{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.173 visninger | Oprettet:

Andre menneskers hundehold... {{forumTopicSubject}}

...Skal man som udgangspunkt ikke blande sig i, hvis de ellers er på den rigtige side af lovgivningen. Det har i hvert fald altid været min holdning.
Nu kommer så det berømte MEN:

Jeg har en familie i min omgangskreds, som har haft en slædehund i en lang årrække efter principper jeg ikke er enig i, blandt andet alfa-teori og manglende tro på at race-egenskaber og -behov er en virkelig ting.

Den hund familien har nu er gammel, men har de seneste mange år fået:
2 x 15 minutters gåtur
0 træning
+9timers alenetid i skur om dagen
Alene om natten

Hunden bliver med jævne mellemrum - ifølge familiens eget udsagn - "lagt om på skjoldet" og fastholdt, så den lige kan lære hvor grænsen går.

Jeg har personligt aldrig set dem gøre noget der bryder loven, men har MANGE gange ytret mig om min holdning til deres metoder, delt artikler og generel viden for at få familien til at lempe deres alfa-teori.
Jeg har forsøgt at forklare, at en hund som fået opfyldt sine race-betinget behov er en velbalanceret hund.
Desværre er deres nuværende hund blevet ret så apatisk, og søger selv skuret hvor den i virkeligheden kan opholde sig både nat og dag nu. Det har givet dem en tro på at deres metoder giver en rolig hund.

Jeg har altid gået lidt med følelsen af, at det er svært at se og vide, men samtidig har jeg haft tanken, at det slutter jo når hunden en dag dør.

Desværre måtte familien igennem en tragedie, og på den baggrund har de nu anskaffet sig en hvalp som a: plaster på såret og b: legekammerat til deres 4-årige barn.

Jeg aner nu ikke mine levende råd, for jeg kan ikke rumme at se en hvalp gå det igennem den gamle slædehunde har været.

Hvad havde i gjort?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Andre menneskers hundehold...
  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

Følgere: 89 Emner: 24 Svar: 2.591
    #1   12. jun Meld familien til Dyreværnet.

Giv dem dyreværnsloven. Den bryder de nemlig.

§ 2. Enhver, der holder dyr, skal sørge for, at de behandles omsorgsfuldt, herunder at de huses, fodres, vandes og passes under hensyntagen til deres fysiologiske, adfærdsmæssige og sundhedsmæssige behov i overensstemmelse med anerkendte praktiske og videnskabelige erfaringer.

Hunden er et flokdyr og skal ikke efterlades alene det meste af døgnet.

• #2   12. jun Jeg tror ikke der er så meget mere du kan gøre, når du har forsøgt at informere og gøre dem klogere, når de ikke vil lytte.
    Desværre, for det er da helt vildt synd for hvalpen smiley
    Det eneste du kan gøre, som jeg ser det, er at droppe al kontakt med dem, så du ikke skal være vidne til det. Hvis du gør det, ville jeg nok personligt være helt ærlig overfor dem, og sige at mit hjerte simpelthen ikke kan bærer at være vidne til den behandling af hundene. Måske får det dem til at se alvoren i det, måske gør det ikke, men så er du ikke længere på sidelinjen.

Hvis du tror de faktisk ville gøre det og har økonomien til det, kunne du måske også give dem et hvalpe hold i gave, hos en der kører efter de rigtige principper, så de måske på den måde. Lærer det.

• #3   12. jun Ja, jeg må medgive at de bryder loven, Isabelle. Tror du oprigtigt at Dyreværnet vil gøre noget?

Jeg er med på at en anmeldelse vil også være at bryde kontakten til familien, men er klar til at gå så langt, HVIS der rent faktisk kommer noget ud af det.

Solvej, jeg ville give mange penge for at se dem ændre deres holdning, desværre kommer hunden ikke til træning om jeg betaler eller ej, så det er penge lige ud af vinduet, og det har jeg dem trods alt for kær til. En virkelig god ide ellers smiley

• #4   12. jun Jeg får helt ondt i maven, af at læse dit indlæg. Hvor er det bare synd, for både den voksne/gamle hund og for hvalpen. De fortjener SÅ meget mere og bedre!

