Jeg blev sgu lidt træt…… {{forumTopicSubject}}
Bliver I andre også det?
Jeg har gået DcH program siden 2012, og målet med Ellie var at hun skulle blive en god DcH hund Der er godt og skidt i programmet, men for mig vinder det.
I sidste weekend stillede jeg så i en DcH konkurrence. Efterfølgende er der lidt snak med nogle dommere, og en dommer udtaler, at i vedkommendes optik kan man ikke få max point i fri ved fod og i spor i DcH, for de øvelser kan ikke gøres til perfektion
De andre dommere er (heldigvis) uenige, men det fik mig til at tænke over, om det er sådan i alle grene af hundesporten (udstillinger tæller ikke med her)?
Er der dommere, som altid dømmer skævt? Som fejlkigger, eller som vil have at noget udføres på en bestemt måde, på trods af at det ikke fremgår af programmet eller i øvrigt kræves af andre dommere?
Der er heldigvis mange dommere derude, men desværre ved man aldrig på forhånd i DcH, hvilken dommer der dømmer en given konkurrence. Så jeg slipper næppe uden om pågældende fremover. Men jeg må erkende, at lige nu er jeg glad for at næste DcH konkurrence er på den anden side af sommerferien
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 133 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.772
Hvis præstationen lever op til programmets beskrivelse, skal der da gives karakter derefter.
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 216 Hunde: 4 Emner: 283 Svar: 8.326
I nosework kan det være hvor stort område hunden må markere på for at blive godkendt. Nogle er virkelig strikse og siger hunden skal markerer lige på kilden, andre giver et område der er lidt større.
Men jeg har da heldigvis aldrig oplevet eller hørt om dommere i det jeg går til, der siger man ikke kan få top point i en øvelse. Det ville da heller ikke give mening at sætte et niveau der er fysisk umuligt at gøre.
sep 2017
Følgere: 523 Emner: 137 Svar: 10.250
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.082
Jeg har da absolut et billede af, hvad jeg synes er en perfekt fri ved fod - men DCH's kriterier er ikke helt så firkantede, og det er altså dem, der skal dømmes efter.
Man kan jo heller ikke trække fra en sit, fordi der gik 4 sekunder fra kommando og indtil hunden sad, bare fordi man synes det er pænere, hvis der kun gik 2, når ikke dette er et krav i programmet.
Så hvis det er udgangspunktet, så skal øvelsesbeskrivelserne jo ændres, så de reflekterer det. Og det får han nok ikke flertal for.
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1319 Hunde: 1 Emner: 202 Svar: 13.650
jun 2009
Følger: 50 Følgere: 253 Hunde: 2 Emner: 425 Svar: 10.637
Det bliver lige stramt nok, som om hunde ikke har lov til at være hunde mere.
Ved ikke, om det kun sker i hundeverdenen eller om det altid har været sådan, og jeg først har lagt mærke til det nu, men jeg synes da, det er lidt alarmerende.
aug 2007
Følger: 41 Følgere: 78 Hunde: 8 Emner: 512 Svar: 12.425
I rally er der til næsten hver eneste prøve, deltagere der får max-point (100), så der kan en bane godt blive gået til perfektion. Men jeg har endnu til gode at opleve nogen få max-point i DKK-LP?
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 59 Hunde: 5 Annoncer: 2 Emner: 340 Svar: 14.188
Imo er det korrekt, at der ikke kan gives top-points i lydighed, for der er ALTID noget, der kunne have været lidt mere korrekt, lidt hurtigere, lidt .. you name it ...
Men det er IGP - det er jo noget helt andet og der synes jeg at det er korrekt, at der dømmes på den måde.
Synes det lyder sært at det skulle være på samme måde i DCH ? Og min personlige mening om en dommer, der kommer med sådan en udtalelse, er, at vedkommende bare ikke er dygtig nok, og ikke burde bruges.
Man kan aldrig vide, hvad man bliver stillet overfor og det der er imo bare en demonstration af vedkommendes inkompetence.
feb 2013
Følger: 10 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.376
10 på sporet er bestemt heller ikke uopnåeligt: Hvis hunden går i sporet uden flak og ikke går det mindste over knæk, markere/samler op (genstande) og holder sig inden for tiden, så skal den vel et 10 tal. Det vil jo ikke være fair for os hundeførere hvis der er nogle 'hemmelige' krav vi skal leve op til, som vi ikke selv kan læse nogen steder.
