{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
840 visninger | Oprettet:

Sebastian V
Sebastian V
Tilmeldt:
21. jul 2023
Følger: 14 Emner: 1 Svar: 2

Min hund hoster {{forumTopicSubject}}

Min kære hund (Kosmo) har i morges vækket os med en skrækkelig hosten. Der lyder som om at Kosmo også gerne vil brække noget op, men der kommer ikke noget ud.
Jeg har læst på nettet omkring hvad det kunne være, men de siger nærmest at min hund er døende.
Nogen der kan hjælpe mig her med hvad jeg skal gøre, jeg har det med at gå i panik selvom det ikke er så alvorligt. Især når jeg læser sådan nogle ting på nettet…


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min hund hoster
  • #1   10. aug Lille opdatering: Kosmo er faldet i søvn igen, så tror ikke det er så alvorligt.

    Er der noget jeg kan gøre for at hjælpe ham, hvis hosten skulle opstå igen?
    - Jeg ringer til dyrelægen på mandag, hvis det bliver værre.


  • #2   10. aug måske kennel hoste

  • #3   10. aug De 3 mest sandsynlige årsager er kennelhoste, hjerte- eller lungeorm eller et fremmedlegeme.

    Hvis det er kennelhoste er det en tør hoste, der lyder lidt som en søløve. Det er egentlig ikke farligt, men kan udvikle sig til lungebetændelse og hunden kan få ondt i halsen af at hoste så meget. Det er lidt som kighoste hos mennesker. Hvis det er kennelhoste, skal du holde hunden væk fra andre hunde de næste par uger, så den ikke smitter andre.

    Hjerte- og lungeorm smitter via snegleslim, som har været i kontakt med afføring fra en smittet hund eller ræv. Det kan undersøges via afføringsprøve (3 prøver fra 3 på hinanden følgende dage - prøver opbevares i køleskab). Ormene smitter ikke direkte til andre hunde, men sørg for at samle op efter din hund. Ormene SKAL behandles, og bliver de ikke det, vil hunden dø af ormene.

    Et fremmedelegeme i snude eller hals vil tit komme ud af sig selv. Men gør det ikke, skal det ud med dyrlægens hjælp. Det er ikke så kompliceret hvis det sidder i halsen, men sidder det i snuden, kan det godt være svært at finde og få ud. Som eksempel gav jeg 17.000 kr for at få et græsfrø ud, som sad 6 cm oppe i snuden på min corgi smiley

    Hvis hunden ikke hoster mere, har det nok bare været et fremmedlegeme, som nu er kommet ud. Hoster den igen i dag eller i morgen, er det nok en god ide at smutte omkring dyrlægen smiley


  • #4   10. aug Anne beskriver super godt hvilke forventelige årsager, der ligger muligt bag den hoste.
    Hvis hunden hoster meget, kan dyrlæge ikke vente til mandag. Da må I til vagten. Der skal noget hostestillende til, hvis ikke årsagen kan behandles.


  • #5   10. aug Prøv at tjek om ikke du har en dyrlæge i nærheden som har lørdagsåbent. Det havde jeg der hvor jeg boede før.

  • #6   10. aug Ølby Dyrehospital og Vestermose ved Slagelse har begge lørsdagsåbent til "normal" takst.
    Hvis du er på Sjælland.
    Ellers kan jeg ikke tilføje noget der ikke er skrevet.


  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 79 Emner: 20 Svar: 2.343
    #7   10. aug Jeg kan heller ikke tilføje noget til Annes fine skriv - udover: Husk endelig at få afføringesprøve i dag, i morgen og mandag.
    Der er ikke konstant hoste ved hjerte- og lungeorm. Indimellem er der nærmest ingen hoste.
    Du bor i et højrisikoområde, så uanset hvad er det en god idé at få tjekket for orm.


  • #8   10. aug Enig Isabelle! Husk også at tage "toppen", så du ikke får græs, jord og lignende med i prøve. Det skal være rent lort smiley
    God bedring med din hund!


  • #9   11. aug Ved lungeorm er der først kronisk hoste når lungerne er ødelagte smiley Før det er den ikke kronik

  • #10   11. aug Omvendt, Frk Jensen, ved hjerteorm er der kroniske skader, når der er symptomer fra luftvejene.

    Og hunden KAN godt blive frisk efter symptomer fra luftvejene med hjerteorm, men der er lang vej. For Bella tog det næsten et år at komme på højkant igen smiley Hun havde ikke særlig mange larver i prøverne, men var alligevel rigtig syg. Hjerteorm er noget fanden har skabt!


  • #11   11. aug Hjerteorm går i hjertet. Lungeorm bor i lungevævet. Det er 2 forskellige typer orm, der skal testes for.

  • #12   11. aug gad vide hvordan det går hunden, det kunne nu være rart hvis tråd starter gav en melding

  • #13   11. aug Louise, det er ikke helt rigtigt - hjerteorm giver skader i lungerne og i blodårerne mellem hjerte og lunger:

    Symptomerne opstår blandt andet, idet larverne vandrer igennem kroppen og ud til lungerne, hvor de hostes op. Denne vandring kan skabe store skader i hundens krop.

    De voksne orm sidder i blodårerne mellem hjertet og lungerne, og kan derfor give symptomer på hjertesvigt. Det kan typisk opleves som træthed, vedvarende hoste og ved at hunden ikke kan holde til samme mængde motion, som normalt.


    https://www.anicura.dk/for-dyreejere/hund/fakta-og-rad/fransk-hjerteorm/

    Men ja, det er 2 forskellige orm og 2 forskellige behandlinger. Testen er den samme.

    Enig med Hanne - det kunne være rart med en melding fra TS smiley


  • #14   11. aug Mente bare at det var 2 forskellige, og mange ofte tror at det er en hjertelungeorm.

  • #15   11. aug Hej alle sammen, sorry for det sene svar. Kosmo er begyndt at få det bedre igen, hosten er ved at forsvinde.
    Vi fik ringet til dyrelægen i går, så alt er godt igen.
    Tusind tak for alle jeres kommentarer, det har været til stor hjælp smiley


  • #16   11. aug Når du bor i et højrisikoområde, bør du få testet din hund MINDST 2 gange årligt, og når nu den hoster, er det oplagt at få den testet nu - bare for at være på den sikre side smiley

Kommentér på:
Min hund hoster

Annonce