{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.355 visninger | Oprettet:

Hvor tit "skal" hunden i bad? {{forumTopicSubject}}

Som overskriften lyder, så vil jeg spørge.

Hvor tit har du din/e hund/e i bad? Og hvorfor?

Det er noget jeg er kommet til at tænke på.
Molly kommer i bad et par gange om året. Mest om sommer, når hun har været i havet.
Angus syndes jeg er lidt svært. Han er kommet i bad "tit" syndes jeg. Men han lugter, eller spiser fugle l o r t eller går rundt i noget klamt. Eller tisser på sig selv...
Og jeg vil ikke ødelægge hans pels…
Så vil jeg også spørge hvor tit i vil putte en lang håret(hund) i bad?

Jeg syndes også tit at sorte labrador har en stiv pels hvorimod at den gule er mere blød. Er jeg bare hel bims?!?

Jeg finder lige den sæbe jeg bruger.
Håber nogle har et svar. Skrev ud i en labrador gruppe og der blev sagt at jeg ikke skulle putte dem i bad…


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor tit "skal" hunden i bad?
  • #1   30. nov 2023 Jeg bruger mest den hvide, og den er fra samme mærke som vi altid har brugt. Den er blandet op med vand, det står der på den skal.
    Kan den bruges til alle hår typer?


    profilbillede
  • #2   30. nov 2023 Jeg havde Cairn Terrier, og de var stort set aldrig i bad, Hannibal har vist aldrig været i bad med sæbe en enkelt gang og Anton kun et par gange.

    Men de blev ofte skyllet fri for mudder m.v, især Anton, da han var passioneret musejæger og det i al slags vejr.

    Jeg kender ikke til pelsen på en Labrador, men de jeg kender kommer aldrig i bad, de får højest skyllet poter.


  • #3   30. nov 2023 Jeg bader kun dyr med sæbe når jeg syntes de trænger smiley Min ene kat er tit i bad, da han er en gris.

    Den anden har aldrig været i bad og så længe han holder sig ren og pæn kommer han det heller ikke smiley


  • #4   30. nov 2023 Min Laekenois kom hellere ikke i bad, men blev skyllet med rent vand nogle få gange
    De korthårede jeg havde kom aldrig i bad.

    Angående pelsen på Labradorer, så er det som hos alle andre racer og også hos mennesker, der er forskel på hårkvaliteten


  • #5   30. nov 2023 Glemte nok lige at sige at jeg har det ikke for nemt med lugte og hvordan noget følelse (, lys og lyd men det har ikke så meget med hund at gøre) så bare at hundene lufter af ost eller dødtdyr ligger jeg næsten nede i en skål. Så det er nok derfor jeg bruger sæbe i hvert bad. For det er simpelhen for dumt af mig at være sådan og ikke fair overfor hundene (er ikke sure på dem, putter dem bare i bad.)

    Kan også huske at vores tidligere hunde ikke kom meget i bad, men hos Molly hjælper det MEGET når hun skifter "gulvtæppet". Og hun bliver redt, hverdag.


  • #6   30. nov 2023 Anni, har du et billede af din hund? Vil gerne se sådan en lækker basse.

    Min Google er stadig ikke venner med mig, så der kommer alle mulige slags hunde frem…


  • #7   30. nov 2023 skotterne bader man kun hvis det er absolut nødvendigt, de skylles på poter og under mave efter behov, men decideret bad skete ikke årligt ..

  • #8   30. nov 2023 Luna er i bad ofte, men hun er også udstillingshund smiley
    Aslan kommer i bad efter behov. Altså hvis han er klam smiley


  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 79 Emner: 22 Svar: 2.393
    #9   30. nov 2023 Mine hunde kommer i bad, hvis de har rullet sig i noget stinkende. Derudover kommer de ikke i bad - bliver max skyllet pletvist som fx i går, hvor en Kenia, der havde haft tyndskid, fik vasket sine mamelukker smiley eller en Kela (for en del år siden), der havde været "forbi" en skovsø og fik vasket ben og mave smiley

    profilbillede
  • #10   30. nov 2023 Men Trine, din gule er jo ikke en ren lab, og den sorte er. Så måske pelsen afhænger af hvilke andre racer der er i, mere end farven smiley

    Dorit er 10 år, og har vist været i bad 2 gange, måske 3. Ellie på halvandet, som er langhåret, har aldrig været i bad. Min gamle langhårede var måske i bad 5 gange på sine 11 år, og den føste jeg havde (også langhåret) var en del i bad på sine gamle dage, fordi han fik noget udslæt og blev vasket i medicinsk shampoo.


