29. maj 2007 Følger: 37 Følgere: 610 Hunde: 3 Annoncer: 1 Emner: 54 Svar: 1.815
Hvad må en hvalp, uden det bliver for meget? Hvad må en hvalp, uden det bliver for meget?
Hej HG,
Her til aften dukker der et opslag op på min Facebook i den engelske Ridgeback gruppe, som jeg følger.
Det handler om hvor god den her bog er, om hvad du præcist må gøre med din hvalp, frem til 2 års alderen.
Hvad tænker i om det der står i denne bog?
Jeg husker tydeligt at vi kørte ud og mødtes med så mange af Sam's kuld søskende vi kunne samle, mange gange i løbet af det første år, og så var der bare crazy hundeleg 1,5 time.
Det så vi aldrig noget forkert i, vi mødtes sågar hos opdrætter, som har fantastisk med plads og terræn og havde de her lange lege sessions med mange Ridgebacks, som bestemt leger voldsomt.
Det var så fedt for hos hundeejere, at se de fik brugt deres energi på den måde, hvor man kunne mærke at det dér, det var godt, så sov vapser sådan rigtig tungt når man kom hjem.
Det har vi aldrig stillet spørgsmålstegn ved, leger de for vildt? Leger de for længe?
Det føltes helt naturligt.
Jeg syntes der er mange ting i den bog, der lyder helt ekstremt, det må du ikke, kun gå så langt x antal minutter osv.
Jeg har aldrig tænkt over hvor længe vi var ude og hvor 'langt' vi gik, dengang Sam var hvalp og kom hjem 8 uger gammel, vi gjorde bare det der virkede naturligt ??
Lad mig høre HG?
maj 2007
Følger: 37 Følgere: 610 Hunde: 3 Annoncer: 1 Emner: 54 Svar: 1.815
maj 2007
maj 2007
maj 2007
sep 2017
Følgere: 536 Emner: 152 Svar: 10.670
Jeg ville nu aldrig lade min hvalp lege i halvanden time. Hun er knap 7 måneder, og det er ikke noget der virker som god aktivitet for hende. Hun kan fint lege i 10-15 minutter, men alt ud over det, får hende bare til at køre op. Jeg husker helt ærligt ikke hvordan det var med de andre som hvalpe. Når vi har andre hunde på besøg som gerne vil lege, får de lov at lege lidt, og får så ro i snor til at falde ned, inden de kan lege videre.
Jeg er så priviligeret, at jeg har rigtig mange steder i nærområdet, hvor hun kan løbe løs, og hun har et perfekt indkald, så hun får heldigvis lov til at løbe fri i en times tid om dagen. Nogle gange mere. Og det udnytter hun til fulde
Så jo, jeg forsøger at bruge sund fornuft, og til tider er det fint at jeg lige kan stoppe op og overveje, om jeg måske lader hende lave for meget. Jeg ville nu nok aldrig følge en bog slavisk, men hvis man er førstegangshundeejer, og ikke helt ved hvad der er op og ned, er det måske meget godt at have lidt at støtte sig til
maj 2007
Så jeg kan godt se, det ikke vil være smart hvis man har en hund som kører op og ikke kan stoppes igen og finde roen.
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 241 Svar: 15.393
Leg er en af de ting, og det kan strække sig ret langt op i alderen, hvor de skal have støtte til at stoppe.
Ofte lærer de jo igennem social omgang med voksne hunde, at tænde og slukke, og ikke bare, at køre, på, men indtil da, så ser jeg det som min opgave, at stoppe, mens legen er god
Jeg giver min vov lov til at være vov, men ser ikke noget problem i, at der tages hensyn på flere områder, i særdeleshed de første 1 1/2-2 år. Jeg synes de er godt givet ud, i det lange løb.
Det giver mening og jeg synes egentligt, at der er ret god evidens for, at dette er godt på sigt, for de fleste vovser, især de tunge.
sep 2017
Følgere: 536 Emner: 152 Svar: 10.670
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.760
Nogle mennesker har brug for et skema, for at vide hvad der er rimeligt og sundt for en hvalp, og så er det jo godt de findes.
En hvalp skal have verden serveret i bidder. De har ikke selv en fornemmelse for at stoppe i tide, så det skal menneskerne sørge for.
Overstimulering er lige så skidt som understimulering. Jeg ser hvalpe, der aldrig har lært at hvile - de har det svært som voksne.
Fejlstimulering kan bonge ud på mange forskellige måder, herunder apati, hyperaktivitet, reel stress, reaktiv adfærd, destruktiv adfærd osv, så det er super vigtigt med fokus på en sund balance for den lille hvalp helt fra starten.
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 84 Svar: 7.452
Hvad må en hvalp, uden det bliver for meget?