forventninger.
Dengang hængte jeg ud (på nettet) med nogle aussiefolk, og vi skrev sådan lidt om det hele og ingenting.
En af dem kunne godt forstå, at jeg ville videreformidle min hund, for hun "gad ikke en alt for rolig hund" .. hun havde en aussie, som var "vild og blodig og en super arbejdshest" (noget i den stil) - og jeg tænkte "wauw !! - sådan vil jeg da gerne ha".
Vi mødtes allesammen til noget træning og ... ja, lad os bare sige, at min "kedelige schæferhund" var SÅ meget "vildere" og gad mange gange mere at arbejde, end hendes (imo dødsyge) aussie gjorde det.
Men ingen af os havde jo løjet om vores hunde - vi havde bare ikke haft samme udgangspunkt, fra start af
Jeg er bare blevet mere opmærksom på folks udtalelser om deres hunde - for de står som oftest, slet ikke i overensstemmelse med mine opfattelser
maj 2007
okt 2019
Følger: 148 Følgere: 186 Hunde: 5 Emner: 19 Svar: 314
I går så jeg på tiktok, at et barn (nok en baby fakstisk) måtte sidde oven på hunden når den lå og spise ben. At baby "leget" bokse pude på hunden. Hunden er en mega sød og prøver at vise, "hey vil du ikke lige ligge den der mobil og hjælpe mig. Det gør ondt" (den gav tegn og prøvet at knurre men fik et NEJ!) den er en af de faldnæset (der stod pitbull, men er ikke sikker) folk i kommentaren skældte forældrene ud og sagde at den en dag ville bide (nogle lavet også sjovt med hvordan det tit ser ud når hunden er lever sådan "jammen han bid bare ud af den blå luft, vi ved slet ikke hvordan lille puttegøj kunne finde på at bide baby, de var de bedste venner... osv) forældrene tog det ikke seriøs og syndes at folk skulle balde sig unden om og lade så videoer op om hvordan de leger med hunden. Som foregik sådan "som hunde leger".
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.851
Jeg har mange på hvalpehold, som beder om hjælp til "ulvetimen" - I ved, den aftenstund hvor dagens sidste energi skal brændes af. Mange er super overraskede over hvordan det er, og at det er normalt.
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 966 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 237 Svar: 9.480
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 216 Hunde: 4 Emner: 285 Svar: 8.249
MEN de skal også have en tænd/sluk knap, som man naturligvis nogle gange kan komme ud for at skulle hjælpe dem med at huske, men de skal også sove og hvile sig meget, for det har hvalpe også brug for. Men i vågen timerne er det Maks gas fremad.
Men helt enig med Martine, der er kæmpe forskel på hvad man mener med rolig, aktiv osv. Og der er også forskel på en malle hvalp og en chihuahua f.eks.
Eller en husky og papillon.
I forhold til børnevenlig, synes jeg den er svær. For det kommer helt an på hvad folk mener. De fleste hvalpe (medmindre de er meget forsigtige eller sensitive) kan jo sagtens med søde velopdragne børn. Men nogle hunde trives bedre med børn end andre, men det afhænger ligeså meget af børnene som af hunden. F.eks. Er børnene ret vilde og larmende, er det ikke alle hvalpe der vil finde det særlig fedt. Hvorimod er det et lidt mere stille barn, vil de fleste hvalpe da elske barnet
jul 2007
Følger: 1 Følgere: 22 Hunde: 3 Emner: 92 Svar: 10.992
Man skal bare lære sine unger , hvordan man skal behandle hundene. -------> Og det er der vist mange der glemmer. ........ For i dag må børnene jo " næsten " ALT.