  • #11   30. nov 2023 Tucker er i bad én gang i måneden ca.. Man kan ret tydeligt se når hans pels begynder at klaske sammen og se træls ud - og så er han bare lækker med nyvasket og fluffy pels.

    profilbillede
  • #12   30. nov 2023 Anne, det var ikke Molly jeg tænke på. Håber ikke alle med gul lab har en Molly-pels. ??
    Så tror jeg at jeg skal skifte race… ??
    Men ja, tænker 100% at Mollys pels er som den er for de 200 racer der er i hende.

    Men nogle af de andre rigtige lab, jeg har været ude og nusse, var så bløde. Den sidste rigtig gule lab (hun har en stamtavle, og vil gerne have en fra den kennel) jeg nusset med havde så blød en pels. Jeg ved hun er fra jagt linje, så ville normalt tro at den ville være mere "ro"?


    profilbillede
  • #13   30. nov 2023 Hvis du bruger en god shampo, kan hunden komme i bad lige så tit du gider bøvle med det, mine kommer i bad ca 1 gang om måneden, nogle gange går der lidt længere, nogle gange er det oftere:)

  • #14   30. nov 2023 Bodil, hvad er god shampo? Er den jeg har god? Jeg har ikke kunne findet et sted man kunne købe den, udover der min mor for vores rengøringsmidler (som jeg kan tåle) og der koster den ca 200 uden alt hurlumhej.

  • #15   30. nov 2023 Mine er oftest i bad før de skal udstilles, så det er flere gange om året, deres pels er så kort og uden underuld, så det tager hverken lang tid at bade dem og de tørrer lynhurtigt.

    Selv om det er samme race og alle er meget korthårede, er deres pels meget forskellig. Tilla har en næsten vandskyende, lidt grov pels, Bellis' er ultrakort, og de enkelte hår tynde, hun er blød som silke smiley


  • #16   30. nov 2023 Med den type pels SKAL den sådan set aldrig i bad - altså som i, der er som udgangspunkt ikke behov for det, hvis ikke hunden har været i noget klamt eller gar hud/pelsproblemer der gør det nødvendigt.
    Men det skader ikke at bade, så giv du bare et bad, når han har været i noget ulækkert. Bare brug en "hundevenlig" shampoo og ikke nogen skrappe sager.

    Sten kommer relativt tit i bad - han elsker at mudderbade, så det er ret tit nødvendigt, hvis ikke jeg vil have bunker af sand og jord over det hele.


  • #17   30. nov 2023 Michelle, jeg bruger hunde shampoo så tænker den er okay?

    Vil også lige sige at det ikke er vær gang Molly har været i havet at hun kommer i sæbe bad. Hvis hun har været ude og dukke og har sand over det hele kommer hun i bad. Ellers bliver hun skyllet og tørret godt ved ørene og får kun halsbåndet tilbage på når hun er 100% tør. Ligesom når hun har løbet i højt vådt græs eller været i regnvejr.


    profilbillede
  • #18   30. nov 2023 Tænker da ikke det er et problem - i perioder er Sten i bad et par gange om ugen, fordi han har for vane at lægge sig i mudder og kravle igennem, og der er altså forskel på mudder, det på et af vores favoritsteder er sådan leragtigt og laver nærmest et "skjold" når det tørrer og kræver sæbe at få af. Så jeg ville ikke have de mindste kvaler hvis jeg var dig smiley



  • #19   30. nov 2023 Racen behøver ikke bad som sådan, men det skader ikke at bade med måde, hvis du er opmærksom på vejret.
    Hvis hunden lugter kraftigt, bør man revurdere sundhed og fodring. Dårlig lugt stammer som regel fra kroppen, fx grundet forkert mikrobiota i tarmen, fedtet pels, svamp i ørerne eller dårlig mundhulesundhed.


