Første løbetid {{forumTopicSubject}}
Det er 9 år siden jeg sidst havde hvalp, så jeg har lykkelig glemt alt om det her.
Ellie gik i sin første løbetid den 27.12. 7 måneder (og 2 dage) gammel. Eller det startede nok egentlig allerede den 26., hvor jeg så hvad jeg mente var en blodplet på gulvet. Vi var samme dag på tur med venindes intakte hanhund, og han var interesseret i hendes tis, men han var slet ikke ukontaktbar. Ud over bloddråben, tissede hun lidt oftere. Dagen efter, den 27., var jeg så ikke i tvivl. Der var blod på lagenet da vi stod op, og et stykke vådt køkkenrulle bekræftede.
Den 28. havde jeg besøg af en veninde, og Ellie satte bloddråber på gulvet, men det var langt fra voldsomt.
Hun har ikke ændret adfærd - er måske my mere belastende end vanligt, men hun er generelt ret belastende
I dag har jeg tørret hende, i håb om at lave “løbetidsklude” til klubbens hanhunde. Men der er nærmest ingenting. Jeg har ikke set en bloddråbe hele dagen. Hun er dygtig til lige at gøre sig ren, men jeg synes det er MEGET lidt hun bløder. Hun er absolut ikke højløbsk, og har nul interesse i hanner. Hun er ikke særlig glad for at jeg tjekker eller tørrer tissemissen.
Er det normalt?
Jeg kan ikke huske Dorits løbetider, men Bella havde kun én, hvor hun styrtblødte i 4 uger og havde det forfærdeligt Hun blev steriliseret kort efter. Dorit havde 3-4 løbetider, og blev steriliseret fordi hun fik en infektion. Så jeg har ikke så meget at sammenligne med.
Kan I hjælpe?
sep 2017
Følgere: 523 Emner: 137 Svar: 10.204
mar 2008
Følger: 8 Følgere: 23 Hunde: 8 Emner: 24 Svar: 3.206
Hollie første løbetid var også med meget lidt blødning, men så tog hun revanche ved 2 - meget stærkere blødning. Heldigvis holder hun sig pænt ren, så ikke noget problem.
Egentlig har jeg aldrig haft et større problem med tæver med voldsom blødning, en enkelt havde for hyppige og måtte til sidst have fjernet livmoderen, da det viste sig at hun havde cyster i den.
Til gengæld har jeg haft en enkelt tæve, der var ekstrem med hensyn til falsk drægtighed, det er mere belastende…..
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 47 Hunde: 11 Emner: 78 Svar: 7.898
Jeg var spændt på om de ville begynde at skændes, men ingen optræk til ballade endnu.
Det har været meget forskelligt hvor meget mine tæver har blødt, nogle har virkelig svinet andre har kun efterladt et par småpletter, hvor de har sovet, nogle har haft en kæmpe "aberøv" nærmest fra dag et, andre kun lige omkring højløb og så er der Tilla og måske også hendes to døtre, der stort set ikke svulmer op bagtil.
Ægløsning har også ligget på forskellige dage i løbetiden, tidligst på dag 10 og senest dag 24.
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 133 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.758
De starter ofte forsigtigt med let dryp, og en uge inde kommer så meget dryp, indtil de regner ud at vaske sig.
I næste løbetid starter de som regel med meget dryp fra starten, men blive bedre og bedre til at vaske sig.
Her synkroniserer hele banden, så når de ryster sig efter tur eller søvn, ligner det vi har slagtet en kylling
Lumi er netop ovre sin første løbetid, og gik fra en mikroskopisk tissekaren til giga bavianmås på 2 dage. Vores datter kunne slet ikke abstrahere fra det
Nu er den heldigvis ved at være nede i en normal leje for en voksen hund igen.
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 31 Hunde: 4 Annoncer: 8 Emner: 73 Svar: 4.131
Første løbetid(8 måneder) blødte hun ikke voldsomt meget.
Anden løbetid blødte hun en del mere.
Hun har på ingen tidspunkt vist interesse i hanhunde eller ændre adfærd under hendes løbetider.
