930 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 10 Svar

Hvad må en hvalp, uden det bliver for meget? Hvad må en hvalp, uden det bliver for meget?

Hej HG,

Her til aften dukker der et opslag op på min Facebook i den engelske Ridgeback gruppe, som jeg følger.
Det handler om hvor god den her bog er, om hvad du præcist må gøre med din hvalp, frem til 2 års alderen.

Hvad tænker i om det der står i denne bog?

Jeg husker tydeligt at vi kørte ud og mødtes med så mange af Sam's kuld søskende vi kunne samle, mange gange i løbet af det første år, og så var der bare crazy hundeleg 1,5 time.
Det så vi aldrig noget forkert i, vi mødtes sågar hos opdrætter, som har fantastisk med plads og terræn og havde de her lange lege sessions med mange Ridgebacks, som bestemt leger voldsomt.
Det var så fedt for hos hundeejere, at se de fik brugt deres energi på den måde, hvor man kunne mærke at det dér, det var godt, så sov vapser sådan rigtig tungt når man kom hjem.
Det har vi aldrig stillet spørgsmålstegn ved, leger de for vildt? Leger de for længe?
Det føltes helt naturligt.

Jeg syntes der er mange ting i den bog, der lyder helt ekstremt, det må du ikke, kun gå så langt x antal minutter osv.
Jeg har aldrig tænkt over hvor længe vi var ude og hvor 'langt' vi gik, dengang Sam var hvalp og kom hjem 8 uger gammel, vi gjorde bare det der virkede naturligt ??

Lad mig høre HG?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Tilstoppet toilet 1.000 kr.
  • Hænge gardiner op 500 kr.
  • buske med rødder graves op og fjernes 3.000 kr.
  • Montering af hasvik skydedøre. 300 kr.
  • Hurtig løsning af småopgaver 1.050 kr.
  • elektriker 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvad må en hvalp, uden det bliver for meget?
  • #1   14. dec 2022 1

profilbillede
  • #2   14. dec 2022 2

profilbillede
  • #3   14. dec 2022 3

profilbillede
  • #4   14. dec 2022 4

profilbillede
  • #5   14. dec 2022 Sund fornuft er jo relativt, og hvad der er sund fornuft for den ene, er vanvid for den anden smiley Lige den med x antal minutter tur, har jeg aldrig forstået. Men den gør jo, at folk heldigvis tænker lidt over, at hvalpe ikke bare kan gå og gå. Og at det ikke er vejen til en træt og velstimuleret hvalp.

Jeg ville nu aldrig lade min hvalp lege i halvanden time. Hun er knap 7 måneder, og det er ikke noget der virker som god aktivitet for hende. Hun kan fint lege i 10-15 minutter, men alt ud over det, får hende bare til at køre op. Jeg husker helt ærligt ikke hvordan det var med de andre som hvalpe. Når vi har andre hunde på besøg som gerne vil lege, får de lov at lege lidt, og får så ro i snor til at falde ned, inden de kan lege videre.

Jeg er så priviligeret, at jeg har rigtig mange steder i nærområdet, hvor hun kan løbe løs, og hun har et perfekt indkald, så hun får heldigvis lov til at løbe fri i en times tid om dagen. Nogle gange mere. Og det udnytter hun til fulde smiley

Så jo, jeg forsøger at bruge sund fornuft, og til tider er det fint at jeg lige kan stoppe op og overveje, om jeg måske lader hende lave for meget. Jeg ville nu nok aldrig følge en bog slavisk, men hvis man er førstegangshundeejer, og ikke helt ved hvad der er op og ned, er det måske meget godt at have lidt at støtte sig til smiley

• #6   14. dec 2022 Det er nemlig lige det, jeg husker nemlig ikke der var problemer med at hvalpene blev kørt sådan op, at de ikke kunne finde ro igen bagefter, det har altid ligget meget nemt til Sam at gå fra fuld smadder til nu skal jeg sove, det var også det indtryk jeg fik fra de andre hvalpe ejere.
    Så jeg kan godt se, det ikke vil være smart hvis man har en hund som kører op og ikke kan stoppes igen og finde roen.

• #7   14. dec 2022 Min erfaring er, at mange hvalpe ikke selv kan sige fra, på flere områder, hvis noget trigger fx. drive/lystbetonede aktiviteter etc.
    Leg er en af de ting, og det kan strække sig ret langt op i alderen, hvor de skal have støtte til at stoppe.
    Ofte lærer de jo igennem social omgang med voksne hunde, at tænde og slukke, og ikke bare, at køre, på, men indtil da, så ser jeg det som min opgave, at stoppe, mens legen er god smiley

Jeg giver min vov lov til at være vov, men ser ikke noget problem i, at der tages hensyn på flere områder, i særdeleshed de første 1 1/2-2 år. Jeg synes de er godt givet ud, i det lange løb.
    Det giver mening og jeg synes egentligt, at der er ret god evidens for, at dette er godt på sigt, for de fleste vovser, især de tunge.

• #8   15. dec 2022 Det handler ikke om at hunden ikke kan finde ud af at falde ned bagefter, det handler om at den ikke selv kan stoppe legen. Og det lyder som om Sam og hans søskende heller ikke kunne det, siden de legede i halvanden time smiley Det er ikke god leg, når de leger så længe, med mindre de har ligge-leg, hvor de bare ligger og dimser lidt til hinanden men ellers forholder sig i ro.

• #9   15. dec 2022 Alt med måde - er den gyldne regel.
    Nogle mennesker har brug for et skema, for at vide hvad der er rimeligt og sundt for en hvalp, og så er det jo godt de findes.
    En hvalp skal have verden serveret i bidder. De har ikke selv en fornemmelse for at stoppe i tide, så det skal menneskerne sørge for.
    Overstimulering er lige så skidt som understimulering. Jeg ser hvalpe, der aldrig har lært at hvile - de har det svært som voksne.
    Fejlstimulering kan bonge ud på mange forskellige måder, herunder apati, hyperaktivitet, reel stress, reaktiv adfærd, destruktiv adfærd osv, så det er super vigtigt med fokus på en sund balance for den lille hvalp helt fra starten.

• #10   15. dec 2022 Synes godt nok det lyder som vat-indpakning i metermål. Men ja, nogle mennesker har sikkert brug for ret stringente guidelines for ikke at overgøre det. Det er dog ikke alle racer/typer af hunde som vil kunne mases ind i sådan et skema. Der er hundetyper der også som ret unge altså virkelig har et seriøst behov for at bruge deres fysik og for at der sker lidt mere. Hvis man så står med sådan en og forsøger at følge bogen slavisk så er der en ret stor risiko for at man ender med en meget frustreret hund.

Kommentér på:
Hvad må en hvalp, uden det bliver for meget?

Annonce