{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.528 visninger | Oprettet:

Træningsteknik (Kontakt) {{forumTopicSubject}}

.
Træning i linie. - Træning: fri ved fod.

Ting man kan bruge er :

Bold m / u snor, bideskind, bidepølse eller en ting som hunden er meget glad for.

Man går ud et sted, hvor der er lidt god plads, og starter med at lege med hunden, man kaster den ting man nu har med, (hunden er i snor) og så løber hf. og hund ud efter tingen, og så leger hf. og hund sammen, der kan værer trækleg, og hunden vinder hele tiden.

Når man synes at det er nok, så bytter man bolden med en godbid, fortæller hunden (Nej hvor er du skrap). roser hunden..

Nu for man hunden ind på plads, hunden på venstre side af hf.

Hf. sætter bolden op under hagen, og så begynder man at gå, når hunden ser op på hf. løfter denne hagen og bolden falder mod jorden..

Nu begynder man igen legen imellem hund og hf. og når det er nok, siger hf. "SLIP" til hunden og bytter med en godbid.

Når hunden er øvet i denne øvelse, kan man tage linen af, og så træne den samme øvelse uden line..

Denne øvelse vil hund og fører blive et team, hvor der er kontakt imellem hf og hund.

Træner man 5 min med denne øvelse, så går der ikke ægen så trækker hunden ikke mere i line..

Gå ud og afprøv det på din hund, leg med din hund, også når du leger med hunden, opnår du kontakt.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Træningsteknik (Kontakt)
  • #1   8. okt 2007 Lyder som en rigtig god øvelse.. Tak for tippet ;o)

• #2   8. okt 2007 hvad så hvis man ikke kan finde nogle ting hunden er glad for så den gider rende efter eller bide i?????

ellers god ide....

• #3   8. okt 2007 Mette P

Så er der et eller andet ved dig, som hunden er totalt ligeglad med, du skal gøre sig spændende og intersant overfor hunden.. Så hunden bliver glad for dig.

• #4   8. okt 2007 En tilføjelse, som kan bruges fra hvalpen lige er kommet ind af døren, otte uger gammel.

Hver gang den lille kigger i øjnene, giv den en godbid. Ros og beløn så snart den opsøger øjenkontakten - den øjenkontakt er en guldgrube senere.

Husk altid at forlang øjenkontakt efter en "på plads" kommando ;o)

• #5   8. okt 2007 schæferbanden- jaja, jeg kan ærligt sige at det ikke kan lade sig gøre med min hanbullmastiff..... har prøvet i de første 2-3 år med ham...

• #6   8. okt 2007 Mette P, når du laver boldmotivation (eller bruger andet, som hunden er glad for), så skal du pirre til dens byttedrift. Det gør du ved at simulere at den genstand, du har er en hare, der løber væk fra hunden.

Genstanden skal være nede på jorden og lave svingende bevægelser foran hunden. Fuldstændig som en hare, der flygter gør.
    Jo mere liv, jo mere byttedrift.

MEN - der er nogen hunden og nogen racer, der ikke har skyggen af byttedrift i sig, og der vil det være langt lettere at motivere den ved hjælp af godbider.

• #7   8. okt 2007 ch- ja, han regere kun ved godbider og mig, selvfølelig... Min tæve er helt anderledes, heldigvis.. han er meget tung at træne med...

• #8   8. okt 2007 Ai hvor er det bare kanon-beskrevet gode råd! Jeg vil straks kaste mig over at prøve dem..

Vi har haft svært ved at få kontakt med stella under træning, men det kan vi godt nu, bare ikke når vi træner "gå pænt", så er hun nærmest imun overfor meget, men tror da klart dette er noget hun vil fange og elske.

Så, tak schæferbanden og kc. smiley

• #9   8. okt 2007 C H

Ja, det er jo hundens indbygget byttedrift, man skal vække,,

Og det gører ved at genstanden er i bevægelse.. eller man gør den "leven"

Men hvis hf. er en "død svær" - så bliver hunden osse derefter.

• #10   8. okt 2007 der er heller ikke noget federe end en hund der går med sin ejer som er boldmotiveret..... den er helt opslugt i sin ejer..

• #11   8. okt 2007 schæferbanden- det lykkes mig at dræne min hanhund totalt, da han var hvalp pga. boldmotiveingen og jeg havde ok træner, men de havde ikke kendskab til bullmastiff.... Men han er meeeeget tung at danse med...