Desværre tror jeg ikke, Dyreværnet kommer til at gøre noget, så længe hundene faktisk både får vand, mad og bliver luftet.

Personligt ved jeg bare, at jeg ikke ville kunne holde ud, at være vidne til det, eller høre om det, så der er slet ingen tvivl for mig om, at jeg ville bryde kontakten. Det har jeg konsekvent gjort, de gange i livet, hvor jeg har stået i tilsvarende situationer.

• #5   12. jun DB kan foretage bekymringsbesøg. Prøv at ringe 1812 og spørg om muligheden

Det er super synd og desværre en måde alt for mange hunde lever

Flot du reagerer. Det har jeg respekt for

• #6   12. jun Puh... jeg får det helt skidt smiley
    Personligt hverken kan eller vil jeg lukke øjnene for misrøgt. Jeg melder det, når jeg oplever det. Uanset om det drejer sig om hunde, heste, kaniner eller noget helt fjerde.
    Send en hilsen til organisationerne i området med beskrivelsen som her i tråden og anmod om et besøg hos familien.
    Sikke en ærgerlig skæbne for et dyr lavet til flokliv. Øv for nogle uoplyste mennesker!

• #8   12. jun Ih hvor jeg kender det. Jeg har selv en nabo, hvor jeg ofte har spurgt hende, hvorfor hun ikke finder et nyt hjem til hunden. Hunden var hendes kærestes, og så lidt som hun er hjemme hos den, er det noget biiiiiiiip.

Det værste er, at hunden får 1 kort tur om dagen, med mindre de går ned til hendes sommerhus, som så betyder en noget længere tur. Den øvrige tid hedder det besøg i haven.

Og når hun ikke er hjemme, hvilket er en del eftermiddage/aftner og de fleste weekender, så har hun en eller anden til at komme og lukke hunden ud i haven og fodre den.

Maden består mest af rugbrød med leverpostej, og den er så fed pga manglende aktivering og korrekt foder.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#9   12. jun At efterlade hunden i et skur 9 timer om dagen - og lade den være alene om natten også, tror jeg er nok til, at Dyreværnet aflægger familien et besøg. Det hjælper desværre nok ikke, men der er da en chance for, at familien tænker lidt over, hvordan de behandler hvalpen.

Jeg ved ikke, hvad andet jeg ville gøre, men FØJ at være nabo/vidne til den slags dyremishandling smiley

• #10   12. jun Jeg vil bestemt heller ikke mene man skal vende det blinde øje til, hvis man kan gøre noget. Men jeg tror desværre bare ikke at de bryder loven smiley
    Man kan så sagtens blive enige om at loven ikke er god nok, for selvfølgelig er det ikke ok forhold for en hund. Men det er jo bare før set hvor dårlige forhold de kan gå under uden nogen kan gøre noget.

Men det skader da ikke at prøve at melde det. Man kan da håbe de kan snakke fornuft med ejeren.

Når jeg siger jeg ville cutte kontakten, er det for trådstarters skyld. For jeg ved at hvis det var mig, ville jeg gå psykisk ned på at være vidne til det og ikke kunne gøre noget.
    Jeg beundre de der kan, for dyrenes skyld.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#11   12. jun Loven er bestemt ikke skarp og tydelig nok, men §2 er overtrådt. Desværre er den ikke overtrådt nok til en politisag smiley

• #12   12. jun Isabelle, men nu er den jo ikke længere alene, den har en hvalp som selskab smiley
    Med alle de sager man har set, hvor man intet kunne gøre, fordi de jo havde ly, mad og vand, så tror jeg ikke på man kan gøre noget ved det. og de kommer jo ud, bare ikke nær det vi andre vil mene er nok.
    Jeg er bestemt ikke uenig i at det er helt forkert og frygteligt for hundene, men lovmæssigt kan jeg bare ikke se at der er noget at komme efter, selvom jeg ville ønske af hele mit hjerte at der var.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#13   12. jun Som jeg forstår indlægget, er den gamle hund stadig alene i skuret det meste af døgnet.