  • #20   30. nov 2023 Trine, på grund af helbredet har jeg ikke hund mere og billederne af mine Laekenois ligger på mine gamle telefoner, men du får et fra nettet.



    profilbillede
  • #21   30. nov 2023 Mine kommer i bad når jeg synes de lugter af hund. Eller noget ulækkert. Så kommer de bad når de fælder meget (Sheltie havde to gange om året, hvor underulden skulle af, terrierne var det ca 3 gange. Jeg blower dem efter badet) på tidspunkt blev de vasket 1 gang om ugen, da vi svømmede i svømmehal.

    Den gamle bliver badet lidt hver anden mdr ca nu, fordi han ikke rigtig kan smide hans pels selv, om han bryder sig ikke om at blive børstet, da hans hud får bumser af det, men et bad og tur med blower, så det klaret.

    Jeg er heller ikke god til lugte, og hader at røre ved hunde der lugter af hund.
    Men der man jo så forskellig smiley


  • #22   30. nov 2023 Min hund er i bad, når han trænger til det - Det er som regel 3-4 gange om året.

  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 79 Emner: 22 Svar: 2.393
    #23   1. dec 2023 Jeg læste et sted, at hunde skal bades, hver gang de har været i saltvand. Jeg satser på, at dette ikke er nødvendigt, da jeg i så fald skal bade to hunde hver dag hele sommeren smiley

  • Hama
    Hama Tilmeldt:
    apr 2015

    Følgere: 2 Svar: 257
    #24   1. dec 2023 Min Sheltie har aldrig været i bad, pelsen er selvrensende.
    Hun er 10 år, Til gengæld skal pelsen passes ( børstes tit).


  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 79 Emner: 22 Svar: 2.393
    #25   1. dec 2023 Har din hund aldrig rullet sig i et ådsel, Hama? Heldige dig. Sådan et klarer en selvrensende pels nemlig ikke smiley



  • #26   1. dec 2023 Som udgangspunkt kommer mine i bad, når de har rullet sig i noget klamt (det gør de heldigvis sjældent) - og derudover kommer huskyerne i bad forår og efterår, når de for alvor går i fæld.
    En god vask, og tørring med en effektiv blower får som regel 75-80% af de løse hår af på én gang smiley

    Og så må jeg indrømme, at jeg altid smider mine hvalpe i bad på et tidspunkt, inden de bliver for gamle, for at vænne dem til det smiley


  • #27   1. dec 2023 MIn ruhårede Irske Terrier bader jeg kun hvis det er absolut strengt nødvendigt - som da han fx havde haft en fest med et fasankadaver, der var godt og vel 'modnet'. Eller da han havde trillet rundt i en ble med indhold - fy for pyffer, hvor han stank. Han kommer måske i bad en gang om året. Med ham trimmer man jo også den 'beskidte' peld af ca 4 gange om året. Penny er helt korthåret. Alt skidt drysser af hende. Hun er 2 år gammel og har kun været i bad en gang. Hun ruller sig ikke rigtigt i klammo tingt. Hun holder sig til at rulle i lidt mere velduftende ting. Fx da vi havde slået hø til wrap det var hun helt ekset med at trille i smiley Er de mudrede eller på anden vis beskidte bliver det skyllet på det beskidte områder og det er det. Jeg skyller dem sjældent, hvis de har været i havvand. Langt det meste skidt og møg ryger ud af pelsene med et par ugentlige børstninger. Mine hunde ligger i både sofa og seng og jeg synes ikke at de lugter grimt. Hvis man synes ens hund lugter virkelig grimt så kan det godt være en ide at få den chekket hos dyrlægen eller kigge på hvad man fodre med. Men altså hunde har jo da lidt lugt af hund uanset hvordan man vender og drejer det smiley
    Mht labpelse så kender jeg en del af alle farver (de er jo ret almindelige i DcH programmet smiley ). Jeg synes også de gule har stride og hårde pelse.


  • #28   1. dec 2023 Isabelle, jeg har hellere aldrig badet/skyllet mine hunde efter de har været i saltvand, hvilket de har været flere gange om ugen, og der har ikke været en eneste som har taget skade.

