{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er det her et pighalsbånd ?
  • #1   3. okt 2007 Ja.. et "smart" et af slagsen

• #2   3. okt 2007 Hold da kæft ... smiley

• #3   3. okt 2007 Det ligner det ihvertfald meget.. Men det er da fint camoufleret (?) så det ligner et almindeligt halsbånd..

• #4   3. okt 2007 Mie - Synes da at det er skræmmende det faktum at det så også hedder 'Invisible'.....
    Så er der ingen der kan se at man mishandler dyret :-|

• #5   3. okt 2007 Utroligt hva man finder på.. S..

• #6   3. okt 2007 Det værste er at der er købere til sådan noget.. Forstår simpelthen ik nogen ka finde på at bruge sådan noget til sin hund.. smiley

• #7   3. okt 2007 Stine, det er der mit "smart" kommer ind i billedet..

• #9   3. okt 2007 Heidi - Er da også dejligt nemt at hunden pludselig går pænt og det ligner at man har et fint nylonhalsbånd på smiley

• #10   3. okt 2007 Ja det er til den dovne hunde-ejer der ik gider arbejde med sin hund.. Trist.. Så hellere la være med at ha hund hvis man ik har tid eller lyst til at LÆRE den at gå pænt uden at skulle bruge sådan et.. ØV..

• #11   3. okt 2007 Er de egentlig ik os forbudte at bruge i DK..? Mener at ha hørt en fancy regel om at man gerne må sælge dem, men man må ik bruge dem.. Tsk tsk..

• #12   3. okt 2007 Altså dyreforretninger og lignende må sælge dem..

• #13   3. okt 2007 Heidi - Jeps.. samme som den med el halsbåndene...
    Et sted hvor de sælger det er der endda en advarselstrekant med en stor rød streg over en tegning af en hund med sådan et halsbånd - Og så er de til salg under dette billede....

• #14   3. okt 2007 Xenia - smiley ......

Håber da ikke at man bruger den til at piske hundene med...
    Kunne være at der var en politihundetræner eller sådan noget der kunne svare på det.... ?

• #15   3. okt 2007 Xenia......stokken med pisken er til brugstræning hvor vi opildner hundene med lyden af piskesmæld.

desværre ikke andet ;o)

• #16   3. okt 2007 Syns virkelig det er rystende at nogen overhovedet har fået ideen til at opfinde dem.. Grr.. Blir så gal over det er nødvendigt at pine hunden med pigge og strøm.. La vær med at anskaffe hund hvis man ik ka styre den uden den ska pines.. Stakler..

• #17   3. okt 2007 man må godt sælge dem i DK

Forbud mod pighalsbånd: Det er også forbudt at anvende pighalsbånd, men halsbånd må på indersiden være forsynet med stumpe metalombøjninger eller tappe, der dog højst må have en længde på 8 mm fra underkanten af efterfølgende led (BEK nr. 1043 af 16/12 1999, § 2, stk. 3).

• #19   3. okt 2007 Man må ikke bruge pig....
    Men man må gerne både sælge og eje et pighalsbånd. Det må bare ikke sidde på hunden....

Stokkene - de er harmløse og bruges ikke til at mishandle hundene med ;o)

• #20   3. okt 2007 anie: ja og stokken uden pisk bruger vi til stokkesslag under overfaldet.

;o)

• #21   3. okt 2007 C H, man må da gerne bruge pig, så længe at piggene er afbøjede eller har dutter på enderne?

• #22   3. okt 2007 Nemlig Sportshund.....og så lige på gutterne når de ikke makker ret ;o)

• #23   3. okt 2007 Jo - og er højst 8mm fra underkanten af efterfølgende led, som skrevet står lidt højere oppe.

Det viste halsbånd er ulovligt.

• #24   3. okt 2007 Det er for mig at se en regulær falliterklæring at bruge pig.

Mange gør det, men det er da kun fordi de vil springe over, hvor gærdet er lavest.... - eller ikke magter opgaven.

• #25   3. okt 2007 Den værste mishandling der foregår på vores træningsplads med stokke og pisk er, når vi laver konkurrence om, hvem der kan lave det største knald med pisken - og vi rammer os selv allevegne :oD

• #26   3. okt 2007 Jeg syns det er synd uanset hva.. En sele ka gøre det samme.. Da jeg var barn/ung brugte min far det os på en meget stærk hund vi havde.. Og jeg husker de sår den tit og ofte fik.. Selvfølgelig fordi han trak for meget i ham ved jeg godt.. Men jeg ka ik se nødvendigheden i at bruge sådan et.. Der er så mange andre hjælpemidler..

• #27   3. okt 2007 Agent Bull - så må det jo være fordi du ikke magtede opgaven :oD

• #28   3. okt 2007 Jeg har også brugt det en uge på en tidligere tæve.

Vi var på ferie på Bornholm, og hun satte en dagsorden der hed "Prøv at hive mor ud over klipperne"

Kald det hvad I vil, men jeg opgav efter 2 dage og købte et. Ikke om jeg ville sidde i et sommerhus, eller hun skulle være alene i en hel ferie.

• #30   3. okt 2007 Om det er et pig halsbånd kommer an på lænden af piggene.

Er piggende kortere er det et dressurhalsbånd og lovligt...

Vedr. pisk, så pisker man altså ikke hundene, men får den derimod til at smelde, hvilken kan være træning til skud (lyden) under bidetræning

/Bufas

• #31   3. okt 2007 Som jeg ser det er det hurtigt og nemt for føreren at komme henover nogle udfordringer specielt med en stærk hund, når man bruger pig.

Hunden reagerer oftest hurtigt og effektivt på smertepåvirkningen/ubehaget og derfor er det jo enkelt at bruge i forhold til al den tid og energi, man må lægge for dagen hvis man vil have det samme resultat uden pig.

Jeg vil dog sige, at jeg har set andre metoder, som er langt værre end et pighalsbånd og desværre næsten ligeså udbredt.
    Det er sørgeligt.....