Jeg ville bare gerne have Dyreværnet ud for at fortælle familien, at de overtræder §2 i Dyreværnsloven.
    Det er forfærdeligt, så meget der skal til, før der virkelig kan skrides ind smiley

• #14   13. jun Det er så træls, når man kommer i sådan et dilemma, hvor man kæmper forgæves for andres dyr, og alligevel ender med at indse, at slaget nok er tabt.
    Ikke desto mindre synes jeg også som flere andre, at du godt kan give det et sidste forsøg, ved at henvende dig til de respektive organisationer, og spørge dem til råds og så anmelde familien, hvis der vurderes, at de kan hjælpe dig.

Jeg tænker også på den fireårige, der allerede helt fra start, lærer hvordan man behandler en hund, for sådan gør mor og far, og uden at vide det, men et godt gæt må være, at bliver hvalpen "for voldsom" i legen med barnet, så skal den nok få at føle, at hvalpeleg også kan være strafbart. Jeg tænker ikke de vil slå den selvfølgelig, men dominans kan også skræmme en lille hvalp.

Jeg har selv oplevet en situation på dyteskuet i Roskilde, hvor en 8 årig pige, pludselig begyndte at sparke og slå løs på sin egen hest, og jeg blev vildt forarget, så jeg fik straks fat i moren, der stod lidt derfra, og spurgte om hun havde styr på sin datter, hvortil hun svarede, at hesten skulle jo vide hvem der bestemte. Og prikke over i'et var, at hun lige fik rost datteren, mens jeg stadig kunne høre det. smiley

Jeg håber du gør et sidste forsøg, men forstår også godt den frustration du fastholdes i, så længe det er så tæt på.

• #15   13. jun Jeg har snakket med Dyreværnet som virkede til at tage sagen seriøst.
    Jeg er ikke blevet lovet en opfølgning på sagen, og de kunne heller ikke holde mig informeret om hvad der sker i sagen. Jeg kan dog sige at det har givet mig en bedre følelse at ha' gjort bare noget.

Jeg har også taget mig sammen og fortalt familien at jeg har meldt deres hundehold, og at jeg er nødt til at trække mig fra alle situationer som involverer at jeg ser eller hører om deres hundehold. Lad os bare sige at den samtale sluttede ret brat...

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#16   13. jun Super godt, Karina - og præcis, hvad jeg ville have gjort smiley

Jeg håber SÅ meget, at familien tager deres måde at have hunde på op til revision. Du har gjort, hvad du kunne smiley

• #17   13. jun Hvor er du sej, Karina H - hatten af for dig!

Krydser fingre for, at din henvendelse kommer hundene til gode på den ene eller anden måde. smiley

• #18   13. jun Karina, du er eddermame sej smiley KÆMPE respekt!!!!

• Mikes mor
    Mikes mor Tilmeldt:
    nov 2023

Følgere: 69 Svar: 262
    #19   13. jun Mega sejt !!!! Især det du tog den med familien.
    Jeg havde kendskab til en større meget korthåret ung
    hund i januar som boede i en garage herude. Vi kan måske stadig alle huske hvor koldt der var i januar.

Kunne hører den morgen middag og nat når jeg gik forbi med mine egne hunde.
    Det skar i hjertet og så den en enkelt gang udenfor garagen.
    Anmeldte det til dyrenes beskyttelse og jeg kunne hellere ikke få at vide hvad det endte med.
    Men noget tid efter var der helt stille og hørte fra nogle naboer dyrenes beskyttelse havde været der og den ene havde endda set dem ta en sort hund med som de bar ud.

Det var en super dejlig følelse at vide man har hjulpet den måske til et bedre liv måske til en aflivning.
    Bare tanken om den ikke skal bo mere i en garage smiley og man ikke tog fejl er dejligt.
    For man bliver jo sådan lidt ah er det mig der overdriver eller osv.
    har ikke delt det herinde før nu fordi det faktisk var rigtig ubehageligt at være vidne til og snakken gik jo her i byen om hvor synd det var.
    Ved ikke om der var andre som også anmeldte det.
    Men det er jo os ligemeget bare den kom væk smiley

Kommentér på:
Andre menneskers hundehold...

Annonce