{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.610 visninger | Oprettet:

Isabelle
Isabelle
Tilmeldt:
14. okt 2023
Følgere: 79 Emner: 20 Svar: 2.343

Antitræk {{forumTopicSubject}}

På morgenturen fulgtes Kenia, Vilma og jeg med Lui og Balder smiley
Da vi lige måtte have hundene i snor et kort stykke, trak Lui temmelig voldsomt.
"Det SKAL vi altså arbejde med," sagde hans menneske.
Jeg håber, hun vælger den langsomme model med at stoppe op, når Lui trækker.
Jeg håber ikke, hun vælger nedenstående, som jeg stødte på forleden.
Den ser ikke rar ud - måske især for en hanhund.
Hvad siger panelet? Ville I bruge sådan en line om lysken - eller en grime?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Antitræk
  • #1   18. okt 2023 Jeg ville klart bruge en grime, hvis hunden er stor, trækker og jeg ikke kan holde den i et halsbånd. Og så selvfølgelig arbejde på problemet.
    Jeg ville aldrig bruge den metode på billedet, den er jo konstrueret mhp at påføre smerte, det vil jeg ikke mene, man behøver for at kunne holde sin hund....


  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 13 Emner: 36 Svar: 829
    #2   18. okt 2023 Jeg ville aldrig vælge den anordning, du har indsat billede af, men heller ikke en grime. Begge dele er efter min mening "dyreplageri".





  • #3   18. okt 2023 For mig ville en grime kun komme på tale , hvis jeg stod med en fuldvoksen og meget stor hund, der trak voldsomt og som jeg fysisk ikke kunne holde.
    Grimer kan nemlig lave en del ravage.

    Men i en mindre ekstrem situation ville træning være vejen frem.


  • #4   18. okt 2023 Den model på billedet er rigtig smertefuld for hunden! Det er en grime tros alt ikke!!

  • #5   18. okt 2023 Modellen på billedet har jeg ikke forholdt mig til. Jeg er syg, så det var åbenbart for meget. *lol*

  • #6   18. okt 2023 Det er en vanvittig opfindelse smiley

    Jeg har (heldigvis) aldrig set det blive brugt i praksis. Altså på trækkende hunde. Men jeg har set det blive brugt i praksis til at træne fvf smiley


  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 79 Emner: 20 Svar: 2.343
    #7   18. okt 2023 Egentlig er jeg heller ikke så vild med grimer - måske så hellere en sele, hvor snoren kan sættes på brystet.

    Jeg var faktisk lidt chokeret over, at man kan købe liner beregnet til at spænde om lysken. De minder mig om de remme, man spænder om lysken på rodeoheste smiley


  • #8   18. okt 2023 Den model ville jeg aldrig benytte - men bestemt heller ikke en grime. Det er sådan en gang misforstået "det her er ikke så slemt for hunden" - men omvendt har jeg aldrig set en hund, der ikke har været voldsomt generet af grimen .. så hvis ting skal forbydes, så smid lige grimen på den liste.

    Mavebæltet er imo no-go til en hund, der trækker. Det er efter min mening for hårdt for den.
    Til at få flow i en fvf kan det godt benyttes .. men ikke korrigerende, KUN guidende.

    Og så IKKE så stramt som på billedet - det skal foregå i løs line naturligvis - evt to med en hjælper til at gå bagved hunden og "vise" den flow´et.


  • #9   18. okt 2023 Hvad er forskellen på korrigerende og Guidende? Hvad gør man når man korrigerer? Og hvad når man guider?

  • #10   18. okt 2023 Guide - anvise hunden på en måde uden smertepåvirkning hvordan den skal gøre.

    Korrigere - rykke i snoren uden at på nogen måde anvise den, hvad der forventes af den.


  • #11   18. okt 2023 Jeg har haft en hund der trak meget, og ved længere ture brugte jeg grime, for så trak han ikke..

    Vi gik til linjeføring og det blev bedere med tiden smiley


  • #12   18. okt 2023 Hvis man bruger den der maveting ig folk siger den giver smertepåvirkning, så gør den det vel uanset om det er guidende eller korrigerende ? Altså hvis det er den funktion den har.
    Hvad gør den helt konkret når/hvis der rykkes i den ( om det er hunden eller fører der rykker), mener hvor trykker den, hvor påføres smerten.
    Er det i maven, lænden, omkring kønnet ?
    Tænker svarer det til man sparker manden et vist sted hvis ikke han makker ret ??


  • #13   18. okt 2023 Hvis man bruger den der maveting ig folk siger den giver smertepåvirkning, så gør den det vel uanset om det er guidende eller korrigerende ?

    Nej - guidende vil aldrig påføre hunden smerter.
    Smertepåvirkning vil altid lave hunden inaktiv og usikker på at prøve noget nyt.
    På samme måde, som når jeg træner (og underviser) er det no-go at sige nej til en aktiv hund, der laver en fejl.
    Det er "a a" i en glad opfordrende tone - som for at sige til hunden "det der var ikke helt rigtigt makker - men nøj, det var GODT nok et godt forsøg" ..
    På den måde tør hunden at prøve igen .. og at lave fejl .. en hund, der ikke tør at fejle er GODT nok fejlindlært.
    Nej skal kun bruges hvis hunden er fuldt ud er klar over at den laver en fejl "med vilje" (knaldapporterer, løber direkte til en synlig apportbuk i apport over flugt eller A-spring istedet for at springe over først .. den slags ting) .. hvorimod at det imo er dumt at bruge nej hvis en hund fejler i eksempelvis sit, stå, dæk .. etc ..
    Der er som regel en rigtig god årsag - og den vil jeg personligt hellere arbejde med, istedet for blot at skælde hunden ud.

    Hvad gør den helt konkret når/hvis der rykkes i den ( om det er hunden eller fører der rykker), mener hvor trykker den, hvor påføres smerten.
    Er det i maven, lænden, omkring kønnet ?
    Tænker svarer det til man sparker manden et vist sted hvis ikke han makker ret ??


    Egentlig ret gode spørgsmål, som jeg også godt kunne tænke mig svar på ?

    Mit bud vil være lænden ... men jeg ved det ikke.


  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 13 Emner: 36 Svar: 829
    #14   18. okt 2023 Kort fortalt: Den laver "kvælertag" omkring hundens lyske, hvor der stort set kun er bløddele smiley

  • #15   18. okt 2023 Jeg er muligvis fatsvag, men hvad pokker skulle det hjælpe at have linen omkring lysken hvis ikke det var fordi at, hvis hunden går længere frem en man ønsker, så gør det avs, hvis ikke det er formålet så vil en Line i halsbånd eller sele være noget nemmere.
    En Line i kvæl omkring de bløde dele i lysken gør ondt, det er jo derfor det virker!!


  • #16   18. okt 2023 Bodil - jeg tænker, at det er lidt ligesom en kvælerkæde. Den påfører jo heller ikke smerte, medmindre der rykkes i den?

  • #17   18. okt 2023 Der er ingen tvivl om at strammer linen omkring lysken, så giver det smerter, hvorfor tænker du ellers at linen omkring lysken virker?
    Jeg har set det brugt og jo det gør ondt på hunden hvis den trækker fremad, for så strammes linen jo omkring lysken, samme system som man bruger til rodeo heste!
    Hvis det ikke gav smerter ville hunden jo ikke holde igen.


  • #18   18. okt 2023 Jeg er helt enig - hvis det bruges som korrektion til at stoppe træk i snoren, så GØR det ondt - for ja, ellers ville det ikke virke.

    Men hvis det bruges på en hund, der IKKE trækker, så vil det ikke påvirke den, ligesom en kvælerkæde ikke har indflydelse på adfærden for en hund, der ikke trækker.
    Enig?


  • #19   18. okt 2023 Helt enig, men så giver det jo ikke mening at sætte det på???

  • #20   18. okt 2023 Metoden vist på billedet er ikke en særlig line. Det er bare en karabin sat om en alm line. Man kan sagtens lave løsningen med linen i sig selv, uden karabin. Du lægger linen på ryggen af hunden, drejer linen under maven på hunden, drejer linen om sig selv og vupti.
    Jeg lærte metoden på et kursus engang, ikke som remedie i træningen, men til akut brug for at bremse hunden, fx ved en skade.
    Jeg har aldrig set nogen bruge den i træning eller på tur.
    Jeg tænker ikke den er mere indgribende end grimer og diverse andre tiltag til mennesker der har opgivet alm træning, og vælger at påføre hunden ubehag.


  • #21   18. okt 2023 Det er nok en af de dele af mit arbejde i dyrehandler jeg hader. Folk der kommer ind med deres hunde, der tydeligt ikke har lært at gå pænt, dengang den var hvalp og til at holde, og så spørger de efter antitræk smiley om det er helkvælkæde, grimen eller halsbånd hvor der trækkes en snor op i abue på hunden smiley
    Jeg gør meget ud af at forklare at antitræk ikke bare får hunden til at stoppe med at trække, det er træning der gør det.
    Kan sommetider have indtryk af at der er tale om at de har købt en for motionskrævende hund, hvis behov ikke kan dækkes af tre trisseture pænt i snor rundt i kvarteret, det er også ofte teenagehunde.



  • #22   18. okt 2023 En grime giver ikke smerter, den drejer hundens hoved, det er det der gør at hunden ikke kan fortsætte fremad, en Line rundt om hundens lyske giver smerter når den strammes, det er det der gør at den ikke trækker fremad, En grime vil kunne lave skader på halsen, linen strammet rundt om lysken vil kune give skader på indre organer.

  • #23   18. okt 2023 Jeg er muligvis fatsvag,

    Tja .... smiley

    Jeg taler om brug af "bæltet" til fvf, ikke til at lære hunden ikke at trække .. som jeg jo iøvrigt allerede har skrevet :

    "Mavebæltet er imo no-go til en hund, der trækker. Det er efter min mening for hårdt for den."

    Prøv at LÆS lidt om grimen og de skader den kan medføre - beklager, men lige der, virker du ikke ret oplyst ..


  • #24   18. okt 2023 Kan sommetider have indtryk af at der er tale om at de har købt en for motionskrævende hund, hvis behov ikke kan dækkes af tre trisseture pænt i snor rundt i kvarteret, det er også ofte teenagehunde.

    Det tror jeg, at du har endda rigtigt meget ret i .. desværre ...


