{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
648 visninger | Oprettet:

*suk* smerter igen {{forumTopicSubject}}

Sten var jo gennem større udredning i vinter pga lidt udefinerbare smerter. Efterfølgende har han fået kiropraktik og massage, og det blev markant bedre, men ikke 100% godt, synes jeg, mens fagpersoner ikke længere mente, der var noget. Han har fungeret og været sit vanlige jeg, men jeg synes stadig, der har været noget stivhed efter hvile mm, som ikke var helt som det skulle være. En diagnose fandt vi aldrig - der var nogen låsninger der blev behandlet, og derefter noget genoptræning.

Indenfor den seneste uge er han så blevet on/off halt på venstre forben, stivheden er tiltaget og humøret dalet. Så nu sidder vi igen ved dyrlægen, Sten har fået noget at sove på, og så får vi lavet røntgen af hele den anden ende af kroppen... fordi hvad skulle man ellers bruge 5000 kroner på?
Set i bakspejlet skulle jeg i vinters have holdt fast på, at der var/også var noget i forkroppen, det har min mavefornemmelse hele tiden sagt, men dengang var han jo ikke halt og stivheden i bevægelserne pegede mere på skulder/ryg, syntes både dyrlæge og kiropraktor.

Som vanligt ingen reaktion what so ever på den kliniske undersøgelse, men halthed, når han løber på buet spor i begge retninger... præcis hvor det gør ondt er svært at sige.

Jeg håber næsten der kan ses noget på røntgen, for det er godt nok anstrengende altid at "være på vagt", fordi han, også nu her hvor han har haft det overvejende godt, jævnligt har dage, hvor han ikke er sådan rigtig ok , og jeg ved snart ikke, hvad der mere kan undersøges smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  *suk* smerter igen
  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 14 Emner: 34 Svar: 812
    #1   17. jun Krydser fingre og håber på, at du får noget konkret, at forholde dig til smiley

    Døjer hunden med noget i bagparten kompenserer de ofte med forparten og omvendt.



  • #2   17. jun CM - men bagpart, lænd og ryg er blevet undersøgt i alle ender og kanter uden fund, ud over af lidt låsning i lænden og at hans reflekser i bagpoterne var nærmest ikke-eksisterende.
    Gennem hel forløbet synes jeg, at han rejser sig som en meget gammel hund, når han har hvilet i længere tid. Altså stift, og hvor han går sådan meget forsigtigt på forbenene de første par meter

    Men billederne er tilbage, og der var rn meget marginal forskel på albuerne, hvor der måske kunne være tegn til en meget lille smule begyndende slidgigt på venstre side (men så lidt, at hun tøver med reelt at stille en diagnose, og det er næppe det, han har ondt af).
    Ellers ser alt ud til at være tip top.
    - det er jo dejligt han ikke fejler noget alvorligt i skelettet... men havde håbet på det viste et eller andet, man kunne gå videre med.


  • #3   17. jun Jeg har med Coco haft problemer med, at hun nogle gange har ondt i maveregionen, det gør så, at hun trækker ryggen op og bliver stiv/går lidt stift, hvilket gør hun får ondt i ryggen, og overkompenserer med forparten, hvilket så gør, at hun får ondt i skulderen. Og så halter hun/går urent fortil.

    Bare en tanke: at det behøver ikke være bevægeapparatet som starter problemet.


  • #4   17. jun A-S - tak for indspark, det har jeg slet ikke lige tænkt, men det var da værd lige at vende med dyrlægen, om der car noget der, man kunne prøve at undersøge smiley

  • #5   17. jun Først god bedring med Steen

    Gaddafi havde også problemer at han haltede på venstre forben nogle dage/uger og så var det ok igen.
    Til at begynde med var jeg ikke så nervøs, for vi kunne ikke finde en årsag til det, og troede at det var "vokseværk"

    Til sidst fik jeg ham CT- scannet.
    Det viste hellere ikke noget, men billederne blev sendt til USA og de fandt ud af, at der var en nerve der blev klemt af en lymfekirtel.
    De sidste 4½ år har der ikke været noget.


  • #6   17. jun Tak, det prøver jeg også at tage med til dyrlægen.

    Ville sådan ønske, vi bare kunne finde et eller andet, så der var noget konkret man kunne gøre.
    Vi skal til kiropraktor igen, og det ser jo også ud til, at det hjælper ham, selvom han ikke bliver 100% men der burde jo være en årsag til, at det bliver ved at poppe op, og med lidt forskellige steder og symptomer (noget af det er selvfølgelig gennemgående, som stivheden og at han har dage, hvor han trækker sig og slet ikke vil kontakt overhovedet og virker nedtrykt, men haltheden på venstre forben er f.eks. ny).


  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 14 Emner: 34 Svar: 812
    #7   17. jun Micelle bruger behandleren udelukkende kiropraktik ?

    Spørger fordi, der stadig er nogen der gør det, men ofte kan det ikke stå alene.