• #32   3. okt 2007 Heidi, det er jeg nu ikke enig med dig i..

Jeg har set et pig-halsbånd blive brugt på en bjørnestærk newfoundlænder, der havde fundet ud af hvor stærk den var.. Den hev sin ejer på røven og jagtede biler.. Livsfarlig var den! Havde knækket adskillige halsbånd og liner. En sele på sådan en hund ville have rakt som en skrædder i helvede!
    Den hund havde piggen på to gange og stoppede derefter med at kaste sig frem efter bilerne..

Nogle gange kræver ekstreme situationer ekstreme metoder..

• #33   3. okt 2007 Agent Bull, er det mig, der er man?

Jeg udtaler mig ganske generelt og det kan MAN sagtens gøre uden at vide en pind om, hvordan du træner og hvilken hund du har trænet med.

Jeg mener ganske seriøst, at MAN springer over, hvor gærdet er lavest ved at bruge pig og andre lignende redskaber.
    Og det er fuldstændig ligegyldigt situationen. Kan man ikke gøre det uden, bør MAN overveje, om ikke hunden er bedre tjent på anden vis....

• #34   3. okt 2007 Der er rigtig mange, der bruger pig - jeg tror de fleste hundejere ville blive overraskede...

Jeg kan da også godt forstå at folk falder for fristelsen, for skidtet virker jo...

• #35   3. okt 2007 Jeg ka bare ik la være med at syns at hvis hunden er for stærk til man ka styre den er det måske forkert hund man har valgt.. Men never mind.. Jeg er absolut ik fortaler for pig pga det jeg så på den hund vi havde min far brugte det til.. For det var virkelig grimme og dybe sår.. Det er selvfølgelig ved at være nogen år siden, så om der er kommet nogen mere humane af slagsen ska jeg ik ku si.. For det har ik været noget jeg har undersøgt da jeg ik ku finde på at bruge det selv..

• #36   3. okt 2007 Jeg mener nu ikke at denne type halsbånd er ulovlig, da det er stumpe metalbøjninger. Se denne annonce: (link fjernet)

I øvrigt må man ikke stille hunden i sådan et halsbånd på udstilling i hvert fald i Tyskland, de kræver kvælerhalsbånd, da man i almindelige halsbånd kan gemme tegnestifter, og som her også pigge.

• #37   3. okt 2007 Lykke, piggene er for lange til at halsbåndet er lovligt - også selvom de er afbøjede...

• #38   3. okt 2007 CH: jeg synes nu at det er svært at bedømme ud fra et billede, der er jo ikke noget at sammenligne størrelse med.?? Ringene til at sætte snoren i ser jo også gigantisk store ud.

• #39   3. okt 2007 Lykke J>

Nej det er ikke ulovligt da det er 3 mm (de må være op til 8 mm

Og der er forskel på om det er lovligt og om man vil bruge det smiley

/Bufas

• #40   3. okt 2007 Synes det er underligt at loppetjansen sælger varer de ikke anbefaler...

• #41   3. okt 2007 Lykke J>

Jeg kan nu heller ikek se på det først billede hvor lange piggene er...

Men faktum er at det skiller ved de 8 mm om det er lovligt eller ej...

/Bufas

• #42   3. okt 2007 Jeg har aldrig helt forstået det med pig-halsbånd. Syntes der findes så mange andre løsninger der giver samme virkning.
    Når jeg skal have Tiger med at sted hen hvor jeg ved han kan finde på at "lægge sig i snoren" giver jeg ham Halti på.....
    Syntes den er noget mere skånsom.

• #43   3. okt 2007 Bufas, nu er det jo Ch, der mener at det er ulovligt. Og, ja pighalsbånd er nu heller ikke noget jeg bruger, men hver sin smag, og fungerer det, og bruger man det korrekt er der vel heller ikke noget galt i det. Jeg kan nemt nævne noget,der er værre.

• #44   3. okt 2007 Jannipigen.......den er så efter min mening pykisk vold.

Ikke et hak bedre i min verden.

• #45   3. okt 2007 Agent Bull: Det var såmænd ik for at stemple dig på nogen måde.. Og nej jeg syns da bestemt ik du sku afskaffe hunden frem for at bruge det.. Der er jo ingen grund til at skære alle over en kam.. Det var mere folk som fx min far der stadig bruger den gamle slags pig.. Min far er gammel, lille og har meget dårligt helbred der gør ham svag.. Og alligevel vælger han store stærke hunde han aldrig ville ha en chance for at ku styre.. Folk som ham syns jeg burde tænke sig lidt mere om hva hund han vælger.. Men det er jo absolut ik det samme med dig..

• #46   3. okt 2007 Det er et smalt pighalsbånd.. Billedet er misvisende

• #47   3. okt 2007 der står i annoncen, at det er det lille pighalsbånd, men uden noget at sammenligne størrelse med, så er det svært.

• #48   3. okt 2007 Jamen psykisk vold... man skal helt sikkert være opmærksom på hvordan man bruger den og det skal være i sammenhæng med træning.
    Da jeg overtog Tiger kunne han kun 1 komando og det var kurv.... han troede næsten at han hed det. Herhjemme kan jeg nu gå med ham uden snor og han bliver hvor han får besked på, men ude halter det stadig lidt.
    Jeg bruger Haltien til at træne at gå fremmede steder. Jeg tror på at det styrker ham. Men han får ikke lov at snakke med hverken mennesker eller andre hunde når han har den på og hvis han bliver sluppet fri tager jeg den af og ikke bare snoren.
    Tror man skal måle ting op mod hinanden og en halti er et værktøj og ikke et fast stykke udstyr... i min verden.

• #49   3. okt 2007 Lykke.. passer på en malle eller sch

• #50   3. okt 2007 gg fedt endelig et ordentlgt halsbånd, der er camoufleret sså ander ikke kan se jeg stikker spidser ind i min hunds hals sss sådan et vil jeg da helt klart have om ikke andet så til manden så kan han lære det gggg

• #51   3. okt 2007 stine m: ok:-)

• #52   3. okt 2007 Anna Z, go ide....looooooool.