  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 79 Emner: 20 Svar: 2.343
    #25   18. okt 2023 Jeg ville tro, at en line omkring lysken niver, selv om hunden ikke trækker.

  • #26   18. okt 2023 #25

    Kommer jo helt an på, hvor stramt man vælger at sætte den ...


  • #27   18. okt 2023 Martine, husker jeg forkert, eller har du lagt en video op af at du træner fvf med en line rundt om hundens lyske og en meget voksen mand der går og “korrigerer” i linen? Jeg antager ikke at det handler om at hunden trækker, men for at få et par point mere i en konkurrence. Det har jeg svært ved at se være retfærdiggjort i den situation smiley

    I en absolut akut situation, hvor en hund er skadet eller hvor en hund har en adfærd der skal rettes, så den ikke risikerer aflivning, kan voldsomme metoder måske være ok, men i træningsøjemed forstår jeg det slet, slet ikke smiley


  • #28   18. okt 2023 Martine, husker jeg forkert, eller har du lagt en video op af at du træner fvf med en line rundt om hundens lyske og en meget voksen mand der går og “korrigerer” i linen? Jeg antager ikke at det handler om at hunden trækker, men for at få et par point mere i en konkurrence. Det har jeg svært ved at se være retfærdiggjort i den situation

    Hvis du har en forventning om at jeg vil svare dig, så skru ned for sarkasmen Anne - det andet får mig til at miste lysten til videre kommunikation . sorry smiley


  • #29   18. okt 2023 Men fakta er jo, at det er rigtig svært at forestille sig, at brug af linen rundt om lysken, har andet formål en at give smerte, hvis hunden gør noget ikke ønsket! Hvorfor gør man det ellers? Hvis det bare er for at “korrigere” eller holde igen, så vil en snor i halsbånd eller sele give det samme resultat!

  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 13 Emner: 36 Svar: 829
    #30   18. okt 2023 Tænker til guiding at det bruges med 2 løkker med linen imellem og hvor løkkerne ikke strammes, men hvor der er mulighed for at guide hunden ind mod fører uden at man styrer forenden med en hånd og bagenden med den anden hånd (?) Måske jeg forstår det forkert smiley

  • #31   18. okt 2023 Men fakta er jo, at det er rigtig svært at forestille sig, at brug af linen rundt om lysken, har andet formål en at give smerte, hvis hunden gør noget ikke ønsket! Hvorfor gør man det ellers? Hvis det bare er for at “korrigere” eller holde igen, så vil en snor i halsbånd eller sele give det samme resultat!

    Som sagt, jeg har ikke erfaring i at benytte "bæltet" til at få hunden til ikke at trække - jeg benytter ikke den slags værktøj, men lærer min hund (eller ikke) at gå ordentligt i en snor.

    Men det kan jeg så læse mig frem til at DU gør .. når du så skråsikkert kan udtale dig om metoderne - din sidste sætning - og sådan er vi jo så forskellige i vores tilgang til vores hunde.


  • #32   18. okt 2023 #30

    Det er nok en mulighed ?

    Jeg brugte det i fvf for at få min hund til at "skille" bagbenene. Han hoppede (gør lidt stadigvæk) med samlede ben a la en kanin, og det er der ikke ret mange points i.
    Ved at forsøge at "bryde" hans gang, håbede jeg (fik hjælp hos en af DKs bedste hundeførere), at han ville benytte sine bagben, et af gangen. Lidt på samme måde iøvrigt, som når man lige kort løfter op i halsbåndet på en hund, der går i pas - man "skiller" benene ad, og hunden vil gå over i almindelig gang.

    Det har så ikke rigtigt virket efter hensigten, så jeg har haft gang i lidt andre metoder - det er blevet bedre, men Esh vil altid blive trukket for hans fvf.

    Sådan er det bare engang imellem.


  • #33   18. okt 2023 Jeg er bragende ligeglad med om du svarer eller ej. Jeg konstaterer bare, at man med “positive metoder” også tæller positiv straf i din verden smiley Om man bruger lyskeline for at skrabe point sammen eller en nem vej til at hunden ikke trækker, er vel relativt ligegyldig, når man er den hund der bliver nappet i.

    Jeg synes det er trist at sådan noget er nødvendigt i en sport smiley



  • #34   18. okt 2023 Du kan konstatere alt det du lyster - sålænge du ikke kan se forskellen så er den jo bare ikke længere.

    At du synes det er trist, er fair nok. Det er din mening og den del vil jeg ikke blande mig i.

    Blot kan JEG konstatere, at din modvilje er baseret på "synsninger", ikke viden.
    Og sådan er det jo som regel sådan helt generelt, og i særdeleshed herinde smiley




  • #35   18. okt 2023 Jeg har set både grime og lyskesnor i brug.
    Snakkede med ejerne om det og begge sagde at de brugte det for det gjorde at hunden ikke trak. Det var indlært med positiv forstrækning blev der sagt.
    Bare de fik det på så var linen altid løs. Ingen af hundene virkede generet af anordningerne.
    Personligt vil jeg hellere at folk bruger de hjælpemidler der skal til, for at de kan holde hunden, end at den forvolder skade på nogen.
    Jeg ville aldrig selv bruge hverken grime eller lyskesnor.
    Jeg bruger almindelig sele eller fast halsbånd. Undtagen til agilitytræning hvor jeg bruger halvkvæl fordi det er hurtigt at trække af og på


  • #36   18. okt 2023 altså faktum er vel om det er i opdragelse eller træning, så når en hund gør noget den ikke skal og man bruger remedier så stopper den vel fordi det på en eller anden måde er ubehageligt, modsat fx at man siger pfftt pfftt se her er en god bid og så på den måde lokker hunden ud af de uhensigtsmæssige, hvorefter den kan få ros .. ved ikke om det giver mening ...

    hvis fx jeg har en hund med alm halsbånd og snor og den trækker, og jeg så bare giver selv et lille ryk tilbage, så stopper hunden jo fordi det ikke er rart ..


  • #37   18. okt 2023 For mange år siden trænede jeg sammen med nogle DCH'er der gik spor med linen rundt om lysken.


  • #38   19. okt 2023 Da jeg brugte grime havde jeg den ene ende af snoren i grimen og den anden i selen..

    grimen var der som en sikkerhed, da jeg ellers fik ødelagt min ryg på længere ture..

    Som sagt trænede vi det og det blev bedre..

    Hans problem var at han SÅ gerne ville lege med ALLE hunde smiley

    "Desværre" havde han noget schæfer i sig, så de andre hunde syntes han var lidt voldsom når han sådan legende gjæffede højt og schæfer-klynkede og hoppede fremad i glæde smiley


  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 79 Emner: 20 Svar: 2.343
    #39   19. okt 2023 Ved du, hvorfor de gjorde det, Anni?


  • #40   19. okt 2023 Isabelle, for at “korrigere” og “guide”, men helt sikkert ikke som straf smiley

    Der er jo idioter i alle typer sport. Og der er helt sikkert stadig (mange) idioter i DcH, som bruger metoder der ville få både Cesar Milan og Faxe-manden til at klappe i hænderne. Og der er HELT sikkert mange, som bruger metoder der er meget værre, end en lyskesnor. Og så er det jo selvfølgelig helt ok at man (Martine) bruger lyskesnor. Eller hvad er pointen, Anni?


  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 13 Emner: 36 Svar: 829
    #41   19. okt 2023 Ved spor uden sele på, tænker jeg, at det har været en måde at fjerne linen så den ikke var i vejen for hunden, jeg har ofte set hunde uden sele med linen imellem benene, men ikke alle hunde, bryder sig om at have linen der.

  • #42   19. okt 2023 @CM... tror du nogen hunde bryder sig om at have linen der ? de kan blive nødt til det og dermed acceptere det, men bryde sig om det ..
    når jeg tænker på hvordan de fleste hunde hopper og danser bare en snor kommer forkert ind under deres ben uden det påfører gene ... så nej, det lyder ubehageligt


  • #43   19. okt 2023 CM, der er da INGEN der går fra sele til lyskesnor på et spor smiley Hvis man ikke går med sele, sættes linen i enten halsbånd (og ofte med linen ned mellem benene) eller i en bøtchersele, som er en mellemting imellem sele og halsbånd. Og så er der selvfølgelig dem der slet ikke har line på hunden på spor. Sidstnævnte ses vist kun i IGP, og som vi har lært, er lyskesnor ok i den sport.

    De hunde der går med linen ud mellem benene, er helt ligeglade med det. Andre hunde kan slet ikke have det. Om folk så insisterer på det alligevel, ved jeg selvfølgelig ikke, men jeg kunne forestille mig, at det ville tage for meget fokus væk fra sporet, så jeg tvivler.


  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 13 Emner: 36 Svar: 829
    #44   19. okt 2023 Hanne: Jeg tror ikke at formålet med at have linen der, er at lave antitræk ! At det så ikke er smart, hvis den kan gøre det, er en helt anden side af sagen, men vi ved jo ikke om løkken kunne strammes. Min pointe var, at det måske var lavet af "uvidenhed" Dengang tilbage i tiden, hvor Anni f.eks. har set nogen gøre det. En hund der går spor, skal jo ikke holdes tilbage.

    Hanne tror du, at alle hunde bryder sig om, at få halsbånd på eller at de bare lærer accepterer det ?

    Jeg er imod anordningen på billedet og brug af grime som stadig efter min mening er dyreplageri, men man skal også passe på med, at dømme alt der kan ligne det !



  • #46   19. okt 2023 @ CM ... nej de bryder sig heller ikke om at få halsbånd på .. kan godt huske panikken på en hvalp første gang ...

    men det jeg mener, og det uanset om det er det ene eller det andet, så skal det imo ikke bruges til at påføre hunden smerte eller "for" meget ubehag, dermed sagt der heller ikke skal rykkes hårdt i et alm halsbånd..

    mine hunde har været ok nemme, men der er jo små, har af en eller andet årsag helt af sig selv ikke været "trækkere" .. et hold af vores venner har større hund, der er gå pænt indlært ved at når hunden trak så stopper fører, hunden stopper, man kalder navn, og fører drejer rundt så hunden følger med samtidig med PLADS og godbid ... det er nu den slags positiv belønnende opdragelse jeg er tilhænger af ... det tager nok en del længere tid, men jeg og dem vi kender har jo også kun hygge/familie hunde, ikke brugshunde, .. det gør måske en forskel


  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 13 Emner: 36 Svar: 829
    #47   19. okt 2023 Vi er enige Hanne smiley

    Det gælder også for brugshunde, min mand har haft vægterhunde, ikke for sin fornøjelses skyld til konkurrencer, men til at udføre sit job. De "berømte" stokkeslag er en nødvendighed at træne, hvis man vil være sikker på, at hunden holder bidet i det virkelige liv, så alt er heller ikke bare sort/hvidt smiley


  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 13 Emner: 36 Svar: 829
    #48   19. okt 2023 Anne: Ved ikke om det er et dialekt problem, der gør at du (ofte) læser noget jeg slet ikke har skrevet smiley

    Isabelle: Ved du, hvorfor de gjorde det, Anni?

