{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mærkning
  • #1   15. dec 2023 Det er da alle tiders, speciel for vores katte.

• #2   15. dec 2023 Ja for pokker, endelig!

Hvis det er alle ejere, men jeg synes ikke jeg kan se om det bliver det?

• #3   16. dec 2023 For hunde vil det jo ikke være den store ændring ud over at det, så vidt jeg kan læse, vil følge hunden på tværs af grænser.

For katte ville det da være fedt, at der kom krav om registrering - jeg har dog rigtigt svært ved at tro, at politiet rykker ud, hvis jeg anmelder naboens uregistrerede kat. Og hvis ikke nogen håndhæver lovgivningen, så får den jo ikke meget effekt.

Hvorfor skulle det ikke være alle ejere lens? Der er da ikke angivet nogen undtagelser.

• #4   16. dec 2023 Jeg synes bare det står som om det er registrerede opdræt og ikke alle. Der blev jeg i tvivl. Jeg synes det er lidt uklart stadig præcis hvordan man i givet fald skal nå alle fødte katte der formidles mellem danskere.

Min fleste reaktion var at juble men så blev jeg i tvivl om dette virkelig er en sidestilling med hunden - noget jeg har talt for i årevis

Jeg tror naboens ikke registrerede kat vil anses som ejerløs hvis du klager

Du vil så skulle bringe den til en scanner og så vil ejer nok få en chance for at få det gjort eller en stor bøde som i England

Hvis det er alle ville det frigøre nogle ressourcer ved dyreværnsorganisationer herunder kredsformænd der kan scanne og rykke ud

Jeg tror ikke det er politiet, kun hvad angår en eventuel bøde

For internaterne ville det give mulighed for at rydde op i de ejerløse og endelig hjælpe de mange mange private der hver uge ønsker at indlevere en kat samt de sociale sager

Jeg håber det stemmes igennem

Mit eneste forbehold er at nogle ejere vil chippe men ellers være total uansvarlige og så vil der komme flere killinger men det må tiden vise

En chip alene er en lille start på de ting der er galt mange steder

Jeg ved ikke helt hvad erfaringerne er i fx England endnu men jeg glæder mig til at følge det videre

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

Følgere: 85 Emner: 24 Svar: 2.533
    #5   16. dec 2023 Mener du også ejere af voksne katte, når du skriver "alle ejere", Lens?
    Det er først, som jeg læser det, når kattene sælges, at der kræves registrereing og chipning - så nej - ikke alle katte er omfattet af lovforslaget desværre.

• #6   16. dec 2023 Præcis isabel. Det er derfor jeg venter lidt med at juble

Og hvad dækker sælges over?
    Hvis jeg giver mine væk er de så under loven eller ej?
    Kan jeg undgå databasen?

For så er det jo ikke brugbart

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#7   16. dec 2023 Det er selvfølgelig et skridt - men ikke et vældig stort af slagsen smiley

• #8   16. dec 2023 Jeg synes måske den engelske model er bedre umiddelbart

Er lige ved at finde ud af om den virker

• #9   16. dec 2023 Okay så kort

I England er der en lov hvor man skal chippe men ikke neutralisere

Loven virker på flertallet
    Men der fødes stadig et enormt antal katte

Det kan være en start men det kræver at dyrlægerne samlet opfordre til neutralisering af flertallet også

To katte bliver til 5000 på fire år
    Gang selv op med hvor mange ikke neutraliserede der er udover de to

profilbillede
  • #10   16. dec 2023 Lige nu er loven jo i Danmark at hvis katten ikke er mærket, har den officielt ingen ejer. Dvs folk må tage den til sig eller aflevere den på internat, eller få den aflivet uden at spørge nogen. Så hvis man holder af sin kat tænker jeg da mærkning (og neutralisering med mindre det er en avls racekat eller kat under net) er den rigtige vej frem.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#11   16. dec 2023 Men realistisk set, Donk, hvor ofte sker det, at folk tager fremmede katte til sig og afleverer dem på internat - eller betaler for at få dem aflivet?
    Det er så trist, men hvor en løs hund uden ejer i nærheden får de fleste til at reagere, får en ditto kat næppe en eneste til at reagere - medmindre den er udsultet at se på og opsøger mennesker i længere tid end "et øjeblik".