Billederne er fra 1977.
okt 2023
Jeg læste noget klogt en dag:
"Vi skal give vores børn det, de har brug for – ikke det, de gerne vil have. Vi bør vende blikket mod gamle opdragelsesdyder, hvor faste rammer og tydelige forældre gav ro til bare at være barn"
- og i dette er selvfølgelig også respekten for dyr
nov 2019
Følger: 10 Følgere: 2 Hunde: 1 Annoncer: 1 Emner: 5 Svar: 103
Jeg tænker at langt de fleste opdrættere kan nikke genkendende til det store arbejde, der er med et kuld hvalpe, men det stopper jo ikke der, for så kommer alle spørgsmålene omkring valg af købere og hvor meget tid man vil investere i dem.
Det bør man nok skænke en tanke eller to, inden man står midt i det.
Hvor går grænsen for, hvor meget man vil investere i potentielle købere. - Er der visse spørgsmål en køber kan finde på at stille, som du bare lukker ned på, eller er du parat til at spøge ind til grunden for spørgsmålet. Hvordan stiller du dig f.eks. overfor en der kun lige spørger ind til prisen på en hvalp.
Der kan være mange grunde til de forskellige spørgsmål, som vi "erfarne", synes burde være indlysende, så min erfaring er helt klart, at jo mere jeg interesserede mig for det/de mennesker jeg blev præsenteret for, des bedre hjem fandt jeg til mine hvalpe. Og ja, jeg ved godt man kun kender folk til tænderne, men vi kan kun gøre vores bedste.
Alfa og omega må være en god forventningsafstemning, og er der børn, så hav nogle regler for besøg, og i telefonen spørger du ind til familiens børn. Forældre elsker at snakke om deres unger, så lyt til det de siger, og spørg indtil du er tilfreds.
Hjælp gerne på forståelsen af, hvad en hvalp fra dig indeholder, og hvad man må forvente at stå med, og det vel at mærke, som et større tillæg til familiens normale hverdag.
Fortæl om alle de kræfter du har lagt i kuldet, og du derfor også forventer noget af dine hvalpekøbere.
Jeg har et lille sjovt eksempel på, hvor langt man kan nå, selvom starten var en helt anden.
Jeg havde ikke hvalpe så tit, men stod i "opdrætter vejviseren", der dengang var en trykt bog, udgivet af DKK en gang om året.
Derfor ringede folk engang imellem, når jeg ikke havde hvalpe, og en dag var der en dame i røret, der spurgte om der var hvalpe. Jeg måtte beklage, men da hun lød lidt fortabt, begyndte jeg at spørge ind til hendes valg af race, og vi fik os en god snak, om alt det, der var relevant for hende at vide om racen. Hun blev så glad og taknemmelig for en god og informativ snak, der kunne hjælpe hende videre.
Senere mødte jeg hende som stolt hundeejer, der havde fundet frem til et af mine kurser, og jeg var glad på racens vegne.
Nu forventer jeg ikke, at andre skal være så "tosset", at de ville gøre det samme, dette er blot et lille eksempel på, hvor langt man kan komme, med god kommunikation.
Hvordan en hvalp skal være, er nævnt et hav af gange i tråden, så det tilslutter jeg mig gerne.
Du ønskes al held og lykke med dit kuld og dine gode hvalpekøbere ??
jan 2019
maj 2007
Bort set fra det, så synes jeg priserne er stukket helt af hos nogle racer. 30.000 kr for en American bully er set, og når man så spørge hvis man får for sine penge bliver man spist af med at "kvalitet jo altså koster". *emoji der ruller øjne*.
jan 2019
Eller jeg vil gerne købe tæven, hvad er prisen;)
Det mindste man kan gøre er da at fortælle lidt om sig selv, hvad man søger og hvad man kan tilbyde hunden, så er det helt ok at spørge efter prisen i første henvendelse, men ja, det er ikke helt nemt at finde de helt rigtige hjem, det tager tid og koster også hvis man har 2-3 familier på besøg pr hvalp, kaffe, kage, sodavand og hovedpiner det er faktisk det mest anstrengende ved opdræt
Man skal også gøre rent
maj 2007
Hvis jeg skulle henvende mig til en opdrætter via mail ville jeg starte med at præsentere mig selv, fortælle lidt om hvordan mit nuværende hundehold fungerer. Samt spørge ind til hvordan det flugter med opdrættere syn på hundehold mv.