    Mit svar/bud:

    Ved spor uden sele på, tænker jeg, at det har været en måde at fjerne linen så den ikke var i vejen for hunden, jeg har ofte set hunde uden sele med linen imellem benene, men ikke alle hunde, bryder sig om at have linen der.

    Og så starter din kommentar: CM, der er da INGEN der går fra sele til lyskesnor på et spor smiley o.s.v., Du skyder med spredehagl, jeg har ikke konkluderet, at man gik fra sele til lyskesnor. Jeg kan heller ikke se, at det er det Anni har skrevet.

    Jeg har heller ikke læst nogen steder, at man i IGP bruger lyskesnor som antitræk........


  • #49   19. okt 2023 Jeg lærte Bowie ikke at trække ved at når hun trak så stoppede jeg op. Jeg ventede på at linen blev løs og så gik vi videre og hun fik en godbid. Det tog noget tid smiley I dag sætter hun selv farten ned hvis linen bliver stram. (Nye spændende miljøer eller synet af hundevenner kan selvfølgelig stadig få hende til at glemme smiley )

  • #50   19. okt 2023 Anne: Ved ikke om det er et dialekt problem, der gør at du (ofte) læser noget jeg slet ikke har skreve

    Det ville forklare en del.

    Udfra det jeg har skrevet har Anne konstateret, at
    1. Jeg bruger lyskesnor
    2. I IGP er det ok at bruge lyskesnor

    hvilket ikke er i tråd med hverken hvad jeg har skrevet ELLER virkeligheden ....

    Så ja, et dialekt problem - det er nok ikke helt skudt forbi smiley

    Jeg synes personligt bedst om den metode med at stoppe op når hunden trækker - og derved lære den at det ikke kan betale sig at gøre det.
    Desværre har jeg ikke helt tålmodigheden selv, plus jeg bor langt ude på landet, så det har for mig endt med, at jeg bare slipper mine hunde når vi går tur.

    En af mine veninder - også en IGP udøver, der også stiller til DM i weekenden - har lært begge sine hunde, den der metode med at stop op når du trækker.
    Er MEGET misundelig på hende, når hun sådan stille og roligt bare kan gå afsted med dem.
    Eftersom Tjab stadig skal luftes i snor, besluttede jeg mig til at forsøge det der med at stoppe når han trækker - det giver mening for ham, som 7½ år gammel hund - så hvis jeg skal have en hund engang i fremtiden, bliver det klart metoden, for det virker dæleme smiley

    Men til en hund, med knapt så meget temperament som Esh, vil jeg til enhver tid forsøge med lyskesnoren, for at få noget flow i fvf, hvis jeg igen-igen
    1. overtager en voksen hund med de fejlindlæringer der er.
    2. selv fortsætter fejlindlæringen, da jeg fejllæste Esh og troede, at han var lidt "kedelig" i lydighed.

    Der tog jeg godt nok fejl - fik lukket alt for meget op for kedlerne og har nu en crazy hund i lydighed, og især i fvf.
    Lyskesnoren lød som en god ide - virkede også kortvarigt, men så eksploderede Esh og der skulle hives alt for meget i snoren, hvis det skulle have lykkes - og qva alle mine principper var det bare forkert, og snoren blev fjernet.
    Jeg har set andre - mere rolige, primært schæferhunde - hvor metoden har virket.
    Det gjorde det bare ikke på Esh - det er ikke lig med at metoden er dårlig - blot at den kræver den rette hund.

    Så efter råd nord - og sydfra, og fra min egen erfaring, er det nu en anden metode jeg benytter .. om det nogensinde bliver helt godt, tror jeg sq ikke.
    Men jeg elsker at blive ved med at prøve - og sålænge hunden ikke forlader banen, når den får sin tug, mens jeg løber efter den og kalder og kalder for at få den tilbage .. men derimod af sig selv kommer drønende tilbage med glade øjne og smadrer ind i og op af, mig - så tænker jeg, at det nok ikke er helt forkert, det jeg render og laver smiley

    Elsker hundetræning - det er jo rejsen dertil og ikke selve konkurrencerne, der skal være det, der bærer det hele.


  • #51   19. okt 2023 Sidstnævnte ses vist kun i IGP, og som vi har lært, er lyskesnor ok i den sport.

    Åh engang imellem får jeg virkelig lyst til at ruske dig i dine små buttede kinder og give dig et ordenligt møs på næsen .. smiley smiley
    Du er fantastisk - virkelig smiley


  • #53   19. okt 2023 Det der med at stoppe op , når hunden trækker og sige "gå pænt " ----> var noget jeg lærte mine 2 ældste piger på ( dengang 10 + 11 år ) ... når de gik tur med vores New Foundlænder .
    Det er 50 år siden ... så det er ikke noget nyt ...

    Jeg har iøvrigt altid kun brugt alm. halsbånd til alle mine hunde gennem årene ( både store og små hunde. )
    Kun i særlige tilfælde har jeg brugt kvæler halsbånd ( Feks. omkring Nytår , hvis de skulle blive bange ... og måske kunne trække sig ud af det alm. halsbånd .) smiley


  • #54   19. okt 2023 @nittib, nej det er da absolut ikke noget nyt, reelt er det vel den ældste llringsmetode da den blev brugt før alle mulige remedier blev opfundet..

  • #55   19. okt 2023 Jeg har heller ikke læst nogen steder, at man i IGP bruger lyskesnor som antitræk........

    Ikke som antitræk, men i fvf. Læs #32. Martine har lært det af “en af DK’s bedste hundeførere”, og så antager jeg, at det tilsyneladende er en helt acceptabel metode i IGP smiley


  • #56   19. okt 2023 OMG Anne smiley smiley smiley

    Jeg har trænet IGP siden 94 - TROR du ikke, at HVIS metoden var så skide kendt og - som du skriver - "helt acceptabel" - jeg ville kende til den`?
    KUNNE du forestille dig, at jeg søgte hjælp i HUNDEverdenen og ikke udelukkende i IGP-verdenen ?
    KUNNE du forestille dig, at "DKs bedste hundefører" måske ikke er at finde i IGP-verdenen ??

    Eller har du bare travlt med at "antage" en hel masse, for derefter at state det, som om det var fakta ??

    Stop nu med dine antagelser og tolkninger - du er møgtræls til det smiley


  • #57   19. okt 2023 På samme måde iøvrigt, som da en af mine "eks-hunde" havde problemer med at springe. Der søgte jeg hjælp hos en agilityperson ..
    De er faktisk OK seje til at lære en hund at springe over ting smiley


  • #58   19. okt 2023 Guuuuud, var det så hos Anni’s DcH-venner? smiley

  • #59   19. okt 2023 Kæft du er skod til at indrømme når du skriver noget ævl smiley smiley



  • #60   19. okt 2023 Linda L, hmmm, jo dét synes jeg egentlig det har smiley

    Det kommer jo an på ens kriterier. Bowie skal ikke trække afsted og hun skal sætte farten ned hvis linen bliver stram. Og det er sådan hun gør i dagligdagen.

    Hun må gerne være begejstret i nye miljøer og bruge lidt tid på at undersøge (her kan en lang line være til kæmpe hjælp) for derefter at kunne gå pænt smiley

    Hun må også gerne trække (det er ikke fordi hun står op i linen og trækker så jeg vælter) hen mod en hundeven eller menneskeven.


  • #62   19. okt 2023 Altså her forleden da en lille dame blev slæbt henover vejen af sin kæmpe store Grand danois som knurrede og gøede af mig og Coco, havde jeg da vældigt meget denne tråd i baghovedet.. smiley
    Tænker en grime havde været et langt bedre redskab end hvad hun brugte: udover fast halsbånd og snor, slog hun hunden imens hun råbte ad den... Og altså jo, hun fik da stoppet den, cirka midt på vejen, og jeg skyndte mig videre, men ærlig talt så tror jeg det kunne have været mindre kaotisk hvis hun havde haft andet udstyr på..


  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 79 Emner: 20 Svar: 2.343
    #63   19. okt 2023 Forstår jeg dig rigtigt, Martine - at du brugte lyskesnor i træningen, men det virkede ikke, og så holdt du op?

  • #64   19. okt 2023 Isabelle -

    Ja, men ikke som antitræk - derimod som et forsøg på at få min hund til at "skille bagbenene ad", istedet for at hoppe med dem samlede, a la kanin.

    Jeg brød mig ikke om at skulle kæmpe med ham - hellere samarbejde - og derfor stoppede jeg, da han ikke reagerede på den ønskværdige måde.

    Når man træner kan man ind imellem forsøge ting, der bare ikke virker - så må man sadle om.


  • #65   19. okt 2023 Jeg vil hverken bruge grime eller den anordning rundt om lysken eller andet der er ubehagelig for hunden. Jeg starter lige fra jeg får hvalpen, at lære den ikke, at trække. Det foregår på den måde, at hver gang hvalpen af sig selv tilbyder at gå ved min side, får den masse af ros og godbid. I starten er det tilfældig. Men ret hurtig finder hvalpen ud af, at der falder noget godt af, når den går ved min side. Det ligemeget om den har snor på eller ej. Med tiden bliver, der skruet ned for godbidderne. Tilfældig når der falder en godbid af. I starten falder godbidderne for et enkel skridt, hvalpen går pænt ved min side, derefter 2 skridt o.s.v Til sidst bliver der sat en kommando på. Nogle hvalpe fatter det hurtigere end andre. Men alle har fattet det før eller siden.


  • #66   20. okt 2023 Hvorfor spørger du, Isabelle ?

  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 79 Emner: 20 Svar: 2.343
    #67   20. okt 2023 Jeg er nysgerrig på, om grunden var, at lyskesnoren ikke virkede, eller at hunden viste tegn på ubehag ved at have den på.

