{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.773 visninger | Oprettet:

CM
CM
Tilmeldt:
11. sep 2020
Følgere: 20 Emner: 37 Svar: 837

Hundefodernørden bekymret - {{forumTopicSubject}}

Tak for hende smiley Hundefodernørden har følgende opslag på sin væg i dag:

"Se vores nye snacks - de er fedtfattige, og derfor også egnede til hunden, som har lidt for meget på sidebenene!"

Kære dig, der forhandler og reklamerer for snacks og godbidder til hunden, som har nemt ved at tage på. Kan vi ikke blive enige om, at du fremover reklamerer med STIVELESfattigt i stedet for FEDTfattigt? Fedtet i godbidder og snacks er nemlig absolut ikke hovedsynderen, i hvert fald ikke så længe hunden ikke spiser for meget af de fedtrige snacks og godbidder. Problemet er stivelsen!

Når man fodrer hunden med godbidder og snacks, der indeholder store mængder stivelse, stiger blodsukkeret voldsomt efter indtaget af de lækre sager og dermed bliver der også udskilt store mængder af hormonet insulin. Insulin er et vævsopbyggende hormon, som er ansvarlig for at opbygge fedtdepoter i kroppen og sørge for, at kroppen ikke bruger fedt som energikilde. Dette er et stort problem for hunde, som har behov for at tabe sig, eller som har tendens til overvægt. Men ikke nok med det, så fremmer insulin også sulten hos hunden. Ironisk nok indeholder langt de fleste slankefodermidler store mængder stivelse, hvilket forklarer, at mange hunde ikke taber sig, selvom de er på slankefoder. Og ironisk nok er der stadigvæk mange, som anbefaler stivelsesrige snacks og godbidder til hunde med tendens til overvægt. Ja, disse snacks er sikkert "kalorielettere" end snacks og godbidder med større mængder fedt, men kalorier er ikke lige med kalorier - så nemt er det desværre ikke med vores kære hundes ernæring ??

Så fremover anbefaler vi udelukkende STIVELSESfattige (og evt. også fedtfattige) snacks og godbidder til de lidt tykkere vovser, og dem, der gerne skal forblive slanke, ikke ???

Kh en bekymret HundefoderNørd ??

Link til opslaget: https://www.facebook.com/hundefodernoerden/posts/pfbid02SuemzAvpd7ZAZGsXpTFXDa73hxEZ2kqTESz2iFGRv9PJNSdnfJuwJY3Gebyc9Z1el


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hundefodernørden bekymret -
  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 20 Emner: 37 Svar: 837
    #2   16. okt 2022 Snacks skal altid gives i moderate mængder eller være en del af foderplanen (indregnet), men man behøver på ingen måde at undgå dem, hvis man giver de "rigtige" snacks.

    Udbuddet af hundesnacks og godbidder er stort og det er muligt at købe gode snacks/godbidder uden stivelse med variabel fedtmængder, så hvorfor snyde hunden ?

    Køber man færdiglavet foder er der meget sjældent kun en kulhydratskilde i og desværre står der ofte en kulhydrat først i ingredienslisten, hvor det burde være en proteinkilde.

    Færdig købt slankefoder bliver kun nævnt kort og det ikke er hovedoverskriften, men hun får lavet koblingen fra hundesnacks til færdig købt slankefoder og hvorfor det ikke virker for rigtig mange hunde og det ER faktisk det vigtige budskab i det opslag smiley


  • #3   16. okt 2022 Gider man for F ikke holde op med "har lidt for meget på sidebenene" - og skrive det som det er, "overvægtig".

    Det andet virker sådan lidt som man siger om sig selv - jeg har lidt for meget på sidebenene .. ikke en hund sq da smiley


  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 20 Emner: 37 Svar: 837
    #4   16. okt 2022 Martine: Ingen herinde kan besvare dit spørgsmål, det skal stilles til forfatteren af skrivet !!

    Uanset hvordan HundefoderNørden har formuleret det, så tænker jeg ikke, at pointerne går tabt ! og det er efter min mening det vigtigste i hendes opslag. Det andet er bare ordkløveri.


  • #5   16. okt 2022 Ja, lad os da nedtone begreberne .. "lidt på sidebenene", lyder noget mindre skadeligt end "overvægtig", som jo er enormt skadeligt for vores hunde.
    Så er det lidt sådan "tihi, det ER jo så svært at sige nej til ham og han er så sulten hele tiden" ..
    Istedet for "jeg er dårlig til at fodre min hund på en sådan måde, at den ikke bliver overbelastet i organer, led, sener, knogler"

    Kald du bare det for ordkløveri ..


  • #6   16. okt 2022 Nævner hun nogle bud på et godt light foder?
    Har to steriliserede, hvor stofskiftet er påvirket.


  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 20 Emner: 37 Svar: 837
    #7   16. okt 2022 Jeg har ikke hørt hende anbefale et bestemt fodermærke og tror heller ikke hun kommer til det.

    Måske du kan kontakte hende om, hvilket foredrag/webinar, hvor hun kommer ind på fodersammensætning til steriliseret tæver, hvor stofskiftet er påvirket, så du selv efterfølgende kan finde det "rigtige" foder / sammensætte en foderplan, der tager hensyn til det ?

