1.542 visninger
|
Oprettet:
Tørfoder holdbarhed {{forumTopicSubject}}
Hvor længe opbevarer I tørfoder, når det har været åbnet?
Det er aldrig noget, jeg har tænkt over. Jeg køber tit større poser på tilbud, fordi det bedre kan svare sig. Men nu har jeg lige læst mig frem til, at tørfoder bør bruges indenfor maks seks uger efter det er åbnet, da det ellers bliver dårligt. Så hurtigt får vi alligevel ikke brugt de mængder jeg normalvis køber, så nu er jeg da ude i, om jeg skal til at købe mindre ind.
Hvad gør I andre?
nov 2006
Følgere: 49 Hunde: 8 Emner: 131 Svar: 7.609
Jeg opbevarer mit i posen i en lufttæt beholder og det står tørt og køligt.
Opbevares det korrekt kan det holde i laaang tid. Opbevares det ikke korrekt vil vitaminerne i foderet efter noget tid "falme" lige så stille
Jeg ville ingen kvaler have ved at bruge foder der har stået i længere tid eller. for den sags skyld, er gået over dato, blot det har været opbevaret korrekt
Mindst holdbar til dato er et krav fra myndighederne og tørfoder kan holde sig rigtig meget længere
jan 2017
Følger: 34 Følgere: 140 Hunde: 3 Annoncer: 1 Emner: 234 Svar: 1.956
Jeg har det i nogle lufttætte plastbøtter designet til fødevarer - så jeg er nogenlunde tryg ved selve opbevaringen. Men det er godt lige at høre nogle andres perspektiver!
apr 2018
Følger: 19 Følgere: 661 Emner: 121 Svar: 6.955
Luk posen helt til også
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 133 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.758
Det der sker, hvis foder står iltet længe, er at vitaminer mv. bliver svagere. Det bliver ikke dårligt før efter virkeligt lang tid.
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.930
Åbnet maks to måneder vil jeg mene.
Jeg har engang haft "dyr" i en fodertønde fordi de havde stået for længe, så det kan absolut blive for gammelt..
jan 2017
Følger: 34 Følgere: 140 Hunde: 3 Annoncer: 1 Emner: 234 Svar: 1.956
Jeg har før fået at vide, at olien/fedtet i foderet forholdsvis hurtigt kan blive harskt. Men det skulle eftersigende være værst i foder med højt indhold af fisk.
aug 2021
Følger: 10 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 44
nov 2006
Følgere: 49 Hunde: 8 Emner: 131 Svar: 7.609
"De bliver normalt pænt syge hvis"
Hvis hvad?
Jeg har aldrig oplevet tørfoder blive dårligt og har aldrig haft syge hunde fordi det har stået længe, man har glemt at lukke ordentligt for beholderen eller foderet har været rendt på dato..
apr 2018
feb 2010
Følger: 6 Følgere: 2 Emner: 43 Svar: 757
Det er dog en lorteluks pose, så skal have det hældt over i en anden pose eller beholder.
sep 2017
Følgere: 523 Emner: 137 Svar: 10.215
At der går dyr i, har i øvrigt ikke noget med foderet alder at gøre. Der kan såmænd være dyr i samme dag det forlader fabrikken. Det handler om omgivelsernes temperatur og fugtighed.
apr 2018
Afhængig af om det er coatet og med hvilken olie kan den harske. Opkast og dehydrering især ved katte der ikke rigtig tåler at kaste op
En hundemave er ofte mindre sart men harsk foder bør man være obs på
Det lugter og kan genkendes på det
Sådan lidt surt
feb 2013
Følger: 10 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.341
Holbarhedsdatoen (som nu oftest hedder 'best før') er sådan et udtryk for den mest konservative holdbarhed fra producentens side. Med tanke på hvad hunde ellers indtager af 'gammel mad' som fx halvrådne kadavere uden at blive påvirkede så ville jeg ikke være specielt bange for at bruge tørfoder der var gået lidt på datoen. Jeg ville tænke mere på om foderværdien i det stadig var som beskrevet.
feb 2010
Følger: 6 Følgere: 2 Emner: 43 Svar: 757
Tørfoder holdbarhed