• #53   3. okt 2007 Janniepigen således er pighalsbånd, malleslips, elhalsbånd og andet i den dur også værktøjer, der bruges i forskellige situationer...

Jeg har det med haltien som Janie - det er ikke noget, jeg ville bruge...

• #54   3. okt 2007 Lykke.. men de fås nok i alle str,mon ikke.. smiley

• #55   3. okt 2007 nårrgh Lirsten vi skal bare have en strømpistol lige på snuden du pffeewwwwwttt så skal vores hund nok gå pænt SSSSS ggggg orw, bare jeg kan få en til min mands fede tyrenakke ggg

• #56   3. okt 2007 stine m, tror jeg skal have en gigant størrelse til min mand....loooool-

• #57   3. okt 2007 Jamen jeg er godt klar over hvordan den virker, men er dog ikke helt enig i at den konstant sidder og "pinner".
    I sammenråd med min gamle hundetræner (også kendt herinde som Bebe) er vi kommet frem til at dette er metoden der er god for min hund.
    Jeg er selvfølgelig opmærksom på at rose ham så snart han går ordentligt i den og bruger den som et træningsredskab og kun i situationer hvor hans træning "halter" og ikke på de områder hvor han er helt sikker.

• #58   3. okt 2007 Janniepigen, jeg forstår ikke, hvordan den kan virke i en træningssituation - hvilke momenter er det, du kan træne med haltien?

• #59   3. okt 2007 hmm kunne du ikke bare bruge lyden af en almindelig kvæler? hvori ligger forskellen i lyden om det er et pig - eller dressurhalsbånd? SS den forstår jeg ikke helt SS

• #60   3. okt 2007 Lykke.. ja i gang med at shoppe.. Så kan han ha det på ud og handle.. vil han ikke punge ud,hugger du bare til.. GG

• #61   3. okt 2007 Den virker fx. når vi tager til stranden. Han skriger som pisket når der er ting han gerne vil opnå, men han ikke kan. Hvis jeg giver ham alm. halsbånd eller dan.kæde på, så ryger jeg med en tur i vandet.
    Men haltien kan jeg kontrolere ham og når han stopper med at skrige løsner jeg ham og han får lov at komme i vandet.

• #62   3. okt 2007 Et malleslips :o)

Den har jeg ikke hørt før *SS*

Fås det i forskellige farver.

Ej spøg til side, det mener jeg ikke er med i den forbudte afdeling ??

• #63   3. okt 2007 Stine M, ja, må vist hellere få et bestilt til manden:-)

• #64   3. okt 2007 Hvis det er hvad jeg tror det er , vel at mærke *SS*

• #65   3. okt 2007 Sportshunde - neeeej, malleslips er ikke forbudt, men det er haltien jo heller ikke ;o)

Ingen af dem er hensigtsmæssige i mine øjne ;o)

• #66   3. okt 2007 øhh indskuld mig jeg tror jeg har mixet begreberne; halti contra pig??
    altså en halti er en slags grime i nylon eller andet lækkert der er spændt omkring hundens forparti af et ansigt??
    Et pighalsbånd in camouflage; pigge der vender indead mod hundens hals i et kvælerhalsbånd....
    Eller har jeg misset noget??

• #67   3. okt 2007 Anna......fra min side er det ikke "contra"

Mere hvad man generalt synes som de forskellige ting :o)

• #68   3. okt 2007 Sportshunde, mon ikke det er det?

• #69   3. okt 2007 Agent Bull, kan du godt lide hunde?

Har du set hvilke redskaber der benyttes?

Bedrevidende uden fakta - og hvad så med de bedrevidende med fakta ;o)

• #70   3. okt 2007 jamen janie, man kan da ikke sammenligne en halti med en pig?? SS

• #71   3. okt 2007 CH: helt enig i det med haltien, malle snoren , hmm tja kan nu se en enkelt eller to fordel, men det er da ikke det bedste der findes, men igen så træner vi jo alle forskellig og har meget forkellige mål og ønsker for vores træning.

Ex syntes jeg det er meget grænse overskridene at se folk hive og flå i halsbåndet for at få hunden til den man gerne vil og dem ser man desværre mange rundt om på pladserne.

• #72   3. okt 2007 Anna Z, hvorfor kan man ikke sammenligne de to?

Fordi det ene er ulovligt og det andet er lovligt?

Begge dele virker ved at tilføre hunden ubehag.... Det er to forskellige typer ubehag, men grundtanken er den samme....

• #73   3. okt 2007 sportshunde, jeg er helt enig med dig... Det er en pinsel at se hundeførere trække rundt med deres hunde og lave konstante nøk i snoren for at få hunden til at makke ret. Det er ikke kønt at se på, og resultatet er da også som regel derefter...

Angående de andre metoder:
    Personligt kommer jeg aldrig til at bruge hverken pig, malleslipset eller andre lignende redskaber i træningen - bliver det "nødvendigt" for at komme videre, så stopper vi der.
    Der er ingen tvivl om, at de har effekt og at man kommer hurtigt over nogle problemer, der ellers ville skulle kræve meget mere tid og arbejde - oftest fordi man har lavet småfejl, der har vokset sig store med tiden - ris til egen røv, der ender med at blive ris til hundens røv, desværre.

Jeg ærgre mig meget over at vide, at langt de fleste af dem, der når langt i hundesporten gør det med disse redskaber - jeg synes det gør sporten beskidt på samme niveau som hestesporten er.

Jeg håber på, at det vil forandre sig med tiden...

• #74   3. okt 2007 CH, jeg tror desværre ikke at det forandre sig, jo måske til det værre, så længe der er konkurrence på højt plan, så benytter folk sig af alle tricks for at vinde, også på hundens bekostning, desværre.