  • #68   20. okt 2023 #67

    Altså snoren er jo bare en snor og den virkede jo som sådan en gør.

    Esh begyndte bare at koncentrere sig om den - dvs indlæringen forsvandt og så gav det ingen mening at benytte snoren.
    Jeg tænker, at når Esh begynder at koncentrere sig om snoren, er det fordi den generer ham / giver ubehag.
    Det var ikke så han smed sig rundt eller hylede op - han begyndte bare at koncentrere sig om at den sad der - og så dur den jo ikke.


  • #69   20. okt 2023 Endelig er vi enige om én ting - at jeg ikke fatter en skid!

    Hvis man er en SÅ erfaren hundefører, som du er, Martine, hvordan kan man så ikke forudse, at en hund naturligvis vil “koncentrere sig om” snoren? Når “snoren” er bundet rundt om hundens lyske, som er det mest følsomme sted, ført ud mellem bagbenene og bliver holdt af en kæmpe mand, som går og hakker i snoren? Og ja, “hakker”. Det er langt mere end nøk, dét der sker. Hvordan kan man ikke forudse, at det er så voldsomt generende (eller bare smertefuldt, hvis man skal være helt nøgtern) for hunden, at den selvfølgelig vil reagere på det? smiley


  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 13 Emner: 36 Svar: 829
    #70   21. okt 2023 Anne: Når “snoren” er bundet rundt om hundens lyske, som er det mest følsomme sted, ført ud mellem bagbenene og bliver holdt af en kæmpe mand, som går og hakker i snoren? Og ja, “hakker”. Det er langt mere end nøk, dét der sker. Hvordan kan man ikke forudse, at det er så voldsomt generende (eller bare smertefuldt, hvis man skal være helt nøgtern) for hunden, at den selvfølgelig vil reagere på det?

    Hvor fanden har du læst det henne ?? smiley smiley Er der flere tråde om emnet ?


  • #71   21. okt 2023 CM, det har jeg set på en video smiley

    Jeg så den først delt i en gruppe på fb, og kunne genkende hundeføreren. Som jo så er Martine. Som forsøger at tage pusten fra det, og sige at det bare er træning og “korrigering”.


  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 79 Emner: 20 Svar: 2.343
    #72   21. okt 2023 Måske Martine kunne lægge den video ind, så andre kan se, hvordan man guider med en lyskesnor.

  • #73   21. okt 2023 Man kan vidst ikke ligge videoer herind, men man kan ligge links til videoer smiley

  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 79 Emner: 20 Svar: 2.343
    #74   21. okt 2023 Det havde jeg lige glemt, Frk. Jensen. Gad vide, hvorfor HG ikke giver den mulighed mere.
    Men ja - man kan lægge links til videoer på fx FB eller Youtube smiley


  • #75   21. okt 2023 Hvis man er en SÅ erfaren hundefører, som du er, Martine, hvordan kan man så ikke forudse, at en hund naturligvis vil “koncentrere sig om” snoren?

    Fordi Anne - at der er forskel på hvor gode hunde er til at abstrahere fra de påvirkninger de får. Esh bryder sig ikke om at få noget rundt om maven - heller ikke bøtcherselen, som jeg ellers er ret fan af, grundet den større frihed foran, den giver hunden på sporet.
    Den kan Esh heller ikke abstrahere fra og derfor blev jeg nødt til at lægge den på hylden.

    Så nej Anne - den slags kan man ikke altid forudse.

    Når “snoren” er bundet rundt om hundens lyske, som er det mest følsomme sted, ført ud mellem bagbenene og bliver holdt af en kæmpe mand, som går og hakker i snoren? Og ja, “hakker”. Det er langt mere end nøk, dét der sker.

    Hvorfor skriver du "snoren" i " " ?? Det er en snor, så ingen grund til " ".
    Snoren er iøvrigt ikke bundet rundt om lysken - hvis du havde kigget ordenligt efter, sidder snoren fast i halsbåndet, så den primære påvirkning kommer derfra. Dette har jeg ingen forventning om at du kan få øje på - men ... ja, det er sådan det er.
    Det er ganske fair at du ser det som et "hak" - men i grunden inderligt uinteressant hvad DU mener.
    Se på hunden - se dens kropsholdning, se dens ører ... Nej, det er for hunden ikke et "hak" - det er et guidende nøk.
    Jeg er i grunden ganske ligeglad med hvad du .. og evt andre .. synes. Det, det drejer sig om er ALTID min hunds trivsel og velbefindende, ikke hvad andre synes.
    En hund, der i den situation som jeg forsøgte at afhjælpe (kaninhop), ville ALDRIG lade være med at hoppe ved smertepåvirkning. Grunden til at han hopper er, at han står forkert i tændingen - dette vil aldrig kunne afhjælpes med smertepåvirkning eller ubehag.
    Så nej, det var fra starten af slet, slet ikke formålet - at køre ham højere op - tværtimod - og som jeg hele tiden har skrevet - det var et forsøg, som så ikke virkede, da han bare er enormt dårlig til ting rundt om maven. Hvorfor ? Dunno, han var 2 da jeg fik ham .. om der er sket noget ved jeg ikke. Men det er i virkeligheden også ligegyldigt - jeg må bare acceptere at det er no-go med ting omkring mave og i det hele taget undersiden af ham.
    Og hvad den der "kæmpe mand"s størrelse har med det at gøre .. jamen det kan du nok bedst selv svare på.



  • #76   21. okt 2023 CM, det har jeg set på en video smiley

    Jeg så den først delt i en gruppe på fb, og kunne genkende hundeføreren. Som jo så er Martine. Som forsøger at tage pusten fra det, og sige at det bare er træning og “korrigering”.


    Hvorfor lyver du så meget, Anne ???

    Den video har aldrig været delt i nogen gruppe ... den har været delt på min FB profil.
    Så dit ævl med at du "så det i en gruppe og genkendte hundeføreren" .. hvorfor lyver du ?
    Du har set det på min profil, så det er da pænt flot af dig, at du kunne "genkende" mig ...
    Jeg forsøger IKKE at "tage pusten fra det" - og skriver iøvrigt ikke korrigering, derimod guidning .. jeg forsøger derimod at forklare, hvordan tingene hænger sammen.
    At du nægter / ikke kan se det er fair nok.
    Man kan ikke forpligte folk udover evne og - som jeg lige har skrevet - så ER det ikke så vigtigt hvad DU synes.
    Det er langt vigtigere hvad ESH synes .. og det har han vist og træningen er ændret.

    Din metode med ikke at kunne nøjes med selv at synes at jeg er forfærdelig, men også skal have andre herinde til at synes det, fik mig først til at tænke .. "kæft, en kost" .. men når jeg sådan lige fik tænkt lidt mere, så .. ja, sorry altså .. fik mig til at få ENDNU mere lyst til at ruske dine små buttede kinder og gik dig et bamsekram.
    For så indestængt arrig, må ingen sq gå rundt og være smiley





  • #77   21. okt 2023 Måske Martine kunne lægge den video ind, så andre kan se, hvordan man guider med en lyskesnor.

    Det har Martine skam allerede gjort Isabelle smiley



  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 79 Emner: 20 Svar: 2.343
    #78   21. okt 2023 Det har jeg så overset. Kan du ikke lige linke?

  • #79   21. okt 2023 Har du det smiley smiley smiley smiley smiley

    Hvor uheldigt da ..

    https://www.facebook.com/martine.lafrenz

    Må jeg spørge hvad du skal bruge det til ???


  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 79 Emner: 20 Svar: 2.343
    #80   21. okt 2023 "Det har Martine skam allerede gjort Isabelle"

    Ikke i denne tråd, så hvor? Et link til din FB-profil viser mig ikke sådan LIGE det med guidning via lyskesnor. Men altså - pyt med det. Jeg var bare nysgerrig mht. din brug af denne metode. Mere mystisk er det ikke smiley


  • #81   21. okt 2023 Videoen ligger på min FB profil .. ikke, som Anne løj om, i en gruppe.

    Så du må jo se den der ? Jeg smider ik en video på 18 sek. ind på youtube eller andre grupper.

    Men læn du dig bare op af Annes opfattelse af tingene - det tror jeg ikke skyder helt forbi, hvordan du vil se det smiley


  • #82   21. okt 2023 Martine - Kan du ikke linke til selve videoen?

    De eneste videoer jeg kan se er nogle hvor hunden bider i et ærme..

    Jeg er nysgerrig på at se hvordan det ser ud smiley


  • #83   22. okt 2023 Åh, Martine, det er sødt at du altid tror jeg lyver smiley Jeg havde ellers troet at netop DU ville elske at være emne i en gruppe. Men jo, jeg så videoen delt (eller filmet via en skærm somehow) i en gruppe, hvor emnet var, om det var en gængs metode at træne. Lige i den gruppe, var det ikke forventeligt at nogen ville synes det var vejen frem. Som skrevet genkendte jeg dig, og så den efterfølgende på din egen profil.

    Jeg synes det er dejligt at du selv synes det er en ok måde at træne på. Jeg havde heller ikke forventet andet. Ligesom du næppe havde forventet, at andre ville have en anden opfattelse.

    Du kan jo dele videoen inde i HG’s fb-gruppe smiley


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.277
    #84   22. okt 2023 Jeg tror man skal være mere bekymret for de ting man ikke ser. Den bemærkning, har intet med Martine at gøre,for hvordan hun træner,aner jeg ikke.

    Og det er ikke kun inden for IGP jeg tænker på. Jeg har dog en tro på at det er de få som overskrider grænserne.

    At fysisk ændre en hunds gang. Det får en til at tænke om det var bedre at dømme anderledes.


  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 79 Emner: 20 Svar: 2.343
    #85   22. okt 2023 "Videoen ligger på min FB profil"

    Jeg kan ikke lige finde den - men hende, jeg "læner mig op ad" smiley kan måske sende mig et link smiley


  • #86   22. okt 2023 Årh narj, jeg kan ikke længere se den på Martines profil, for hun har slettet mig som ven. Jeg undrer mig over at det tog så lang tid smiley

    Men hvis videoen er SÅ ligegyldig, og påvirkningen af hunden kommer fra halsbådet (*host*), så KAN man jo redigere i privatindstillingerne på videoen, og gøre den offentlig smiley Jeg gætter på at det ikke kommer til at ske dog smiley


  • #87   22. okt 2023 Åh, Martine, det er sødt at du altid tror jeg lyver smiley Jeg havde ellers troet at netop DU ville elske at være emne i en gruppe. Men jo, jeg så videoen delt (eller filmet via en skærm somehow) i en gruppe, hvor emnet var, om det var en gængs metode at træne. Lige i den gruppe, var det ikke forventeligt at nogen ville synes det var vejen frem. Som skrevet genkendte jeg dig, og så den efterfølgende på din egen profil.