Hun er nu 1 år og 5 måneder gammel og jeg syntes at opleve at hendes hjerneceller begynder at kommunikere og samarbejde mere og mere, hvilket langt fra har været tilfældet tidligere, selvom hun er en virkelig skøn og crazy hund
sep 2017
Jeg glæder mig i øvrigt rigtig meget til hun får hjerneceller. Jeg vil påstå at hun ikke har særlig mange
jun 2017
Følger: 43 Følgere: 260 Hunde: 2 Emner: 67 Svar: 3.017
Du når knap at opdage hun bløder, for det er meget lidt og hun gør meget rent.
okt 2010
Den ene han, en kleiner münsterlænder, kravlede i syrenhækken for at kommer over vores 2,20 meter høje hegn, når der var tæver i løb
Det så ret morsomt ud, når han forsøgte at holde balancen i de tynde grene
De endte med at sætte et hegn op på deres side også, som han ikke kunne kravle i.
Længde mellem løbetider svinger også meget for den enkelte tæve, mellem 6 og 14 måneder
jun 2017
Men generelt går Ziva sjældent i løb. Vi har nærmest altid 9-10 måneder i mellem. På det punkt har hun været den nemmeste tæve overhovedet.
okt 2010
jun 2017
sep 2017
I dag er hun mindre uvillig når jeg tørrer hendes huha. Vi er på 11. dag nu, så teknisk set kan hun vel godt være højløbsk lige om snart?
Hun har ingen interesse i hanhunde, hun har stadig ingen adfærdsændring og hendes hjerne er lige så tåget som den plejer at være
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 59 Hunde: 5 Annoncer: 2 Emner: 346 Svar: 14.168
okt 2010
Jeg har også lavet løbetidsklude og smidt på frys, de skal ikke bruges i forbindelse med træning, men til hanhunde, der skal have tappet sæd til nedfrysning
sep 2017
Kirsten, hun smækker på ingen måde halen til side, men hader mig heller ikke for at dimse ved huha’en Jeg må få nogle af drengene til at stikke snuden i hendes mås i morgen, og se om hun dufter lækkert. Vi skal til bidearbejde på søndag - det bliver spændende for hanhundene på holdet, når de skal på efter Ellie
jan 2006
"Belønning" ... hvordan ???
Og hvad gør I når I bruger det som forstyrrelse ? Altså korrigerer I så hanhundene, og i så fald, hvordan ?
Sorry - fatter virkelig hat lige her
sep 2017
Som belønning, tja, nogle hanhunde er så vilde med at snaske i damedufte, at de får lov at snuse i 5 sekunder, når de har været dygtige.
Jeg har jo ikke hanhunde, så jeg kan nok ikke komme det meget nærmere. Jeg har bare en tæve der deler ud af sine lækkerier
jan 2006
sep 2017
jan 2006
Bare lad det ligge, der er så mange ting jeg ikke forstår ...
sep 2017
DcH programmet er sådan et man sagtens kan dumpe ind i, selvom man først begynder at træne målrettet når hunden er voksen. Nogle starter når hunden er 5-6 år gammel. Dertil er programmet (teknisk set) for alle, forstået på den måde, at alle racer og blandinger, uanset hundeførerens forudsætninger, kan trænes op og kan gennemføre.
Det betyder, at det er mere reglen end undtagelsen, at hundene er startet som almindelige “familiehundehvalpe”, og dermed ikke er målrettet trænet fra hvalp. Dertil er det sjælden driftige hunde, der bruges. Så godt som alle hanhunde, der ikke er trænet på løbetidstæver, taber hovedet når de dufter løbetid. Som bonus er der en god slat udstillings-retrievere, som er kendt for at være “oversexede”, og som om muligt lukker endnu mere ned end gennemsnitshunden, når der er løbetid.
Ja, det er langt fra IGP, hvor hunden er trænet målrettet fra start, og hvor man har kørt så meget drift og lydighed på inden kønsmodning, at den kan abstrahere fra alt andet. Men det er netop dét DcH-programmet i dag skal kunne - muligheden for at gå konkurrencer, selvom man ikke har en toptunet brugshund, der er trænet målrettet fra start.