• #75   3. okt 2007 øhh CH der er da ikke pigge i en halti?? eller er jeg gået helt bagom? en halti er en grimetingestagtig men unde pigge -. eller snakker vi om noget forskelligt..??

• #76   3. okt 2007 Anna, nej, der er ikke pigge på haltien - men princippet som hunden skal lære efter er det samme - der bliver tilført ubehag...

• #77   3. okt 2007 nårrgh SS ville jo nok mene at pigge i halsen er værre end at hovedet bliver ført bort så hunden stopper SS

• #78   3. okt 2007 Jeg har haft hunde i 40 år...1 eller 2 ad gangen...lige fra new foundlænder... til mops
    Alle hunde har lært at gå pænt, på nær een.... og det er en cavalier king charles jeg har nu.....den KAN jeg ikke lære at gå pænt, uanset hvad jeg gør... den er totalt døv og ligeglad... den trækker så den er ved at blive kvalt.
    Jeg har købt bresere halsbånd... flere forskellige seler.. lokker med godbidder... rost ... "skældt ud"...
    Nu har jeg købt en HALTI... det går da lidt bedre, men den trækker ski alligevel... og er stadig "døv og blind"...
    Alle er velkommen til at prøve ...*GG*

• #79   3. okt 2007 CH: måske kravene er så høje i dag til div prøver mm, a så så måske det er der der er et problem ??

Nej for går du til prøve med en hund der er trykket/kue, ja så får man bare ikke de høje resultat, heldigvis for det.
    Men hvordan kan det hænge sammen at dem i top træner , med redskaber der ikke løser problemer ??
    Hvis de ufine metoder ikke virker hvorfor så bruge dem ??

om det er ris til hundens røv, det skal jeg ikke gøre mig klog på , men ser da heldigvis en masse glade og frejdige hunde til ex DM og VM.

Og er man "ond" ved hunden , så tror jeg ikke man har en glad hund, men måske jeg har galt fat i noget.

• #80   3. okt 2007 Agent Bull, jeg har ingen holdning til dig, dine hunde eller det du laver med dem...
    Jeg har en holdning til brugen af pig og lignende redskaber i forbindelse med opdragelse og træning af hunde...

• #81   3. okt 2007 Har også prøvet at vende om og gå den anden vej.... jubiii tænker den og følger med og TRÆKKER bare videre den anden vej... det er sgu mig der bliver svimmel af at dreje rundt hele tiden *LOOOOL*

• #82   3. okt 2007 og der med ikke sagt at det er i orden at vores sport er som det forlyder at den er *SS*

• #83   3. okt 2007 og må da lige tilføje at det i schæferhundeklubben ikke er tilladt at anvende pighalsbånd, ej heller de lovlige.....

• #84   3. okt 2007 sporthunde, når man kører hunden på tvang, som jeg vil kalde det, så gør hunden sit arbejde til punkt og prikke, fordi den ikke TØR andet, så ved den, at den får strøm o.lign.
    Jeg har hørt flere sige, at de ikke kan opnå det samme resultat på motivation, altså hunden laver flere fejl, hvis den synes at det er sjovt, som hvis den kører på tvang.

men set med mine øjne, har det ikke noget med træning at gøre, hvis man skal bruge tvang for at opnå resultater, og så burde man finde sig en anden hobby

• #85   3. okt 2007 CH: hvor mange konkurrencehunde har du trænet op, bare for lige at vide lidt om dig :o)

• #86   3. okt 2007 sportshunde, pointen er jo, at det netop virker....

At man kan korrigere små momenter i træningen med redskaberne og bevare frejdigheden i andre. Finten ligger jo - som du helt sikkert ved - i at belønne på de rigtige tidspunkter og i lige så høj grad straffe (når man vælger at træne på den facon) på de helt rigtige tidspunkter..

Men jeg er da helt enig - jeg er superglad for at se, at der bliver belønnet for frejdighed og glæde til prøverne, og at en trykket hund sjældent får gode point. Det giver hundene lidt bedre odds... Og os andre noget flottere sport at kigge på...
    Men vores schæfere er jo taknemmelige for lidt, så der skal ikke så meget til at gøre dem glade....

• #87   3. okt 2007 Sportshunde, ikke en eneste ;o)

• #88   4. okt 2007 Lykke: helt enig og som jeg også skriver du vinder ski ikke med en hund der ikke er glad og gider arbejde af lyst.

• #89   4. okt 2007 Og jeg kan supplere med, at kan det ikke gøres uden de førnævnte redskaber, så kommer jeg heller aldrig til det.... ;o)

• #90   4. okt 2007 Pisken bruges til at hetze hunden med, dvs. man angriber hunden med smæd fra pisken, under bidearbejde..
    Man slår ikke hunden med pisken.

• #92   4. okt 2007 Jeg vil altså helt sikkert gi agent bull ret I, at man skal vælge den metode man mener virker for ens hunde og sig selv..... Ikke dermed sagt at jeg syntes det er iorden at bruge dem, jeg ville aldrig selv anvende sådan en, men gider ikke pege fingre af andre, i nogle tilfælde kan det jo være at det kun er den der virker... Men sådan som Heidi H siger så burde nogle mennesker tænke sig om, i deres valg af hund....
    Med hensyn til de forskellige metoder, jeg anvendte selv Easy line på min Shæfer/lab, tog en uge, så gik hun pænt.... Og brugte den derefter ikke mere....Og er helt sikker på at der nok er et par stykker eller mange, der skal komme med en eller anden kommentar om den metode også, "den laver skarve sår og bla bla" Men den virkede for mig, og lavede ikke skarve sår på min hund... Og der var sikkert engang at pighalsbåndet var den ideelle løsning, så blev det Easy - line (som nu også er en dårlig måde) og nu Haltien, som er ih åh fantastisk, men om et par år, er den sikkert også dårlig at anvende!!!
    Syntes bare det må være op til en selv at bedømme hvilken metode der virker bedst!!!