    Jeg har tidligere skrevet nedennævnte svar, men fortrød. Men måske det alligevel kan bruges :

    Med A-S indlæg som er et godt bud, tør jeg så godt nævne, at det kan være foderrelateret eller en blokeret meridian bane/akupunktur punkt og sikkert flere andre muligheder selv om man ikke tænker det, er de mest oplagte.
    Det er en god ide, at benytte kiropraktor der også benytter andet end lige kiropraktik som f.eks. akupunktur eller samtidig arbejder i bindevævet. (Ved ikke om du allerede har gjort, du skriver kun kiropraktor).

    Blokeret meridianbaner/akupunktur punkter kan give det mest mærkelige symptomer alt efter hvilke der er blokeret. i dit tilfælde kunne det være det, der udløste maveproblemer (?)
    ----------------------------------------

    Følgende er en sand historie og ikke et tænkt eksempel :
    Kender en hund hvor en meridianbane har været blokeret. Hunden havde kløende udslæt og manglende pels på den ene side i lysken, blev hos dyrlægen efter flere behandlinger lokalt på udslættet, opfattet som en allergihund og behandlet derefter inkl. foder. Udslættet blev mindre og kunne forsvinde i perioder, efter lokalt behandling eller indtagelse af binyrebarkhormon. Men var konstant pelsfattig og udslættet vendte hele tiden tilbage.

    En kropsbehandling og 3 uger efter er udslættet væk uden medicin og der er kommet pels igen på området. Hunden er før kropsbehandling (ventetid til bestilling) Sat i leverudrensning/opbygning af tarmfloraen, immun systemet og har samtidig fået almindeligt foder.


  • #8   17. jun Kiropraktor er hende her: https://jettesdyreklinik.dk/
    Hun bruger også osteopati og homøopati - sidstnævnte har jeg ikke så meget fidus til, men med de beløb jeg efterhånden har postet i projektet, fik hun da lov at give det et skud også, det er jo ikke rigtigt det lille beløb der gør forskellen. Har dog ikke mærket nogen forskel mens han har fået det vs uden (men svært at sige, når hans tilstand er så svingende).

    Men behandlingerne i klinikken har tydeligvis haft effekt. Allerede efter første gang var han mindre tilbagetrukket og efter 2.behandling begyndte han at bede om lidt træning igen, om end han kun ville deltage i helt korte træningspas. Efter 3. behandling var han stort set sig selv, bortset fra stivheden, som var aftaget, men ikke væk, og at han stadig havde enkelte dage, hvor han virkede nedtrykt og trak sig tilbage. Så vidt jeg husker begyndte vi at trappe ud af smertestillende efter 2. behandling.
    Han har så haft små 3 måneder uden behandling, men med noget træning/øvelser både til muskler, motorik mm (der var jo noget med reflekserne i bagpoterne, dette er markant forbedret). Planen var jo så en opfølgning nu her, men så blev han haft, og jeg smuttede til dyrlægen først i stedet.

    Jeg ved ikke, om det har nogen som helst relation til noget, men Sten har altid været lidt kluntet - han skrider jævnligt når han løber i skoven, snubler, har haft mange poteskader o.l. og selvom vi helt fra jeg fik ham har øvet motorik mm f.eks. ved at klatre på ting, indlære bakke/sidebevægelser/target, forskellige overflader osv. så er hans balance og motorik ikke ligefrem fantastisk - hsn kan f.eks. ikke gå hen ad et væltet træ e.l. uden at skvatte ned og ustabile overflader afholder han sig helt fra.
    Han har super svært ved glatte gulve, derfor har jeg meget tidligt indkøbt tæpper og lagt alle steder i huset han kommer.
    Han har altid haft problemer med berøring - han lader sig fint håndtere, men vil kun kæles/røres, når han selv inviterer, brugte næsten 6 måneder på at lære at have en sele på (og går stadig sidelæns, hvis han går på plads med en sele, hvor snoren hænger ned og rører ham i siden - holdes den op eller bag ham er der intet) osv.

    Derudover ift A-S indlæg, så har han jo altid været småtspisende og virkelig sær med mad. Som voksen er det blevet mere periodevis og han spiser (det meste) foder uden problemer, så længe det ikke er fra en skål, men er meget kritisk med snacks. Så det er jo ikke helt umuligt, at der kunne være noget msve/fordøjelsessammenhæng.


  • #9   17. jun Det lyder faktisk som Coco, hun spiste især som hvalp/unghund nogle gange så lidt at hun gik og kastede op. Vi har så haft en lang periode fra hun var 6-7år til for et års tid siden hvor det er gået fint, men nu er vi tilbage ved at det svinger.

    Ift behandling, så får Coco (og har fået hele livet) kiropraktor, akupunktur og sådan noget "fis" med et stemmejern. Da hun var yngre også laser. Det har haft stor hjælp og det er først da hun blev 10år at vi begyndte på librella, som hun stadig får hver måned.
    Derudover får en noget fancy foder som hjælper på fordøjelsen og er alt for dyrt smiley


  • #10   17. jun Michelle, jeg håber at du finder ud af hvad der er i vejen.
    Uvisheden er ikke til at holde ud.


