{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
454 visninger | Oprettet:

Pelsudfordring {{forumTopicSubject}}

Mine tidligere skotter har haft en nem pels at holde, nem at børste .. og de filtrede ikke ..

Oda har en ret krøllet els, på ryggen er det ikke et problem, men på flankerne, under maven og ikke mindst på benene og baglårene er det træls og meget svært at børste ... Pelsen føles faktisk tør i det, og så er det som sand og jord (vi går jo meget i skov) gøre den endnu mere tør, samtidig med den er krøllet og så filtrer den ...
Mine andre kunne også være lidt svære men man skulle bare lige lidt igennem så blev det nemt og børsten kunne gå fint igennem ...
Men dertil kommer det aldrig med Oda, det bliver ved at virke ru og filtret at børste på .. og det er helt sikkert ikke rart for hende .. Ipsen kunne ende helt salig når hun blev børstet, for Oda er det virkelig træls ..

er der noget, evt spray man kan komme på for at lette børstningen og gøre pelsen mindre genstridig ... under armhulerne klipper jeg hende helt fri da det ellers er sammenfiltrede totter hele tiden ..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pelsudfordring
  • #1   24. jun Hanne - prøv at søge på "detangling spray".
    Der er en hel del produkter, som er udviklet til præcis den udfordring smiley


  • #2   24. jun Hanne, når hun i forvejen har sådan en træls pels, så turde jeg ikke neutralisere hende.

    Hjælper det at vaske hende med en god balsam ?
    Og kunne foderet evt. spille en rolle ?


  • #3   24. jun Jeg er rigtig glad for denne: https://www.hooks.dk/hund/pasning-pelspleje/shampoo-balsam/balsamspray-dmatter-k9

    Men om den er god til trimmepels, ved jeg ikke. Der må du nok lige runde hundefrisøren, for at være helt sikker smiley


  • #4   24. jun Jeg bruger Chris Christensen til Teemo. For det var det jeg fik anbefalet af opdrætter da jeg købte ham. Det er lidt dyrt i indkøb, men er meget drøjt i brug så det holder også længe og så er det bare virkelig gode produkter.
    Hvordan det er til ruhårede hunde og hvilke produkter fra mærket man skal bruge til sådan en hund ved jeg desværre ikke, men det kan galaksi.dk eller dream-coat.dk eller helt sikkert godt hjælpe med, de plejer at være søde og hjælpsomme. smiley

    Teemo har meget pels også i forhold til racen (han har underuld det skal de ikke have). Og det filtre bare man kigger på det, især omkring ører og lår. Men når jeg bruger de produkter bliver hans pels meget nemmere at holde, pelsen bliver blød og glat, og filtre ikke nær så hurtigt. Men om det fungere ligeså godt på terrier pels ved jeg desværre ikke.


  • #5   24. jun Hanne, du kunne eventuelt spørge Louise her inde.
    Hun har hundesalon og ruhårwde hunde, og så er hun altid sød til at hjælpe.


  • #6   24. jun takker ... man trimmer jo kun på ryggen, og der er intet problem, så hvis der bliver noget efter sterilisation, som forøvrigt er i dag så er den underulden der øges og hun trimmes i forvejen med 6-8 ugers mlm rum, hvor normalt er 10-12 ..

    Problemet er udelukkende på ben, lår og under maven og fordi pelsen er ret meget krøllet ..

    @ Anni, Louise med Sealyham og Airdale ? hun er bare ikke meget på, men ellers hvis ikke jeg finder noget så spørger jeg hende der trimmer hun er ældgammel indenfor skotter ..
    Jeg kigger efter spray da skotter jo helst ikke vaskes, så en balsam der skal vaskes ind tænker jeg ikke er løsningen ... i første omgang ihvertfald ..

    har forøvrigt tænkt på om hun var nemmere at børste da jeg fik hende, da blev hun fodret med Royal Canin, jeg er så gået over til Wilderness og dem uden fisk og fjerkræ ...


  • #7   24. jun Du kunne også prøve at give lidt fiskeoliekapsler hver dag i en periode og se om det evt kunne ændre noget.

  • #8   24. jun ja ... tror du det hjælper på pelsen, tænker mere det er hvis huden er tør, ikke at jeg ved det ... og ønsker fx ikke at rygpelsen bliver "fedtet" den er lige som den skal være ..

  • #9   24. jun Den ene jeg bruger er en spray som kan bruges selvom hunden ikke har været i bad. Jeg synes dog generelt pelsen bliver mest lækker hvis den bliver vasket først. Også fordi når du bruger produkter i pelsen, vil der jo kunne sidde rester i pelsen, så vil tro at pelsen generelt har bedst af at blive vasket engang imellem hvis man bruger produkter. Jeg ved dog ikke om det er korrekt antaget, jeg kan bare ikke forestille mig at det er meget anderledes end når vi selv bruger produkter i håret.