    Stop nu, Anne ...
    Den video har udelukkende været offentliggjort på min egen profil, og den er ikke delt derinde fra.
    At du nu vil postulere, at en 18 sekunder lang video har lagt grund til en hel gruppe, der diskuterer er jo fuldstændig sort.
    Du har set videoen på min profil - længere er den ikke.

    Jeg synes det er dejligt at du selv synes det er en ok måde at træne på. Jeg havde heller ikke forventet andet.

    Når du nu ikke havde det - hvordan kan det så være, at du har stillet SÅ mange spørgsmål om hjælp til din schæferhund. Når du nu tilsyneladende mener at det er så forkert, det jeg foretager mig ?
    Og hvorfor mener du at det er dejligt, at jeg selv synes det er OK ???

    J Ligesom du næppe havde forventet, at andre ville have en anden opfattelse.
    Jo da - det kommer ikke bag på mig .. det er derfor jeg har gjort så meget ud af at forklare hvordan det lige præcis er, jeg benytter metoden ..
    Engang imellem er der folk, der læser OG forstår, og så er det jo bare bare fint hvis de måske selv kan bruge tingene til noget i deres egen træning.
    Men at forvente, at sådan en går rent ind ? Nej sq da ..

    Hvorfor skal jeg dele den i FB-gruppen ? Og hvorfor gør du det i grunden ikke bare fra den "gruppe" du fandt den i ? Det behøver du vel strengt taget ikke mig til ???


  • #88   22. okt 2023 Jeg kan ikke lige finde den - men hende, jeg "læner mig op ad" smiley kan måske sende mig et link smiley


    Og du er tidligere skolelærer ?

    Men læn du dig bare op af Annes opfattelse af tingene - det tror jeg ikke skyder helt forbi, hvordan du vil se det smiley


    Hvor i det jeg skriver kan du læse dig frem til, at jeg skriver at du læner dig op af Anne ? Jeg skriver, at du nok godt kan læne dig op af hendes opfattelse, fordi du formentlig vil se det på nogenlunde samme måde.
    Så HVOR læser du, at jeg har skrevet at du læner dig op af hende ?????



  • #89   22. okt 2023 Men hvis videoen er SÅ ligegyldig

    Hvem skriver at videoen er ligegyldig ?

    og påvirkningen af hunden kommer fra halsbådet (*host*),

    "hvis du havde kigget ordenligt efter, sidder snoren fast i halsbåndet, så den primære påvirkning kommer derfra."

    Hvorfor er du så skidt til at læse hvad der står ?

    så KAN man jo redigere i privatindstillingerne på videoen, og gøre den offentlig smiley Jeg gætter på at det ikke kommer til at ske dog smiley

    Hvis den allerede - som du jo postulerer - er delt i en gruppe, så behøver jeg da ikke gøre den offentlig .. det er den jo så allerede, og DU kan da bare dele den.
    Hvorfor gør du ikke bare det?
    Hvorfor venter du på at jeg skal gøre det?


  • #90   22. okt 2023 At fysisk ændre en hunds gang. Det får en til at tænke om det var bedre at dømme anderledes.

    Hvordan mener du ?


  • #91   22. okt 2023 Jeg synes tråden viser at ikke mange, hvis nogen kan gå ind for brug af lyske-snoren og at hvor den er forsøgt er konklusionen blevet at den ikke skulle bruges, om så årsagen er den ene eller anden er ligegyldig, men det er rart at man tager konsekvensen af dårlige erfaringer.
    Måske det bare er mig, men jeg synes verden er så fuld af forfærdelige ting i øjeblikket, diverse krige, naturkatastrofer og endnu en und iransk kvinde der nu er erklæret hjernedød efter der pisse moral politi har begået overgreb med blåstempling fra et mørkemænds styre ..
    Så jeg håber vi kan få et HG der er rart at være ..

    peace-love and harmony hed det vist i 60´erne


  • #92   23. okt 2023 Som anti-træk er det, der har virket på Penny (og som også virkede på Perle) at stoppe eller vende om, når hun trækker. Selvfølgelig kombineret med at hun rent faktisk også kommer ud og 'smadre igennem' og får brugt sin krop. Penny trækker i snoren fordi vi mennesker bare går helt ufatteligt åndsvagt langsomt i forhold til hende (selvom vi går virkelig raskt til). Men når hun så skal bruge sit hoved til at tænke sig frem til at 'aaaahhh man kommer først fremad når snoren er løs' så føler hun vist at hun har gået en 'opgave' der giver mening for hende.
    En snor, der decideret strammer til om lysken, hvor der kun er bløddele som ikke rigtigt er beskyttet af skelet eller muskler er absolut ikke iorden. Jeg forestiller mig at teorien bag er at man påfører hunden en smerte/gene/ubehag, der skulle få den til at stoppe med at trække i snoren.


  • #93   23. okt 2023 Wow, der blev vist prikket til en øm tå med den kaskade af svar smiley Jeg skal forsøge at svare på nogle af spørgsmålene smiley

    Når du nu ikke havde det - hvordan kan det så være, at du har stillet SÅ mange spørgsmål om hjælp til din schæferhund. Når du nu tilsyneladende mener at det er så forkert, det jeg foretager mig ?

    Jeg har mange gange, også herinde, takket dig for din hjælp. Det bliver lidt akavet at blive ved med at gentage den tak, men fair nok - tak igen smiley Jeg spurgte dig, fordi du, uanset hvad du nu ellers gør eller ikke gør, har et kæmpe bagkatalog og en enorm viden om driftige hunde. Og fordi du helt åbenlyst ér enormt dygtig. Også selvom du af og til bruger metoder, som andre ikke bryder sig om.

    Og hvorfor mener du at det er dejligt, at jeg selv synes det er OK ???

    Jeg håber da ikke at du bruger metoder, som du ikke selv kan stå inde for. Ligesom jeg håber det samme om alle andre.

    Hvorfor skal jeg dele den i FB-gruppen ? Og hvorfor gør du det i grunden ikke bare fra den "gruppe" du fandt den i ? Det behøver du vel strengt taget ikke mig til ???

    Det er da HELT op til dig selv. Du linker til videoen, men som du ved, kan den ikke ses af alle.

    Hvis den allerede - som du jo postulerer - er delt i en gruppe, så behøver jeg da ikke gøre den offentlig .. det er den jo så allerede, og DU kan da bare dele den.
    Hvorfor gør du ikke bare det?
    Hvorfor venter du på at jeg skal gøre det?


    Se ovenfor - du skriver at folk kan se den på din profil, men du vil ikke redigere privatindstillinger så den kan ses. Så selvom du nu skriver at jeg skal dele den, virker det ret meget som en fælde. Men hvis du insisterer, kan jeg sagtens dele den smiley Som du måske ved, kan man ikke dele fra lukkede (eller hemmelige) grupper, men jeg har fået den på messenger. Som nævnt er det i en skærmoptagelse, og ikke en deling af den oprindelige video.

    Og igen, hvis dét på videoen kan vise at jeg tager fejl, og i den grad har tolket helt forkert, så synes jeg da at du skal dele den. Om ikke andet for at vise HVOR meget fejl jeg tager. Igen smiley


  • #94   23. okt 2023 Jeg Jeg har mange gange, også herinde, takket dig for din hjælp. Det bliver lidt akavet at blive ved med at gentage den tak, men fair nok - tak igen

    Jeg har skrevet x flere, at jeg ikke behøver din, hverken anderkendelse, eller tak .. hvorfor bliver du ved med at påstå at jeg gør det ?
    Jeg har ganske enkelt ikke fantasi til at forestille mig, hvad man skal gøre for at du nøjes med at kommentere på det der rent faktisk står, ikke på alt det du digter ?

    Og hvorfor mener du at det er dejligt, at jeg selv synes det er OK ???

    Jeg håber da ikke at du bruger metoder, som du ikke selv kan stå inde for. Ligesom jeg håber det samme om alle andre.


    Igen - svar nu på det jeg spørger om .. hvorfor synes du at det er dejligt ???
    Du er afglidende og taler udenom - som altid - hvorfor synes DU at det er "dejligt" at jeg bruger metoder, som jeg selv kan stå inde for?

    Se ovenfor - du skriver at folk kan se den på din profil, men du vil ikke redigere privatindstillinger så den kan ses. Så selvom du nu skriver at jeg skal dele den,

    Nej jeg skriver IKKE at du SKAL dele den .. jeg skriver at du KAN dele den .. igen igen.. er det, som en anden foreslår :

    "Ved ikke om det er et dialekt problem, der gør at du (ofte) læser noget jeg slet ikke har skrevet"

    Hvorfor gør du det, Anne?

    Men hvis du insisterer, kan jeg sagtens dele den

    Igen - hvorfor gør du det der ?
    INTET sted har jeg insisteret at du SKAL dele den ... det styrer du helt selv.

    Som du måske ved, kan man ikke dele fra lukkede (eller hemmelige) grupper, men jeg har fået den på messenger.

    Det er jeg klar over - også derfor jeg skriver, at du har set den på min profil, ikke i en gruppe.
    Men nu har du fået den på messenger .. aha og okay eller noget ... smiley

    Som nævnt er det i en skærmoptagelse, og ikke en deling af den oprindelige video.


    Aj for fanden altså smiley
    Den "oprindelige" video er 18 sekunder lang .. men nu er det iflg dig en "delt skæmoptagelse og ikke den oprindelige video*" .. Nej, den ER ikke længere .. beklager ...

    Og igen, hvis dét på videoen kan vise at jeg tager fejl, og i den grad har tolket helt forkert, så synes jeg da at du skal dele den. Om ikke andet for at vise HVOR meget fejl jeg tager. Igen

    Du kan da selv se den igen - du har den både i en gruppe og i en messenger. Hvorfor skal jeg dele den så?


    Det her er - har været i lang tid - for åndssvagt.
    Jeg gider ikke debattere det mere - du omskriver konstant og kommenterer på ting, jeg ikke har skrevet.

