17. aug 2013 Følger: 11 Følgere: 75 Hunde: 3 Annoncer: 3 Emner: 262 Svar: 7.994
20 mest populære racer i 2022 {{forumTopicSubject}}
Faldt over dette opslag på DKK , og da jeg så læste lidt i kommentarfeltet var der flere der skrev de ikke forstod deres race var nummer 1 , at deres race burde være nummer 1 osv.
Jeg har det så total modsat , jeg er glad for at min race ikke er populær, glad for der ikke avles særlig mange, sidste år blev der ikke født en eneste hvalp i min race i DKK .
Vi har jo set med mange racer at når de bliver populære , så bliver der bare avlet på alt der kan kravle , og sundheden daler. Jaja bevares der er sikkert undtagelse, men popularitet fremkalder grådighed hos de skruppelløse avlere, bare se hvordan det i sin tid gik for chihuahuas , carvalier King Charles , bulldogs mm .
Hvad tænker I andre, er I også glade for at jeres race ikke er populær , glad for jeres race er populær mm ?
aug 2013
Følger: 11 Følgere: 75 Hunde: 3 Annoncer: 3 Emner: 262 Svar: 7.994
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 23 Hunde: 5 Emner: 106 Svar: 6.040
Meeen jeg gad da godt sealyen var lidt mere kendt. De er ganske umulige at sælge.
aug 2013
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 87 Hunde: 4 Emner: 946 Svar: 17.483
jeg ved ikke hvordan man skal gøre, men der mangler viden om og kendskab til flere racer en de mest gængse .. og der skal avlere måske gøre et større arbejde og ikke bare gå ud fra at kommende købere fx møder op på udstillinger, eller sætter sig ned og læser om mange forskellige racer, der tror jeg mange købere er tilbøjelige til at købe en race de enten kender i forvejen via venner og familie, eller købe en race de har mødt på gader og veje og det vil jo så sige at det med stor sandsynlighed er en af de i forvejen mest udbredte racer ..
jeg har det som Louise jeg fatter ikke at Sealyham ikke er mere udbredt, det samme gælder for Airdale, og skotten og i det hele taget mange af terrier racerne ,, men det kan der jo nok siges om mange andre også ... fx har jeg mødt flere af arterne indenfor Basset, enormt søde men også sjældne ..
jun 2007
aug 2013
Tror de racer vi møder flest af er labrador, golden retriever , fransk bulldog , og staffordshire bulldog . Vi bor i et kvarter blandet af villaer , rækkehuse og lejligheder.
aug 2013
aug 2013
feb 2011
Ville have haft en i 2011 da vi søgte hund, men familien ville blive ved skotten ...
jun 2007
Princess Margeret
Alfred Hitchcock
Clark Gable
Elisabeth Taylor
Gary Cooper
Deborah Kerr og mange mange flere.
Men nej den ses ikke i gadebilledet, og som bekendt er ude af øje ude af sind. Rigtig mange køber en bestemt type/race hund, fordi de kender en der er så sød. Det oplever jeg desværre ret ofte. Langt de fleste der henvender sig er tidligere ejere, nuværende ejere eller de kender nogle der har Sealy. Meget sjældent helt "udefrakommende". Men det gør det så også ret nemt. Folk er som udgangspunkt selvskrevne til en hvalp. Vi siger sjældent nej.
Airedalene er trods alt lidt nemmere, men det er også lidt samme billede. Trofaste ejere gemme mange mange år.
I får lige ét af mane ge billeder med Alfred Hitchcock og 2 af hans hunde. Han havde altid 2 af gangen , og de var blandt andet med i Fuglene, men hundene spiller også en stor rolle i den film/dokumentar om Hitchcock der kom for en nogle år siden.
jun 2007
Sealyen er ret forskellig fra skotten. Den er mere "åben" og ikke så "sær" og egenrådig som skotten ikke sjældent kan være. Den elsker lange gåture, men fordrer det slet ikke. At ligge på sofaen hele dagen finder dn sig fint i. De er som en skygge, og ønsker man ikke en sådan i hælene, så skal man ikke have sealy. De ligger ALTID på skødet eller ved fødderne, er ikke gøende og nok én af de blødere terrierracer. Måske derfor den er så obs på sin ejer.
