{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
757 visninger | Oprettet:

Genetik. {{forumTopicSubject}}

PÅ denne regnvåde lørdag, vil jeg vise jer en side hvor der står på en let og forstålig måde HVORFOR det er så uhyre VIGTIGT at kende generne hos sin hund.

BÅDE forældre, bedsteforældre og gerne oldeforældre + deres søskendes gener for avelige sygdomme.

Mange spørger; "Jammen hvad er der galt i, at min sunde hund og X's sunde hund får hvalp ? - de har gjordt det før og hvalpene er smukke og sunde ! "

Avelige sygdomme, både i øjne, pels, led, knogler og organer (hjerte, nye, lever m.m) springer meget, meget ofte 2- 3 generationer over, eller krydser ud i søskende flokken sådan, at måske kun 1 hvalp i kuldet bliver syg - men de er ALLE bærere af de dårlige gener og kan DERFOR give dem videre tilDERES afkom.

Tag et kig og hvis du endten planlægger at lave hvalpe på din hund uden stamtavle - eller blot ikke helt forstår hvorfor det er så vigtigt - så lav dig en god kop kaffe, nup en sodavand - og sæt dig ind og læs den næste 1-times tid ;o)

God fornøjelse ;o)

Knuser fra Karina..

(link fjernet)

ps

LAD mig lige MED DET SAMME sige, at jeg INTET har imod blandinger eller papirløse hunde, jeg har selv en SKØN og smuk blandings hund - der IKKE skal have hvalpe fordi jeg IKKE kan kortlægge hendes genetiske arv.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Genetik.
  • #1   25. jun 2005 Ja, der er da lidt at gå igang med!! meget informernde , tror lige jeg sætter en kop kaffe over så;-)

ikke fordi jeg har tænkt mig at avle - men meget inteessant læsning!

• #2   25. jun 2005 Du har helt ret . Men det er svært at finde ud af, selvom hunden har stamtavle. Jeg har selv en hanhund, der før har stået til rådighed som avlshanhund, men som nu er fjernet da han har et bæregen. Nogle af hans hvalpe er herinde, men som desværre har fået allergi. Det viste sig at tæven, han blev parret med også havde et bæregen, og så går det jo galt.
    Vi har undersøgt det meget, da vi blev chokerede over at nogle, havde fået allergi. Ca 1 ud af 4 hvalpe fik allergi og måske er 2 ud af 4 bærere.
    Normalt hvis een hund med et bæregen bliver parret med en anden uden noget bæregen, så bliver halvdelen (så vidt jeg husker) bærere, men ingen bliver ramt af sygdommen.
    Det er meget kompliceret, men det er en god viden at have smiley

• #3   25. jun 2005 hmmm er det ikke noget om at hvide hunde tildels har nemmere ved at få allergi en mørke hunde?? bare noget jeg har hørt!

• #4   25. jun 2005 Didie & Martin - interesandt tanke hmmm?

Karina - skide godt indlæg - tomlen op herfra!

• #5   25. jun 2005 Takker Karin :o)

Didie & Martin - dejligt at du har lyst til at blive klogere på disse ting selv om du ikke har tænkt dig at avle *S*

Viden er ALTID godt - endnu mere viden, er endnu mere godt ;o)

Maria - du har helt ret i at det sørma er kompliceret, men man kan altid netop danne sig et bedre overblik ved at tilegene sig en større, dybere og bredere viden ;o)

• #6   25. jun 2005 Jo hvide hunde er mere udsat for hudsygdomme end andre.. Dette er fordi at de er albinoer. Oftes når en hvid hund har allergi, bryder det især ud om sommeren pga solens ultraviolette stråler, der påvirker dem. Man hører også mere om, at det er de hvide der får allergi. f.eks er West Highland White Terriere også meget udsatte.

Kommentér på:
Genetik.

Annonce