    Hvis du har behovet kan du dele (læg nu mærke til KAN ikke SKAL) videoen med alle der gider se den.
    Jeg er ligeglad - altså sådan helt ind i marven i knoglerne ligeglad.

    Det, der foregår på den video er ikke noget jeg ikke kan stå inde for - jeg var der, jeg gik med hunden, jeg ved hvordan der blev nøkket, jeg ved hvordan hunden reagerede.

    At en masse andre har det på en anden måde - tough ..

    Jeg har ikke behovet for at du skal give mig ret - som jeg skrev tidligere accepterer jeg, at du synes det forkert .. Det er DIN mening og den må du naturligvis have, helt som du vil.

    Mao ... dette her stopper her fra min side, for det kommer ikke til at føre til noget.

    Men del - hvis du får det bedre, og slet ikke kan lade være smiley




  • #95   23. okt 2023 Den tå må være helt betændt smiley

    Jeg har ikke tænkt mig at offentliggøre din fine video offentligt. Ville du virkelig tilbagevise min beskrivelse af hvad der sker i videoen, havde du selv gjort det. Jeg tager dine mange, mange, mange ord som, at du lader som om det er helt cool, men får en bryggerhest på tværs, hvis jeg gør det. Og så hidsig som du er bare ved den her tråd, så tror jeg sgu ikke jeg tør gå udenfor om aftenen, hvis jeg deler den video smiley Og taget i betragtning hvor få lyse timer der er det næste halve år, så vil det være at gamble lige rigeligt smiley

    Men jeg håber du fik luftet ud smiley

    Og PS. Hvis du får pb’er om at jeg er blevet en emsig kælling efter jeg blev skilt, så er det en håndfuld år siden jeg blev det. Og at jeg er en emsig kælling har næppe noget med skilsmissen at gøre (måske mere den anden vej rundt - jeg blev skilt FORDI jeg er en emsig kælling). Så har du inputs til hvad du kan svare alle de mange, der skriver til dig smiley


  • #96   23. okt 2023 Martine og Anne. I burde have en præmie for god satire. Jeg føler mig ganske underholdt. smiley smiley

  • #97   24. okt 2023 Jeg har faktisk også set omtalte film, det er, som jeg ser det, smertefuldt for hunden, det er vel også det der er meningen, man tilføjer ubehag/smerte, når hunden gør noget uønsket, her de omtalte kaninhop, det er på ingen måde noget jeg ville kalde positiv træning,

  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 79 Emner: 20 Svar: 2.343
    #98   24. okt 2023 Jeg har også set omtalte film og er enig med Bodil og Anne. Det ser ikke rart ud for Esh. Han er obs på Martine - og så på lyske/bagben - tager nogle kaninhop, når snoren strammes.
    Jeg har, for en del år siden efterhånden, reageret på, at hundene får slag i forsvarsarbejdet. Jeg fik en forklaring (af Martine), som mit bløde jeg sådan modstræbende anerkendte - jeg kunne/kan godt SE nødvendigheden af den del af programmet. Der var/er en grund til at hærde hundene.

    I dette tilfælde - hvor det handler om point og ikke at gøre hunden klar til fx politiarbejde - forstår jeg ikke, at man vælger at påføre hunden ubehag/smerte.
    Heldigt for Esh (m.fl.) at ubehaget/smerten ikke gav den ønskede effekt smiley


  • #100   24. okt 2023 Søde søde Linda.
    Hvem er dog interesseret i fakta? Det er slet ikke det, den her tråd er kommet til at handle om.


  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 79 Emner: 20 Svar: 2.343
    #101   24. okt 2023 Prøv at sætte en snor om lysken (lige foran bagbenene) på din hund, Linda. Træk snoren ned mellem benene på den. Gå 5-7 meter bag den og lav nogle ryk i linen. Måske er det kun irriterende - måske gør det ondt. Med det sted snoren sidder, vil jeg tro, det gør ondt. Men jeg VED det ikke. Forhåbentlig ved folk, der bruger den slags det.


  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 79 Emner: 20 Svar: 2.343
    #104   24. okt 2023 Det kan du måske have ret i - jeg aner det ikke. Måske er det derfor, der laves ryk i linen på videoen.
    Hvor er det irriterende, at HG ikke giver mulighed for at poste videoer mere, så alle kunne vide, hvad vi taler om. Æv. Måske ser andre jo noget andet.


  • #105   24. okt 2023 Det gør ondt, jeg har set det i praksis flere gange og gu gør det ondt, man kan tro hvad man vil og hvad man syntes passer ind i det man lige skal bruge det til! Eller den man nu gerne vil være på god fod med!

  • #106   24. okt 2023 Linda - det gør IKKE ondt på ham.
    Jeg har skrevet x mange, hvorfor den blev forsøgt og at hvis den gjorde ondt, på INGEN måde ville fungere. Du KAN ikke lære en hund at bruge begge bagben, ved at smertepåvirke den. Esh kører højt og bliver meget ivrig og glad når jeg træner lydighed med ham.
    Ivrigheden og glæden er jo godt nok, det er jo den måde jeg træner ham på, der gør at han virkelig elsker det når vi træner.
    Jeg har så lagt liiidt for meget knald på ham, og det har resulteret i, at han bliver lidt for frisk og går og hopper med samlede bagben.
    Det var det, jeg forsøgte at afhjælpe ved at sætte en line på, og "bryde" hopperiet.
    Eftersom hunden kører med 200 km/t, kan man IKKE smertepåvirke (hvis man altså vil have en forbedring) og derfor er det ganske enkelt dumt, at påstå at det er det, der er formålet.
    - og kommende fra personer, der enten ikke aner hvad de taler om, ikke har set videoen, eller blot støtter op om at jeg er en giga nar ..
    Vælg selv smiley

    Jeg har også set omtalte film og er enig med Bodil og Anne. Det ser ikke rart ud for Esh. Han er obs på Martine - og så på lyske/bagben - tager nogle kaninhop, når snoren strammes.

    Du har IKKE set de 18 sekunder, lad nu være for fanden smiley
    Den er delt på min profil, ikke i nogen grupper ..

    Men lad os nu for the sake of the argument sige, at du HAR set den .. så har du siddet med ryggen til ihvertfald.

    Det er hopperiet, der udløser nøkket i linen - det er ikke nøkket i linen, der udløser hopperiet ...
    SE dog hvad der sker på den skide video - og lad være med at sidde og postulere det ævl som du gætter dig frem til.
    Du har IKKE set videoen .. for lige netop den del du skriver der, den er desværre forkert.

    Kæft, man bliver så træt ...

    Og tak for omsorgen for min lille Esh, der jo helt tydeligt har lidt overlast i den helt store stil. Jeg tænker at han klarer den, sålænge han ikke ender under et tog og tager den over regnbuen.


  • #107   24. okt 2023 Hvor er det irriterende, at HG ikke giver mulighed for at poste videoer mere, så alle kunne vide, hvad vi taler om

    Anne har jo videoen, både fra en gruppe og på msn ... hun kan jo bare dele den .. så kan I allesammen se den og få en rigtig godt diskussion ud af det smiley


  • #108   24. okt 2023 Det gør ondt, jeg har set det i praksis flere gange og gu gør det ondt, man kan tro hvad man vil og hvad man syntes passer ind i det man lige skal bruge det til!

    Det har du sikkert, men du har ikke set videoen og jeg gider seriøst ikke blive taget til indtægt for, hvordan andre mennesker træner ... sorry ...


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.277
    #109   24. okt 2023 Men Linda som ikke har set den. Hendes mening er god nok?.

    Men jeg er enig. Har man ikke set det kan man ikke udtale sig. Men det går altså begge veje.


  • #110   24. okt 2023 Linda -

    Du kan se det her - det jeg forsøger at fjerne altså smiley

    Bagbenene er her helt inde under hunden i det af hans kaninhop - han skulle meget gerne lære at bruge dem, et af gangen.



    profilbillede
  • #111   24. okt 2023 Igen, jo jeg har faktisk set omtalte video;)

  • #112   24. okt 2023 Jamen så siger vi det, Bodil ..

  • #113   24. okt 2023 Men Linda som ikke har set den. Hendes mening er god nok?.

    Linda skriver TROR ..


  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 79 Emner: 20 Svar: 2.343
    #114   24. okt 2023 "Du har IKKE set de 18 sekunder, lad nu være for fanden"

    Jo, det har jeg, Martine, og jeg har skisme aldrig set en hund gå så besynderligt med bagbenene. Er der noget galt med hans ben, eller skyldes den bizarre gangart, at han har lyskesnor og snor mellem bagbenene? Din mand laver nogle træk/ryk/hiv i snoren - hvorfor?



  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 13 Emner: 36 Svar: 829
    #115   24. okt 2023 Godt nok noget af en bizar udvikling tråden har taget smiley

    Tænker:
    Hvis i er flere, der HAR set videoen, så må i have set den via Anne ? og hun har fået tilladelse af Martine til, at vise den herinde, så det håber jeg, at hun gør !

    Var jeg Martine ville jeg ikke selv vise den, med de indtil videre påstande, der er kommet frem.

    Hvor meget kan man egentlig se på 18 sekunder ? Det må næsten være som at se et still billede.

    Jeg har ikke ændret holdning til, hvad jeg mener om anordningen på det indsatte billede eller grime, men for filan hvor er denne tråd langt ude...... Handler det i bund og grund om payback time ?


