{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.244 visninger | Oprettet:

Halt hund. {{forumTopicSubject}}

Hej folkens.
Vi har ret meget brug for hjælp nu. Nu kan vi ikke lide at humpe mere smiley

Her kommer hele historien :

For (ca.) 3-4 mdr siden, nlev Max påkørt af en bil.
En veninde og jeg spillede fodbold med ham ude på vores mark, da en bil kom kørende ude på vejen.
Max kiggede på bilen, og løb så ind i/foran den, skråt forfra.
Han faldt nærmest tilbage på asfalten, og løb så pivende hen til mig og min veninde, som nu var i totalt chok.
Han kom hen til os, og lagde sig, og lå og pev lidt (tydeligvis fordi vi havde stået og råbt af ham da hen løb imod bilen).
Vi kiggede på ham, og han virkede, utroligt nok, hverken varm, hævet eller øm eller noget.
Vi fik ham så op og gå, for at se om han haltede.
Der var ingenting at se.
Vi besluttede os så for at gå stille rundt med ham, så han ikke 'blev stiv' eller noget.
Han var dog noget slukøret resten af dagen/aftnen.

Mine forældre havde været til fødselsdag om aftnen/natten.
Om morgnen da jeg vågnede, kom min mor hen og spurgte om jeg vidste hvad Max havde lavet.
Han haltede på <b>venstre</b> forben. Egentlig ikke SÅ forfærdeligt meget, men lidt.
Så fortalte jeg hende så hvad der var sket.
Vi besluttede så at give ham ro, og se det an en uges tid.
Men det blev hverken værre eller bedre.

En uge efter, tog min mor så Max til dyrlægen. men de kunne ikke finde eller mærke noget, men han var dog blevet lidt udadstillet (fransk) på venstre forben.
Vi skulle så igen se det an, og hvis der ikke skete fremskridt skulle vi komme igen, med henblik på røngten.

Igen skete der ingenting..
Min mor ringede så til sin veninde, Anette Iversen, som går ind for alternativ behandling, såsom healing.
Hun fjernhealede så Max, og kom frem til at han havde følt at hans negl havde siddet fast i vejen, og han sådan havde forvredet den.

Han har så nu været meget let halt, hele sommeren.
Men han viser virkelig ingen tegn på smerte, og han løber og hopper og springer ved enhver anledning.
Har bl.a. sprunget over en hæk på 170. Ö (fordi hans bold blev taget af vinden og fløj over ;s)

Her i mandags havde vi så dyrlæge til hestene.
Vi bad hende lige om et kig på Max, og hun sagde at hun ville ikke være bekymret, og at det nok gik i sig selv igen.
Godt nok så.

Dagen efter havde min mor og søster, Max i skoven.
På et tidspunkt så han en fasan, som han så spurtede efter.
Da han kom tilbage, var han mere halt end nogensinde før, han støttede kun lige på <b>højre</b> forben!

Men der var stadig <i>intet</i> at mærke, og han var ikke øm nogensteder.
Min mor er (menneske)massør, og chekkede både hans skulder, ben og ryg, uden nogen form for reaktion.
Meget sært.
Igen så vi det så an en uge, selvom det var meget hårdt at se ham sådan.

I torsdags tog vi så til dyrlæge igen.
Dyrlægen undersøgte ham så.
Men der var stadig ikke den mindste reaktion, ligegyldigt hvad hun gjorde. Hun så ret frustreret ud, for der var intet at mærke overhoved, sagde hun.
Det eneste der var, var at han var lidt rød mellem trædepuderne, men det var sandsynligvis bare at han havde trådt på et eller andet, det betød intet, og heller ikke der var han øm.
Hun mente ikke det ku betale sig med røngten, for han har jo ikke brækket noget.
Så han fik et skud smertestillende, andet kunne hun ikke gøre.

Så vi gik så hjem, og det eneste vi fik ud af det, var at det muligvis evt. ku være en form for vokseværk.