  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 79 Emner: 22 Svar: 2.393
    #29   1. dec 2023 Det er jeg glad for at høre, Anni. Jeg kan heller ikke se noget som helst på hverken hud eller pels, der er anderledes nu, end da de ikke gik i saltvand hver dag. Vilma har en mere strid ikke så silkeblød pels som Kenia, men det ville hun helt sikkert have under alle omstændigheder smiley
    Kenia har haft et hotspot, men det er Vilma, der bader mest - og jeg har også oplevet hotspot hos hunde, der nærmest aldrig badede.
    Så jeg fortsætter med at lade de to fræse i vandet, når de har lyst smiley


  • #30   1. dec 2023 Da Bella blev gammel, fik hun lidt nemmere "nusset" pels, og løsningen var at lade hende bade i havet. Hun er aldrig blevet skyllet, efter at have været i saltvand.

  • #31   1. dec 2023 Saltvandkan mange gange være godt mod eksem, småsår og rifter

  • #32   1. dec 2023 Isabelle - Da jeg havde en hund der var blanding af labrador, flatcoated og schæfer skulle han skylles hvis han havde været i saltvand (eller ikke hvis det kun var benene) ellers fik han hotspot.

  • #33   1. dec 2023 Coco er begyndt at blive klippet pga alder, hun blev klippet første gang i oktober og måtte i bad allerede en måned senere. Hun trænger egentlig pt men jeg synes mit hus er for koldt pt, så trækker den lidt

    Før, da hun blev trimmet, var det flere år siden hun sidst havde været i bad.


  • Hama
    Hama Tilmeldt:
    apr 2015

    Følgere: 2 Svar: 257
    #34   1. dec 2023 Isabelle
    Har din hund aldrig rullet sig i et ådsel, Hama?
    nej, det har hun faktisk ikke smiley

    Men en vask kan heller ikke klare alt ,
    Da jeg havde schæferhunde
    tog tæven lige en tur ud over marken efter en hare,
    da hun kom tilbage, var der ingen tvivl om at landmanden
    havde kørt grisemøg ud. smiley

    Hun kom i bad, og blev vasket flere gange,
    men da hun blev tør, så stank hun stadig væk.
    Der gik noget tid før hun kom til at lugte normalt af hund igen.

    Jeg har faktisk senere læst, at hvis man lader være med at
    vaske hunden, men bare skyller den godt, så vil de hurtigere blive af med lugten.


  • #35   4. dec 2023 Her i huset er der badedag hver uge, - nogle gange hver 14. dag. smiley
    Jeg bruger Chris Christensen produkter til hundene, og jeg må nøjes med den billige fra Netto.. smiley
    Elsker en nybadet afghaner smiley


    profilbillede
  • #36   4. dec 2023 Omg Kirsten! Det er da godt nok en flot hund! smiley


  • #37   5. dec 2023 Ziva har en sans for ulækre stunts og har været i bad flere gange
    Abby har været tilbudt en balje vand efter mudder på Kolding motorcross bane, men takkede nej og har endnu hendes første bad til gode.


  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 79 Emner: 22 Svar: 2.393
    #38   5. dec 2023 Det er altså nogle sjove fødder - øh poter - sådan en afghaner har smiley

  • #39   6. dec 2023 Isabel, på billedet er græsset vådt, så poterne ser normalt sådan her ud. smiley

    profilbillede
  • #40   6. dec 2023 Mange tak Trine smiley

  • #41   6. dec 2023 Det må være ekstra klamt når en Afganer ruller sig i noget klamt. smiley

    Men de er jo gudesmukke og elegante smiley
    Og jeg er vildt imponeret over at der findes nogen, som kan holde deres pels så flot. Det må være et kæmpe arbejde smiley


  • #42   8. dec 2023 Min hund har aldrig nogensinde i sit 2,5 år lange liv været i bad - han er ikke engang blevet skyllet smiley Han har meget kort pels, og han er meget sart med vand, mudder, regn og alt andet, der kunne gøre ham bare den mindste smule beskidt. Han har faktisk aldrig været beskidt. Skulle det ske, at poterne får lidt våd jord på sig, så slikker han dem rene som en kat smiley

Kommentér på:
Hvor tit "skal" hunden i bad?

Annonce