783 visninger
|
Oprettet:
Sterilisation pga.mælkekirtelknude {{forumTopicSubject}}
Min gravhunde tæve på 10 år fik for nyligt fjernet en knude i mælkekirtlen og jeg blev rådet til at få fjernet hele livmoderen, da knuderne ellers har tendens til at komme igen. Men jeg synes det lyder lidt drastisk, kunne man ikke nøjes med æggestokkene? Hun har aldrig fejlet andet og er i meget fin form (fortæller dyrlægen). Jeg kan læse på nettet, at man nogle steder nøjes med æggestokkene og evt. kikkertoperation og det lyder meget mere skånsom. Er min klinik gammeldags, har nogen herinde erfaringer med dette?
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 51 Hunde: 4 Emner: 76 Svar: 2.741
sep 2017
Følgere: 523 Emner: 137 Svar: 10.204
https://www.anicura.dk/behandlinger/hund/sterilisation-med-kikkertoperation-for-hund/
Om man vælger den ene eller anden operation, standses produktionen af hormon, og risikoen for både livmoderbetændelse og hormonrelaterede kræftformer forsvinder.
Når det er sagt, er dyrlægerne i dag blevet så dygtige, at den gammeldags metode kun efterlader en lille hul. Og på en lille hund, giver det ikke altid mening at bruge kikkert. Men kontakt en anden dyreklinik for en 2. opinion
sep 2017
TS, jeg ville spørge en uddannet dyrlæge, fremfor at spørge på et forum. Du kan evt. spørge i fb gruppen “Spørg Hundedyrlægerne”, eller bare søge i de gamle svar derinde. Lige det her med risikoen for livmoderbetændelse ved den lille operation, er besvaret derinde flere gange
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.930
Jeg endte med den gammeldags metode, dels fordi der godt kan forekomme livmoderbetændelse (omend det er meget sjældent), når man ikke fjerner livmoderen, men ISÆR pga prisen. Kikkertoperation var dengang 3-4gange dyrere end den gammeldags metode, og min studiepung kunne ikke rigtig godtgøre det, når den anden metode også ER ganske sikker.
Den er nemlig også ganske sikker, men det tager lidt længere tid at komme ovenpå for hunden. Min Coco var skidt i 4 dage (hvilket er længe ift andre ved jeg), hvor man med kikkert typisk vil forvente hunden er helt normal igen allerede dagen efter.
Men de skal jo holdes i ro i en del dage uanset om de er friske eller ej.
Jeg håber de andre har ret i at det er et lille snit de laver nu om dage, for 8 år siden fik men lille hund et 10cm langt snit og når man 32cm lang i alt, så er det altså ret stort...
sep 2017
jun 2011
Jeg deler den erfaring jeg gjorde mig for 8år siden og jeg understreger at da gerne at der er lang tid siden og alt kan have forandret sig, men jeg siger altså ikke på noget tidspunkt at det er skidt at spørge en dyrlæge!
jun 2011
sep 2017
Jeg tror ikke at nogen af os, kan give TS et bedre svar, end en dyrlæge kan. Særligt når man ser på de første 2 indlæg, som næppe er i nærheden af, hvad en dyrlæge vil svare
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 133 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.758
På en ung tæve, der ikke har udvist problemer ifm løbetider, ville jeg gå for kikkertmetoden.
Når man fjerner æggestokkene, fjerner man det der producerer hormonerne. Livmoderen skrumper let ind herefter, fordi den ikke næres med hormoner. Risikoen for livmoderbetændelse er lillebitte ved denne metode, fordi det er tævens hormonproduktion, der fremkalder livmoderbetændelse.
Vil man være 99,99% procent sikker, skal livmoderen med ud.
Når jeg ikke skriver 100%, så er det fordi der altid er en minimal risiko for at overse et stykke væv, som fortsat kan producere hormoner. Det sker utroligt sjældent, men det hænder. Og dette er ved begge metoder.
apr 2015
Følgere: 2 Svar: 258
jun 2011
Malene: det er da ikke livmoderen i sig selv der skaber betændelse. Det er fordi den er hævet og indgang op til den er mere åben at der nemmere kommer urenheder ind og op og skaber betændelse.
feb 2013
Følger: 10 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.341
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 133 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.758
Det er den hormonelle sammensætning, der giver livmoderbetændelse. Det er ikke fordi der trænger bakterier op i ret mange tilfælde (det kan det være ifm parring - men ellers ikke). Det er langt mere komplekst end man hidtil har troet.
okt 2022
Følgere: 6 Emner: 6 Svar: 597
Mine egne tæver har fået fjernet det hele da de var meget unge og bedre kunne klare den operation. Det er hårdere for tæverne at komme sig over den åbne operation, og nogle tæver kan bløde pænt meget, det har vi også selv oplevet.
Dog er vi glade for at have fået de åbne da de 2 af dem har haft mange cyster på både livmoder og æggestokke.
Sterilisation pga.mælkekirtelknude