skader pga parring skader pga parring
Jeg har jo hørt at hvis hanhund og tæve hænger sammen, så kan der opstå skader på en eller begge.
Men hvad er det helt præcist for skader der kan opstå?
Jeg er nemlig lidt i syv sind om min tæve måske har været "uheldig" at have fået noget skadeværk.
Lige for en ordens skyld, så er det ikke mig som er klaphatten der lod hende gå med en hanhund under en hel løbetid "fordi han kunne jo ikke nå" (det ku han så godt... og hun har det nu mere end stramt med hunde der ligner den hanhund).
Anyways... så har hun det med at sådan med mellemrum at køre mås. Første tanke var selvfølgelig at tjekke analkirtler, og det er ikke dem. Så fordi hun har gået med hanhunden 24/7 og der bliver hævdet at man da tivertifald ikke har observeret en parring, så er det vel tænkeligt at de har hængt sammen og en af dem har vristet sig fri før "tid", ik?
maj 2015
Følger: 53 Følgere: 1011 Emner: 210 Svar: 5.510
sep 2005
Følger: 1 Følgere: 82 Hunde: 2 Emner: 348 Svar: 6.087
Så hun har været under kniven og blevet steriliseret... med dertil hørende komplikationer pga herpes (sandsynligvis fra hannen)... hun nåede at have 3 ben i graven på den omgang
maj 2015
Følger: 53 Følgere: 1011 Emner: 210 Svar: 5.510
okt 2022
Følgere: 6 Emner: 6 Svar: 590
Men er hun blevet drægtig eller hvad..?
Det lyder underligt at hun skulle have været ved at dø af herpes ?? da det hos voksne hunde er ganske uproblematisk.
Hunden kan vel også have kløe i skeden og derved klø sig ved at køre røv af på gulvtæppet, særligt hvis den har svært ved at nå.
Så måske den skal have et tjek for skedekatar..
sep 2017
Følgere: 536 Emner: 152 Svar: 10.680
sep 2005
efterfølgende er vi blevet informeret om at hun var pænt dårlig under drægtigheden. Vi har ikke så mange informationer, fordi vedkommende gik ualmindeligt stille med dørene...
Da jeg overtager hende ryger hun fluks til sterilisation - som osse var oprindelig aftale med opdrætter - her tilstødende der voldsomme komplikationer med en livmoderbetændelse med noget meget "stift" betændelse. Ifølge min dyrlæge var lige den type betændelse typisk noget man ser pga herpes.
Jeg er SÅ nederen over at hunden blev udsat for den slags sjusk
okt 2022
Følgere: 6 Emner: 6 Svar: 590
Herpes er stort set uproblematisk for alt andet end hvalpe før og efter fødsel.
Det påvirker ikke tæven st være smittet heller. Men fostre og hvalpe dør.
Så det at tæven har været dårlig har nok en anden årsag ville jeg mene.
Har aldrig hørt om livmoderbetændelse påvirket af herpes heller.
Men mon ikke røv eller skedeåbning klør og du blot skal vaske hende hvis ikke der er katar eller analkirtelbøvl
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 31 Emner: 186 Svar: 10.734
sep 2005
orm er det heller ikke... men i næste uge når mit arbejde er lidt mindre hektisk, så skal jeg have vendt det hele med dyrlægen
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.950
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.760
Af langsigtede skader er det transmitterede virussygdomme samt livmoderbetændelse, der oftest ses efter parring. Det er derfor man anbefaler at tæver er vaccineret mod herpes før parring samt at hannens penis altid tørres over før parring, for at minimere risikoen for overførsel af bakterier fra fx en forhudsbetændelse.
sep 2005
skader pga parring