Genetik. {{forumTopicSubject}}
PÅ denne regnvåde lørdag, vil jeg vise jer en side hvor der står på en let og forstålig måde HVORFOR det er så uhyre VIGTIGT at kende generne hos sin hund.
BÅDE forældre, bedsteforældre og gerne oldeforældre + deres søskendes gener for avelige sygdomme.
Mange spørger; "Jammen hvad er der galt i, at min sunde hund og X's sunde hund får hvalp ? - de har gjordt det før og hvalpene er smukke og sunde ! "
Avelige sygdomme, både i øjne, pels, led, knogler og organer (hjerte, nye, lever m.m) springer meget, meget ofte 2- 3 generationer over, eller krydser ud i søskende flokken sådan, at måske kun 1 hvalp i kuldet bliver syg - men de er ALLE bærere af de dårlige gener og kan DERFOR give dem videre tilDERES afkom.
Tag et kig og hvis du endten planlægger at lave hvalpe på din hund uden stamtavle - eller blot ikke helt forstår hvorfor det er så vigtigt - så lav dig en god kop kaffe, nup en sodavand - og sæt dig ind og læs den næste 1-times tid ;o)
God fornøjelse ;o)
Knuser fra Karina..
(link fjernet)
ps
LAD mig lige MED DET SAMME sige, at jeg INTET har imod blandinger eller papirløse hunde, jeg har selv en SKØN og smuk blandings hund - der IKKE skal have hvalpe fordi jeg IKKE kan kortlægge hendes genetiske arv.
apr 2005
Følger: 46 Følgere: 47 Hunde: 1 Emner: 52 Svar: 1.237
ikke fordi jeg har tænkt mig at avle - men meget inteessant læsning!
aug 2004
Følger: 45 Følgere: 44 Hunde: 2 Emner: 45 Svar: 988
Vi har undersøgt det meget, da vi blev chokerede over at nogle, havde fået allergi. Ca 1 ud af 4 hvalpe fik allergi og måske er 2 ud af 4 bærere.
Normalt hvis een hund med et bæregen bliver parret med en anden uden noget bæregen, så bliver halvdelen (så vidt jeg husker) bærere, men ingen bliver ramt af sygdommen.
Det er meget kompliceret, men det er en god viden at have
apr 2005
Følger: 46 Følgere: 47 Hunde: 1 Emner: 52 Svar: 1.237
jun 2004
Følger: 150 Følgere: 145 Hunde: 8 Emner: 1.182 Svar: 18.375
Karina - skide godt indlæg - tomlen op herfra!
okt 2004
Følger: 26 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 470 Svar: 8.276
Didie & Martin - dejligt at du har lyst til at blive klogere på disse ting selv om du ikke har tænkt dig at avle *S*
Viden er ALTID godt - endnu mere viden, er endnu mere godt ;o)
Maria - du har helt ret i at det sørma er kompliceret, men man kan altid netop danne sig et bedre overblik ved at tilegene sig en større, dybere og bredere viden ;o)
aug 2004
Følger: 45 Følgere: 44 Hunde: 2 Emner: 45 Svar: 988
Genetik.