    Hun plejer at være god til at svare både på mail og på kommentarer på sine opslag smiley Så du kan eventuelt gå til hendes side, via linket længere oppe.

    (Mit forumemne er en direkte kopiering af hendes opslag på fb.)



  • #8   17. okt 2022 Hvem er hundefodernørden og hvad er hendes baggrund?
    Jeg har aldrig haft problemer med tykke hunde. Jeg har haft en enkelt jeg måtte bruge noget kaloriereduceret foder til, for at hun ikke blev tyk. Det var et helt almindeligt 'light' foder. Givetvis med højt stivelsesindhold. Det gjorde det det skulle og jeg kunne holde min hund slank. Jeg kender mange andre der har gjort/gør det samme. Så tænker ikke at de konventionelle light fodere er helt håbløse i alle tilfælde smiley
    Stivelse er ikke nødvendigvis er roden til alt ondt; det er langt mere komplekst end som så. Bl.a. er stivelse ikke bare stivelse. Det er sammensat ret forskelligt afhængigt af om det kommer fra ris, kartofler, rug eller tapioka osv.
    Stivelse er blot planternes pendant til dyrs glykogendepoter.


  • #9   17. okt 2022 Jeg har hørt flere med aktive hunde udtale, at "light-foder" er roden til alt ondt.
    At alt for mange oplever, at hundenes energi og aktivitetsniveau falder så meget, når de kommer over på "light", at det nærmest ophæver virkningen af foderet.
    Jeg må indrømme, at jeg selv er så "ond", at jeg skærer i fodermængden af normalt foder istedet.
    Jeg er RET hys omkring, at mine hunde skal holdes slanke, og det betyder bla. at steriliserede Sheena får samme mængde som aktive Nimbus, der er væsentligt mindre.


  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 20 Emner: 37 Svar: 837
    #10   17. okt 2022 HundefoderNørden: https://hundefodernoerden.dk/om/



  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 20 Emner: 37 Svar: 837
    #11   17. okt 2022 Jeg har aldrig brugt specielt foder light, allergi o.s.v. til nogen af vores hunde igennem 34 år. Jeg har kun prøvet et specielt tørfoder en kastrat kat.

    Jeg sammensætter selv foderplanerne for vores hunde, ud fra alternativ test minimum en gang om året og jeg sammensætter også foderplaner for andres hunde, der har fået samme test og her har jeg brug for viden/evidens.

    Behandlingen er homøopatisk og en af de vigtigste grund behandlinger i homøopati er netop ernæringen. Så jeg har stor glæde af hendes viden. Hun er IKKE alternativ !

    Så jeg har ikke brugt hende til at købefoderplaner, men jeg nørder og i min nørden, er hun utrolig spændende at følge/høre hendes forskellige foredrag for at følge med i ny forskning, samt hvordan en foderplan skal sammensættes for, at hunden er dækket ind . I den tid jeg har fulgt med har hun ændret en del i sine udmeldinger, bl.a. er hun begyndt at anbefale udrensning med marietidsel, hver gang en hund har fået medicin fra dyrlægen, det gjorde hun ikke da jeg første gang var til foredrag med hende.


  • #12   17. okt 2022 Hvis man træner ofte skal man da tænke sig om.
    Ofte kan man jo blot bruge noget af foderet som snack. Til træning er f.eks kylling eller færdiglavede godbidspølser nemme at skære ud.


    Ligesom mennesker er hunde bare forskellige. Det der virker for et individ duer ikke til et andet.
    Brug fornuften og se på hunden.


  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 20 Emner: 37 Svar: 837
    #13   17. okt 2022 AG meget enig i: Ligesom mennesker er hunde bare forskellige.

    Og til dels vil jeg også give dig ret i, at man skal bruge fornuften og kigge på sin hund.

    Udfordringen ved kun at bruge fornuften og kigge på hunden ikke viser hvordan hunden reelt fungerer på sin kost i det lange løb. Man ser umiddelbart ikke hvis der mangler "lidt" for at være optimalt, men man opdager som regel, hvis den slet ikke kan fungere på det.

    Hvis der mangler "lidt" kommer det først til syne over tid, det kan være udfordringer/sygdom. Hunden kan reelt set godt have god energi og se ud som om den trives. Jeg er ikke i tvivl om, at rigtig mange hundeejere ER gode til at bruge deres sunde fornuft og læse deres hunde, men der er også en del, der ikke er og så kommer man langt med noget af HundefoderNørdens viden, så man får klædt sig selv på.

    Hun har sin faglige uddannelse i orden, hun er uafhængig (af firmaer) Hun er engageret, hun ser helheder og tilegner sig hele tiden ny viden/evidens.

    Hun er den jeg anbefaler til hundeejere, der ikke er til alternativt smiley Jeg kender ikke nogen andre i DK p.t., der kan det, det hun kan.

    (deltog du i webniaret, hun foreslog dig ?)





Kommentér på:
Hundefodernørden bekymret -

Annonce