• #93   4. okt 2007 Uni D...
    Jeg har en rigtig god metode til at få lært min hund ikke at spring op af folk.
    Først giver jeg den et spark i brystkassen, derefter træder jeg den over den venstre bagpote - altid den, for så ved, jeg at den er lidt følsom i forvejen.
    Det er det, der virker bedst, så det gør jeg.

Da han skulle lære ikke at sætte poterne på bordet, der gav jeg ham en ordentlig knytnæve på begge poter - så gjorde han det kun en gang....

Og da han var hvalp og skulle gøres renlig tog jeg selvfølgelig hundens næse og smørede den rundt i urin og afføring - der gik også kun kort tid så havde han fattet det...

Nå ja - at min hund nu er en lille stakkels kuet hund, der ikke tager initiativ og som er bange for mig - pyt, det virkede jo...

Jo, det er meget ironisk og nej, sådan har jeg ikke opdraget min hund - men helt ærligt... fordi noget virker betyder ikke, at det er hensigtsmæssigt... Hvis du vidste, hvad der foregår rundt omkring, så tror jeg simpelthen ikke, at du ville sige som du gør.... Eller rettere, det håber jeg ikke....

• #94   4. okt 2007 hmnn... lidt plat!!!!

Jeg siger jo heller ikke at man skal pine sin hund, syns jeg heller ikke fremgik af min kommentar (?)..... Det var ihvertfald ikke sådan ment....
    Og jo er godt klar over hvad der sker rundt omkring...
    Jeg mener bare

F.eks.. Med pighalsbånd (og igen syns jeg ikke personligt selv at det er en løsning), men jeg mener at hvis det nu er det der virker bedst i den givne situation. Ville aldrig nogensinde mene at det skulle være noget permanent. Hvis det ikke havde virket inden for en vis periode, skulle man overveje at finde en anden løsning... Nøjagtig lissom jeg gjorde med Easy - line, hvis det ikke havde virket hurtigt, måtte jeg finde en anden løsning...
    Men det jeg sådan ville frem til var bare, at alle metoder har været goe, på et tidspunkt, så er der fundet på noget andet og så er det det nye der er bedst....

Jeg personligt kan ikke se forskellen på at bruge en halti eller en Easy - line f.eks...

• #95   4. okt 2007 Pointen er, at hvis det er ok at bruge det, der virker, så er der jo ingen begrænsninger.

Det virker at lære sin hund at blive i haven med et usynligt elektrisk hegn - er det så også ok at bruge, selvom det kun er i kort tid?

Hvor høj en pris skal hundene betale for, at vi enten ikke magter det eller ikke har tid til at bruge mere skånsomme metoder til at lære dem det samme?

• #96   4. okt 2007 Nej syns bestemt ikke at det er okay at bruge usynligt elektrisk hegn, syns heller ikke personligt at det er okay at bruge et pig halsbånd, men vil ikke pege fingre af andre, hvis det i den givne situation er det der virker, vil ikke skære alle over en kam... Syns heller ikke det er okay at slå eller ta fat i sin hund uhæmmet under opdragelsen! Men at jeg har taget fat i nakkenskindet på min hund Et par gange, fordi den lige syns at katten er spændende at bide i, eller jeg har slået (ikke hårdt, må jeg jo heller nævne, for ikke at pisse alle af) min anden hund over snuden med den ledning jeg har taget ham i at bide over, (og han så har lært, at det gør man ikke igen) Kan jeg personlig ikke se det forkerte i.. Og mine hunde er bestemt ikke kuet og bange for mig!! Tværtimod er jeg nærmest fristet til at sige....

• #97   4. okt 2007 Uni D, det der er så svært at vide hvor grænsen går. Vi er meget forskellige og der er mange, der virkelig går til yderligheder. - Og mange der gør det fordi de i første omgang ikke har forstået, at bruge nogle lidt mindre voldsomme alternativer, men hurtigt har valgt de "lette løsninger", der så koster lidt for hunden.

Jeg synes det er en falliterklæring at bruge den type redskaber til opdragelse og træning af hund - det kan ingen tage fra mig.

• #98   4. okt 2007 Jamen jeg vil da også gi dig ret i, at der er mange der går til yderligheder, har også oplevet en mand der gik på stranden med sin hund, den trak, og han bankede den hårdt i ryggen tre gange med knytnæveslag, det er jo ikke det jeg mener med at man selv skal afgøre hvad virker.. Hvilket var dybt forkasteligt..... Min kommentar, var jo også kun med henblik på snore, seler osv, ikke opdragelse i det hele taget.....
    Hvis man måtte, gik jeg helst uden snor på mine, da det er sådan de går pænest...
    Men jeg hver sin mening og holdning....

Jeg er ikke enig i din, men jeg respektere den stadigvæk. Men det er jo så ikke med modsat fortegn...

• #99   4. okt 2007 For = Plat fordi jeg ikke kunne se at jeg på nogen måde havde skrevet at man skulle pine sin hund.... Ja heldigvis, MEN f.eks Easy - line, var go på et tidspunkt, og det var også hundetrænere der anbefalede dem, og nu mener folk jo at det jo nærmest er dyreplageri at bruge dem...

• #100   4. okt 2007 Uni D - Hvis du synes det er voldsomt at blive banket tre gange i ryggen med en knytnæve, så skal du se, hvad de redskaber kan bruges til - og bliver brugt til...

• #101   4. okt 2007 Åh ha, det er dælme svært at skal forklare sin mening, hvis folk ikke gider at læse ordentligt...

Prøver igen!!! Jeg mener IKKE personligt at et pighalsbånd, er løsningen...

Går heller ikke ind for permanent eller overdreven brug af dem!!!!

Men kan godt se hvorfor folk bruger dem, hvis det er den eneste løsning der ville virke på deres hund, kender en der brugte det til sin amstaff, fordi den trak så meget.. HUn havde prøvet en easy, men den trak snorene over.... TO dage med pig så havde den lært at gå pænt, og det blev/´bliver ikke brugt mere!! og hunden har ikke lidt nogen overlast at det!!! Den er heller ikke kuet eller bange for sin ejer.. Den går bare pænt i snor nu!!!
    I sådanne tilfælde syntes jeg ikke det er en faliterklæring eller på nogen måde dyreplageri!!!