  • #11   17. jun A-S - hos opdrætter spiste han fint med sine søskende. Da han flyttede hjem til mig, var der lidt op ad bakke - han spiste, men ikke ret meget (heller ikke lækre ting som lever, dåsemad mm), og vi trænede faktisk spisning i form af "spis det her, så må du komme i haven/på tur osv som belønning", jagtlege med mad og andet i den dur og i dag spiser han ok, om end han altid er lidt til den tynde side, men ikke sådan kritisk.
    Han tåler ikke større, rå ben, så kaster han op, men ud over det, så har han ikke sart mave (det havde han lidt som hvalp/unghund), har fin afføring osv.


  • #12   17. jun Jeg nævnte for min dyrlæge sidst jeg var inde med Coco for og få librellaindsprøjtningen hvordan hendes spisemønster gennem tiden var og hun spurgte til om det var bugspytkirtelbetændelse. Det er hun (tror jeg) aldrig undersøgt for, men hun sagde at en betændelse kan køre lidt op og ned og den bliver især udløst af fedtholdig mad. Jeg ved ikke om jeg synes det passer med Cocos mønster, men vi aftalte jeg skulle komme ind og få lavet en blodprøve næste gang hun havde en "episode" med ikke at ville spise. De kan bedst måle det, når hunden har det dårligt.
    Men altså, som dig har jeg aldrig fundet en årsag til hvorfor spisemønsteret er så uens og til tider dårligt.


  • #13   17. jun Altså Sten får jo fedtholdig mad (vi samler på kalorier smiley ), så den del kunne for så vidt godt passe. Men min mor har haft en med bugspytkirtelbetændelse, og jeg synes der var en del andre symptomer også.
    Sten spiser faktisk godt nu langt det meste af tiden - i dårlige perioder måske 50 g under fodersækkens anbefalede dagsration, men for det meste faktisk en smule over... jeg vejer af om morgenen, og får han spist det hele, så får han tilbudt lidt ekstra, og det ryger ofte ned, hvis han må få det i snusemåtte e.l.


  • #14   17. jun håber virkelig som dig at de finder noget og det kan behandles ...

    jeg ved ikke om hunde kan have bindevævs lidelser, men jeg har og det har med alderen givet mig udtalt stivhed ...


  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 14 Emner: 34 Svar: 812
    #15   17. jun Ved du hvad han fik af homøopati og for hvad ?

    Hvis hun udfører osteopati på ham, så burde hun også have styr på meridian banerne.

    Dårlig motorik kan komme af flere årsager...... Manglende reflekser f.eks., men det tror jeg ikke på i dette tilfælde, hvor du har været så opmærksom på ham i al den tid, du har haft ham.









  • #16   17. jun De dårlige reflekser mente hun hang sammen med de lådninger han havde i lænden, og jeg tænker ikke, han har haft det altid, for det var ret tydeligt, og jeg har jo altid lavet meget targetting med ham - bl.a. giver han selv bagpoten ved negleklip, og hans "giv bagpote" føltes mindre fast og præcis end vanligt, og fik han sat poten med "oversiden" ned i min håndflade (altså som en knyttet hånd) så vippede han den ikke selv tilbage osv.
    Er ret sikker på jeg ville have opdaget det, hvis det havde været undervejs meget længe.

    Ift homøopati, så ved jeg ikke, hvad han fik - vi har snakket meget om hvordan hans adfærd gavde ændret sig, og det var mere målrettet adfærden end smerterne, for dem var der jo ved at være styr på, men han var blevet meget forsigtig og præget af, at ting harr gjort ondt, og derfor var han utryg ved dem. F.eks. at rulle om på siden til børstning, noget han har gjort siden han var få måneder gammel, men ikke længere turde - der var mange af den slags "åh nej, det gør nok ondt, så jeg må hellere lade være".
    Vi er startet helt forfra med mange af de dagligdags adfærd, og jeg har ikke mærket forskel i træningen med/uden det vi fik - men altså, det var tænkt som en hjælp til det, ikke noget "livsnødvendigt", og vi er jo godt på vej uden.
    Og igen - jeg har ikke den store fidus til det i forvejen, så tænker ikke det er den vej vi kommer til at gå. Jeg er ikke anti-alternativ behandling, men foretrækker noget, der trods alt har lidt evidens og giver mening (hvad andre gør, må de helt selvom).


  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 14 Emner: 34 Svar: 812
    #17   17. jun Det forstod jeg, var bare nysgerrig på hvad det var smiley

    Krydser for god bedring til og med ham smiley


  • #18   18. jun Kida's halthed på forbenet stammer fra stramt bindevæv hen over bækkenet. Sterilisationen og de fjernede kønshormoner har gjort at bindevævet mister sin smidighed, og det "klistrer" sig fast på musklerne smiley
    Her viste røntgen heller intet. Faktisk var hendes knap 10-årige led som en 2-årigs.
    Eneste behandling er massage, osteopati og vedligeholdstræning.


Kommentér på:
*suk* smerter igen

Annonce