• #13   8. okt 2007 mette: he he ja har samme problem ..Fidel jagter ikke noget som helst bliver hels bare ved siden af mig ...gode råd??? :o)

• #14   8. okt 2007 På vores hvalpehold er det at lære boldmotivation noget af de sværeste for nye hundeførere - det kræver noget kondition og noget teknik for at få de rigtige bevægelser i bolden.

Men når den først sidder der, så lønner det sig, for hunden (eller de fleste) kommer til at elske at arbejde for den bold.

Jeg vil dog hurtigt indskyde, at jeg ikke har forstand på andre racer end schæfer i denne henseende... Deres byttedrift er temmelig nem at vække, det ved jeg ikke om er gældende for andre racer, og i så fald hvilke de er eller ikke er...

• #16   8. okt 2007 britt- hehe, nilsson er 4 år denne mdr. og har lige opdaget der findes pindsvin... måske skulle jeg bruge sådan et ;O)))

men giver ret i at det er en kanon øvelse og jeg kæmpede de første år fordi jeg ville bruge den bl.a. til udstilling... det kunne have set godt ud...

• #17   8. okt 2007 Mette P

Som CH beskrev højre oppe, så er der nogen hunde, som ikke har byttedriften i sig, den skal man nok grave lidt dybere efter..

Men gå ude med din hund og leg med bold med den, og så prøv ad denne vej.

• #18   8. okt 2007 Jer, der ikke kan få hunden i drift med boldmotivation synes jeg skal gå over til at bruge godbider og eventuelt klikker. (Det har jeg ikke selv meget erfaring med, men kan se, at det er et fornuftigt alternativ, der dog dræner lidt af driften hos hunden)

Når man udelukkende bruger godbider er hunden oftest ikke så hurtig, som når den er driftet op på en bold, men den kan tilgengæld lære at gøre tingene yderst korrekt. Man kan styre sin hund hvoren man vil ved at have godbiden lige foran dens næse.

En "plads" kommando:
    Hunden sidder foran dig og du siger "på plads". Du tager godbiden, sætter foran dens næse og går selv et par skridt fremad således at hunden vender og går med dig på venstre side. Godbiden stadig lige foran næsen på hunden. Du stopper når hunden er i en god position ved din venstre og fører samtidig din hånd lidt tilbage og lidt op, stadig godbiden foran næsen på hunden. (Den må meget gerne røre næsen og hunden vil ganske givet napse lidt i dine hænder for at få fat i gufferen - det må den gerne lige nu).
    Denne bevægelse fører hunden ned i "sit" position. Beløn, når du har øjenkontakt.

Dette er en færdig øvelse - den skal selvfølgelig deles op under selve indlæringen..

• #19   8. okt 2007 Nogle hunde har altså bare ikke så kraftigt et instinkt som andre. Jeg har en veninde der ejer en kleinspitz.. Lige meget hvor spændende hun gør en bold eller andet, så gider han det ikke.. Det fanger slet ikke hans interesse.. Det gør godbidder til gengæld, så det er det hun bruger..

Ellers er en god kontaktøvelse også at proppe en guf i munden mens hunden ser det og lære at godbiderne kommer fra munden.. På den måde lærer hunden også at tage kontakt til ansigtet og bliver ikke så fokuseret på hænderne.. smiley

• #20   8. okt 2007 bold????? han bliver bare sur på mig... for at please mig kan han lege med en gren i 5-10 min.

• #21   8. okt 2007 det eneste der kan få fidel op på mærkerne er mekanisk legetøj og katte ..dem vil han lege med :o)

• #22   8. okt 2007 I øvrigt - forlang altid øjenkontakt i en øvelse, når det kan lade sig gøre..
    Et indkald er fantastisk til det.
    Efter indkaldet og hunden sidder foran, belønnes først når der er øjenkontakt.

Træn også øjenkontakt derhjemme mere aktivt. En god bunke guffer (der kan gå mange til, så husk at trække fra i foderet) og så ned sammen med hunden på gulvet.
    Når hunden kigger på dig, belønner du - kobl eventuelt en kommando på. "se på mig" eller "kig" eller "kontakt" eller hvad du synes.
    Hvis vi vælger "kontakt" som kommando:
    Du siger. "kontakt" og når hunden bevæger sine øjne mod dig, belønner du. Mange gange... Forlang langsomt længere tid, den skal have øjnene i ro inden den belønnes.
    I starten flakker øjnene fra godbid til øjne - sørg altid for, at godbiden kommer fra dit ansigt. Det letter processen en hel del ;o)

Husk, at du har max tre sekunder til at belønne - men her må det meget gerne gå stærkere..