  • #117   24. okt 2023 #106..... " Eftersom hunden kører med 200 km/t, smiley smiley

    Ok så ?? ...... Fandme godt gået at have en hund der kan løbe 200 km/t .... når Geparden der er verdens hurtigste landlevende dyr , "kun" kan løbe ml. 110 - 130 km/t ... smiley smiley smiley


  • #118   24. okt 2023 Det den her tråd handler nu om, at der er en "vi" ikke kan lide bare skal "nakkes"
    Og det uanset, om man har forstand på det eller ej.
    Martine har flere gange forklaret at det var for at afhjælpe Esh kaningangart.
    Det vælger man bevidst at overse, og endnu engang kommer der en dum kommentar andående Esh kaningangart i #114

    Havde det nu været en af "rygklapperne" som er vellidt der havde prøvet det samme og optaget det i 18 sekunder så havde det ikke været et problen, så havde man ikke haglet vedkommende ned opslag efter opslag

    Helt ærlig, hvorfor bliver i ved med at hakke rundt i det samme?
    Martine har forklaret det så mange gange at det efterhånden burde være sivet ind. Hvorfor blive ved og ved med det samme. Det er godt nok tæerkrummende


  • #119   24. okt 2023 Jeg synes også det er decideret ulækkert at sidde og læse. Og det er egentligt ment mod alle. Der er intet af alt det her, der er ok.
    Samtidig viser det SÅ godt den der mentalitet der hersker i stor stil herinde, nemlig hvem der kan være det mest modbydelige røvhul og hvem der kan score flest likes og skulderklap på det.
    Jeg fatter det ikke.
    Som skrevet før, vi har alle været herinde i mange år, vi kender hinanden ret godt efterhånden og vi kunne have det så godt sammen, alle sammen.
    Men nej, det er vigtigere og langt sjovere, at lave ballade og være modbydelige mod hinanden.
    Og vi er voksne mennesker?
    Det er ikke hvad jeg forbinder med voksne mennesker.


  • #120   24. okt 2023 #118 ... for mig handler det om det gør ondt på hunden eller ej, hvad det så end skal afhjælpe er mig ligegyldigt, metoder der indebærer smerte er imo ikke ok hvis ikke det er fordi hunden fx skal hærdes til forbryderjagt o.lign.

    jeg har ikke set videoen...

    og lad nu være med det rygklapperi, eller hvis du insisterer så er der vist flere grupperinger der udøver det ... jeg kalder det at man tilfældigvis er enige med nogen om noget hvad det så end er i den givne situation ..


  • I’m back
    I’m back Tilmeldt:
    okt 2023

    Svar: 5
    #121   24. okt 2023 Jeg kender ikke Martine eller hendes træning, og jeg har heller ikke set den omtalte 18 sekunders video.

    Det undrer mig, at denne tråd er gået fra at handle om, hvorvidt det er i orden at bruge en snor eller sele om lysken på en hund, for at undgå at hunden trækker i snoren, til at handle om, hvor stor en dyremishandler Martine garanteret er, på baggrund af en ekstremt kort video, som nogen måske eller måske ikke har set, som i hvert fald ikke er delt herinde, men som nogle måske eller måske ikke sidder og sender til hinanden privat som en flok latterlige teenage mean girls. Dét er i sig selv lavt, synes jeg.

    Hvor kæden så hopper HELT af, er når brug af lyskesnor/sele sidestilles med stokkeslag i brugshundeprogrammer (så vidt jeg ved, er det ikke længere med i IGP, men er en del af PH programmet - som Martine vist slet ikke træner…), og man i øvrigt beskriver lyskesnor/sele som noget, der er okay at bruge i IGP sporten. Er Martine, som mange her tydeligvis har noget imod, blevet udnævnt til repræsentant for hele IGP sporten? Og hvis ja, af hvem? Én ting er, at I har en eller anden personlig konflikt kørende med Martine, men I kan simpelthen ikke være bekendt at komme med den slags hentydninger om en hel sportsgren.

    Uanset hvad Martine har gjort - prøv at se lidt indad…

    Jeg har tidligere haft en profil herinde for flere siden, og tænkte at jeg ville komme tilbage for den hyggelige hundesnak, jeg husker der var herinde. Men sikke en stemning at komme tilbage til smiley


  • #122   24. okt 2023 Bevar roen "I´m back".
    De fleste tråde er faktisk både rare, hyggelige og brugbare - selv brushanerne i den her tråd, kan faktisk godt "tale" sammen om en masse emner, uden det løber af sporet. smiley

    Og velkommen tilbage


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.277
    #123   24. okt 2023 Der er meget fokus på metoden. Men Martine har jo helt ret. En hund kan være helt upåvirket hvor det for en anden er for meget. Det ved man jo ikke før man prøver det

    Hvordan hunden reagere er afgørende. At hundeføreren læser hunden. Det uanset om det er træning eller hunden skal gå pænt i snor.


  • #124   24. okt 2023 Jeps - det er altid hundens reaktion, der definerer, om den opfatter "noget" som en straf eller en belønning.
    Hvis den allerede har ædt 439 hundekiks, så kan det godt komme til at føles som en straf, at blive presset til at spise nr. 440. Altså medmindre man er labrador eller beagle. smiley


  • #125   24. okt 2023 Synes tråden har taget en lidt besynderlig drejning. Det handlede egentlig om hvorvidt det er en OK metode til at lære sin hund ikke at trække i snoren, at påfører den en anordning, der strammer om lysken hvis den trækker i snoren. Den anordning TS viser et billed af ser i mine øjne rimelig træls ud; der ser ikke ud til at være noget stop der forhindre den i at snøre Fido helt sammen i lysen. Hvilket vil påføre ubehag, som nok ikke er ulig det ubehag, man påfører tyre eller heste til rodeo for at få dem til at bukke.
    Nu er den så drejet over i angreb af en person der er udøver af en sport. Vedkommende har åbenbart prøvet at få sin hund til at skille bagbenene ad med en snor/line om lysken (jeg har ikke set omtalte video så aner jo ikke hvordan det så ud og om det overhovedet lignede det billed som TS lagde ud med). Det virkede ikke og blev derfor droppet. Jeg har svært ved at se at det skulle være et problem akurat som jeg har svært ved at se hvad det har med antitræk at gøre.


  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 79 Emner: 20 Svar: 2.343
    #126   24. okt 2023 Rooolig nu, hvem du nu er, der er tilbage smiley

    Som tidligere nævnt synes jeg, det er ærgerligt, at man ikke kan poste videoer herinde - og ikke bare i relation til denne tråd. Man kan jo indimellem have brug for at få andre øjne på et eller andet i såvel træning som adfærd i andre situationer.

    Jeg har fået et link til videoen - ja. Er det sådan forkert? Martine står jo helt ved sin træning, så der er, som jeg ser det, ikke noget fordækt i at se denne. Der er da jævnligt snak om, hvad folk gør i forskellige situationer - træning, alene hjemme, brug af bur, bilkørsel etc. Vi må vel gerne være uenige?


  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 79 Emner: 20 Svar: 2.343
    #127   24. okt 2023 Det sker ustandselig, Mette - at tråde går i andre retninger. Engang endte de fleste tråde med selleri smiley

  • I’m back
    I’m back Tilmeldt:
    okt 2023

    Svar: 5
    #128   24. okt 2023 Er det sådan forkert?

    Min holdning kan du læse i #121.


  • #129   24. okt 2023 altså tænker lidt de der lyskesnore, er de ikke mere ubehagelige for en hanhund end en tæve ? eller for en hund med megen pels end en glathåret, tænker det kan "nive" lidt i pelsen og dermed være mere træls ... eller er det tåbelige tanker ...

  • #130   24. okt 2023 Din mand laver nogle træk/ryk/hiv i snoren - hvorfor?

    I forsøget på at få hunden til at bruge bagbenene, et af gangen.



  • #131   24. okt 2023 Som tidligere nævnt synes jeg, det er ærgerligt, at man ikke kan poste videoer herinde - og ikke bare i relation til denne tråd. Man kan jo indimellem have brug for at få andre øjne på et eller andet i såvel træning som adfærd i andre situationer.

    Smid videoerne på youtube - og link til dem.
    Seriøst, hvor svært kan det være ?


  • #132   24. okt 2023 Jeg har også set omtalte film og er enig med Bodil og Anne. Det ser ikke rart ud for Esh. Han er obs på Martine - og så på lyske/bagben - tager nogle kaninhop, når snoren strammes.

    I er tre, der åbenbart ikke kan se noget så simpelt som, at det er når Esh laver kaninhop, der bliver nøkket i snoren.

    Seriøst - hvordan kan du på nogen måde forvente, at jeg kan diskutere med nogen, som ikke engang kan SE hvad der foregår på den video, som åbenbart er delt en masse gange ?
    Jeg elsker at hjælpe folk - men .. der ER sq grænser ... sorry ...


  • Cookie
    Cookie Tilmeldt:
    okt 2022

    Følgere: 6 Emner: 6 Svar: 610
    #133   24. okt 2023 Jeg har ikke set videoen, men har set måden Esh hopper på på en video på Martines profil, og hvor han klikkes da det lykkes at få ham til at gå rigtigt.
    Jeg tænker ikke at Esh lider overlast eller bliver synderligt påvirket af en lyskesnor, som såovenikøbet er pillet væk igen, da resultatet af det ikke lykkedes.
    At det skulle gøre ondt må jeg altså grine lidt af. En højdriftig hund, ja selv en lidt driftig Boxer vil altså ikke blive smertepåvirket af sådan en, da de jo netop kører så højt.
    Den vil da sikkert synes det er irriterende at blive nøkket i, for den vil jo fremad, men decideret smerte og ubehag, nej den køber jeg ikke.
    Min Boxerpige har flået en negl halvt af under træning, hun har lavet hul på den øvérste trædepude i en vending osv uden overhovedet at pive eller blive halt i momentet. En anden har revet et ledbånd over i en tå, også uden at vi overhovedet har opdaget det, før hun sidder og tåen stritter ud til siden. Hun var aldrig plaget af det under træning.


  • #134   24. okt 2023 @cookie .. det er jo fint at de der har den slags hunde VED det, men for mig almindelig dødelig, jævn hundeejer så følger jeg debatten fordi jeg ikke ved det ... så føler jeg mig ærlig talt, talt ned til når man bruger udtryk som "grine af" og "køber ikke" ... vi er ikke alle proff, og vi træner ikke alle på højt plan, eller har højdrift hunde, men derfor kan tingene godt interessere os ..
    Men det er så ikke første gang i mine efterhånden 12 år på HG jeg føler at os med hygge hunde vi er bare lavere rangerende og skal helst ikke stille spørgsmål omkring ting de dygtige hundeejere beskæftiger sig med...

    ja undskyld det sure opstød, men de udtryk virker nedladende og overskred så min grænse ...


  • #135   24. okt 2023 Hanne

    Jeg ser ikke ned på hverken hunde eller ejere, fordi de har en "ikke brugshund". Jeg elsker at folk køber hund efter behov, hundens altså, og har langt mere respekt for ejere af "småhunderacerne", end ejere af brugshunde, som de overhovedet hverken kan styre eller opfylde behov for.

    Bare lige for at slå den fast smiley


  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 79 Emner: 20 Svar: 2.343
    #136   24. okt 2023 I rest my case smiley

  • #137   24. okt 2023 #136 F os på tide …

    Beklager jeg kun kan forklare og ik forstå tingene for dig.


