Mystisk sygdom Mystisk sygdom
Jeg har en 11 år gammel Chihuahua/Dværgpinscher, som vi ikke lige helt kan gennemskue hvad fejler.
For en lille måned siden var han ved dyrlæge, fordi han gik og kastede mavesyre op hver dag. Uanset hvad han fik at spise, og hvornår, gjorde ingen forskel. Temperaturen var normal, han fik taget blodprøve der viste, at nyrer, lever, alt var fint, bortset fra hans infektionstal var let forhøjet. Dyrlæge tænkte mave-/tarminfektion, og han kom på antibiotika i 10 dage.
Han stoppede ikke helt med, at kaste mavesyre op, men det skete dog ikke længere hver dag, og han var sådan set ok frisk, men ikke 100% på toppen, og appetitten generelt ringere end normalt.
Efterfølgende fik han en ormekur, og herefter stoppede han helt med, at kaste mavesyre op.
Her over weekenden har appetitten ikke rigtig været der, han har kun spist meget lidt. Ellers virket ok. Tirsdag aften spiste han så en god portion tørfoder, der med det samme blev kastet op, og alt appetit var væk igen. Igår kogte jeg noget ris til ham, det kom op med det samme inkl. en forholdsvis stor mængde blod.
Dyrlæge målte næsten 40 i feber, tog blodprøve, og gav antibiotika og kvalmestillende.
Iøvrigt blege slimhinder, samt en træt og lettere nedstemt hund.
Svar på blodprøve idag viste kraftigt forhøjet infektionstal, ift. sidste blodprøve, og der var nogle tal der stemte overens med, at der har været noget blødning af en art.
Scanning viste intet unormalt, røntgen viste kun et irriteret mave-/tarmsystem, normalt for en hund der næsten ikke har spist i flere dage.
På trods af medicin igår er der ingen bedring, på nogen punkter, så idag er der givet binyrebarkhormon og smertestillende, samt vi har fået noget andet antibiotika med hjem, der ifølge dyrlægen skulle være det skrappeste de har.
Nu skal vi så lige snakkes ved imorgen, men vi aner jo sådan set ikke hvad problemet er, og derfor tænkte jeg, at jeg lige ville prøve herinde, i håb om at nogen måske har nogen idéer, eller noget der vil være godt at få vendt med dyrlægen.
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1317 Hunde: 1 Emner: 203 Svar: 13.847
prøv at dele dem op, eller bruge en slowfeeder
Har i have? Så nan det være den har spist en snegl.
sep 2017
Følgere: 536 Emner: 152 Svar: 10.680
Det kan også være noget meget værre, men jeg tror det bliver svært at finde en eksakt diagnose uden den helt store undersøgelse (kikkertundersøgelse af maven og måske en CT-scanning). Begge dele kræver en lang narkose, og det er måske rigeligt for en lille hund på den alder
Hvis symptomerne kan matche noget, som kan symptombehandle, så ville jeg afgjort gå med symptombehandling - kvalmestillende, en ny slags antibiotika og skånekost i en lang periode. Viser det sig at have nul effekt, så må man lave en ny plan.
Krydser fingre for jer
mar 2008
Følger: 34 Følgere: 936 Hunde: 8 Emner: 351 Svar: 8.149
For søren Miko din gamle hund. Jeg håber i finder en løsning! Rigtig rigtig god bedring med ham
feb 2005
Følger: 9 Følgere: 22 Hunde: 5 Emner: 80 Svar: 433
Mavesår tror jeg også dyrlægen havde i tankerne, men er gået lidt væk fra, fordi han generelt ikke virker til at have ondt. Hun har mærket meget grundigt i maveregionen, og det reagerer han ikke på overhovedet.
Han har faktisk kun virket smerteplaget her til morgen, lige efter han havde spist en teskefuld ris blandet med lidt vådfoder(skånekost), men der var han så også MEGET påvirket, heldigvis kun meget kortvarigt.
Til gengæld er hans appetit ved at være tilbage nu, uden at han får ondt i maven efter at have spist, så forhåbentlig begynder det at gå den rigtige vej.
feb 2005
sep 2017
Det er træls, men ikke farligt, og det er til at styre (med mindre man er et menneske med hang til slik, is og kager
Skrigehunden, kan du ikke sige lidt mere om IBD? Er det mon egentlig stort set det samme?
feb 2005
Han bliver pt tilbudt en skefuld mad hver time, efter anvisning fra dyrlægen, og spiser torskerogn og kyllingefars uden problemer, men han er selvfølgelig også på noget af en cocktail.
sep 2017
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 78 Svar: 2.734
Der tjekket for om der sidder noget i hals ??
feb 2005
Jeg tænker dyrlægen ville have tænkt giardia, hvis hans symptomer passede på det.
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 31 Emner: 186 Svar: 10.734
Du kan også putte lidt kogt kylling eller fisk i grøden.
God bedring med ham
feb 2005
feb 2005
Her i weekenden begyndte det så desværre at gå den forkerte vej igen, og idag har han været rigtig skidt tilpas.
Han har derudover også fået 3 små "buler" indenfor meget kort tid, dyrlægen prak i den ene, og syntes umiddelbart bare det lignede talg, men tester det.
Jeg nævnte IBD, men det mener hun ikke det er, primært fordi han på intet tidspunkt har haft diarré.
Hun er mere ovre i noget rod med immunsystemet, leukæmi eller lignende.
Nu fik han et par sprøjter idag, og så ser vi lige an til imorgen, om det har nogen effekt.
mar 2008
feb 2005
mar 2008
Mystisk sygdom