Mærkning {{forumTopicSubject}}
Kan I gennemskue hvad det betyder?
https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/13760126/godt-nyt-eu-lovforslag-skal-beskytte-hunde-og-katte?publisherId=11749177&lang=da
Er det alle ejere?
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 31 Annoncer: 16 Emner: 186 Svar: 10.440
apr 2018
Følger: 19 Følgere: 661 Emner: 121 Svar: 6.955
Hvis det er alle ejere, men jeg synes ikke jeg kan se om det bliver det?
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.055
For katte ville det da være fedt, at der kom krav om registrering - jeg har dog rigtigt svært ved at tro, at politiet rykker ud, hvis jeg anmelder naboens uregistrerede kat. Og hvis ikke nogen håndhæver lovgivningen, så får den jo ikke meget effekt.
Hvorfor skulle det ikke være alle ejere lens? Der er da ikke angivet nogen undtagelser.
apr 2018
Min fleste reaktion var at juble men så blev jeg i tvivl om dette virkelig er en sidestilling med hunden - noget jeg har talt for i årevis
Jeg tror naboens ikke registrerede kat vil anses som ejerløs hvis du klager
Du vil så skulle bringe den til en scanner og så vil ejer nok få en chance for at få det gjort eller en stor bøde som i England
Hvis det er alle ville det frigøre nogle ressourcer ved dyreværnsorganisationer herunder kredsformænd der kan scanne og rykke ud
Jeg tror ikke det er politiet, kun hvad angår en eventuel bøde
For internaterne ville det give mulighed for at rydde op i de ejerløse og endelig hjælpe de mange mange private der hver uge ønsker at indlevere en kat samt de sociale sager
Jeg håber det stemmes igennem
Mit eneste forbehold er at nogle ejere vil chippe men ellers være total uansvarlige og så vil der komme flere killinger men det må tiden vise
En chip alene er en lille start på de ting der er galt mange steder
Jeg ved ikke helt hvad erfaringerne er i fx England endnu men jeg glæder mig til at følge det videre
okt 2023
Følgere: 85 Emner: 24 Svar: 2.533
Det er først, som jeg læser det, når kattene sælges, at der kræves registrereing og chipning - så nej - ikke alle katte er omfattet af lovforslaget desværre.
apr 2018
Og hvad dækker sælges over?
Hvis jeg giver mine væk er de så under loven eller ej?
Kan jeg undgå databasen?
For så er det jo ikke brugbart
okt 2023
apr 2018
Er lige ved at finde ud af om den virker
apr 2018
I England er der en lov hvor man skal chippe men ikke neutralisere
Loven virker på flertallet
Men der fødes stadig et enormt antal katte
Det kan være en start men det kræver at dyrlægerne samlet opfordre til neutralisering af flertallet også
To katte bliver til 5000 på fire år
Gang selv op med hvor mange ikke neutraliserede der er udover de to
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 966 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 236 Svar: 9.475
okt 2023
Det er så trist, men hvor en løs hund uden ejer i nærheden får de fleste til at reagere, får en ditto kat næppe en eneste til at reagere - medmindre den er udsultet at se på og opsøger mennesker i længere tid end "et øjeblik".
okt 2023
apr 2018
De fleste katte på internater er dumpede og helt tamme
Eller drægtige eller har små bitte killinger - igen tamme katte som nok er sat ud
De er ikke mærkede og derfor er dumpning jo konsekvensfrit for de fleste
Vildkatte indfanges nu og da men langt de fleste er tamme og indleveres af helt almindelige mennesker der finder dem
Kattene er sjældent syge
Et hurtigt kig på fb viser også utallige opslag hvor folk reagerer
apr 2018
Men hvis en chip bliver lovpligtig og registrering så må man forvente at køber betaler den udgift og så kan det måske ændre sig
jan 2019
Følger: 1 Følgere: 54 Hunde: 5 Emner: 33 Svar: 2.264
Så det vil tage rigtig mange år før der vil være nogen mærkbar ændring.
Jeg tror simpelthen ikke på at det rent praktisk kan lade sig gøre.
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 31 Annoncer: 16 Emner: 186 Svar: 10.440
Isabelle, det foregår dagligt.
I Koldings facebookgrupper er der så godt som daglig efterlysninger af katte eller deres ejere, og ret ofte endda flere få samme dag.
Og jeg nægter at tro, at det er meget bedre andre steder.
At alle katte/killinger skal chippes inden de forlader moderen er et lille skridt hen af vejen, og kan evt afholde nogen for at lade deres kat få killinger, fordi det bliver besværligt og at de skal have pungen op af lommen.
I stedet for at finde alt negativt og være imod, burde man glæde sig over, at der endeligt er nogen der tænker på kattene og at det er en start.
Jeg synes hellere ikke at det er nok, men glæder mig over at der er en "begyndelse", og når først der er sket en begyndelse, så plejer der som regel komme nogle opfyldninger.
okt 2023
Det glæder mig, at jeg tager fejl.
okt 2023
Jeg er afgjort hverken negativ eller imod - men lidt tvivlende. Jeg er GLAD for at blive modsagt i min tvivl - meget meget glad
apr 2018
Hvis du læser hundelovens historie, som er ganske morsom også, så skulle her også en lov til og en masse modstand før folk begyndte at id mærke
At nogle er uansvarlige stopper ikke af sig selv og netop derfor skal der gøres noget aktivt
apr 2018
Et skridt ad gangen
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.346
Så vidt jeg læser pågældende lovtekst er det da også først når en kat skifter ejer at den skal mærkes og registreres.
Min lille musefælde er særdeles tam, mærket og registreret
Mærkning