• #102   4. okt 2007 Jeg har skam forstået - er blot slet ikke enig.

Synes til hver en tid det er en falliterklæring...

• #103   4. okt 2007 Ren interesse, hvad brugte/bruger du så selv???

• #104   4. okt 2007 CH..........Jeg ser det også som en falliterklæring, ingen tvivl om det.

Men jeg mener nu også man siger "alt skal PRØVES" inden man bare afhænder eller afliver.

Jeg lægger hånden på hjertet og indrømmer, jeg hellere ville prøve end af med mine hunde.

Det er for mig en endnu større falliterklæring.

• #105   4. okt 2007 nej det var nu ikke dig :o)

• #106   4. okt 2007 Janie - lige præcis... Hellere ha prøvet, end bare at opgive helt og så aflive hunden....

• #107   4. okt 2007 Kontakt, bold, stemme, småkorrektioner i linen, guffer...

Hvis hunden gør noget forkert er det mit udgangspunkt, at jeg har lært den at gøre det forkert - og så må jeg finde en teknik, der kan kompensere for det indlærte og erstatte det med noget nyt.

Straf er der meget lidt af i vores træning, motiviation en masse, en smule mundtlig irettesættelse...
    - Dette er på træningspladsen...

Herhjemme er der brugt guffer, mundtlig irettesættelse og jeg har et væld af gange og til min store fortrydelse ligget ovenpå min hund i et forsøg på at dominere ham - totalt misforstået, men det lærte jeg noget af.
    Det bedste redskab her i huset er coolness, afledning og ignorering.

Vi har haft problemer med at lære ham at gå pænt i line - han trak, så jeg slet ikke kunne gå med ham.
    Vi anskaffede os noget stærk elastik, som vi bandt i hans almindelige line - dette medførte, at han ikke kunne trække afsted med mig.
    Herefter har vi ganske enkelt vendt om hver eneste gang linen er blevet strammet - det virker helt fantastisk og hunden bliver ikke straffet. Blot får han ikke den gevinst han søger - at komme fremad.

Den måde har vi valgt at have vores hund på - og opnår han aldrig deltagelse i dm i BHP3 på den måde, så er det også ok - for vi har det sjovt med vores træning.
    Vi er tre, der har vetoret - mig, min mand og hunden. Er der EN af os, der ikke finder det ubetinget sjovt at træne, så stopper vi... Og dermed bliver vi nødt til at holde os fra de redskaber og teknikker, der medfører ubehag for den lille hund...

• #108   4. okt 2007 Jeg kan komme med et eksempel hvor jeg godt kunne forestille jeg havde valgt et pighalsbånd:

Min tidligere schæfer var panisk angst for andre hunde efter et meget grimt overfald.

Jeg havde konsulenter på hende, det hjalp ikke en fis. Vi prøvede med beroligende. Vi trænede stort set hver dag med andre for at lære hende bare at være i nærheden af andre. Intet hjalp.

Når hun gik i panik, ja så forsvandt ALT andet end hendes skræk som hun taklede med aggresion.

Jeg lærte at leve med det. Afbrød på intet tidspunkt træningen, men vi kom aldrig bare ET skidt videre. Alt andet var supert, bare ikke nærhed af andre hunde.

Kira kunne jeg klare. Men havde det nu været Carlos med en kampvægt på 70 kg, ja så ville det være et spørgsmål om aflivning eller andre ikke pæne metoder.

Og her er det jeg indrømmer, jeg nok hellere havde valgt en mindre pæn. Jeg ville ikke aflive min ellers utrolig velfungerende hund pga gåture.

Jeg sidder IKKE og retfærdiggøre brug, eller er fan af disse metoder, men jeg prøver at være hudløs ærlig.

• #109   4. okt 2007 Det kan jeg godt følge dig i, bestemt, jeg ville da også 10 gange hellere ha lært min hund at gå på en anden måde.

Da jeg skulle lære hende at gå i snor, trak hun forbandet meget, var først i hendes liv, da hun var halvandet, og der havde hun gået meget begrænset i snor...

Jeg startede med at prøve, hvis hun trak, satte jeg foden ind foran hende, og når hun stoppede fik jeg hende ind på siden a mig igen, så gik hun pænt i et stykke tid, hvor jeg gav hende en godbid og roste hende og hver eneste gang jeg sagde dygtg, strøg hun afsted igen, med mig halsende bagefter hende.... Det prøvede jeg i et stykke tid uden held.

Så prøvede jeg, hver gang hun trak, stoppede jeg sipelthen bare op, hvilket resulterede i at jeg lå hen af fortovet et par gange.. Dette prøvede jeg så også i et stykke tid uden held.. Det samme med bare at vende om, det var hun også bare ligeglad med, og gik bare videre, så hun tilsidst var halvkvalt, fordi hun trak mig...

Så bestemte mig simpelthen for at bruge den easy - line, og det virkede, på en uge.... Nu går jeg bare med alm. sele og snor... Min anden hund har der så dog aldrig været problemer med... Men en hver hund er vel forskellig, og skal derfor opdrages forskelligt...

Det med at han bed ledninger over.... Han havde virkelig gjort det mange gange, og jeg havde afledning osv.. Men uden held, og syntes at jeg simpelthen var nødt til at få gjort noget med det samme, så jeg slog ham over snuden med den, og det virkede..... Tænk hvis han havde fået strøm.... !!!! Det var nu mest det jeg var bange for!!

• #110   4. okt 2007 Jeg har selv lavet masser af dumme fejl, hvor jeg har påført min hund gener, der ikke var nødvendige...

Jeg har da slået til ham op til flere gange fordi jeg er blevet hidsig - det er ganske aldeles uhørt og en ubetinget fejl fra min side, men for filans, den lille sjuft har virkelig kunnet køre mig i stilling nogle gange.