okt 2023
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.939
Derfor giver det jo god mening, at pris er noget af det første, man spørger til.
jan 2019
Jeg vil noget hellere forære en hund til det jeg opfatter som det helt rigtige hjem, en jeg vil sælge til en som ikke gider bruge tid på at være oprigtig interesseret.
nov 2012
Der er nok bare forskel på måden man spørger på vil jeg tro?
Nu skal det måske også nævnes, at det ikke altid har været hvor der var hvalpe, når jeg skrev, og derfor var det jo med interesse i selve opdrætteren og ikke i en bestemt hvalp. Men med Teemo spurgte jeg da om pris, for han var født, da jeg fik kontakt med opdrætter.
Jeg forstår dog ikke de opdrættere, der reklamere for ledige hvalpe, og ikke bare skriver prisen, så behøver man jo ikke diskutere det, men kan nøjes med at skrive til de opdrættere der matcher ens budget og ønsker. Det må da være nemmere for alle parter
maj 2007
nov 2012
Men nu har jeg så heller intet imod at bruge tid på at snakke/skrive med opdrættere, uanset om jeg skal have hvalp af dem eller ej. Jeg melder jo så bare ud at det ikke lige var det rette match, så de ved at de ikke skal "spilde tid" på mig, hvis de kun vil snakke for at sælge.
Hmm jeg synes nu ikke jeg ser noget frygteligt på det billede. Måske nogle lidt trætte hvalpe der er blevet "opstillet" til et billede. Men ikke noget der skriger bange hvalpe, eller hvalpe der ikke er vant til at være inde.
jul 2009
Følger: 20 Følgere: 38 Hunde: 4 Emner: 78 Svar: 3.296
De var værre end en sæk lopperne
okt 2023
okt 2010
okt 2023
Åh, jeg savner den lille vilde
okt 2010
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 31 Annoncer: 16 Emner: 186 Svar: 10.528
Når man ser på hvalpene, så gør det altså en enorm forskel når ørene er kommet op.
Og undskyld, men de to med hængeører ser noget "bøvet" ud i forhold til dem med stritører. Og undskyld, det er ikke for at genere dine hvalpe, bare en konstatering af hvordan mine øjne ser.
Optisk siger racen Euresier mig ikke noget, men hold k..., hvor er de nuttede som hvalpe. Nok den race der har de mest nuttede hvalpe af dem alle.
Og sikke et dejligt billede
okt 2023
Jeg var virkelig bange for, om nogle af hvalpenes ører ikke rejste sig. Det gjorde de heldigvis på alle syv
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 47 Hunde: 10 Emner: 77 Svar: 7.941
De er 7 uger gamle på billedet.
Som voksne er de nogle af de mest kreative og selvstændige jeg har opdrættet, min egen Akka er en af dem
Whippethvalpe skal være små turbohunde, når de er vågne.
Nysgerrige, kontaktsøgende og med en god afreaktion, de skal helst være lidt irriterende
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 47 Hunde: 10 Emner: 77 Svar: 7.941
mar 2007
Følger: 35 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 618 Svar: 3.633
Efter alle besøg, var vi begge enige om, det ikke skulle være rød hvalp, da hun havde KRUDT i røven. En vildbasse uden lige, når alle sov, tog hun en ekstra tur.
Vi valgte ikke selv, og opdrætter mente rød ville være bedst
Vi er så glade for Ellie, men læsehund, bliver hun ikke. Hun har for meget krudt i røven Hun bliver kaldt for ADHD barnet, men det gør ingenting. Vi er glade for hende som hun er
Hvordan skal en hvalp være?