Men hallo, han har været halt næsten halvdelen af sit korte liv nu, det kan da ikke passe det bare er vokseværk??? ;s

-
<i>undskyld det blev så langt, men vi er ret desperate for bedring efterhånden, og syns i sku ha alle dealjer med, i så fald nogen har en idé om hvad der kan være sket</i>?

Hjælp os smiley

-Max & Susanne

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Halt hund.
  • #1   6. okt 2007 Jeg ville få en kiropraktor til at kigge på ham.

• #2   6. okt 2007 Det lyder ikk godt men hvis det var mig ville jeg da banke i bordet overfor den dyrlæge, eller ta til en anden og få en andens mening smiley

• #3   6. okt 2007 Vil lige sige at en hund godt kan have vokseværk i så længe, som jeres Max har været halt.. var selv ved at tro at Kiara var blevet det, og der fortalte dyrlægen at hvis det viste sig at være vokseværk skulle hun holdes i ro i meget langt tid, og at hos nogle hunde kan vokseværk være meget værre end hos andre.. så det er altså en mulighed.. men at det lige kommer når det passer med at han bliver ramt af en bil, det kan jeg så ikke forklare..

• #4   6. okt 2007 ***René** *
    Jaa, ku være.

Dorthe B
    Vi har selv tænkt det samme, for hun var ret ung, hende der undersøgte ham.
    Men ok, det jo også svært at konstatere noget, når han ikke reagerer på <i>noget som helst</i>, men alligevel blir ved med at humpe.. smiley .

• #5   6. okt 2007 Sonja M - Spot or not, I think she's hot smiley M
    Præcis, dyrlægen sagde os at de tungere racer, som Max, ofte havde problemer med det i den alder.
    Men det var jo netop efter det med bilen, at han ikke har været haltfri overhoved.
    Vi forstår bare ikke hvorfor det efter hans lille jagt, pludselig blev forværret 10gange, og så på det andet ben :s

• #6   6. okt 2007 måske han bare løber for hurtigt og er for ivrig,
    og derved kommer til at forstrække noget..?

Min fætter har hvertfald en dobberman som er en værre
    klodsmajor, den kommer til skade hele tiden med sine ben,
    fordi den har så travlt, og er så ivrig...

• #7   6. okt 2007 Ville også sige at I skulle få en kiropraktor på.

Jeg har altid fået at vide hos dyrlægen at Luna havde det fint. Men jeg har lige haft hende til en kiropraktor og hun var bestemt ikke fin..

Så det ville jeg nok gøre..

• #8   6. okt 2007 Jeg kan ikke se noget i din historie, der udelukker vokseværk, nok tværtimod.

Vokseværk viser sig ofte ved overanstrengelse og kan gøre meget ondt på hunden. På andre tidspunkter generer det mindre og er derfor mindre udtrykt.

Vores gamle schæfer havde det i næsten to år af sit liv, on and off.
    Nogengange var det væk et par måneder og kom tilbage, andre gange var der i uger ad gangen. Nogengange kun en dag eller to.

Det, der virker på vokseværk er smertestillende i de dårlige perioder og så ro, ro, ro. Ingen voldsomme fysiske bevægelser - det er selvfølgelig helt umuligt at undgå med en unghund, men man skal ihvertfald ikke opfordre til den vilde leg og spring.

Man kan tage røntgenbilleder og få konstateret om der er vokseværk - eller panostitis, som det også hedder. Dyrlægen kigger efter nogle vækstlinjer på rørknoglerne, men diagnosen er ikke sikker. Hunden kan godt have symptomer uden man kan se det på billederne.

Jeg ville google lidt på vokseværk, panostitis og knoglemarvsbetændelse, hvis jeg var dig - og få en fornemmelse for, om symptomerne stemmer overens med hundens...

• #9   6. okt 2007 Man skal bare passe på med at "stirre" sig blind på diagnosen vokseværk.....

Det havde Fie ifølge dyrlægerne et års tid og det viste sig hendes on/off halten skyldtes helt andre ting.