feb 2011
aug 2013
Jeg har af gode grunde aldrig mødt en på gaden
aug 2013
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.114
Jeg er et par gange stødt på en Sealy her i Valby, og nøj den er skøn!
maj 2007
Jeg tror ikke min race er på top 20. Til gengæld er den helt fucked. Win/win eller noget...
aug 2013
maj 2007
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 1420 Hunde: 1 Emner: 36 Svar: 7.414
okt 2014
Følger: 12 Følgere: 465 Hunde: 4 Annoncer: 1 Emner: 214 Svar: 2.616
Min Håkon er også omtrent dobbelt størrelse af standard.
apr 2018
Følger: 19 Følgere: 661 Emner: 121 Svar: 6.955
og tænk sig. mig der altid siger at jeg aldrig skal have terrier kunne se mig med en Sealy. jeg kender dem slet ikke. lyder som en skøn hund.
dværgpincher er en af mine favoritter iøvrigt. Man får meget hund der. Og så bliver de ofte ganske gamle er mit indtryk.
aug 2013
aug 2013
okt 2014
Min gamle australske terrier havde lidt hvidt på bryst og næse, så han var også helt forkert set med racestandardbriller på.
okt 2014
Jeg ville hellere have haft den på listen, for så var det registrerede hunde fra ordentligt opdræt.
Ved at en del kommer fra en hundehandler, der henter i Polen og så er der avlet alt for mange "bare fordi"-hvalpe.
aug 2013
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 1420 Hunde: 1 Emner: 36 Svar: 7.414
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 30 Svar: 5.451
Jeg kunne bestemt ikke tænke mig, at pyreneerhunde blev moderace, men det er der nok heller ingen fare for. Selv filmen Belle og Sebastian har ikke skabt problemer i den retning.
Jeg kan godt nikke genkendende til Louises beskrivelse i nr. 6. Ikke med hensyn til at blive ghosted, men problemerne med at finde hjem til dem. Jeg havde 9 hvalpe i mit sidste kuld, og skulle selvfølgelig selv beholde en. Det har sjældent været nemt at sælge pyr hvalpe, men dog aldrig så bøvlet som denne gang. En hvalp blev solgt som 9 uger, 2 blev solgt som 3 mdr., 1 blev solgt som 4 mdr., og da de blev 6 mdr. havde jeg stadig 5 hvalpe tilbage, inkl. alle 4 tæver.
Jeg havde taget en han fra til mig selv, men eftersom der absolut ingen interesse var for tæver, satte jeg hannen til salg igen, og han blev hurtigt solgt til Norge. Det var så blevet forår, og jeg satte prisen, som ikke var særlig høj sammenlignet med mange race, ned igen, og vupti, så solgte jeg 3 hvalpe inkl. hannen til Norge på en uge. Den sidste blev så solgt som 7 mdr. og en måned senere fik jeg en hvalp retur. Der havde jeg heldigvis et hjem på hånden.
Men efter den omgang var jeg overbevist om, at jeg skulle ikke have flere kuld. Den holdning ændrede jeg så efter et par år, for jeg ville så gerne have noget efter Manilla, der havde så meget at byde på, alle sundhedsundersøgelse var i top, udseende og temperament ligeså, og så begyndte hun at få hotspots, og så blev det droppet. Så det blev mit sidste kuld. Og der gik mere end 6 år, før der igen blev lavet et kuld pyrhvalpe med stamtavle i Danmark. Men til forskel fra Sealyerne, er der ganske god gang i opdrættet i mange andre lande, så racen er ikke på nogen måde truet, og man kan fint skaffe sig en pyr i udlandet. Og der bliver da også importeret nogle til landet hver år. Hvor mange er svært at vide, for de fleste bliver vist ikke omregistreret hos DKK.
okt 2022
Følgere: 6 Emner: 6 Svar: 597
Nu er racen bare så indavlet efterhånden at tæver går tomme og der leveres små kuld. Og så ryger man ud af toplisten, når der ikkelaves mere end ca 150 hvalpe årligt, hvor der før blev lavet 200 på ca samme antal parringer.