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#12   16. dec 2023 De fleste tænker "vildkat" - ikke "hjemløs kat" eller "her er en kat, vi må sørge for bliver afleveret på et internat, der vil tage sig af den".

• #13   16. dec 2023 Det er jeg ikke helt enig i Isabel. Rigtig mange ringer 1812 eller til en af de andre

De fleste katte på internater er dumpede og helt tamme

Eller drægtige eller har små bitte killinger - igen tamme katte som nok er sat ud

De er ikke mærkede og derfor er dumpning jo konsekvensfrit for de fleste

Vildkatte indfanges nu og da men langt de fleste er tamme og indleveres af helt almindelige mennesker der finder dem

Kattene er sjældent syge

Et hurtigt kig på fb viser også utallige opslag hvor folk reagerer

• #14   16. dec 2023 Donk: ja det skulle man tro men at holde af en kat er desværre ikke alle steder lig med at bruge penge på den. Så havde vi ikke så voldsomt et problem i Danmark

Men hvis en chip bliver lovpligtig og registrering så må man forvente at køber betaler den udgift og så kan det måske ændre sig

• #15   16. dec 2023 Det er bare ret umuligt at mærke og registrere samtlige katte i Danmark, de fleste landbrug har en del halv eller hel vilde katte rendende, bare hos os er der nok i perioder 20+, vi har selv 12-13 stk som er mærket, resten er egentlig ikke vores, men tilløbere, vi har af og til fælder oppe og fanger da også nogle, som enten bliver aflivet eller neutraliserede, men der er altså ikke ret mange steder, der er overskud til det.
    Så det vil tage rigtig mange år før der vil være nogen mærkbar ændring.
    Jeg tror simpelthen ikke på at det rent praktisk kan lade sig gøre.

• #16   16. dec 2023 Men realistisk set, Donk, hvor ofte sker det, at folk tager fremmede katte til sig og afleverer dem på internat - eller betaler for at få dem aflivet?

Isabelle, det foregår dagligt.
    I Koldings facebookgrupper er der så godt som daglig efterlysninger af katte eller deres ejere, og ret ofte endda flere få samme dag.
    Og jeg nægter at tro, at det er meget bedre andre steder.

At alle katte/killinger skal chippes inden de forlader moderen er et lille skridt hen af vejen, og kan evt afholde nogen for at lade deres kat få killinger, fordi det bliver besværligt og at de skal have pungen op af lommen.

I stedet for at finde alt negativt og være imod, burde man glæde sig over, at der endeligt er nogen der tænker på kattene og at det er en start.
    Jeg synes hellere ikke at det er nok, men glæder mig over at der er en "begyndelse", og når først der er sket en begyndelse, så plejer der som regel komme nogle opfyldninger.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#17   16. dec 2023 "Det er jeg ikke helt enig i Isabel. Rigtig mange ringer 1812 eller til en af de andre"

Det glæder mig, at jeg tager fejl.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#18   16. dec 2023 "I stedet for at finde alt negativt og være imod, burde man glæde sig over, at der endeligt er nogen der tænker på kattene og at det er en start."

Jeg er afgjort hverken negativ eller imod - men lidt tvivlende. Jeg er GLAD for at blive modsagt i min tvivl - meget meget glad smiley smiley

• #19   16. dec 2023 Bodil: ja det vil tage tid men naturligvis er det muligt

Hvis du læser hundelovens historie, som er ganske morsom også, så skulle her også en lov til og en masse modstand før folk begyndte at id mærke

At nogle er uansvarlige stopper ikke af sig selv og netop derfor skal der gøres noget aktivt

• #20   16. dec 2023 Anni ja det er fantastisk at der endelig kommet fokus politisk på det dyr, der er flest af i antal og at der stilles nogle krav til de mennesker der selv vælger at få en kat

Et skridt ad gangen

• #21   18. dec 2023 Jeg er ret enig med Bodil. I praksis vil der altid være en stor umærket og uregistreret population af katte.
    Så vidt jeg læser pågældende lovtekst er det da også først når en kat skifter ejer at den skal mærkes og registreres.
    Min lille musefælde er særdeles tam, mærket og registreret smiley

Kommentér på:
Mærkning

Annonce