• #23   8. okt 2007 Britt har du prøvet med et stykke skind?

• #24   8. okt 2007 har prøvet alt næsten ..det er spændende i et par minutter og så er det slut... tror simpelthen ikke han har drifterne.. han kan stå og kigge når rosa løber efter ting og får godbidder for det

• #25   8. okt 2007 Dina.....den øvelse er super hvis hunden kan gribe.

Jeg laver den med Carlos som ikke ejer noget i nærheden af drift. Han har tilgengæld labbe i sig, så madglæden dominerer ham totalt ;o)

En skinketern i munden og så ellers spytte ud når alt er fint.

• #26   8. okt 2007 Har heldigvis en hund der er ekstremt fokuseret på alt hvad der bevæger sig. Så er vildt spændt på at komme hjem og prøve dette af.. Sikker på det kommer det at fungere rigtig godt.

• #27   8. okt 2007 Men det er også et spørgsmål om hvor konsenkvent man selv er, og hvad man forlanger af hunden..

Mange hudeejer ved ikke hvad eller hvordan man træner kontakt øvelsen..

De har en eller anden forstilling om, at alt skal prøves og afprøves, og går det ikke lige som man havde tænks sig, så prøver man noget nyt - og dette virker heller ikke..

Og hvor er man så henne, og hvorlangt er kan kommet,, ingen steder..

For hunden har ikke fatte en brik af hvad det er man forlanger / forventer af den..

Det vil sige, at man bliver nød til at slette alt det man har prøvet at lærer hunden, som ikke er lykkes..

Er du først kommet hertil, så er der kun en ting at gøre, - Start forfra og søg råd og vejledning - så kan det måske rettes op.. så der kommer noget positivt ud af det..

• #28   8. okt 2007 Britt, hvis du kan få ham til at tænde et par minutter, så har du et udemærket udgangspunkt for at gå videre - så handler det om, at du skal have udviklet din teknik. Hunden har driften, det er et potentiale..

Hvordan leger du med genstanden? Laver du de såkaldte byttebevægelser? Og husker du trækkeleg, når hunden vinder genstanden?

• #29   8. okt 2007 Byttedriften:

Stand: Sidder - Ligger - Står - Afventer - Halsgivning
    Jagt: Bevæger sig - Søger
    Forfølgelsen: Lokalisering
    Springet: Energien i arbejdet - Miljø
    Trækken til jorden: Bevogtning bliver stabil
    Rusken: Opstår det, så lad hunden gennemleve det. - Overse det - det forsvinder af sig selv, når hunden elsker at gå videre til - Bære byttet.
    Bære byttet: Flokinstinktet

• #30   8. okt 2007 Britt.........Det gælder om at stoppe mens det er allermest sjovt og hunden er i det røde felt.

På den måde kan du med tiden "trække" det ud, så han holder driften længere og længere.

Jeg havde problemer med Effie og bold (har altid brugt godbidder), men det var løsningen. Og det gik stærkt, så sad den der.

• #31   8. okt 2007 Jeg har lige fundet en filmstump på You Tube, som viser de bevægelser byttet laver, og som hunde kan tænde på - dem, der skal simuleres når vi laver boldmotivation:

http://www.youtube.com/watch?v=CxCOXitvpD8&mode=related&search=

Når vi laver bevægelserne skal de være lidt hurtigere end dem som kaninen laver her. (Den ser i øvrigt ud som om, den har mere byttedrift end hunden :o)) )

• #32   8. okt 2007 ja jeg rusker med genstanden ..og lader ham få den.. prøver så at gå væk med den for at få ham med ..
    han mister dog hurtig lysten ligemeget hvor tosset jeg så står med den ...hvis jeg derimod tager en fjernstyret bil frem ..blir han helt elektrisk og hopper og danser rundt..den er jo lidt svær at øve med :o)

• #33   8. okt 2007 Dansk Spids er en race der heller ikke indeholder den store jagtdrift. Hvis jeg kan få Zif til at løbe efter en bold eller pind een gang er det stort. Nu er hun så også 9 år og jeg har ingen problemer med kontakten....heldigvis.