Men jeg kan ikke få mig selv til bevidst at planlægge en opdragelsesform, som virker ved at give hunden (væsentligt) ubehag - og hvis jeg gør det alligevel så er det mod bedre vidende... A la den jeg har lavet med at ligge ovenpå ham... Fuldstændig tåbeligt...

I forhold til din historie Janie, kan jeg godt forstå din reflektion - og jeg VED med sikkerhed, at jeg vil have den samme i en lignende situation fordi jeg bare synes hundetræning er så sjovt og givende
    specielt for hunden. Men jeg håber virkelig, at vi vælger at gøre som vi har aftalt - at stoppe hvis det ikke er sjovt længere for bare en af os.

Uni D, vi vælger alle efter de muligheder og ressourcer vi har på et givent tidspunkt. Og for at vil kan vælge det rette alternativ skal vi kende det. - indtil vi kender det, laver vi en masse bøvl med vores hunde, som er besværligt og dumme for både dem og os.
    Det eneste jeg håber er, at alle ville kigge sig meget mere omkring før de valgte de metoder, der er virksomme, hurtige, men for det første anskuer hunden som den med fejlen og så derefter medfører nogengange væsentligt ubehag i forbindelse med indlæring.

• #111   4. okt 2007 Hehe stamtavler - jeg ved den slags er tabu... Og at det kan være voldsomt provokerende at udstille sine egne svagheder, men jeg kan da garantere dig for, at jeg ikke er den eneste...

Jeg har aldrig tævet min hund... Jeg har dasket ud efter ham i hidsighed nogle gange... Det er en fejl...

Hvad angår belæring - jeg udtrykker min holdning. Føler du dig belært, er det din sag...

• #112   4. okt 2007 Vi er da kun mennesker alle sammen........

Den der påstår de aldrig har lavet fejl i forbindelse med deres hunde, påstårjeg er fyldt med løgn !

Jo mere vi taler om vores fejl, jo bedre indse vi dem selv + måske forebygger andre laver de samme.

• #113   4. okt 2007 Jeg føler mig nu heller ikke belært!!!

Men ja det er sikkert rigtigt at vi alle begår fejl osv.
    Men nu mener jeg så stadig ikke at jeg har begået nogle fejl......

• #114   4. okt 2007 Jeg kan på ingen måde garantere, at jeg ikke en dag reagerer uden at tænke først - og det kan du heller ikke.. En reaktion som den er instinktiv og uden for viljens kraft og magt.
    Der er ingen grund til at spille hellig her - vi er mennesker, den slags sker. Spørgsmålet er bare, hvor mange der tør sige højt at den slags sker?

Min hund er aldrig blevet slået, tævet, lagt hånd på eller på anden måde behandlet dårligt. Jeg har lavet dumme fejl af uvidenhed og jeg har haft uhensigtmæssige reaktioner (bare rolig, de kan tælles på en hånd og hunden fattede dårligt, hvad der skete - jeg var noget mere ked end den). Jeg har også lavet fejl mod bedrevidende.

Skam over den hundejer, der ikke tør stå ved sine fejl - og lære af dem ;o)

• #115   4. okt 2007 Må hellere lige skynde mig at skrive at jeg ikk syns at det er en fejl med de ting jeg har nævnt!!!

• #116   4. okt 2007 Hvordan ville I egentlig reagere i en situation hvor I tar hunden i at bide i f.eks en kat??? Afledning???

• #117   4. okt 2007 Uni........Kan kun sige jeg slet ikke ville kunne nå at reagerer før det ville være for sent.

Men jeg ville ikke skælde eller andet.Jeg har dyb respekt for deres instinkter...........

MEN, kunne jeg nå noget,ville jeg ikke stå med min klikker og kalde med lys stemme.Det er jeg temmelig sikker på ;o)

• #118   4. okt 2007 Synes det er en god og spændende diskution, men nu er det altså sportid.

Kikker ind senere :o)

• #119   4. okt 2007 Nu tænkte jeg også mere på, en kat der bor samme sted som hunden... For satan jeg blev gal, så Ja jeg tog fat i nakkeskindet på hende, så hun ikke skulle slå den ihjel, elsker min kat ligeså højt som min hund.....

• #121   4. okt 2007 Det er jo lige præcis en af de situationer, hvor man reagerer instinktivt...

Hvis jeg stod lige ved siden af ville jeg sikkert råbe - kan så ikke bruges til noget - og så ville jeg forsøge at få hunden til at slippe grebet om katten på en eller anden facon....Måske det ville virke inden det var for sent.

Løber hunden først efter katten og er på afstand af mig, har jeg ikke en chance - det ved, jeg for jeg har fire udekatte, der bliver udsat for Cassius´ byttedrift en gang i mellem. Han kan ikke løbe dem op, og hvis han gør, så får han helt sikkert tæv - så jeg tager det roligt..

• #122   4. okt 2007 Kors i skuret, stamtavler, det bliver jeg godt nok skuffet over at høre..

At du mener det er bedre bevidst at vælge metoder i opdragelsen som gør ondt på hunden og bliver brugt kontinuerligt i forhold til en hurtig reaktion (som hunden i øvrigt på grund af dens natur forstår langt bedre end den anden form), som er instinktiv.

Selvfølgelig slår man ikke på børn og dyr - har du slet ikke læst, hvad jeg har skrevet?

• #123   4. okt 2007 Nu er katten så kommet ind da hun var 3.. De fungere også ganske fint sammen, og der plejer ikke at være de store problemer, andet end lidt knurren og væssen engang imellem.....

Men ved ikke lige hva der skete for buffy den dag, lige pludselig tog fanden ved hende, og ja jeg reagerede ved at tage fat i hendes nakke og få hende væk fra katten..

Og det er jo så ikke dermed sagt at jeg går ind for vold på hunde... Men syns godt lige man kan vurdere situationen før man dømmer folk....