Som skrevet sker det, at man i konkurrencer går ret tæt på løbske tæver. Løbske starter sidst i den enkelte klasse, men da klasserne ikke er færdige samtidig, og da man ikke kan planlægge sig ud af vindretning på dagen, risikerer man at gå sin lydighed eller lave feltsøg 100 meter fra det sted, hvor en højløbsk tæve lige har arbejdet. Lydigheden i DcH er ikke så “stram” (og giver ikke så mange point), så det er et område der tit nedprioriteres. Og dermed står man med en hund, der ikke har nok fokus på opgaven, til at abstrahere fra spændende dufte. I feltsøget, hvor hunden jo selvstændigt skal afsøge et område og bringe genstande retur), kan det være svært at holde hunden fokuseret på opgaven, fremfor at gå efter duften af damer, hvis den ikke har lært at løbske tæver er ligegyldige.
sep 2017
sep 2017
Hun bløder igen Ganske lidt, men hendes tissemis er hævet, og hun går og sjattisser til drengene. Venindes var forbi med hendes knap kønsmodne hanhund, og han viste tydelig interesse. Hun er som bonus også temmelig pirrelig
Jeg skal til dyrlæge på fredag alligevel, og må spørge ind til det. Men jeg synes det er meget, meget underligt
sep 2017
Dyrlægen er i øvrigt slet ikke urolig over det. Han siger som du, Isabelle, at første gang kan have været enten en blærebetændelse eller en lille før-løbetid. Men han vil tjekke hende i morgen, og se om der nu alligevel skulle være noget galt et sted.
okt 2022
Følgere: 6 Emner: 6 Svar: 597
Det har vi selv oplevet med den ene af vores. Der gik over 4 mdr med at blive færdig med den 1. Løbetid da hun stoppede utallige gange og startede igen. Tilsidst holdt vi de 2 søstre fra hinanden, da Dolly tilsyneladende påvirkede Xenas løb.
sep 2017
Jeg kunne simpelthen ikke vente, så jeg tog sådan en onlinekonsultation med Agria, og dyrlægen sagde præcis det samme som dig. At den første blødning nok bare var en lille svipser, og at det hun har nu, er en rigtig løbetid. Og at der ikke er fare på færde lige nu, men at jeg selvfølgelig skal holde øje med om hendes løbetider bliver ved at være ustabile.
Så lige nu er jeg faldet til ro igen, og så håber jeg at hendes egen dyrlæge bekræfter Agria-dyrlægen
Og et ps. Det var simpelthen den sødeste og mest empatiske dyrlæge, jeg talte med hos Agria. Super faglig og grundig i sine forklaringer, men også bare rigtig sød og imødekommende. Det kan varmt anbefales
okt 2022
Så meget godt at være obs på det, men sandsynligheden for at det bare er lidt hormonopstartsfnidder er trods alt størst.
sep 2017
okt 2022
med Boxere i huset er man også nærmest dyrlæge når man har haft nogle stykker desværre vi har meget gear herhjemme til undersøgelser af div ting og sager. Jeg kan f.eks selv konstatere blærebetændelse og lav/høj vægtfylde på urin og blod.
sep 2017
Jeg kunne godt tænke mig en tæve, som bare kører med helt almindelige, stabile løbetider, og som kan vente med at blive steriliseret til hun er 6-7 år
okt 2022
Men humørsyge, agression osv har altid fulgt med både løbetid og særligt falsk drægtighed. Derfor er vores 2 tæver der ikke skal i avl nu steriliseret, for det gør bare tingene nemmere med sådan nogle hystader. At Dolly så er blevet det efter 1. løbetid var en opvejning af forværring af allergien måske og den forhøjede risiko for bl.a knoglecancer osv. og der blev det allergien der blev vinderen, og hun steriliseret ca 13-14 mdr gammel.
sep 2017
Så jeg er helt rolig, og nyder nu min raske, men super irriterende menstruellahund
Første løbetid