• #10   6. okt 2007 Enig Rene ;o)

Men man skal heller ikke gøre det modsatte ;o)

• #11   6. okt 2007 En tur til en kiropraktor vil da aldrig kunne skade.. Er der ikke noget, jamen så er der ikke noget..

Og da jeg skrev mit indlæg oppe, var det både med René og Fie's historie (og min egen Luna's oplevelse) i baghovedet..

Især når nu dyrlægen ikke kan finde noget..

• #12   6. okt 2007 C H

nej da *S*

En kiropraktor er ikke så stor en udgift i forhold til en dylæge og de finder ofte ting som ikke kan ses på røngentbilleder.

Og er der andre "skævheder" vil de blive rettet på samme tid smiley

• #13   6. okt 2007 Personligt er jeg lidt forsigtig med kiropraktorer fordi nogen manipulerer temmelig hårdt. Men det er jo forskelligt fra behandler til behandler - det handler om at finde den rigtige. Hvordan man så end gør det...

Det jeg først og fremmest ville gøre var, at insistere på et røntgenbillede hos en dyrlæge - problemet er så, hvilket ben, der skal fotograferes, og hvornår...
    Og så ville jeg give hunden en masse ro og motionere hjernen mere end fysikken.

• #14   6. okt 2007 Igen kan jeg blot sige at mange ting ikke kan ses på et røngentbilled.

Fie´s ryg sætter sig af og til og på billederne ser den helt rigtig ud, de få mm, det drejer sig om kan ikke ses på billederne og når ryggen sætter sig, trækker hun højre bagben.....

Blandt andet derfor jeg mener man intet gør forkert hvis man lige får en til at kigge på hunden.

De 2 jeg har haft på Fie har været super gode.

Nå tråden skulle jo ikke udvikle sig til denne debat *G*

• #15   6. okt 2007 Man starter altid med at udelukke det mest sandsynlige og går videre derfra.

Jeg synes måske nok, at dyrlægen bør arbejde i at udelukke vokseværk, men kan ikke se at noget som helst indikerer, at det IKKE er det.

Vokseværk er almindeligt hos store racer og kan vare fra de der er få måneder til de er halvanden til to år.

Hootcie, selvfølgelig gør det ondt på hunden - og det gør vokseværk også. Det er en meget smertefuld tilstand for hunden, der ikke kan sammenlignes med vokseværk hos mennesker.
    Heldigvis er den uskadelig og går over igen, men det kan være strengt i den periode, det står på.

Diagnosen skal ikke være en sovepude, men det ER almindeligt og skal derfor også tages seriøst - det behøver ikke altid at være det værst tænkelige, når hunden skranter...

• #16   6. okt 2007 1. Det kan sagtens være vokseværk, som resten af flokken også skriver.

2. Se og få taget det røntgenbillede!!! !!! Jeg synes at det er lidt underligt, at dyrlægen ikke har foreslået det.

Selv om det at den halter på forskellige ben, tyder mest på vokseværk, men hvis den har noget med et ben, så skåner de ofte dette ben, og kommer nemt til at halte med det andet, fordi det så bliver overanstrengt.

• #17   6. okt 2007 Jeg ville klart røngten før andet.

Man får besked med det samme, og dermed udelukke og kikke på andre ikke synlige ting ting allerede samme dag.

Vælger man modsat kan man bruge tiden forkert.

• #18   6. okt 2007 Jeg ville ta til en dyrlæge,som har forstand på ben og knogler og får taget røngten... De kan osse henvise til kiropraktiker smiley
    Nu kan jeg se at der er rotte i hunden og hvis han har samme smertetærskel som mine hanner har haft,kan en dyrlæge trække ham fra hinanden uden i får en smerte reaktion.. meget belastende når man står og skal finde en diagnose... Så derfor afsted til en dyrlæge med speciale

• #19   6. okt 2007 __Tak for rådene allesammen.

Annika C - Hun sagde det var en mulighed, men at det sandsynligvis ikke ville vise noget..

Kommentér på:
Halt hund.

Annonce