920 visninger
|
Oprettet:
Min hund hoster {{forumTopicSubject}}
Min kære hund (Kosmo) har i morges vækket os med en skrækkelig hosten. Der lyder som om at Kosmo også gerne vil brække noget op, men der kommer ikke noget ud.
Jeg har læst på nettet omkring hvad det kunne være, men de siger nærmest at min hund er døende.
Nogen der kan hjælpe mig her med hvad jeg skal gøre, jeg har det med at gå i panik selvom det ikke er så alvorligt. Især når jeg læser sådan nogle ting på nettet…
jul 2023
Følger: 14 Emner: 1 Svar: 2
Er der noget jeg kan gøre for at hjælpe ham, hvis hosten skulle opstå igen?
- Jeg ringer til dyrelægen på mandag, hvis det bliver værre.
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 7 Emner: 39 Svar: 1.484
sep 2017
Følgere: 526 Emner: 138 Svar: 10.293
Hvis det er kennelhoste er det en tør hoste, der lyder lidt som en søløve. Det er egentlig ikke farligt, men kan udvikle sig til lungebetændelse og hunden kan få ondt i halsen af at hoste så meget. Det er lidt som kighoste hos mennesker. Hvis det er kennelhoste, skal du holde hunden væk fra andre hunde de næste par uger, så den ikke smitter andre.
Hjerte- og lungeorm smitter via snegleslim, som har været i kontakt med afføring fra en smittet hund eller ræv. Det kan undersøges via afføringsprøve (3 prøver fra 3 på hinanden følgende dage - prøver opbevares i køleskab). Ormene smitter ikke direkte til andre hunde, men sørg for at samle op efter din hund. Ormene SKAL behandles, og bliver de ikke det, vil hunden dø af ormene.
Et fremmedelegeme i snude eller hals vil tit komme ud af sig selv. Men gør det ikke, skal det ud med dyrlægens hjælp. Det er ikke så kompliceret hvis det sidder i halsen, men sidder det i snuden, kan det godt være svært at finde og få ud. Som eksempel gav jeg 17.000 kr for at få et græsfrø ud, som sad 6 cm oppe i snuden på min corgi
Hvis hunden ikke hoster mere, har det nok bare været et fremmedlegeme, som nu er kommet ud. Hoster den igen i dag eller i morgen, er det nok en god ide at smutte omkring dyrlægen
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.767
Hvis hunden hoster meget, kan dyrlæge ikke vente til mandag. Da må I til vagten. Der skal noget hostestillende til, hvis ikke årsagen kan behandles.
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.939
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 23 Hunde: 5 Emner: 106 Svar: 6.063
Hvis du er på Sjælland.
Ellers kan jeg ikke tilføje noget der ikke er skrevet.
okt 2023
Følgere: 89 Emner: 24 Svar: 2.601
Der er ikke konstant hoste ved hjerte- og lungeorm. Indimellem er der nærmest ingen hoste.
Du bor i et højrisikoområde, så uanset hvad er det en god idé at få tjekket for orm.
jun 2007
God bedring med din hund!
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1319 Hunde: 1 Emner: 202 Svar: 13.814
sep 2017
Og hunden KAN godt blive frisk efter symptomer fra luftvejene med hjerteorm, men der er lang vej. For Bella tog det næsten et år at komme på højkant igen Hun havde ikke særlig mange larver i prøverne, men var alligevel rigtig syg. Hjerteorm er noget fanden har skabt!
jun 2007
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 87 Hunde: 4 Emner: 946 Svar: 17.619
sep 2017
Symptomerne opstår blandt andet, idet larverne vandrer igennem kroppen og ud til lungerne, hvor de hostes op. Denne vandring kan skabe store skader i hundens krop.
De voksne orm sidder i blodårerne mellem hjertet og lungerne, og kan derfor give symptomer på hjertesvigt. Det kan typisk opleves som træthed, vedvarende hoste og ved at hunden ikke kan holde til samme mængde motion, som normalt.
https://www.anicura.dk/for-dyreejere/hund/fakta-og-rad/fransk-hjerteorm/
Men ja, det er 2 forskellige orm og 2 forskellige behandlinger. Testen er den samme.
Enig med Hanne - det kunne være rart med en melding fra TS
jun 2007
jul 2023
Følger: 14 Emner: 1 Svar: 2
Vi fik ringet til dyrelægen i går, så alt er godt igen.
Tusind tak for alle jeres kommentarer, det har været til stor hjælp
sep 2017
Min hund hoster