    Men når du siger det var bedre på et andet foder, ville jeg nok kigge på om der er noget du kan gøre på foderfronten først. smiley


  • #10   24. jun jeg kan ikke huske om det var bedre, det er bare noget jeg har tænkt over ... det siges jo bare at RC er et skod foder ... nu har jeg bestilt den spray Anne linkede til, og så må jeg se hvordan den fungerer, hvis det bliver træls kan jeg selvfølge vaske ben og lår område, og undlade ryggen, skottens rygpels har nogle egenskaber man undergraver ved vask ...

  • #11   24. jun Hvis hunden fungerer på Royal Canin er det jo ikke et skod foder.

  • #12   24. jun Ruhårede hunde får normalvis ikke 'dum' pels af sterilisation. Og som Hanne påpeger så klipper man skotter på 'understellet'. Jeg ville nok også kigge på foder. Jeg ved godt at mange synes at RC er dårligt foder osv. Men det er det mærke som mine ruhårede irere har haft pænest pelse på. Jeg har prøvet andre mærker gennem tiden - også nogle af dem som roses i høje toner for fravær af korn, højt indhold af kød osv osv. Resultater har ofte været tør hud, og underlig fedtet 'uldagtig' pels (især Olivers og Tholo var slemme). Så jeg bruger RC til mne. Hills har også fungeret.

  • #13   24. jun Jeg kigger lidt forbi fra tid til anden, men må indrømme mit fokus ligger lidt et andet sted pt.
    Hanne tillykke med din "nye" skotte. Det glæder mig, at du fandt en ny.
    Skotter (bortset fra de hvedefarvede) klippes i spejl, på bagside af halen samt hoved/foran på halsen. Skørt og ben bliver trimmet. Oda filtrer uden tvivl, fordi hun ikke trimmes her. En godt trimmet pels filtrer sjældent ret meget.
    Jeg vil anbefale dig at købe en Twinking fra Groomer.dk. Den kan du bruge på hele hunden. Den fjerner uld og skærer ikke som mange lignende produkter. Af karte vil jeg til hver en tid vælge Chris Christensen BIG G. Det er super vigtigt at tænderne er lange. Karte er dyr men alle pengene værd. Jeg bruger den jo dagligt på alle mine kunder, og min har et par bøjede tænder nu her 4 år gammel. Den ruhårede pels rager ikke skade af at blove vasket fra tid til anden. Du behøver jo ikke gøre det flere gange om måneden.
    Men jeg er helt sikker på at synderen er saksen. Derved kommer der mere uld, den fældes og sidder og filtrer i de ru hår i skørt og ben. Det er noget rod.


  • #14   24. jun @ Louise, det er ellers K. Toftkjær der trimmer hende, så tænkte hun blev soigneret som hun skal/skulle smiley , men må da høre af... og så vil jeg købe de ting du anbefaler. Tak

  • #15   24. jun Kirsten er ikke så ung mere pg trim er super hårdt for hele kroppen. Hun har jo Cesky nu. De bliver klippet. Tænker hun har "overført" det til skotterne. Jeg har aldrig hørt /set skotter blive klippet på benene/skørtet, og har aldrig selv gjort det. Trimmer fra tid til anden en håndfuld til udstilling. Måske hun har tænkt at det "bare" er en familiehund. Men det har indflydelse på pelsen kvalitet og egenskaber. Ja prøv at spørge Kirsten. Vi klipper heller ikke sealyerne på underdelen. De bliver også trimmet, og de har jo en helt anden vanskeligere pels.
    Ja Twinking'en er jeg ualmindelig glad for. Alt på hunden kan den faktisk bruges på. Den giver plads til ny ru pels og pelsen kommer til at ligge meget pænere. Det krøllede nu nævner, skyldes helt klart klipning.


  • #16   24. jun @ Louise, hvilken af disse ville du købe ...
    https://groomerdk.store/Twin-King-2in1-c35312357

    Forøvrigt var det skotten der fandt os, vi ville egentlig holde hundepause, men havde da nævnt at når vi skulle have en gang ville vi gerne have en voksen ... og så blev vi kontaktet ..


  • #17   24. jun Hanne bare den med det turkise håndtag. Den er rigelig. De andre er til saloner. Jeg har dog fået den turkise af en norsk hvalpekøber, og den er virkelig god. Du kan evt sætte en elastik på for ekstra effektivitet.

    profilbillede
Kommentér på:
Pelsudfordring

Annonce