• #124   4. okt 2007 Selvfølgelig udelukker jeg ikke det sker igen - og at du udelukker at det nogensinde sker for dig er naivt - set med mine øjne.

Når jeg sidder her og tænker over det, så kommer jeg til at tænke på, at din reaktion på at jeg deler mine fejl og svagheder i forbindelse med hundeopdragelse her er med til at tabuisere det, der sker hver dag både med dyr og børn. Nemlig at folk reagerer instinktivt og uhensigtsmæssigt. De fleste mennesker gør det en gang i mellem og det er ikke noget at skamme sig over, det er helt naturligt.

Det er ikke noget der skal ties væk, det skal snakkes om - og jo mere skyld og skam man forsøger at lægge ud i den forbindelse, jo mindre tør folk være ærlige og jo mindre ved vi, hvad der foregår. Vi forstiller os.

Jeg er så fuldstændig kold over din reaktion. Jeg er her jo, og jeg ved, at jeg er en god hundejer og at min hund lever under gode forhold.
    Derfor tør jeg også sige højt, at jeg laver fejl - dumme fejl. Men det er der mange andre, der ikke tør sige.

Måske skulle du vælge at åbne op for dialogen frem for fordømmelsen.. Jeg tror faktisk det ville hjælpe flere hunde.

Tilsidst - det kan godt være, jeg har formuleret mig forkert så mine fejltagelser lyder voldsommere end de er, men jeg kan forsikre dig om, at jeg ikke er hverken behandlingskrævende voldelig eller underlagt mine dyriske instinkter 24/7 ;o)
    Jeg er et stille og roligt - og temmelig dyrevenligt menneske.... Det kan du læse, hvis du læser tråden igennem..

• #125   4. okt 2007 stamtavler= Jeg respektere helt sikkert at du med fuld overbevisning ved du aldrig vil forvolde din hund skade.. smiley

Men er simpelthen nødt til at lave et eksempel.. Hvad nu hvis din hund bider et barn??? Hvordan vil din reaktion så være?? Og lad nu være med at sige at du ved at det ville din hund aldrig gøre..... For man kan sgu ikke stole på at det aldrig vil slå klik for sin hund!!!!

• #126   4. okt 2007 Du må være lige det, du har lyst til ;o)

Egentlig synes jeg ikke jeg går i forsvar, jeg synes nok mest jeg forklarer mit synspunkt. Men det må du gerne kalde det, hvis du synes det er rigtigt... Betyder ikke så meget for mig.

I min verden eksisterer hverken uhensigtmæssige hjælpemidler eller at slå sin hund... Det har jeg forsøgt at sige et par gange, men prøver da lige igen.

Jeg synes ikke jeg taler grimt til nogen, men føler du det sådan så har du da min undskyldning.

Det sidste... Tja, hvis du har læst, at jeg hader dig eller nogen andre fordi du/ ikke vil slå din hund, så tror jeg vist mine kommunikationskurser har været temmelig spildt. I så fald har jeg da ihvertfald ingen kontrol over hvordan mine ord opfattes ude i verden....
    Så vidt jeg ved, har jeg vist kun plæderet for det modsatte i den tråd...

• #127   4. okt 2007 ja ja.. men jeg har jo heller ikke skrevet at jeg har slået fordi den driver til vanvid... desuden har jeg heller ikke slået den jeg har taget fat...
    hmnm... så du ville simpelthen råbe en kommando før du gør noget andet.?? Tja..

• #128   4. okt 2007 Hehe - "at slå hunden fordi den driver en til vanvid..."

Jeg gad godt at se det billede du har inde i hovedet af situationen.. Tror ikke heeeelt det stemmer overens med virkeligheden...

• #129   4. okt 2007 okay skulle bare lige forstå det rigtigt.. så i sådan en situation ville du godt kunne ta fat i en hund...

• #130   4. okt 2007 Det fremgik ikke just at du nu talte generelt om at slå hunde..
    Men det er da ok - jeg springer fluks tilbage til topic, da ingen vist kan være uenige i, at det ikke er i orden at slå sin hund.

Emnet uddebatteret - om det nogensinde har været i gang i denne tråd...

• #131   4. okt 2007 jeg har netop skrevet at jeg har gjort det en gang med min anden hund... Føler mig ikke ramt.. Prøvede bare lige at forstå dig... Fordi kan bare ikke forstille mig at folk ikke ville ta fat i deres hunde i ekstreme tilfælde...

• #132   4. okt 2007 Nej det var jo netop også det jeg mente.. :o).. Lød bare sådan helt ekstemt at du aldrig ville.... :o)

Syns da heller ikke man skal slå sine hunde pga sådanne småting,..

Men det er jo så netop det jeg har gjort med min anden.

Men vurderede det var bedre jeg ga ham en over snuden, da jeg tog ham i at æde ledningen for 1000 gang, end at han fik strøm en dag. og han har ikke gjort det siden..... og nej det var ikke hårdt!! Markerede!!

• #133   4. okt 2007 Fint nok...

• #134   4. okt 2007 Jeg synes helt klart at det er dyremishandling at bruge pighalsbånd!!!!! - desuden hjælper det ikke engang, det ødelægger bare hundens fornøjelse! x(

• #135   4. okt 2007 Uddybelse:
    Måske hjælper det på adfæren, men ikke på problemet! - Det er skidesyndt at dyret skal pines til at gå pænt! Køb en GUBBI næste gang!!!

• #136   4. okt 2007 Hvis et pighalsbånd bruges rigtigt er det ikke forkert at bruge,det er mere synd for hunde hvis man skal rykke i den hele tiden, og det ikke virker. Jeg har set det blive brugt på brugshunde hvor folk havde problemmer med at magte dem, da de så fik et pighalsbånd på og de fik maks 2-3 ryk. Så gik de som en drøm og da de så fik deres almindelige halsbånd på gik de stadigt godt.Så det virker på nogen hunde.

Kommentér på:
Er det her et pighalsbånd ?

Annonce