En dommer der har den holdning, at der er øvelser man ikke kan få max i burde tage en snak med dommerudvalget i sin kreds. Det er ikke en OK holdning at møde hundeførene med i en klub der gør en del ud af at sige at de er for alle. Er det mon en af de dommere vi har fået, der aldrig selv har gået konkurrence med deres hunde? De har nogle gange nogle lidt sære holdninger om hvad man kan og ikke kan. Kan man ikke få 10 i FVF kan man jo i princippet heller ikke få 10 i fx stå, sit og dæk, hvor der jo er en opmarch med FVF.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.082
- hunden kunne måske løbe lidt hurtigere i fremadsendelsen, have et bedre greb om genstande i feltsøget osv... hvis man må dømme efter egne kriterier kan der da altid findes ting, man ville synes var bedre på en anden måde.
jun 2017
Følger: 43 Følgere: 260 Hunde: 2 Emner: 67 Svar: 3.023
Jeg sværger til at statistisk set er det nemmere at få 12 med yngre og mellem alder lærer end de gamle, der forveksler kravet til 12 med det gamle 13 tal, men det er slet ikke det samme
feb 2013
feb 2013
Der mangler vist lidt Der findes en beskrivelse af hvad der regnes for fejl og hvor meget de hver især skal trække.
sep 2017
Jeg var til noget IBGH, hvor vi fik fortrinlig for fvf. Altså mellem 96 og 100 point. Ud fra vores samlede resultat, fik vi helt klart tættere på 100 end på 96. Ugen efter fik jeg 8 i DcH, fordi dommeren mente at hunden “pressede” mig. Hun gik på præcis samme måde, som hun gjorde i IBGH. Og det er oven i købet blevet indskærpet over for DcH-dommere, at så længe hundens skulder er ud for førerens knæ, kan der ikke være tale om at hundne presser. Men pågældende sommer bryder sig ikke om at hunde går tæt
Jeg bliver bare ….. TRÆT!
jan 2006
Du skriver at du fik ml 96 og 100 i fvf i IBGH ?
Mener du ik det samlede resultat var i F ?
For fvf i en IBGH1 er jo “kun” 30 points ..
sep 2017
Det er i øvrigt ikke dét der er pointen, men jeg undrer mig såre over at der findes dommere, der synes de skal anlægge en skrappere bedømmelse, end i IBGH (og andet i det regi). Formålet med DcH har aldrig været perfektion og detaljenørderi, men derimod et program der bygger på samarbejde mellem hund og fører, kombineret med flere øvelser hvor hunden skal løse opgaven selvstændigt.
jan 2006
Helt sådan kan du ikke stille det op
Du kunne sagtens ha fået top F i fvf, selvom du var endt på samlet 82 eksempelvis.
Der er helt klare regler for, hvor meget man trækker i hver øvelse, der bliver dømt i F, SG, G, osv .. Men enig, der har ikke været meget at pille i, når dit samlede resultat er 95.
Jeg tror at du skal indse, at det ER forskelligt hvordan der bliver dømt i de forskellige sportsgrene. Jeg talte med en topudøver af LP en del år tilbage - og jeg var jo på det tidspunkt (er stadigvæk) helt på _øven over Florian Knabl´s lydighedsprogram til VM i Slovenien.
Hun så en stresset hund med "underlige bevægelser" og hun var ikke fan af dens vendinger ..i LP havde den ikke scoret ligeså højt som den gjorde til VM.
Der jeg vil hen er, at det du ser som fedt - ivrig hund, meget drift, meget arbejdsglæde .. ser de MÅSKE (jeg er ikke skide meget inde i DCH, men det er bare det indtryk jeg har fået af at have set et par konkurrencer) .. stress, unøjagtighed .. du ved ..
Og så er det jo bare at acceptere, at sådan er det i DCH. Om det er sværere er jo i og for sig p.. ligegyldigt. Det er bare anderledes dømt og skik følge eller land fly.
Ellers prøv at stille i en IGP prøve - så er det måske anderledes der ?
De nye prøver de har lavet - som har næsten ligeså mange bogstaver, som der er i alfabetet - har jo ikke rigtigt noget med IGP at gøre, så måske - MÅSKE - dømmer man anderledes der ?
Men Anne - lad være med at blive træt ...
Jeg har aldrig mødt nogen, som er SÅ begejstret for sin hund som du er det.
Du skal bare blive ved med at være stolt og fyre hende af .. at en enkelt dommer er et giga-kvaj .. _uck det !!!
Ellers er tiden måske blot kommet til at du skal over i PH / IGP ?? Who knows ..
Men ikke bliv en gammel, sur kælling ligesom undertegnet .. som har taget konsekvensen, valgt danske konkurrencer fra og udelukkende stiller i udlandet.
Det er både dyrt og besværligt .. men FUCK hvor er det også fedt, når man har den der fornemmelse af, at der blev dømt ordentligt !
Pøj pøj næste weekend
sep 2017
mar 2009
Følger: 25 Følgere: 27 Hunde: 6 Emner: 74 Svar: 2.525
"hvad nu hvis der kommer en som er lige det bedre end den sidste"
jan 2006
Jeg blev sgu lidt træt……