1.263 visninger
|
Oprettet:
Demens hos hunde? {{forumTopicSubject}}
Er der nogen af jer, som har oplevet det og hvad var jeres hundes symptomer?
mar 2007
Følger: 35 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 618 Svar: 3.633
Om dagen er han sig selv, og også efter vi har gået tur. Men om aftenen ryster han, bliver bange og vil ikke komme ind. Og han smutter lynhurtigt ud. I aften skulle jeg bare lige hente noget i skuret og havde ikke set han
Jeg er faktisk nået dertil om vores hus er besat af noget. Ej, jeg ved sku ikke hvad det er, jeg er så bekymret for ham og ked af det.
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 87 Hunde: 4 Emner: 946 Svar: 17.616
apr 2018
Følger: 19 Følgere: 661 Emner: 121 Svar: 6.957
Det kom snigende og blev værre og værre. Til sidst fik han fred
Han kunne simpelthen ikke huske. Når vi kom var han ok, som altid men når vi havde været der lidt og fx rejste os eller bevægede os i sofaen så blev han aggressiv og bange og bed for alvor
Nu var han lille men han lavede nogle gevaldige huller i flere af os
Bagefter vågnede han ligesom og var helt forvirret omkring hvad der skete, sød og sig selv og vupti - så troede han der var indbrud igen...
Vi forsøgte flere ting fx at tage snor på ham osv og se om vi kunne stoppe ham men det var simpelthen for uforudsigeligt og til sidst fik han altså fred
Vi savner han stadig for han var virkelig en nær ven og jeg tror dyrlægen havde ret for han gjorde normalt aldrig en flue fortræd
Så måske har jeg set demens....
jan 2008
Følgere: 2 Emner: 11 Svar: 100
Min egen hund, Mieko, begyndte at cirkle rundt og rundt da hun var næsten 16 år. Det er også et almindeligt tegn på demens. Vi sagde farvel til hende af den årsag
feb 2011
mar 2007
Vi har overvejet om vi skal sige farvel. Men han er ellers frisk, sund og *rask*. Han er jo igang med at udredes for Cushings. Som lige blev sat lidt på pause af Ellies forløb. Han er 10år. Jeg synes bare ikke det er nogen alder .
Da han var 1-3 år gammel boede han jo i en hundegård i al slags vejr. Vi har tænkt på om han husker tilbage på det. Men alt er jo i spekulationer nu.
Det er bare mega frustrerende, at han nægter at komme ind. At vi skal hente ham i en busk. Særligt når man ved at han normalt feks hader regn. Men nu hellere vil ligge i en våd busk end at komme ind. Efter aftenturen. Kan vi ikke lade ham komme ud. For så kommer han ikke ind. Nogen gange springer han også hans mad over.
feb 2011
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 47 Hunde: 10 Emner: 78 Svar: 7.911
Det gik ret stærkt, i løbet af et halvt år blev hendes livskvalitet kun dårligere og dårligere
Hendes syn blev tjekket og alle hendes organtal var som hos en meget yngre hund end de godt 12 år hun blev.
Det startede med, at hun ikke kunne huske, hvor hun kom ind i huset, hun kunne stå og kigge ind i muren eller ind af et vindue.
Hun gik fuldstændig i hvalpemode og ville lege konstant. Kunne heller ikke huske, at hun havde spist og plagede om mad konstant.
Tidligere var hun en af den slags hunde som kun spiste det absolut nødvendige og altid var i en flot kondition
Hun begyndte også at trave rundt om natten, enten i cirkler eller rundt i huset, det var umuligt at få hende til at gå til ro.
Smertestillende blev forsøgt, men havde ingen effekt og hun virkede ikke som en hund, der havde ondt, hun kunne fortsat spurte afsted som en yngre whippet
Jeg sagde stop da hun nogle nætter i træk havde travet rundt konstant uden på noget tidspunkt at lægge sig og hele hendes attitude havde ændret sig fra en livsglad diva til en meget frustreret og ulykkelig hund
sep 2020
Følgere: 22 Annoncer: 1 Emner: 40 Svar: 856
mar 2007
Hvis han ikke kommer ud, sidder han feks bare og ryster. Det er helt vildt så meget han kan ryste, eller hvis jeg henter ham ind.
Han pacer ikke rigtig, men han trækker sig når det bliver mørkt, og ligger sig for sig selv.
Vi tager dog stadig til dyrlægen, når vi lige rammer den gode side igen. Efter Ellies operation er kistebunden lidt meget tom.
Han skal jo have fulgt op på cushings, og der vender vi også lige de nye problematikker.
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 51 Hunde: 4 Emner: 77 Svar: 2.742
Ikke gå ind om aften af vores døre når det mørkt uden for, ds han ikke kan se om døren er åben, så må hjælpe ham med en godbid. Så smutter han ind.
Har i dæmpelys inden for, så være skyggerne han ikke kan med.
mar 2007
aug 2007
Følger: 41 Følgere: 78 Hunde: 8 Emner: 513 Svar: 12.427
https://succesivetpraksis.dk/podcast/demens-hos-hunde/
Men som de andre i tråden skriver, så lyder det mere til, at det er synet, der er begyndt at svigte lidt
mar 2007
Tingene går hurtigt pt. Og vi synes det bliver værre:(
Han er nu også begyndt ikke at kunne "tiden" normalt får de mad omkring 18-19 tiden. Hvor han før ville pive og gøre opmærksom på det omkring det tidspunkt. Gør han det nu flere gange om dagen og piver meget.
Han har ikke rigtig ture i baghaven mere, for han kommer ikke når det er mørkt. Tilgengæld tager han så turen indenfor. Søger væk og ligger og ryster og er bange. Alle små bevægelser bliver holdt nøje øje med. Han ryster og er efterhånden ofte rigtig bange om aftenen.
Vi er kede af det, for det er heller ikke ok at være bange. Men for det meste er han jo helt ok.
Her er en video fra d. 29. Okt.
https://youtu.be/B82ZU-mjfqQ?feature=shared
Hvad ser i på videoen?
sep 2020
Følgere: 22 Annoncer: 1 Emner: 40 Svar: 856
Jeg har kigget på videoen og jeg kan intet konkludere ud fra den, men jeg er også typen, der har brug for et større helhedsindtryk for, at danne en mening Hundesprog er ofte så usynligt, at man skal vide, hvad man kigger efter, samtidig med at man skal vide, hvad der skete forud for "hændelsen" Ellers kan man opfatte situationen forkert. Det bedste er at man kan se hunden og hvordan den opfører sig, før "hændelsen" kommer, så man kan se forandringen på lige præcis den hund (Giver det mening ?)
Jeg ser en hund, der ligger i en sofa (Og så tænker jeg ikke, at den har trukket sig væk ?) Som godt nok sitrer i starten, men som får kontakt af ejer og stopper med sitren, imens den måske (stadig lytter efter noget).
okt 2023
Følgere: 89 Emner: 24 Svar: 2.591
feb 2011
men sammenholdt med det du skriver skulle I måske se at få en ordentlig samtale hos dyrlæge, et grundigt tjek..
Hvor gammel er det den er ?
mar 2007
Demens hos hunde?