Fodder spørgsmål {{forumTopicSubject}}
Nu er jeg nysgerrig, da jeg gerne vil min kommende hund det bedste, så vil høre om dette er rigtigt eller forkert?
Kan man godt fodre skifte mellem smagene, så det freksempelt kan være Kylling den ene gang og den næste er det Lam?
Eller skader det maven på hunden?
Kan man også hvis man vil skifte mellem Foddermærker?
Eller skader det også hundens mave?
Grunden til jeg spørger er fordi jeg faldt i snak med en hvor jeg nævnte jeg godt kunne finde på med tiden at skifte og prøve andre mærker af, men fik af vide det må man ikke, da det skader maven på hunden og man kun må bruge det ens opdrætter bruger.
Nævnte også for personen jeg kunne finde på at skifte mellem smagene men fik samme af vide at det skader maven på hunden.
Passer det eller kan jeg sagtens gøre disse ting?
Vil selvfølgelig den første tid bruge det opdrætter bruger men tænkte bare i fremtiden når den spiser voksen fodder at så ville jeg gøre disse ting.
Grunden er fordi jeg tænkte at så var det altid nyt og spændende med forskellige smage, og fodder mærke skift er fordi jeg ville afprøve hvilke den vil kunne lide, har nogle mærker i tankerne jeg gerne vil afprøve.
Må indrømme jeg ikke tror på det skader, men vil selvfølgelig hunden det bedste så tænkte alligevel at høre udefra omkring det, i tilfælde det passer.
jan 2019
Følger: 1 Følgere: 54 Hunde: 5 Emner: 33 Svar: 2.265
mar 2023
Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 7 Svar: 69
Har også tænkt at bruge både fodderpiller og dåse vådfodder, købe rå ben hos slagteren der kan gnaves i osv.
okt 2023
Følgere: 85 Emner: 24 Svar: 2.550
sep 2017
Følgere: 523 Emner: 138 Svar: 10.244
Jeg startede i sin til med at gøre sådan, fordi min første hund havde utrolig sart mave, og min dyrlæge fortalte, at efter hans overbevisning gav variation stærke maver. Ingen regel uden undtagelser, og hunde kan selvfølgelig få allergi eller blive syge. Og så må man rette ind efter det. Men en sund og rask hund bør imo få lov at spise varieret
jan 2019
Følger: 1 Følgere: 54 Hunde: 5 Emner: 33 Svar: 2.265
mar 2023
Så giver det den får ved opdrætter i den første tid det er planen og efter det tænker jeg begynde småt at skifte lidt mellem smage og med tiden mærker.
Er rart at høre hvad i andre gør.
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1463 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 29 Svar: 30.423
Og der er ingen af dem der har sart mave.
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 87 Hunde: 4 Emner: 946 Svar: 17.499
Af mine har 2 af dem haft det sådan at når man kørte over fra et foder til et andet, eller gav "rester" så fik de tynd afføring de efterfølgende dage, så måtte jeg skære ned og skifte langsommere over ..
mar 2023
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 31 Annoncer: 16 Emner: 186 Svar: 10.482
Men jeg håber da, at opdrætter har vænnet hvalpene til meget forskelligt mad.
Det har mine egne hvalpe været vant til, og også de hvalpe jeg har købt.
jul 2009
Følger: 20 Følgere: 38 Hunde: 4 Emner: 78 Svar: 3.295
Jeg køber så andre slags hvalpefoder i mindre poser, og bruger dette som godbidder.
Der bruges mange godbidder her, og så foretrækker jeg, at det meste er et kvalitetshvalpefoder.
Sia får selvfølgelig også kødben fra slagteren, kaninører, Tørfisk og tørret kallun (føj hvor det stinker, men Sia elsker det).
Da jeg i sin tid avlede maltesere, sørgede jeg for at de havde fået flere slags tørfoder, råt, kødben etc., inden de flyttede hjemmefra.
Så når tante Elvira kom på besøg og stak hvalpen et eller andet ved julebordet, så landede hvalpen ikke hos dyrlægen
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 133 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.758
Jeg vil anbefale et fast, godt grundfoder i vækstfasen, og så supplere med alt muligt forskelligt, så får man det bedste fra begge verdener: stabil vækst og ledudvikling samt stærk mave.
Ikke alt foder egner sig til alle racer i vækstfasen, så det er godt givet ud at læse lidt op på ernæring.
mar 2023
aug 2021
Følger: 10 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 44
Fodder spørgsmål