{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
432 visninger | Oprettet:

Erfaringer med Addisons {{forumTopicSubject}}

Hej HG,

Min hanhund skal ud og ha lavet en ACTH test i næste uge.
Dyrlægen mistænker atypisk Addisons pga. en (lille smule) for lavt kortisolniveau. Han har også en anelse for højt UREA og lavt B vitamin.
Alle andre markører er indenfor normalområde.

Jeg har selvfølgelig undersøgt og læst om Addisons, men jeg føler jeg mangler personlig erfaring, så jeg håber én eller flere af jer kender sygdommen.

Dyrlægen har forklaret, og jeg kan læse mig til, at han kan få et langt og normalt liv på medicinering.
Jeg er betænkelig ved to ting: bivirkninger fra medicinen og det faktum at han er en sensitiv hund som stresser utroligt hurtigt.

Tak for at dele jeres erfaringer smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Erfaringer med Addisons
  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 49 Emner: 13 Svar: 1.621
    #1   9. maj Jeg har ikke selv levet med Addison, men en af mine hvalpe fik det konstateret, da hun var lidt over et år.
    Hun levede i cirka ti år med medicin og havde, såvidt jeg ved, ingen nævneværdige bivirkninger.
    Held og lykke med din hanhund, Karina smiley


  • Karina H
    Karina H Tilmeldt:
    maj 2024

    Følger: 12 Emner: 1 Svar: 5
    #2   9. maj Tak, Isabelle smiley Det er meget rart med en solskinshistorie! Må jeg spørge hvordan det blev opdaget hos din hvalp?

  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 49 Emner: 13 Svar: 1.621
    #3   9. maj Chili ændrede adfærd overfor husets anden hund - blev sur på hende og bed ud et par gange. Derudover virkede hun indimellem lidt usikker på benene - såvidt jeg husker især på bagbenene. Familien var igennem en længere udredning, før en dyrlæge pludselig (som de beskrev det) sagde "ADDISON!" Det var en stor lettelse at få en diagnose OG en behandlingsplan smiley

  • Karina H
    Karina H Tilmeldt:
    maj 2024

    Følger: 12 Emner: 1 Svar: 5
    #4   9. maj Det er guld værd med dyrlæger som er kompetente smiley Og virkelig, virkelig godt at læse at det var en success med behandling.

  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 49 Emner: 13 Svar: 1.621
    #5   9. maj Nogle år senere fortalte en veninde (jeg ikke så så tit) om sin stakkels hund, der gik og faldt - var blevet underlig og havde det generelt skidt. Dyrlægen kunne ikke finde årsagen/kendte ikke sygdommen.
    "Er hun tjekket for Addison?" spurgte jeg, fordi symptomerne mindede om Chillis.
    Det var hun ikke, men det blev hun - og havde denne grumme sygdom. Desværre havde hun haft den for længe uden behandling, så det var for sent at gøre noget smiley


  • #6   9. maj Kida har netop haft en længere periode med nedstemthed, manglende appetit, opkast mv., og indledende blodprøver viste tegn på addison (lav kortisol, lav B12, lav AMYL, høj LIPA).
    Det blev dog afkræftet via ACTH-testen.
    Så erfaringen herfra er, at det trods symptomer og lavt kortisolniveau ikke behøver være addison.

    Vi ved stadig ikke hvad der er på spil her hos os, men med hyppig fodring og B12-tilskud, kan vi holde hende i trivsel.
    Vi afprøvede binyrebarkhormontilskud med voldsomme bivirkninger. Hun drak 4 L vand i døgnet pludselig og fik dårlig mave. Så det var i hvert fald ikke løsningen her.


  • Karina H
    Karina H Tilmeldt:
    maj 2024

    Følger: 12 Emner: 1 Svar: 5
    #7   9. maj En skam det ikke blev opdaget i tide, Isabelle. Jeg kan dog forstå at det kan være svært at mistænke Addisons smiley

  • Karina H
    Karina H Tilmeldt:
    maj 2024

    Følger: 12 Emner: 1 Svar: 5
    #8   9. maj Okay det er meget interessant, Malene. Bob har næsten 1 til 1 de samme resultater og magen til sygdomsbillede. Er i på jagt efter en diagnose eller vil i lade det blive ved tilskud og ændret fodring?

    Min dyrlæge sagde nemlig at hvis det ikke er addisons, så ville hun blot foreslå B12 vitamin i en periode og ændret foder(vaner). Jeg er dog usikker på om jeg kan trives med ikke at vide hvad der skyldes de "forkerte" niveauer smiley


  • #9   10. maj Vi har testet for alt man overhovedet kan teste for uden at skulle ud i MR scanning eller indføring af kamera.
    Hun er 10 år og skal ikke udsættes for mere.
    Så jeg finder ro i at hun er her så længe de fleste dage er gode.


  • #10   11. maj Malene, er hun tjekket for problemer med bugspytkirtlen? Det lyder bare meget lig det sygdomsbillede, vi har oplevet hos vores tæve.

  • #11   11. maj Karina, vores hund skal også testes for Addisons af samme årsag som din. Har før haft undersøgt sygdommen en del, da vores forrige hund var under samme mistanke.

    Så vidt vides lever de fleste hunde med diagnosen et lang og fint liv med rette behandling - så længe sygdommen opdages.

    Håber I kan få noget afklaring på jeres hunds symptomer smiley
    Er han tilfældigvis en toller? Fik nemlig at vide af min dyrlæge, at de har en hyppigere forekomst af den atypiske variant af sygdommen.


  • #12   11. maj Jeps, Anine. Det var det første, der blev testet for.
    Der er også taget røntgen af alle organer. Tyktarmen så lidt irriteret ud, men ellers fandt man intet.


Kommentér på:
Erfaringer med Addisons

Annonce