  • Cookie
    Cookie Tilmeldt:
    okt 2022

    Følgere: 6 Emner: 6 Svar: 610
    #138   24. okt 2023 Hanne, jeg ser såmænd ikke ned på nogle med familiehunde. Det har jeg selv for gods sake.
    Jeg bliver så provokeret den anden vej, når der igen og igen insinueres at det er smertefuldt og ubehageligt for hunden.
    Og fatter slet ikke den her tråd er kommet så lamgt ud, når Martine som har brugt metoden, har fralagt den igen da den ikke havde den ønskede virkning. Men vi alle skal synes at puha det er grimt, fordi det gør så ondt osv osv..
    så den der med at føle noget er over grænsen, går nok begge veje.


  • #139   24. okt 2023 @ Martine, det ved jeg faktisk godt, og respekt for det ... du har heller ikke på noget tidspunkt skrevet at du "kun kunne grine" af spørgsmålet rejst i forbindelse med snoren ... tak for det ..


    @ Cookie, men reelt ved ingen vel om det gør ondt på hunden ... man kan tro det ene eller det andet .. dybest set ved kun hunden det ..


  • Cookie
    Cookie Tilmeldt:
    okt 2022

    Følgere: 6 Emner: 6 Svar: 610
    #140   24. okt 2023 Jeg har ovenikøbet en der bare hun får en lille skramme eller knækket negl, så render hun rundt på 3 ben, som var benet brækket. Der er stor forskel på hunde, og heldigvis da.

    Hanne@ så det du siger er..? Og hvor går grænsen..? Hvad med halsbånd, seler, grimer osv..?


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.277
    #141   24. okt 2023 Hanne. Det er jeg ikke enig i. I langt de fleste tilfælde vil du jo kunne se hvordan en hund reagere på en belastning.




  • #142   24. okt 2023 @ cookie, for mig som jeg har skrevet laaangt oppe, og forstår fuldt man enten ikke læser hele tråden eller kan huske, så går grænsen for mig altid der hvor man bare så meget som kan komme i tvivl om det gør ondt .. jeg ved der er ubehag ved mange ting der skal tilvænnes, selv et simpelt halsbånd første gang .. det ved man dog ikke gør ondt, altså hvis ikke der trækkes og rykkes .. og som jeg også skrev er jeg i den grad tilhænger af den positive belønnede træning .. fx anti-træk ved at stoppe, vente på hunden stopper, dreje så hunden følger med ros godbid .. I ved hvordan er jeg sikker på.

    @ Max, ja at den reagerer, men gør den det fordi "hov hvad er nu det" eller "hov jeg kan mærke noget det trykker/trækker " eller "av for hulen "


  • Cookie
    Cookie Tilmeldt:
    okt 2022

    Følgere: 6 Emner: 6 Svar: 610
    #143   24. okt 2023 Hanne, jeg vil sige man kender sin hund dårligt hvis man ikke kan se hvis noget er direkte smertefuldt for den.og igen. Højdriftige hunde er meget meget sjældent “pivede”(i mangel af bedre ord) så de mærker simpelthen ikke en ydre påvirkning som en anden måske vil reagere mere på.
    Lidt som mine 2 søskende der er vidt forskellige, også hvad angår både drift og deres tolerance for ydre påvirkning.


  • #144   24. okt 2023 det gør man sikkert, men derfor kan det jo godt se anderledes ud for de der ser på, og der er jo da også andre i tråden der afviser at bruge snoren i viden om, eller troen på den er ubehagelig, om det er generelt ment eller på deres hunde specifikt ...



  • Cookie
    Cookie Tilmeldt:
    okt 2022

    Følgere: 6 Emner: 6 Svar: 610
    #145   24. okt 2023 Hanne: og så er vi igen ude i insinueringer om at det er så smertefuldt..
    så rent faktisk er det totalt ligegyldigt hvad der skrives så er det bare smertefuldt, basta.
    For det er der åbenbart nogle der synes, også endda uden hverken at have prøvet eller set det brugt.
    Det giver mening… smiley


  • #146   24. okt 2023 Jeg har ikke set Martines berømte kortfilm.
    Men nægter at tro at nogle mennesker eller dyr har lidt overlast under optagelserne.

    Som sagt har jeg set flere bruge grime eller lyskesnor. Det var faktisk ude ved agilitystævner. Hundene virkede ikke som om de var generet af det, eller som om at det gjorde ondt på dem.
    Jeg formoder det blev anvendt fordi hundene ikke gik pænt i snor, når de kunne se og høre agility.
    Jeg ville aldrig selv bruge sådan noget, men jeg er da sikker på ejerne elskede deres hunde og aldrig ville skade dem.
    Jeg har faktisk selv brugt kædehalsbånd til min hund for mange år siden. Det var jo ligesom det alle brugte til hundetræning den gang.
    Men det betød da ikke at vi gik rundt og kvalte hundene eller brugte metoder som Milan eller Faxe manden.
    Desuden mener jeg det er bedre at folk bruger lyskesnor eller grime eller kvæl, hvis det er det, der gør at de har kontrol over hunden. Især hvis det er en stor reaktiv hund eller at hunden ellers aldrig kom ud og gå tur.
    Korrekt træning fra hvalp vil altid være nr 1, men nogen gange sker der noget, så hvalpen ikke bliver trænet eller hunden på anden måde bliver besværlig.

    Jeg har ofte læst om træning eller opdragelsesmetoder herinde som jeg aldrig selv vil bruge. Men tror da stadig på at alle herinde vil deres hunde det bedste.
    Vi har blot forskellige måder at holde, træne, opdrage hund på og vores hunde er forskellige. Den ene er nok ikke mere rigtig/forkert end den anden, når det kommer til stykket.

    Jeg syntes bestemt ikke der er nogen grund til at være ondskabsfuld og genere hinanden.
    Det gør faktisk lidt ondt at se og man kan tydelig mærke at folk bliver kede af det.
    Det ville klæde debatten at holde den faglig og med en venlig tone, også selvom man er uenig.



  • #147   24. okt 2023 @ Cookie .. nej jeg insinuerer ikke ... jeg skriver at jeg IKKE ved det ... men skulle jeg derfor stå med en hund der skal trænes og hvor den metode kunne være en af flere muligheder så ville jeg fravælge den alene ud fra tvivlen ..

    mht til at ville hundens bedste, det tror jeg bestemt også alle de gængse brugere herinde vil ..
    jeg kan så huske en tråd for uendeligt længe siden om en opdragelses/trænings ting nogle jægere brugte, det eneste der popper op i mit hoved er at det var ret modbydeligt .. det er sgu desværre ikke alle( uden relation til denne tråd) der behandler deres dyr til dyrets bedste ... fx har vi lige her i nærheden haft en trist sag hvor hunden var så mishandlet den endte med aflivning da politiet endelig reagerede og fik den til dyrlæge... igen helt uden relation til denne tråd vil jeg gerne understrege ..


  • Cookie
    Cookie Tilmeldt:
    okt 2022

    Følgere: 6 Emner: 6 Svar: 610
    #148   24. okt 2023 Hanne det er også ganske gratis at sige at det vil man aldrig gøre, når man ikke kender til den type hund og ved hvad de kan håndtere og ikke mindst kender hunden bedre end de fleste, nogensinde kommer til at kende deres hund, “bare” kva dens træning og de mange mange timer på banen.
    Jeg vil heller ikke bruge den snor. Ikke fordi jeg mener min hund vil lide overlast eller blot finde det ubehageligt, men fordi jeg ikke har evner, ambitioner og hurtighed npk til at belønne hunden korrekt. Og særligt evner skal her fremhæves. Jeg tror faktisk ikke Dolly ville tage sig vildt meget af det, men jeg ville ikke være dygtig nok til at give efter og belønne hurtigt nok til det vil give mening. Xena derimod ville nok rende rundt som en vingeskudt and


  • #149   25. okt 2023 Hanne
    Jeg påstår ikke at der ikke findes dårlige hundeejere.
    Men sådan en idiot som dyremishandleren fra Åbyhøj vil næppe være på HG.
    Græder ved tanken om hvad den lille hvalp måtte gå igennem og håber det ondskabsfulde væsen aldrig får lov til at eje et dyr igen.
    Man kan jo aldrig ( i min verden) sammenligne den alvorlige dyremishandlingssag og andre lignende vanrøgtssager, med diverse træningsmetoder kærlige hundeejere på HG bruger.


  • #150   25. okt 2023 For mig handler det ikke om, hvad jeg ville eller ikke ville gøre;) det handler om at være ærlig omkring det man gør! Hvis man virkelig mener at det at spænde en snor omkring lysken på en hund og lade en hjælper gå bagved og rykke/nykke i snoren, hører under positiv træning og ikke er smertefuldt for hunden, så kan jeg konstaterer at jeg er meget uenig! Og det er uanset grund og uanset “type” af hund!
    Jeg er ikke imod påvirkninger for at opnå resultater! Men jeg forstår ikke behovet for at bortforklare det!


  • #151   25. okt 2023 @ AG..Lige i starten gik der rygter om at han havde fået hund igen. Jeg er holdt op med at opsøge viden om ham/sagen, kunne ikke sove ordentlig i flere nætter da det skete, tænkte på det hele tiden.. Får stadig sug i maven nu vi skriver om det. Det var så forfærdeligt..



  • #152   25. okt 2023 Så uanset hvor mange gange jeg har skrevet at hunden ikke bliver smertepåvirket, så ved du bare bedre, Bodil ?
    Og når jeg ikke giver dig ret, så er det fordi jeg "bortforklarer" ??

    Har du prøvet at spørge dig selv om, hvorfor jeg skulle lægge en video ind på FB, hvor jeg voldede min hund .. for derefter at bortforklare tingene ?
    Ville det ikke være nemmere, bare at lade være med at lægge en video ind så ...

    Men fair nok - du har besluttet at det GØR ondt på Esh .. så må du jo beslutte det.


  • Cookie
    Cookie Tilmeldt:
    okt 2022

    Følgere: 6 Emner: 6 Svar: 610
    #153   25. okt 2023 Bodil: hvor ser du bortforklaringer..? For dem ser jeg ingen af. Der forklares hvorfor det er forsøgt og forkastet.

Kommentér på:
Antitræk

Annonce