Rumæneren er der ingen chance for kommer i top100 bare. Den er stor, fælder vildt, larmer og er ekstremt vagtsom og reserveret. Men jeg ville dog godt se dem udbredt bare lidt mere i Europa. Men selv i Rumænien er det ikke en kæmpe race, hvis man tænker på de stambogsførte. Der er masser af dem i bjergene hvor de agerer som husdyrvogtere dog.
Men helt ærligt, man kan da ikke få nok af at se på ham her
feb 2013
Følger: 10 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.301
Den ene af mine racer har engang været populær - Dobermann - jeg kan ikke huske om den ligefrem var på top-20 listen i '80-erne. Men der var mange af dem og der blev avlet på revl og krat. Racen fik et problem med usikre og nervøse hunde. Det er stadig noget racen slås lidt med. Sundheden har også lidt under det så man skal bl.a. navigerer uden om DCM, wobbler og von willebrandts. Det er så heldigvis forholdsvist nemt i brugslinierne
Min anden race - Irsk Terrier - har aldrig nogensinde været populær og det bliver den nok heller aldrig nogensinde. De fleste opdrætter laver kun de kuld de har købere til. Der kommer engang i mellem nye til der er faldet for racen, men ellers er det meget en race for nogle trofaste ejere, der køber en ny af slagsen når den gamle ikke kan mere. I virkeligheden har racen nogle kvaliteter som passer ret godt til det som mange mennesker leder efter i en hund; en kærlig hund at dele sin hverdag med, som ikke kræver timevis af aktivering for at trives. Den skal bare have lov at være med i hverdagen så er den glad. De trives med en lidt humoristisk og pragmatisk tilgang til det at have hund og så er det megasjove og nogle kæmpe personligheder
Jeg tror det der skræmmer folk væk er det som skræmmer mange fra at vælge en af terrierracerne; de har et stort jagtinstinkt og de er ikke nødvendigvis begejstrede for fremmede hunde så man skal ikke regne med at kunne have dem løse overalt. Og så skal de trimmes.
Det er forøvrigt lidt sjovt som top-20 listen har ændret sig på det seneste. Top-3 har været lab, schæfer og golden i mange mange mange år. De har byttet lidt rundt internt men så heller ikke mere. De seneste år er mindre hunde begyndt at blande sig og der kommer flere og flere små selvskabshunde med på listen.
maj 2008
Jeg havde kuld i februar 2005 og solgte en han og tæve sammen til et ældre ægtepar i Nordsjælland. De havde haft adskillige pyrer før, og altid to af gangen. Jill og Jack var de to nemmeste, de har haft. Jeg har været sammen med dem mange gange, og der var altid godt styr på dem, men derfor kunne situationen, du beskriver, nu godt have fundet sted.
maj 2008
Du har god smag, for Celtia havde super godt hoved og udtryk. Smag og behag er selvfølgelig forskellig og en del folk, der ikke kender specielt meget til racen, har ofte foretrukket et andet type hoved, men Celtia's var korrekt for racen, og ja, også virkelig smukt.
maj 2008
Her er han 5 uger gammel, en rigtig lille sortsmusker Nok den mest pigmenterede hvalp, har haft. Men det mest af det blegede ud.
maj 2008
feb 2009
Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.694
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 59 Hunde: 5 Annoncer: 2 Emner: 346 Svar: 14.168
Det er skidt .. i det hele taget er det skidt, at en så kompliceret race bliver populær.
Jeg køber mine maller i udlandet - jeg er meget lidt imponeret af avlen her i DK.
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.930
Jeg blev lidt overrasket over at se pudlen ligge nr.6, synes ikke den er voldsomt populær..?
Og ja, dværgschnauzeren er ikke på top 20, hvilket er godt, men som andre nævner om deres racer, en race som det er underligt at der ikke er flere som har. Nemmere hund eksisterer vidst nærmest ikke
maj 2016
Følger: 15 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 17 Svar: 265
Efter havaneseren tror jeg størstedelen af mine kunder har puddel blandinger med forskellige fancy navne :p
okt 2004
Følger: 34 Følgere: 599 Hunde: 2 Emner: 420 Svar: 4.938
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
Jeg tænker at grunden bla. Er at racen netop er vanvittig svær at lave godt opdræt på. Det kræver stor racekendskab at arbejde i en meget lille genpulje og samtidig lave noget som ligner og har hele pakken. En kollega sagde det på den måde “at der er langt mellem snapsene, så ind i mellem må vi tage en øl eller en cola”.