• #34   8. okt 2007 C H - Det ser jo nærmet ud som om at kaninen er ved at give den lille vuf nogle gode dask :o)

• #35   8. okt 2007 Britt, når han løber efter bilerne, så er det netop fordi de rammer de bevægelser som den kære kanin ;o)

Den bevæger sig frem og tilbage på gulvet - den laver ikke hop og spjæt, men når din hund tænder alligevel, så tyder det på at den har en fremragende byttedrift ;o)

Hvis du laver de bevægelser som det mekaniske legetøj laver, gør det i hundehøjde, og gør det levende nok, så skal du se løjer ;o)

• #36   8. okt 2007 Hundehøjde = på jorden ;o)

• #37   8. okt 2007 Lige et lille tillæg inden jeg går i gang med de huslige pligter:

Brug aldrig en motivation hunden har fri adgang til.

Vælger man bold, skal der ikke ligge 40 i hele huset. Der skal kun være en bold, og det er belønningen.

Ingen træning, ingen bold.

Den fejl har jeg selv lavet, så ved hvor stor betydning den har ;o)

• #38   8. okt 2007 jeg må prøve og komme ud og spille klovn ...vil jo gerne han får gjort noget han synes er sjovt og spændende og at jeg får lært ham nogle ting ...udover bare at sidde og give pote ...og holde sig tææææt på mor altid

• #39   8. okt 2007 britt A
    Når hunden rusker, lokker du hunden hen til dig, og så tager du fat i genstanden, og laver trækleg, du lader hunden vinde bytte, og så lokker du hunden hen igen iog lave ruske lege med hunden..

Når du synest at det er nok, så løber du og hund tilbage til bilen, og lader hunden tagre bytte med ind i bilen,...

Nu har hunden fået udbytte af byttedriften.. og bringer buttet hjem til flokføreren..

• #40   8. okt 2007 Kisser kom engang med det forslag, da vi sku op til prøve, at ha en rød pølse i munden for at få hundens kontakt - dog ikke noget vi ku gøre brug af, men det var der andre der kunne... ;O)

• #41   8. okt 2007 Britt A, god fornøjelse - og glæd dig til at få lidt sved på panden... ;o)

Det er både hårdere og sværere end det lyder :o))

Til gengæld morer man selv og hunden sig kosteligt..

Hov - en sidste ting. Husk at alt leg med bolden/skindet foregår hos dig. Kast det aldrig væk fra dig, men træk om kap og lad hunden vinde byttet. Gentag et par gange, men brug højst 5-10 minutter på det ad gangen. (Så kan man alligevel heller ikke mere selv ;o) )

• #42   8. okt 2007 taget til efterretning ..glæder mig phyyy ;o)

• #43   8. okt 2007 Som et par har været inde på, så er der hunde, som aldrig kommer til at tænde nok på byttedriften.

Jeg var på redningshundekursus en hel weekend med en dreven politihundetræner, hvor vi kørte på byttedriften. Vi måtte erkende, at Lykke er og bliver en 'godbidshund'. Det gør nogle ting lidt vanskeligere, for hendes interesse vækkes ikke så nemt af legetøj. Hun kan måske få skærpet byttedriften en del med intens træning, men træneren mente faktisk ikke, at det vil være arbejdet værd. Hun har ikke behovet for at ruske et bytte og bære det rundt, så vores 'bærefase' er nødt til at bestå af en lille løbetur, hvor hun så får nogle godbidder i stedet. Hun bliver meget glad for den afslutning på en god øvelse, f.eks. hvis hun har fundet en figurant.

Men bortset fra det, så er det en knaldgod ting at øve diverse kontaktøvelser fra hunden er ganske lille.

• #44   8. okt 2007 PS. Jeg har endda købt et rigtigt kaninskind, men det er ikke spændende ret længe af gangen. Især ikke hvis det ligger helt stille.

• #45   8. okt 2007 vi har det samme med chrissie, ingen bold motivation overhovedet.. æv æv.. Diego er på bold og godbider, kører rigtigt godt på begge dele...

Da jeg havde min gamle schæfer var han kun på bold og ikke andet... han ville ikke ha godbider...

• #46   8. okt 2007 Der var kun en enkelt hvid schæfer blandt de 12 deltagere, der heller ikke tændte nok på byttedrift. De andre schæfere, labrodorer osv., de fungerede fint til byttedriftsøvelserne. Så står man der med sin lille vuf... yes, det er fedt med en 'godbidshund' hehe... Hun er nu skøn alligevel... og arbejde vil hun heldigvis gerne ;o)

Kommentér på:
Træningsteknik (Kontakt)

Annonce