Men vi da trods alt på de 12 år det er siden sidst jeg havde hvalpe nået så langt, at vi åbenbart kan sælge den par håndfulde hvalpe der laves årligt.
Man kan også sige st et par opdrættere mere i landet ville give bedre mulighed for at bruge danske hanner til danske tæver. At være lille er ikke ubetinget godt. Jo større genpuljen er jo mere kan man også sorterer fra og jo mere har man at vælge imellem.
feb 2013
@43: Jeg undre mig faktisk også over pudlen. Hvor er alle de pudler henne? Man ser dem jo ikke ret meget i gadebilledet eller på træningspladserne?
@45: Jeg må tilstå at jeg synes jeg ser rigtig mange ruhårede hønsehunde på markerne i jagtsæssonen. Den har været on/off på top-20 listen i mange år så vidt jeg husker.
aug 2010
Følger: 8 Følgere: 6 Hunde: 6 Emner: 5 Svar: 72
Vil da gerne se flere pudler på gaden (for ser dem faktisk sjældent?) og så må det også betyde det ikke er alle der hellere vil have en blanding. Men tror også blandingerne har været med til at give dem et boost.
Har dog indtryk af, at avlen er rimelig fornuftig nu og det virker ikke til, at der er problemer med udbud og efterspørgsel, andet end at nogle bestemte opdrættere har ventelister.
Det er ikke længe siden der røg nogle hvalpe på internat, fordi de ikke kunne sælges (godt nok med stamtavle udenfor DKK)
jan 2006
Og det er jo bestemt racens spidskompetence ... at være DCH hund .. folk er idioter, og opdrætterne skal jo have hvalpe over disken.
okt 2005
Følger: 59 Følgere: 245 Hunde: 2 Annoncer: 1 Emner: 161 Svar: 5.530
Vild udvikling når man tænker på min korte tid i racen.
Da jeg i 2009 skulle finde min soulmate, var det svært og man stod på venteliste i laaaaang tid hos opdrætter.
Nu er der en opdrætter i næsten alle hjem med staff.
Jeg er slet ikke nok med i den verden mere til at vide, hvordan det ser ud med helbredet på racen. Kan jo have mine bange anelser for, at den ikke kan følge med populariteten
maj 2008
Det virker også som en rigtig sød hund og en størrelse, der passer mange, men ja, for racens skyld kan man da godt være bekymret for den enorme popularitet.
mar 2011
Følger: 7 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 25 Svar: 2.021
aug 2007
Følger: 41 Følgere: 78 Hunde: 8 Emner: 512 Svar: 12.411
Og jeg synes det er virkelig bekymrende, når INGEN opdrættere er interesserede i at mentalbeskrive, og når der ikke to opdrættere, der er bare nogenlunde enige om, hvordan de synes racen skal være, både af sind, størrelse og generelt udseende.
Det er så hovedløst, at man nærmest overvejer at starte opdræt selv - for bare det at overveje sit avlsmateriale ift. sundhed, mentalitet og exteriør, have et fast mål og være helt afklaret omkring, hvem der vil være gode nye ejere - så er man allerede milevidt foran...
feb 2013
Og så er der dem, der har skiftet fra fx labradorblanding til malle, hvor det er endt i noget, der vist bedst kan betegnes som en katastrofe. De tilfælde jeg kender har været drevet af en illusion om at 'hvis bare jeg får sådan en hund så kommer oprykningerne og podieplaceringerne'. Man glemmer bare lige at overveje sådan lidt kritisk om man selv magter en sådan en hund.
Men altså hvis man endelig skulle vælge race ud fra hvad der klare sig bedst i DcH programmet så skal man vælge jagtmodel labrador, brugslinie schæfer eller fx en kelpie
jan 2006
En del vælger jo mallen fordi schæferhunden er "så kedelig" ... det er sørgeligt ...
jan 2020
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 2
aug 2007
Følger: 41 Følgere: 78 Hunde: 8 Emner: 512 Svar: 12.411
20 mest populære racer i 2022